Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Varoittava esimerkki:
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Noniin noniin ei enään raitakuvia kiitos
Asia tuli selväksi eli pidetään raidat kaukana Saabista!
Asia tuli selväksi eli pidetään raidat kaukana Saabista!
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
En muista tuommoista laukkua nähneeni, mutta mustia nahkalaukkuja vilisee kyllä joka toisen naisen kainalossa... samaa tavaraa myös monen saabin penkeissäSaabiSakke kirjoitti:Sori, tiiän kyllä että oot tykästyny tuohon kuosiin, mutta mulla tulee vaan tää käsilaukku mieleen
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Syksy lähestyy ja on aika alkaa suunnittelemaan motivaatiolistaa saabin tulevaan tallikauteen.
Listaan kaikki mielessä olevat asiat satunnaisessa järjestyksessä. Talven aikana sitten toteutetaan mitä keretään.
To do:
- Sisustan verhoilu,(katto, pilarit)
- Kojetaulun purku ja sähköjen siistiminen
- Sisäilmapuhaltimen tarkistus
- Ohjausakselin "teleskoopin" vaihto(kolaroitu, ratissa väljää)
- Moottori pois ja vaihteiston vaihto "uuteen".
- Ohjaustehostimen läpikäynti
- Keulan/konetilan peltipintojen hitsaus ja siistiminen, maalaus korin väriin.
- Takaluukun vaihto lommottomaan
- Kuskinpuolen lokasuojan vaihto
- Ovien maalaus
- Keulan suoristus(kolaroitu)
- Kaikkien tukikumien vaihto ja konetta nostetaan ~1cm
- pohjapanssarin/apurungon redesign matalemmaksi ja lähemmäksi konetta
. Jäykemmät jouset ja bilsteanin iskarit
- Kierresäätöiset jousien alalautaset
- Tunneleihin alatukivarsille enemmän tilaa
- Keulacooleri toimintaan, bensakartan säätö ja paineiden nosto stabiiliin baariin.
- Uusi bensapumppu
- Etupään ripustuksien maalaus.
- Uretaanipuslia sinnetänne
- Ulkopintojen hionta ja ylimaalaus samalla värillä
Siinä nyt äkkiä mieleen tulevat toimenpiteet. Valtion palvelus tulee tammikuussa eteen, joten hommat varmasti jäätyvät. Pyritään kuitenkin saamaan kesäksi ajoon taas hieman paremmin voivana.
Listaan kaikki mielessä olevat asiat satunnaisessa järjestyksessä. Talven aikana sitten toteutetaan mitä keretään.
To do:
- Sisustan verhoilu,(katto, pilarit)
- Kojetaulun purku ja sähköjen siistiminen
- Sisäilmapuhaltimen tarkistus
- Ohjausakselin "teleskoopin" vaihto(kolaroitu, ratissa väljää)
- Moottori pois ja vaihteiston vaihto "uuteen".
- Ohjaustehostimen läpikäynti
- Keulan/konetilan peltipintojen hitsaus ja siistiminen, maalaus korin väriin.
- Takaluukun vaihto lommottomaan
- Kuskinpuolen lokasuojan vaihto
- Ovien maalaus
- Keulan suoristus(kolaroitu)
- Kaikkien tukikumien vaihto ja konetta nostetaan ~1cm
- pohjapanssarin/apurungon redesign matalemmaksi ja lähemmäksi konetta
. Jäykemmät jouset ja bilsteanin iskarit
- Kierresäätöiset jousien alalautaset
- Tunneleihin alatukivarsille enemmän tilaa
- Keulacooleri toimintaan, bensakartan säätö ja paineiden nosto stabiiliin baariin.
- Uusi bensapumppu
- Etupään ripustuksien maalaus.
- Uretaanipuslia sinnetänne
- Ulkopintojen hionta ja ylimaalaus samalla värillä
Siinä nyt äkkiä mieleen tulevat toimenpiteet. Valtion palvelus tulee tammikuussa eteen, joten hommat varmasti jäätyvät. Pyritään kuitenkin saamaan kesäksi ajoon taas hieman paremmin voivana.
Viimeksi muokannut J_J, To Marras 20, 2014 01:19. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Mikä juttu tuossa koneen nostossa?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Auton ajokorkeus tuskin nousee ja kone/pohjapanssari on saabissa melko matalalla, joten samalla tuota mahdollisesti nostaa kun kerran pois on.
Ei aleta väkisin nostamaan, jos mikään ei tule tielle niin sitten.
Ei aleta väkisin nostamaan, jos mikään ei tule tielle niin sitten.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Meinasin kommentoida jotain tuosta koneen nostamisesta ja vetareista... Mutta eihän tosiaan se vetarin kulma sen hullummaksi mene, etenkin jos auto muuten madallettu verrattuna vakioon.
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Hyvää kesän alkua saabistit!
Hengissä ollaan ja palvelusta jäljellä vielä 186pv jäljellä.
Intin lomassa on tallissakin ehtinyt pari iltaa olla.
Kone juuri irroitettu:
Konetila pestynä + hieman järjestelty:
Moottori puhdistettiin enimmästä öljystä ja valmisteltiin vaihteiston irrotukseen.
Samalla käytiin vaihto vaihteisto nyppäsemässä:
Ja molemmat purettuna tallilla:
Löytyi konetilastakin taas ylläri jesarilla peitettynä:
En enään ihmettele miksi kuljettajan lattia oli ruostunut.
Tutulta sain migin lainaksi ja kerkesin tuon tulipellin reijän hitsata umpeen.
Vielä pitää pelkääjän puolen alatukivarren kiinnityskohdat vahvistaa.
Hieman nopea selostus, mutta saanen käsityksen missä mennään.
Yritetään saada loppukesäksi ajoon!
Hengissä ollaan ja palvelusta jäljellä vielä 186pv jäljellä.
Intin lomassa on tallissakin ehtinyt pari iltaa olla.
Kone juuri irroitettu:
Konetila pestynä + hieman järjestelty:
Moottori puhdistettiin enimmästä öljystä ja valmisteltiin vaihteiston irrotukseen.
Samalla käytiin vaihto vaihteisto nyppäsemässä:
Ja molemmat purettuna tallilla:
Löytyi konetilastakin taas ylläri jesarilla peitettynä:
En enään ihmettele miksi kuljettajan lattia oli ruostunut.
Tutulta sain migin lainaksi ja kerkesin tuon tulipellin reijän hitsata umpeen.
Vielä pitää pelkääjän puolen alatukivarren kiinnityskohdat vahvistaa.
Hieman nopea selostus, mutta saanen käsityksen missä mennään.
Yritetään saada loppukesäksi ajoon!
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Täällä vihdoin!
Kaikkea on tapahtunut sitten viime kirjoituksen.
Jatketaan siitä mihin edellisessä jäin...
Vaihteisto otettiin siis -91 vapari satkusta. Ensiövälitys vaihdettiin vanhasta lootasta 6 > 7.
Kaikki putsattiin ja laitettiin uusin tiivistein kasaan.
Tukivarsia yms maalattiin epoksilla ja Teknodur maalilla.
Konetila maalattiin epoksilla ja suorakiiltovärillä.
Ohjaustehostin yms kilkkeet putsattiin ja laiteltiin konehuone valmiiksi myllyä varten.
Paketti paikalleen:
Loppukasailut sujuivat nopeasti ja saabbi saatiin virheittä ja kehuilla leimasta läpi.
Vanhat vanteet myytiin ja tilalle hommattiin tutulta budjettimallin Brock b1 koossa 16x9et15.
Jako oli vanteissa 5x120, joten tähän tehtiin muuntavat adapterit väliin.
Loppulliseksi offsetiksi tuli 20mm adapterin myötä -5. Hieman kompensoidakseen tuota päälle pyöräytettiin 195/45 nankangit.
Kuvat kertokoon loput:
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7705.jpg
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7759.jpg
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7786.jpg
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7852.jpg
Pikainen tarina tuli taas ja paljon jäi kertomatta, saa kysyä mikäli joku jäi mietityttämään.
Kiitti ja kuitti.
Kaikkea on tapahtunut sitten viime kirjoituksen.
Jatketaan siitä mihin edellisessä jäin...
Vaihteisto otettiin siis -91 vapari satkusta. Ensiövälitys vaihdettiin vanhasta lootasta 6 > 7.
Kaikki putsattiin ja laitettiin uusin tiivistein kasaan.
Tukivarsia yms maalattiin epoksilla ja Teknodur maalilla.
Konetila maalattiin epoksilla ja suorakiiltovärillä.
Ohjaustehostin yms kilkkeet putsattiin ja laiteltiin konehuone valmiiksi myllyä varten.
Paketti paikalleen:
Loppukasailut sujuivat nopeasti ja saabbi saatiin virheittä ja kehuilla leimasta läpi.
Vanhat vanteet myytiin ja tilalle hommattiin tutulta budjettimallin Brock b1 koossa 16x9et15.
Jako oli vanteissa 5x120, joten tähän tehtiin muuntavat adapterit väliin.
Loppulliseksi offsetiksi tuli 20mm adapterin myötä -5. Hieman kompensoidakseen tuota päälle pyöräytettiin 195/45 nankangit.
Kuvat kertokoon loput:
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7705.jpg
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7759.jpg
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7786.jpg
http://jayjay.kuvat.fi/kuvat/Saab+900+T ... G_7852.jpg
Pikainen tarina tuli taas ja paljon jäi kertomatta, saa kysyä mikäli joku jäi mietityttämään.
Kiitti ja kuitti.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
On kyllä aika maukas
...Kiinnostaisiko vaihtaa Saab 9000 Aeroon?
...Kiinnostaisiko vaihtaa Saab 9000 Aeroon?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Pussihousu täälä morjens,
No nyt meni vanteet överiksi
Vaan hieno tekemisen meininki sulla tässä jatkuu ja mahtava, että pistät turbosatkun hyvään kuosiin! Hyvä!
No nyt meni vanteet överiksi
Vaan hieno tekemisen meininki sulla tässä jatkuu ja mahtava, että pistät turbosatkun hyvään kuosiin! Hyvä!
Saabiton mies since 7/2022
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
^Aivan samaa mieltä, en ensin uskaltanut kommentoida kun alkuperäisyys ei ole nykyään kovin hyvässä huudossa
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Mun mielestä ihan hyvän näköset vanteet, vaan ei tartteis tulla nuin paljoo ulos tuolta pyöräkotelosta. Vanteiden valinnasta muuten plussaa. Lähes kaikissa Saabeissa näkee alkuperäisvanteita, joten mukava nähdä välillä poikkeuksiakin. Muuten on kyllä aivan mahtavan näkönen auto!!!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Niin sitä samaa minäkin tarkoitin överillä. Ja nuo eturenkaiden camber-kulmat on aika rajusti negatiiviset.
Tuo on ihan totta että melkeen kaikissa on orkkisvanteet. Olenhan minäkin kyttäillut sopivan retroja vanteita satkuun jo pitkän aikaa, mutta sopivia ei ole sattunut omaan makuun.
Eikä näistä kommenteista kannata herneitä vedellä missään nimessä! Korostan vielä, että upeaa tekemistä ja hieno auto
Tuo on ihan totta että melkeen kaikissa on orkkisvanteet. Olenhan minäkin kyttäillut sopivan retroja vanteita satkuun jo pitkän aikaa, mutta sopivia ei ole sattunut omaan makuun.
Eikä näistä kommenteista kannata herneitä vedellä missään nimessä! Korostan vielä, että upeaa tekemistä ja hieno auto
Saabiton mies since 7/2022
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Ihan pakko kysyä, että liikkuiko tämä matalaakin matalampi satku joitakin päiviä sitten Seinäjoella?? Jos ei, niin täällä pyörii sitten ihan samannäköinen... Kattelin kun meni matalasta hidastetöyssystä pujotellen (eikä raapassu!), oli kyllä äärettömän matala kärry ja vanteet juuri tuolla tavoin ulkonevat. Sama värikin autossa... ja möreähköt äänet.
Oli miten oli, niin on kyllä upea auto J_J:llä!
Oli miten oli, niin on kyllä upea auto J_J:llä!
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85