Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Jees, eteenpäin mennään tissutellen.
Taka-akseli istuu nyt hienosti paikoillaan. 95% pulteista uusittiin ja kaikki liitokset tehtiin kuparitahnan kanssa. Uusi polttoainesuodatin vaihdettiin myös samalla.
Akseli tunkattiin ajokorkeuteen ja liitokset kiristettiin. Valmiiksi hommatut lesjöförssit heitin paikalleen.
Kuskinpuolen iskari vaihtui myös, mutta aikaa meni reippaat 3h. Ei ihan heti viitsi uudestaan vaihtaa.

Kuva
Vetarintunnelin sain myös kuntoon, kuvat kertokoon enemmän.

KuvaKuvaKuvaKuva
Nakutusledin asensin ja kolvailin 900aero apc modin.

Kuva
Pikkuhiljaa alkaa valoa näkyä tunnelin päässä... 8)
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Vs: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Moi,

Tätä on ollut ilo seurailla. Itsellä ois vastaavanlaisia hommia tuossa satkussa odottelemassa, mutta aika on yllättäin kortilla, joten homma antaa odotella itseänsä vielä. Mutta on ollut , mukava katsella kuvien kera miten tämä projekti etenee.

Onko sulla tuossa takana ruosteita? Kontin nurkissa, takapenkin alla, takakaarissa?
Mulla pahimmat ongelmat löytyi sieltä. Pohja muuten ok ja jopa vetarintunnelit kovat paitsi yksi paikka piti laittaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Tattista, oon huono runoilemaan niin lämäytän kuvia senkin eestä :lol:

Ruostetta ei ole enään kuin varapyöräkotelon nurkassa. Tämän hitsaan tässä lähipäivinä. Puhtaalta vaikutti muuten tuo takaosa...onneksi.

Toivottavasti saat aikaa järjestettyä ja pellit kuntoon.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja arvi »

Hyvältä näyttää puhtaat ja maalatut osat ja ruostereiätkin löytyy hyvinkin tutuista kohdista :saab:
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mukava nähdä että kerrankin joku korjaa kunnolla, eikä tinapaperilla ja tectylillä. :D Täällä saatiin valmiiksi punainen 900S vuodelta -90 ja korjaustyön laajuus oli samaa luokkaa. Mukava on nyt ajella, vaikka muilla autoilla pitkään ajaneena huomaa sen että on noista aika ajanut ohi niin ajettavuuden kuin mukavuuden suhteen... Seuraavana olisi odottamassa samanlainen kuin tämän viestiketjun auto, eli musta 900T16 -92.
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Jees, hienoa että muutkin näitä jaksaa korjailla.

Taas tuli aliarvioitua ruosteen voima eli kontissa ei selvittykään ihan pienellä paikalla.
Homma kuitenkin vietiin loppuun, eikä kompromisseja tehty.
Havainnollistan asiaa kuvilla:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Kuvissa palaset vasta hepattu...
Metallintyöstötaitoni joutui prosessin aikana koville, mutta ihan kelpo jälkeä tuli.

Sivussa kasattiin myös sisusta ja tehtiin pieniä juttuja
Kuva

Pohja massattiin Dinitrolin Car:lla ja laitettiin putken lämpösuoja paikoilleen.

Tein myös pikaisen Must To Do - listan:
- Vanteiden lippien kiillotus/renkaat päälle
- Sisustan viimeistely
- Venttiilikoppa
- Pesunestesäiliö
- Pakosarja/turbo paikoilleen
- Välijäähy ja putkistot
- Keulan apurunko
- Sähköt, umpiot yms
- Muovit
- Öljyt, jäähytinnesteet
- Jarrunesteet ja ilmaus
- Käynnistys
- Pesu ja viimeistely
- Katsastus
- Bensaa tankkiin

Toivotaan, että kaikki sujuu putkeen ja saisin tämän ajoon mahd.pian. Kaikki tehdään toki rauhassa loppuun asti.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos haluat että nuo hitsatut paikat myös kestää niin ainakin itse olen päässyt aika hyvään tulokseen hiomalla saumat ensin tasaiseksi, sitten hapottamalla pellin fosforihapolla, sen jälkeen huolellinen pesu, kuivaus ja päälle Standoxin Haftprimer-maali. Ns. happomaali siis. Ehkä jotkut muutkin merkit käyvät mutta ite oon käyttänyt tuota kun sitä saa läheltä ja on 1K-maali.

Sen päälle Nor-Maali Oy:n epoksipohjamaali niin tuntuis antavan aika hyvän suojan ruostetta vastaan.
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Tottapuhut vaikkakin joskus jääny päähän sanonta "hiottu sauma on pilattu sauma", mutta näissä asioissa hieman eri tietysti.
Olen käyttänyt hieman sekaisesti kaikkea peltikattomaaleista 2k epoksiprimeriin. Tarkkailen paikkoja ja vertailen miten eri aineet suoriutuu.
Vetarintunneliin en käyttänyt primeria lainkaan vaan vedin Dinitrolin ml/car kombon puhtaalle pellille. Oletan, että jos nuo Dinitrolit toimii, niin pitäisi noinkin kestää.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin kivenhankkaumalle aroissa paikoissa saumat saa osumaa paljon enemmän, jos ne on koholla pellistä. Kohta ne ovatkin jo paljaina massasta ja maalista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Aivan, kuulostaa järkevältä. Täytyy jatkossa pyyhkäistä saumat tasaiseksi.

EDIT:
Eteenpäin on menty hissukseen. Takajarrut saatu paikoillaan ja käsijarru säädetty.
Kuva

Sisusta myös valmis, täytyy vielä soittimen takaa järjestellä piuhat ja kolvailla uusi ISOliittin. Oli makea fiilis istahtaa nahkajakkaralle ja siemaista bisseä.

Nomutta huomenna jatketaan putken, etujarrujen, venttiilikopan, pakosarjan yms asennuksella. Vanteet myös kiillotetaan lähipäivinä, ettäjotta auto voidaan laskea alas.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Jeespoks, taas keretty hitusen pajalla olemaan.

Putkiston, pakosarjan, turbon ja kunnostetun venttiilikopan laitoin paikoilleen
Kuva

Etujarrut sain myös paikoilleen ja järjestelmä odottaa nyt ilmausta.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Millä pinnoitit nuo jarrut? Itse käytin ne sinkkialtaassa mutta valuraudan sinkitys on vähän konstikkaampaa eikä onnistu ihan joka paikassa niin joku helpompikin tapa voisi tulla kyseeseen, vaikka ei alkuperäinen sitten olekaan.

Entä millä pinnoitit pakosarjan? Lämpömaali vaiko joku keraamipinnoite?

Kestääköhän tuo virranjakajan alipainesäädin sinkkialtaassa käytön? Muut moottorin osat alkais olla uudella pinnalla. Alipainesäätäjää vaan niin pirun hankala suojata sieltä virranjakajan puolelta...

Ootko keksinyt mitään tapaa millä nuo painevaletut sinkki- ja alumiiniosat saisi uuden näköiseksi? Tarkoittaa lähinnä vaihteistoa, virranjakajaa, jakopään koppaa, vesipumppua tms.
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Pakosarjan maalasin Tikkurilan Thermal - maalilla ja innoissani vedin myös jarrut sillä. Jälkeenpäin mietein vasta kulutus kestävyyttä, mutta omalla pelillä ei hiekkarallia ajeta, joten annoin olla.

Oon käyttäny valupintojen ehostukseen ihan alkoholi pyyhintää ja Menzerna tahnoilla myllytystä.

Tuon alip.säätimen kanssa pääsisi varmaan helpoiten ostamalla uuden:D Laiskana meinasin hioa vain päältä tuon, saapahan hieman puhtaammaksi edes.

Itse en ole perehtynyt sinkitykseen , joten en osaa sen kummemmin auttaa. Jos koetat upottaa vain säätimen yläosan ja tulppaat letkunpaikan?
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Säätäjä falskaa sieltä vivun puolelta ja jos happo jää sinne kelloon niin syö kyllä melko lyhyessä ajassa pellin puhki. Turbon hukkaportin sinkitin siten että tulppasin letkun yhteen ja pistin sormella silikonikerroksen sinne vivun puolelle. Hienosti onnistui. Pitää varmaan samaa koittaa tuon alipainesäätimen kans.
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Viesti Kirjoittaja J_J »

Niinjuu, tuli itekkin tuota vaseliinikikkaa käytettyä kun hapotin vanteista pinnotetta.
Eihän tässä enään kehtaa omasta laittaa kuvia, kun kaveri puhuu vimosenpäälle sinkityistä osista yms. :D
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Vastaa Viestiin