95 aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Eräs b202 ketju aiheutti kerran hämmennystä koska siinä eivät merkit passanneet muuten kohdilleen kuin siten että merkatut lenkit jäi koneeseen päin :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Nonii! Ketju käännetty ja tutkitaan ajoitusmekkejä. Olikos tuossa nyt se että konetta pitää veivata ihan perskeleesti että merkit taas joskus osuvat kohdalleen? Seitsemällä kierroksella meni pääketjun ajoitus puolitoista lenkkiväliä eteen. Pikaisella arvauksella tuo saattaisi tulla kohdalleen ehkä noin 200 pyöräytyksen jälkeen..




Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Tilanne näyttää nyt siis tältä:

Kuva

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaako niistä jakoketjun maalatuista lenkeistä nyt enää niin stressata? Jakoahan saa vielä muutettua kannen ollessa päällä, kunhan ei pyörittele konetta ennen kuin on varmasti jako oikein. Toki niistä ketjun merkeistä on kasatessa apua jos ketju sattuu olemaan oikein päin, niin että merkit osuvat, mutta jakoketjun osalta pärjää hyvin ilmankin.

Kunhan on hihnapyörän merkki kopan merkin kohdalla samaan aikaan kuin nokka-akselien merkit pukkien merkkien kohdalla. Ja nokkapyörien merkit samaan aikaan kohtisuoraan kannen tasopinnasta kohtisuoraan ylöspäin & nokkapyörämerkkien välissä 15 ketjun niittiä.
http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... _bolts.jpg

Tuolla laitetaan jakoketjun kaksi peräkkäistä maalattua lenkkiä kampiakselille, muttei kerrota osuiko sitten lopulta ne muut merkit nokkapyörille:
http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... _Assembly/

Tasapainoketjun ja akselien merkkien tähtääminen ja oikein saaminen ennen kopan liimaamista on se olennainen juttu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Tätä samaa mietin että onko tuolla merkkien osumisella tässä vaiheessa niin suurta merkitystä.. Ei haluais kolmatta kertaa kasata, siksipä tyhmiä kysenlen. Eli teen nyt niin, että lyön kopan kiinni kun tasapainoketju pysyy hienosti paikallaan ja laitan jakoketjun kampiakselin merkille.

Tuon laittamasi linkin mukaan ensimmäisellä kerralla koneen kasasinkin ja laitoin kaksoismerkin väärään kohtaan.. Siellä myös oljypumpun rattaat olivat erinäköiset kuin minulla, päätin jatkossa lukea sitä opusta vain suuntaa antavana.

Kiitos vielä nopeasta vastauksesta Jus, saan jatkettua koneen niputusta ilman suurempaa stoppia!


Sent from my iPhone using Tapatalk
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Eipä siitä ketjusta tosiaan kannata ressiä ottaa kun moottorissa on selvät ajoitus merkit


Sent from my iPhone using Tapatalk
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, ei mitään hätää. Kuten tuolla jo aikaisemmin sanoin, heti ensimmäisen pyöräytyksen jälkeen tuntuu, että ne merkit eivät koskaan enää osu kohdalleen. Pääasia on, että kiristintä laitettaessa hihnapyörän ja nokkien merkit ovat kohdallaan, ketju on pakopuolelta kireällä ja nokkapyörien merkkien välissä se 15 niittiä. Sitten kiristäjä paikoilleen ja keltaiset merkit saa unohtaa. Ensimmäisessä paikalleenlaitossahan nuo auttaa, mutta sitten enempi sekoittaa.

Tuo platonoffin ohjeen moottori on B2x4 eli T5, siksi öljypumpun rattaat on erinäköiset.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Muistelin tuossa itkseni kuinka meinasin olla rojektin alussa hurja ja vaihtaa jakopään roippeet kone paikallaan. Nyt lähinnä naurattaa tuo ajatus näillä taidoilla..

Ei siinä, päivä oli hyvä vaikka aamulla harmittikin aloittaa purkuhommilla. Jakopää on nyt uudelleen kasattu ja merkit toistaiseksi ok.

Siitä sitten öljypohjas kiinni. Kaikkialle samalla uutta o-rengasta.

Kuva

Kone ympäri, pinnat siisteiksi ja kannentiiviste paikalleen.

Kuva

Sylinterikannessa naputtelin vielä venttiilit läpi että irtoaisivat nyt tässä vaiheessa jos jotain on asennettu huonosti. Mitään ei tapahtunut joten kansi paikalleen ja uudet pultit sormikireyteen.

Kuva

Pultteja en vielä kiristänyt momenttiin, saa taas illan ja yön tuumailla mahdollisia asennusvirheitä. Mikäli niitä ei tule mieleen niin aamusella sitten heti kiristyspuuhiin..

Hihnapyörän torxit availin myös ja löin takaisin kiinni lukitteen kera. Hyvin olivat kiinni mutta mielenrauha on nyt taattu..

Tästä sitten aamulla nokkakeppien kimppuun ja kohti uusia taisteluita.

Kuva

Sitten g-miehen hyvällä ohjeistuksella viimeistelemään jakopää!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Painimet tiputtelin paikalleen, varmaan koko projektin hauskin ja leppoisin homma..

Kuva

Imukeppi paikalleen ja pakokepin kimppuun. Ensimmäinen laakeripukki jakopään suunnalta pilasi päivän.

Kuva

Onko näiden kuluminen kuinka yleistä, eli vaihdetaanko näitä moottoriremonttien yhteydessä? Itse en viitsi tuota niputtaa muuten täysin kunnostettuun koneeseen. Lohkeama on vielä öljykanavan puolella jossa materiaalivahvuus on täysin olematon.

Varmistan vielä, imu- ja pakokepin ensimmäisissä pukeissa jakopään suunnalta ei ollut kummassakaan pultissa öljyuraa. Ilmeisesti näin on tarkoituskin? Kaikissa lopuissa oli ja uralliset pultit laitettiin sisäpuolelle..

Jos nyt jollakulla tätä lukevalla löytyy nokkakepin pukkia ylimääräisenä niin viestiä tähän vaan tai yv:llä.. Hyväkuntoinen käytettykin käy.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ainakin pyörien kansissa pukit ja kansi on naimisissa keskenään, pukkeja ei myydä erikseen. Ja näin äkkiseltään katsoen EPC:stä näyttäisi Saabin kannessakin olevan näin eli pukkeja ei erikseen myydä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

No voi hevletten.. Teen niin että kasaan sen tuolla olemassa olevalla ja toivon keksiväni ratkaisun ongelmaan ennen savujen ottoa.

Sen verran täytyy vielä kysyä että asennusvaiheessa pukit jäävät kantamaan nokka-akseleille. Arviolta 5mm per puoli oli rakoa. Momenttiin vedettäessä painaa paininta sen verran että menee iholle kannen kanssa?


Sent from my iPhone using Tapatalk
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

pahempia ongelmia aiheuttaa jos menet laakerikannen vaihtamaan sellaiseen mikä ei siihen kanteen ja sille paikalle kuulu.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Tässähän jää sitten ihan huikeat vaihtoehdot:

a) vaihdan koko kannen jossa nuo pukit ovat kunnossa

b) lyön koneen kasaan tuolla ja ristin käteni

Valitsen vaihtoehdon b ja otan pari olutta unilääkkeeksi!


Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mitähä jos tuota öljykanavaa vaan suurentaisi tähän tapaan:

Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Spol
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 16:45
Paikkakunta: Tre

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Spol »

Itse olen törmännyt tuohon loveen kaikissa saapikkaan moottoreissa joita olen rempannut. Käsittääkseni saa voitelun nokka tuon loven avulla. Huomasit varmaan lovet pulteissakin. Pitää laittaa tiettyyn järjestykseen jotta öljy nousee sieltä kanavasta ylös asti.

edit. Katso kuva http://www.serioussaab.co.uk/procs_page ... oilway.jpg
Leon Cupra -08. Ex Audi A6 -05. Ex 9-3 Aero -00 e85. Ex 9-5 -98 2.3t.
Vastaa Viestiin