95 aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tottakai se lovi pitää olla mutta tuota reikää ei.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Juu olen huomannut noiden pukkien suunnat ja pulttien paikat.

Tuon palan vois tosiaan koneistaa, eipä käynyt itsellä mielessä. Ei kait siitä mitään haittaakaan ole.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spol
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 16:45
Paikkakunta: Tre

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Spol »

Aa siis tuo"likakökkö" onkin reikä? Luulin että epäilit tuon loven kuuluvuutta tuonne :lol:
Leon Cupra -08. Ex Audi A6 -05. Ex 9-3 Aero -00 e85. Ex 9-5 -98 2.3t.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei taida suurta seksuaalista merkitystä tuolla reiällä olla, ei se nokka sieltä minnekkään karkaa.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Se likakökkö on halkeama / murtuma. Vähän samanlainen mitä mulla on kampuran laakereissa, eli pieni kappale pois.

Suurin huoli tuon kanssa on, että siitä murtuu isompi kappale ajossa ja aiheuttaa tuhoja. Siksipä ajattelin kairauttaa jmaatan ohjeistuksen mukaan tuon pois laajentaen öljyreikää.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Laittelin nokkapyörät paikalleen ja jako näkyi pysyvän hyvänä. Venttiilikoppaan nakkasin tiivisteen ja vahingossa wis:stä avautui tällainen kuva kun kopan momentteja haeskelin:

Kuva

Nuo päittäislaakeriluiskat numerolla kaksi.. En minä niitä noin laittanut että niillä vain toisen puolen runkolaakeriluiska pakotetaan molemmilta sivuilta. Mulla ne meni siten, että toinen luiska on alhaalla kuten kuvassa ja toinen sen päällä vastaavassa kohdassa.

Menikö taas avaushommiksi??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Varmaks en sano, mut vahvatunne et avaushommiks meni.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Näin muistelen nyt jälkikäteen itsekin.. Mahtava juttu, siperia opettaa!

Tässä oltiin menossa:

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Yllättävän kivuton rasti;

Vauhtipyörä irti, kone grilliin ja ympäri. Öljypohja irti, 2 ja 3 sylinterin välinen laakeripukki pois, lyödään välykset pois hihnapyörän suunnalta sisään, laakeria uittamaan samalla nätisti konetta pyörittäen. Pukki takas, pinnat siistiksi, öljypohja takas ja illaks miettimään mitä muuta tuli tehtyä väärin..

En käsitä miten laitoin sen laakerin niin väärin ekalla kerralla!? Eihän siinä pukissa ollut edes uria sille..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Projekti apurunko paikalleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Samaan tahtiin asentui paikalleen ohjaushärpättimet ja syyläri. Öljynlauhduttimen putsasin vanhoista öljyistä ja ujosti huuhtelin puhtaalla öljyllä.

Kuva

Kuva

Kasailin siitä sitten seuraavaksi uuden huohotuspaketin alulle.

Kuva

Pakosarjasta löytyi kikeliskokkelis turbon laipalta.

Kuva

Kuva

Menee sarjaan; seuraa tätä ja vaihda kun aika on oikea..

Moottori sai kyljelleen vesipumpun ja rautahärpättimiä jos jonkinlaisia. Turbon laitoin paikalleen ja kytkin piiiiiitkän pähkäilyn jälkeen linjat. Meni hetki että ymmärsi miten ne piti asentaa. Vesiletkua ja sytkäkasettia lensi paikalleen ja lopulta olin siinä tilanteessa, ettei muuta enää kannattanut asentaa motin ollessa ulkona. Huomenna sitten vaihdeloova sisään hollille, moottori perään, naitetaan yhteen ja niputetaan sähköt letkut ja muut perkeleet ja savua!! Ja ei vielä tänä viikonloppuna niin ensi viikonloppuna toivottavasti viimeistään!

Kuva

Kuva

Ja sitten pitää vähän aruutella, mikä ihmeen kumma tämä on!? Meneekö tämä jonnekkin käyttöhihnan laidalle? En vain löydä tälle sopivaa paikkaa..

Kuva

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Kaamiasti kirjotusvirheitä eikä tapatalkilla voi korjata. Kokeilkaa saada selvän.


Sent from my iPhone using Tapatalk
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

jakopäänkopan pulttien alle kampiakselin korkeudelle vasemmalle puolelle, tarkka paikka löytyy kokeilemalla.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Kiitos, sieltähän se paikka löytyi! Tänään koneeseen löysi tiensä vauhtipyörä ja kytkin.

Vaihdeloova hollille apurungon päälle konetilaan.

Kuva

Kuva

Tsekataan passilla jotakuinkin kulma missä konetta pitäisi syöttää ja paketti yhteen.

Kuva

Naittamisen yhteydessä kävi taas mieltä ihmetyttävä juttu jota en vielä ole ihan sisäistänyt; väliakseli kun meni loovaan kunnolla booreille se hyppäsi vapaalle. Ymmärtääkseni loovassa piti olla kolmonen päällä ja eikait tällöin käsillä sitä akseliakaan pitäisi saada rullattua? Ihan kuin olisi kytkin kokoajan pohjassa. Voihan se olla että ekalla liitoskerralla jäikin vapaalle.. Aika näyttää!

Sähköistä liitettynä ehkä puolet ja lopuista suurinosa ymmärretty mihin mikäkin menee. Vesiletkutusta vähän samalla liitelty. Huomenna imusarja kiinni ja kaikki loput rojut koneeseen.

Kuva

Kuva

Ja sitten taas päivän pakollinen 'tosityhmä' kysymys; mikä ihme tämä on? Sisällä oli jousi ja rautapatukka. Joku magneettiventtiili vai? Ei ole ihan vielä perillä kaikista osista. Niin ja onko tuo särki vai saako sen kuntoon kun vaan lyö rojut sisään ja kannet kiinni? Aikahan tuonkin toki näyttää toimiiko se vaan jos se nyt jo tiedetään että pöljänä oon sen porsinu purkuvaiheessa niin tietää alkaa jo uutta etsimään. Mikä tämä nyt sitten lieneekään..

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Makneettiventtiilihän se , uutta tilalle, ei maksa montaa kymppiä.

Etkö muuten vaihtanut samalla kytkimen työsylkkää ? Toki jos puuhasteluintoa ja aikaa riittää, niin kerkiäähän sen myöhemminkin :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itellä kerran meni samallalailla mankkuvena. Laitoin vaan osat takas paikoilleen ja hyvin toimi senkin jälkeen
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vastaa Viestiin