Sivu 1/2
9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: La Tammi 04, 2014 22:28
Kirjoittaja aero
Enemmänkin ylläpitopäiväkirja kuin varsinainen projekti, mutta laitellaan nyt juttuja ylös. Kun tässä on vuosikausia tullut poltettua nokiöljyä käyttöpirssissä, urheiluauto on vapari ja tonnariprojekti on palasina, alkoi persdyno kaipaamaan kalibrointia ahtimen ja kipinäsytkän avustuksella. Kalibrointilaitevalikoima oli hyvin nopeasti haarukoitu ja ostoilmoitus foorumilla tuottikin pian tulosta, joten tänään pysäköin kotipihaan Scarabe Green -värisen 9000 CS:n.
Auto on alunperin lastenturbo, mutta saanut seurakseen etanolisoftan ja mankkuvenan. Varusteita siihen on vuosien saatossa (ehkä jo tehtaalta) haalittu cruisen, acc:n, scc:n, vetokoukun, sähkölasien ja -peilien verran.
17v ikäinen autohan ei ole uusi ja vikalistaa jo tonnariosioon kirjoittelinkin. Listalla siis tähän mennessä on:
-Turbo vuotaa öljyä (varaturbo tuli mukaan)
-Oikea takaovi ei seuraa keskuslukitusta
-Repsikan lampunpesin sojottaa pystyasennossa
-Kesärenkaat on kaljut
-Lämpömittarin viisari roikkuu
-Virtalukko tökkii hieman
-Kuskin ovi suhisee hieman takareunasta
Ensimmäisenä työn alle otan tuon turbonvaihdon, josta siirryn takaoven lukituksen korjaamiseen ja mittariston fiksaamiseen. Virtalukolle on myös annettava hieman prioriteettia, koska sen tökkiminen haittaa käynnistämistä.

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 17:26
Kirjoittaja JP_Vette
Mikäs se vapaasti hönkivä urheiluauto on? Sonett?
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 17:47
Kirjoittaja aero
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 18:26
Kirjoittaja pamppu
Mielenkiintoinen projekti, tännekin hommattiin pari kuukautta sitten reilut 300tkm rullattu -97 2.0t CS-tonnari käyttö/harrastevehkeeksi. Ollaan 4. omistaja, viimeiset 10v oli edellisellä omistajalla ja kaikki huollot siltä ajalta merkattu ruutuvihkoon (mm. öljyjä vaihdeltu säntillisesti max. 10tkm välein).
Tähän mennessä vaihdettu bensapumppu ja ylimääräinen syttykassu hommattu varalle. Seuraavina kohteina on toisen takaoven keskuslukitus (moottori hommattu) ja lämpömittarin viisari, lisäksi tuulilasi pitäisi vaihtaa ja karmin alkavia ruosteita korjata. Sitten on vielä tämä viri-into ja mm. TD04, kiina-IC, Aeron vauhtis+kytkin, mustat lepakot jne on tähän mennessä eksyneet talliin...
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 19:03
Kirjoittaja JP_Vette
Komee TVR sulla. Pikasesti katoin Nettiautostaki tarjonnan, niin eipä ihan joka nurkan takana tule vastaan

Ja kasin äänet

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 20:24
Kirjoittaja aero
Kyllähän noita saattaa jo nähdäkin, onhan niitä Suomen kilvissä jo ainakin 3

. Äärimmäisen hauska laite, rohkenen suositella jos kummallisen näköinen pikkusportti on joskus kiikarissa.
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 20:30
Kirjoittaja JP_Vette
Suosittele yleisesti vaa, mut 193 cm isolla mahalla ei taida sopia siihen autoon

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 20:40
Kirjoittaja Risto
JP_Vette kirjoitti:193 cm isolla mahalla
Ympärysmitta vai halkaisija?

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 20:45
Kirjoittaja JP_Vette
Kyl 193/pii mahtuu moneen autoon, joten päättele siitä

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: La Tammi 11, 2014 19:51
Kirjoittaja aero
Rohkeasti rupesin turbojumppaan. Ajoin auton talliin, ruuvasin vanhan ahtimen irti, kirosin jumissa olevaa vesiputkea, jonka banjo tuntuu kannaltaan alikokoiselta joten irrotin hukkiksen saadakseni ahtimen autosta ulos. Poimin hyllystä toisen vanhan T25:n, josta otin tuon vesiputken ja banjon ja pulttasin paikoilleen. Pujottelin ahtimen suunnilleen sijoilleen ja rupesin sijoitteleen hukkista paikoilleen, mutta kiinnitysreiät on kateissa. Ahdin takaisin ylös ja vertaamaan - perskuta, kompurakotelo on ihan eri asennossa kuin auton alkuperäisessä ahtimessa.
Vara-ahdin on kuulemma 2.3t tonnarista peräisin. Mua nyt hämmästyttää että voiko noin olla, tuonhan pitäisi olla kaikissa Garretillisissa lyhytlohkoissa samanlainen. Tosin nyt tuli mieleen, että pitkälohko 2.3T:ssä on myös T25, joten saattaisiko tuo olla sellaisesta kotoisin?
Alempi ahdin oli siis autossa paikoillaan, ylempi tuli mukana:
EDIT: auton myyjän mukaan ahdin on peräisin MY98 Jubilee 2.3t -tonnarista.
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: La Tammi 11, 2014 20:30
Kirjoittaja mestari
saakos tuota alumiinipesää käännettyä kuten ka turboissa jossa on lukkorengas ulkokehällä?
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: La Tammi 11, 2014 20:32
Kirjoittaja aero
Kuulemma saa, eikä tuo suuri ongelma muutenkaan oikeastaan ole, kun mulla on tosiaan kolmaskin T25 irrallaan. Rupesin vaan miettimään että mistä tuo hyrrä on oikeasti peräisin - näin jo kuvia siitä autosta mistä sen pitäisi olla ja siitä se ei ole, ellei kompurapesää ole irroituksen jälkeen käännetty. Saattaisi olla ehkä NG900/OG9-3 -ahdin, jos sama kaveri (foorumilainen hänkin) on niitä purkanut. Ainakin mulle kävisi järkeen, että vahingossa hyllystä ottanut väärän hyrrän.
Edit: myyjä oli kuulemma tarkistanut ahtimen kunnon ja vahingossa siis laittanut kompurapesän väärin päin kiinni. Eli tarviipa tutkia miten se pyörähtää oikeaan asentoonsa ja pultata hyrrä paikoilleen.
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Ke Helmi 19, 2014 23:08
Kirjoittaja aero
Ahdinhan tuli pultattua paikoilleen jo aikoja sitten ja kaksissa potkijaisissakin on autolla sen jälkeen käyty. Pieni investointi taittokärkisiin lukkorengaspihteihin tuotti tulosta ja kompurapesä pyörähti varsin vähällä vaivalla oikeaan suuntaan. Uskallan ja kehtaan siis mainita, että Hessun myymä ahdin oli juuri sitä mitä mies oli luvannut ja vastasi auton edellisen omistajan kautta tehtyyn kyselyyn melko vikkelästi ja ihan rehellisesti, joten hälle julkinen plussa.
Tänään tuli nypättyä mittaristo syliin ja kirrailtua ruuvit ja vaihdettua piktogrammi ehjään. Piktogrammin jatkuvan valaisun aiheuttaa takavalohäikkä, eli tartteepi käydä nekin läpi jossain välissä.
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: To Helmi 20, 2014 23:04
Kirjoittaja aero
Vaihdoin peruutuksen merkkivalon tilalle peruutusvalon, nyppäsin piuhan irti lakkoilevalta repsikanpuolen lampunpesurilta ja mursin ko. pesurista varren. Siivosin turhat irtosälät pois ja kävin nykimässä tankin täyteen sinisestä pistoolista, eli valmiina ollaan talvipäiville

. Tankatessa olikin pakko kommentoida viereiselle tankkaajalle, että ei kovin yleinen tilanne lie, kun toiselta puolen tankataan polttoöljyä (kanistereihin) ja toiselta etanolia

.
Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa
Lähetetty: Su Maalis 23, 2014 18:36
Kirjoittaja aero
Näpertelyä, näpertelyä. Juottelin keskuslukituksen boksin ja kun kerran mulla oli juotin esillä ja hallussa ylimääräiset, vanhat valoreleet, niin tarkistin ne ja juottelin tarvittavat uusiksi ja heitin paikoilleen ja otin vanhat syyniin. Enkä näköjään suotta - vaikka valot ovat toimineet ihan oikein, oli tuollakin jo juotoksissa murtumaa, eipä ole enää (tarttisiko kukaan tonnarin valoreleparia?). Vaihdoin myös CSE:stä vähän paremmat kaasupumput konepeittoon, nyt pysyy ylhäällä ilman erillistä tukea.