Tonnarin lepakoiden kunnostus
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Noniin, taas on touhuttu penkkien kanssa. Tänään oli takapenkkien vuoro ja koko projekti meni alusta loppuun (lukuunottamatta pesua, joka oli jo aikaisemmin) päivän aikana helposti. Näissähän ei ollut kuin uudelleenvärjäys tiedossa, joten kitin kuivumista ei tarvinnut odotella...
Alkutilanne:
Ensimmäisenä vuorossa taas Leather Prep (itse käytin Prepin jämät ja jatkoin asetonilla). Istuinosiin käytin karhunkieltä ja penkkien alareunat vetäisin pelkästään rätillä pyyhkien. Tilanne ennen:
Ja jälkeen, väriä selvästi lähtenyt irti:
Tässä vaiheessa edelliskerrasta oppineena käytin n. 5s aikaa ajatteluun ja patentoin työkalun tyhjäksi jääneen Leather Prepin korkista sekä mukana tulleesta suodatinkankaasta:
Nuo liimattiin kasaan, jolloin saan kaataa suoraan purkista maalia / Leather Finishiä. Ei tarvitse pelleillä suppilon kanssa. Myös mukana tulleet ponnekaasut olivat siis tässä vaiheessa loppu, joten käytin elämäni ensimmäistä kertaa maaliruiskua (Motonet 24,90e).
Seuraavaksi putsi alkoholilla kauttaaltaan ja maalaamaan (ensin sienellä kerros ja sen jälkeen 2 kerrosta kauttaaltaan ja kerros vielä kuluviin kohtiin):
Myös patentoimastani suppilokorkista oli selvästi hyötyä:
Seuraavaksi pintaan pari kerrosta Super Sealiä ja sen jälkeen lopullinen satiiniviimeistely (2 kauttaaltaan ja kolmas kerros taas kuluviin kohtiin):
Myös tässä patentti toimi ja suodatti suurimpia jämiä:
Ohjeiden mukaisesti jätän penkit taas kuivumaan viikoksi, joten ensi vkl voi laittaa Leather Protection Creamin pintaan. Etupenkkeihin laitoin perjantaina tuon hoitoaineen ja nopeasti imaisi kerroksen sisäänsä.
Alkutilanne:
Ensimmäisenä vuorossa taas Leather Prep (itse käytin Prepin jämät ja jatkoin asetonilla). Istuinosiin käytin karhunkieltä ja penkkien alareunat vetäisin pelkästään rätillä pyyhkien. Tilanne ennen:
Ja jälkeen, väriä selvästi lähtenyt irti:
Tässä vaiheessa edelliskerrasta oppineena käytin n. 5s aikaa ajatteluun ja patentoin työkalun tyhjäksi jääneen Leather Prepin korkista sekä mukana tulleesta suodatinkankaasta:
Nuo liimattiin kasaan, jolloin saan kaataa suoraan purkista maalia / Leather Finishiä. Ei tarvitse pelleillä suppilon kanssa. Myös mukana tulleet ponnekaasut olivat siis tässä vaiheessa loppu, joten käytin elämäni ensimmäistä kertaa maaliruiskua (Motonet 24,90e).
Seuraavaksi putsi alkoholilla kauttaaltaan ja maalaamaan (ensin sienellä kerros ja sen jälkeen 2 kerrosta kauttaaltaan ja kerros vielä kuluviin kohtiin):
Myös patentoimastani suppilokorkista oli selvästi hyötyä:
Seuraavaksi pintaan pari kerrosta Super Sealiä ja sen jälkeen lopullinen satiiniviimeistely (2 kauttaaltaan ja kolmas kerros taas kuluviin kohtiin):
Myös tässä patentti toimi ja suodatti suurimpia jämiä:
Ohjeiden mukaisesti jätän penkit taas kuivumaan viikoksi, joten ensi vkl voi laittaa Leather Protection Creamin pintaan. Etupenkkeihin laitoin perjantaina tuon hoitoaineen ja nopeasti imaisi kerroksen sisäänsä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Asetoni on aika tujua kamaa hajultaan (sen vois tehdä pihalla), mutta onko maalaus sellainen, että voisi edes teoriassa kuvitella tekevänsä homman keittiössä? On tuo tallipaikka ja viikon kuivattelu vähä hankala yhdistelmä...
Ja nyt ei puhuta sotkemisesta, vaan siitä kärystä.
Btw. miten sä maltat enää istua nois?
Ja nyt ei puhuta sotkemisesta, vaan siitä kärystä.
Btw. miten sä maltat enää istua nois?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Juu, asetonin kanssa leikittäessä mieluusti pihalla tai kunnolla tuuletetussa tilassa. Pakkasten takia tallin hyvä tuuletus oli kohtuullisen vaikeaa, joten käytössä oli hengityssuojain kaasusuodattimella.
Nuo maalit / viimeistelyaineet ovat ainakin mun mielestä kohtuullisen miedon hajuisia, joten en täysin ainakaan tyrmää sisällä maalaamista ja kunnon tuuletusta sen jälkeen. Varsinkin jos tuolla kynäruiskulla vetelee niin ei maalitkaan leviä samalla tavalla ympäriinsä...
Malttaahan noissa istua, kun nyt kuivaisivat vaan! Ennemminkin odotan, että saa laittaa hoitoaineen pintaan ja penkit autoon kiinni
Nuo maalit / viimeistelyaineet ovat ainakin mun mielestä kohtuullisen miedon hajuisia, joten en täysin ainakaan tyrmää sisällä maalaamista ja kunnon tuuletusta sen jälkeen. Varsinkin jos tuolla kynäruiskulla vetelee niin ei maalitkaan leviä samalla tavalla ympäriinsä...
Malttaahan noissa istua, kun nyt kuivaisivat vaan! Ennemminkin odotan, että saa laittaa hoitoaineen pintaan ja penkit autoon kiinni
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Hyvää jälkeä oot kyllä saanu aikaan!
Itse tein reilu vuosi sitten samanlaisen operaation kaverin kanssa vaaleille nahkapenkeille. Silloin ei tullut mieleen, että tuollaisen reiän vois korjata noin, niin jätettiin aukinaiseks. Detailingshopista tuli kans hommattua tarvikkeet. Meillä viimeisen värin pintaan veti ihan maalari
Meillä lähtötilanne oli tosin ehkä helpompi:
Lopputilanne, jossa reikä näkyy ikävästi Muuten penkeistä tuli kyllä hyvät.
Itse tein reilu vuosi sitten samanlaisen operaation kaverin kanssa vaaleille nahkapenkeille. Silloin ei tullut mieleen, että tuollaisen reiän vois korjata noin, niin jätettiin aukinaiseks. Detailingshopista tuli kans hommattua tarvikkeet. Meillä viimeisen värin pintaan veti ihan maalari
Meillä lähtötilanne oli tosin ehkä helpompi:
Lopputilanne, jossa reikä näkyy ikävästi Muuten penkeistä tuli kyllä hyvät.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
minäkin olen pelastanut useamman nahkapenkkisarjan kyseisellä toiminalla. itse en ymmärrä kun autoja kiillotellaan ja tehoja lisäillään, mutta arvokkaat nahkapenkit laiminlyödään. typerä kysymys jollakin aikaisemmin oli,jotta kestääkö 10 vuotta?. vastaus on EI , jollei vuosittain tee VÄHINTÄÄN putsausta ,ettei penkeistä häviä rasva (halkeilee). LIKA JA HIKI ON NAHKAPENKKIEN SURMA.!
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Hyvää jälkeä tuossakin tuli, ei uusille häpeä.nix0n kirjoitti:Lopputilanne, jossa reikä näkyy ikävästi Muuten penkeistä tuli kyllä hyvät.
Tänään sivelin myös takapenkkeihin hoitoaineet pintaan ja varsinkin nuo asetonilla+karhunkielellä hinkatut kohdat imaisivat sen nopeasti itseensä. Kohta saakin sitten alkaa asennushommiin
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Niin siis mikäli mun kysymykseen/epäilyyn viittaat, niin en epäile maalin kestävyyttä ja olen täysin tietoinen nahkapenkkien hoitotarpeesta. Se epäilys kohdistui kittauksiin...peltimies kirjoitti:typerä kysymys jollakin aikaisemmin oli,jotta kestääkö 10 vuotta?
Tuossa on joku toinen vanhat penkkien kittausta koskenut topic noussut pintaan, ja siellä oli kargin kokemuksia kittailusta ja lopputulos oli, että halkeilee nopeasti. Tosin en tiedä, että mitä aineita ja millä työtavalla on käytetty.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Kittasin ja maalasin ton cabrioletin beiget etupenkit takavuosina ja kittaukset alkoivat olla korppua joskus 2-3 vuoden päästä siitä, jolloin alkoi kiinnostaa oikeasti ehjät nahat. En muista enää korjaussarjan merkkiä (joku Leather Master jaada jaada), mutta työvaiheet olivat suht samat, kuin ketjun aloittajalla.
ennen:
jälkeen:
Ihan hienot noi oli sen aikaa, kun kestivät. Tietty hyvien kesien osuessa kohille noi caben penkit näkee paljon enemmän aurinkoa, kuin kovakattoisen penkit. Sillä voi olla osuutta asiaan kittien kovettumisessa.
ennen:
jälkeen:
Ihan hienot noi oli sen aikaa, kun kestivät. Tietty hyvien kesien osuessa kohille noi caben penkit näkee paljon enemmän aurinkoa, kuin kovakattoisen penkit. Sillä voi olla osuutta asiaan kittien kovettumisessa.
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Viäkö maalit on nahassa vai onko jo siirtyny housujen kankaaseen? On nuo omat wannabelepakot avoon tos odottanu motivoitunutta maalaria puoli vuotta, joten jos jo pian... Tosin kerkeehän ne maalaan ens kesäksikin, ellei kukaa sano, ettei kannata
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Maalit on 99,5% paikallaan vieläkin, ainoastaan reikien/kittipaikkausten viereinen nahka muutaman neliösentin kohdilta on alkanut näyttämään harmaantumisen merkkejä (ei siis itse kitissä mitään). Nopealla päättelyllä johtuu siitä, että olivat alkuperäisestä nahasta varmaan pahimmassa kunnossa ja maalia ei sittenkään tullut tuputettua niihin tarpeeksi...
Pitänee tonnarin talviunien aikana siis ottaa tuo kuskin penkki irti ja vetää ne osat uudelleen reiluun maaliin ja "lakkaan".
Pitänee tonnarin talviunien aikana siis ottaa tuo kuskin penkki irti ja vetää ne osat uudelleen reiluun maaliin ja "lakkaan".
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Ei näy nuo pampun kuvat,noista lepakoista? Ois itellä ajankohtainen samanlainen projekti,käsillä kohta.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Saisko kuvat vielä näkyviin? Sama homma tuloillaan...
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus
Pampun ekassa postauksessa olevassa pesukintaan linkissä on hyvät kuvat työvaiheista Bimmerin penkkeihin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621