Tonnarin lepakoiden kunnostus
Lähetetty: Su Tammi 19, 2014 18:02
Tonnarikantaan siirtymisen myötä yksi takaraivossa pitkään poteneista ideoista tuli täytettyä. Koska kyseessä ei kuitenkaan ollut Aero, oli seuraava luonnollinen steppi tietysti lepakkosisusta. Ne tosin tuntuvat olevan kiven alla varsinkin Suomessa ja hyvässä kunnossa olevista saa myös maksaa.
Lähiseudulta tuli myyntiin yksi huonokuntoinen lepakkosetti ilman ovipahveja, mutta nehän olivat tuossa tummanharmaassa kangassisustassa jo tarpeeksi sinnepäin. Ei siis muuta kun hakemaan ja kunnostukseen.
Pesukintaan sivuilla tuli aikoinaan törmättyä Furniture Clinicin tuotteisiin ja kun myös suomalainen jälleenmyyjä löytyy -> tavarat tilaukseen. Otin ison Leather Colourant Kitin, Leather Repair Kitin ja jälkihoitoon myös pullon Protection Cream. About tämännäköinen setti:
Tähän väliin muutama malli-esimerkki miten asiat tulisi hoitaa/miten tuotteet toimivat:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?t=810
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=958372
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=453068
Sitten itse projektiin:
Lähtötilanne (tässä vaiheessa kolot isot täytetty jo uudella vaahtomuovilla)
Hommahan lähti käyntiin penkkien pesulla: Honkkarista marseille-saippuaa, Biltemasta pari hevosille tarkoitettua pesusientä , pari ämpäriä ja liinoja. Eli ensin pesusientä hierotaan saippuapalassa -> hierotaan saippuaa penkkiin -> märällä liinalla saippuat pois penkistä -> pyyhettä perään, jotta kuivuu.
Tarvikkeet
Ennen aloittamista
Kuskinpenkistä putsattu etuosa
Penkit pesun jälkeen
Kuski
Appari
Seuraavaksi vuorossa oli Leather Prep sekä karhunkieli. Tarkoituksena oli kastella mukana tulleet vanupalat tuolla Prepillä, laittaa ne karhunkielen väliin ja hinkata väriä irti. Tämän jälkeen paskat pois pinnasta Prepillä kostutelulla liinalla. Mukana tosin tuli vain 250ml pullo tuota Leather Prepiä eli sehän ei riittänyt mihinkään. Aina niin luotettavasta internetistä kävi kuitenkin ilmi, että kyseessä on asetoni / kynsilakanpoistoaine, joten hain sitä purkillisen Biltemasta. Johan alkoi riittämään...Penkit tämän vaiheen jälkeen:
Seuraavaksi oli vuorossa kuskinpuolen penkissä olleiden aukkojen korjaus. Nahka oli revennyt näistä kohdin ja vaihtoehtona oli joko täyttäminen tai koko nahan vaihto ($$$$). Päädyin siis ensimmäiseen.
Alkutilanne:
Ja kangas liimattuna taakse, jonka päälle aloitetaan kittaamaan elastista filleriä:
Jatkuu seuraavassa viestissä...
Lähiseudulta tuli myyntiin yksi huonokuntoinen lepakkosetti ilman ovipahveja, mutta nehän olivat tuossa tummanharmaassa kangassisustassa jo tarpeeksi sinnepäin. Ei siis muuta kun hakemaan ja kunnostukseen.
Pesukintaan sivuilla tuli aikoinaan törmättyä Furniture Clinicin tuotteisiin ja kun myös suomalainen jälleenmyyjä löytyy -> tavarat tilaukseen. Otin ison Leather Colourant Kitin, Leather Repair Kitin ja jälkihoitoon myös pullon Protection Cream. About tämännäköinen setti:
Tähän väliin muutama malli-esimerkki miten asiat tulisi hoitaa/miten tuotteet toimivat:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?t=810
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=958372
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=453068
Sitten itse projektiin:
Lähtötilanne (tässä vaiheessa kolot isot täytetty jo uudella vaahtomuovilla)
Hommahan lähti käyntiin penkkien pesulla: Honkkarista marseille-saippuaa, Biltemasta pari hevosille tarkoitettua pesusientä , pari ämpäriä ja liinoja. Eli ensin pesusientä hierotaan saippuapalassa -> hierotaan saippuaa penkkiin -> märällä liinalla saippuat pois penkistä -> pyyhettä perään, jotta kuivuu.
Tarvikkeet
Ennen aloittamista
Kuskinpenkistä putsattu etuosa
Penkit pesun jälkeen
Kuski
Appari
Seuraavaksi vuorossa oli Leather Prep sekä karhunkieli. Tarkoituksena oli kastella mukana tulleet vanupalat tuolla Prepillä, laittaa ne karhunkielen väliin ja hinkata väriä irti. Tämän jälkeen paskat pois pinnasta Prepillä kostutelulla liinalla. Mukana tosin tuli vain 250ml pullo tuota Leather Prepiä eli sehän ei riittänyt mihinkään. Aina niin luotettavasta internetistä kävi kuitenkin ilmi, että kyseessä on asetoni / kynsilakanpoistoaine, joten hain sitä purkillisen Biltemasta. Johan alkoi riittämään...Penkit tämän vaiheen jälkeen:
Seuraavaksi oli vuorossa kuskinpuolen penkissä olleiden aukkojen korjaus. Nahka oli revennyt näistä kohdin ja vaihtoehtona oli joko täyttäminen tai koko nahan vaihto ($$$$). Päädyin siis ensimmäiseen.
Alkutilanne:
Ja kangas liimattuna taakse, jonka päälle aloitetaan kittaamaan elastista filleriä:
Jatkuu seuraavassa viestissä...