Tonnarin lepakoiden kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Helmi 02, 2014 18:54

Noniin, taas on touhuttu penkkien kanssa. Tänään oli takapenkkien vuoro ja koko projekti meni alusta loppuun (lukuunottamatta pesua, joka oli jo aikaisemmin) päivän aikana helposti. Näissähän ei ollut kuin uudelleenvärjäys tiedossa, joten kitin kuivumista ei tarvinnut odotella...

Alkutilanne:
Kuva
Kuva

Ensimmäisenä vuorossa taas Leather Prep (itse käytin Prepin jämät ja jatkoin asetonilla). Istuinosiin käytin karhunkieltä ja penkkien alareunat vetäisin pelkästään rätillä pyyhkien. Tilanne ennen:
Kuva

Ja jälkeen, väriä selvästi lähtenyt irti:
Kuva

Tässä vaiheessa edelliskerrasta oppineena käytin n. 5s aikaa ajatteluun ja patentoin työkalun tyhjäksi jääneen Leather Prepin korkista sekä mukana tulleesta suodatinkankaasta:
Kuva

Nuo liimattiin kasaan, jolloin saan kaataa suoraan purkista maalia / Leather Finishiä. Ei tarvitse pelleillä suppilon kanssa. Myös mukana tulleet ponnekaasut olivat siis tässä vaiheessa loppu, joten käytin elämäni ensimmäistä kertaa maaliruiskua (Motonet 24,90e).

Seuraavaksi putsi alkoholilla kauttaaltaan ja maalaamaan (ensin sienellä kerros ja sen jälkeen 2 kerrosta kauttaaltaan ja kerros vielä kuluviin kohtiin):
Kuva
Kuva

Myös patentoimastani suppilokorkista oli selvästi hyötyä:
Kuva

Seuraavaksi pintaan pari kerrosta Super Sealiä ja sen jälkeen lopullinen satiiniviimeistely (2 kauttaaltaan ja kolmas kerros taas kuluviin kohtiin):
Kuva
Kuva

Myös tässä patentti toimi ja suodatti suurimpia jämiä:
Kuva

Ohjeiden mukaisesti jätän penkit taas kuivumaan viikoksi, joten ensi vkl voi laittaa Leather Protection Creamin pintaan. Etupenkkeihin laitoin perjantaina tuon hoitoaineen ja nopeasti imaisi kerroksen sisäänsä.
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3207
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Helmi 02, 2014 19:45

Asetoni on aika tujua kamaa hajultaan (sen vois tehdä pihalla), mutta onko maalaus sellainen, että voisi edes teoriassa kuvitella tekevänsä homman keittiössä? On tuo tallipaikka ja viikon kuivattelu vähä hankala yhdistelmä...

Ja nyt ei puhuta sotkemisesta, vaan siitä kärystä.

Btw. miten sä maltat enää istua nois? :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Helmi 02, 2014 21:10

Juu, asetonin kanssa leikittäessä mieluusti pihalla tai kunnolla tuuletetussa tilassa. Pakkasten takia tallin hyvä tuuletus oli kohtuullisen vaikeaa, joten käytössä oli hengityssuojain kaasusuodattimella.

Nuo maalit / viimeistelyaineet ovat ainakin mun mielestä kohtuullisen miedon hajuisia, joten en täysin ainakaan tyrmää sisällä maalaamista ja kunnon tuuletusta sen jälkeen. Varsinkin jos tuolla kynäruiskulla vetelee niin ei maalitkaan leviä samalla tavalla ympäriinsä...

Malttaahan noissa istua, kun nyt kuivaisivat vaan! Ennemminkin odotan, että saa laittaa hoitoaineen pintaan ja penkit autoon kiinni :D
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja nix0n » Pe Helmi 07, 2014 15:22

Hyvää jälkeä oot kyllä saanu aikaan! :)

Itse tein reilu vuosi sitten samanlaisen operaation kaverin kanssa vaaleille nahkapenkeille. Silloin ei tullut mieleen, että tuollaisen reiän vois korjata noin, niin jätettiin aukinaiseks. Detailingshopista tuli kans hommattua tarvikkeet. Meillä viimeisen värin pintaan veti ihan maalari :D

Meillä lähtötilanne oli tosin ehkä helpompi:
Kuva

Lopputilanne, jossa reikä näkyy ikävästi :D Muuten penkeistä tuli kyllä hyvät.
Kuva
Nykyinen S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 Autojen puhdisteluja Karhulassa, yv:llä lisää #4910

peltimies
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 20:44
Paikkakunta: varkaus

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja peltimies » La Helmi 08, 2014 09:57

minäkin olen pelastanut useamman nahkapenkkisarjan kyseisellä toiminalla. itse en ymmärrä kun autoja kiillotellaan ja tehoja lisäillään, mutta arvokkaat nahkapenkit laiminlyödään. typerä kysymys jollakin aikaisemmin oli,jotta kestääkö 10 vuotta?. vastaus on EI , jollei vuosittain tee VÄHINTÄÄN putsausta ,ettei penkeistä häviä rasva (halkeilee). LIKA JA HIKI ON NAHKAPENKKIEN SURMA.!

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Ma Helmi 10, 2014 22:38

nix0n kirjoitti:Lopputilanne, jossa reikä näkyy ikävästi :D Muuten penkeistä tuli kyllä hyvät.
Kuva
Hyvää jälkeä tuossakin tuli, ei uusille häpeä.

Tänään sivelin myös takapenkkeihin hoitoaineet pintaan ja varsinkin nuo asetonilla+karhunkielellä hinkatut kohdat imaisivat sen nopeasti itseensä. Kohta saakin sitten alkaa asennushommiin :)
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3207
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Helmi 10, 2014 23:36

peltimies kirjoitti:typerä kysymys jollakin aikaisemmin oli,jotta kestääkö 10 vuotta?
Niin siis mikäli mun kysymykseen/epäilyyn viittaat, niin en epäile maalin kestävyyttä ja olen täysin tietoinen nahkapenkkien hoitotarpeesta. Se epäilys kohdistui kittauksiin...

Tuossa on joku toinen vanhat penkkien kittausta koskenut topic noussut pintaan, ja siellä oli kargin kokemuksia kittailusta ja lopputulos oli, että halkeilee nopeasti. Tosin en tiedä, että mitä aineita ja millä työtavalla on käytetty.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja karg » Ti Helmi 11, 2014 02:55

Kittasin ja maalasin ton cabrioletin beiget etupenkit takavuosina ja kittaukset alkoivat olla korppua joskus 2-3 vuoden päästä siitä, jolloin alkoi kiinnostaa oikeasti ehjät nahat. En muista enää korjaussarjan merkkiä (joku Leather Master jaada jaada), mutta työvaiheet olivat suht samat, kuin ketjun aloittajalla.

ennen:

Kuva

jälkeen:

Kuva

Ihan hienot noi oli sen aikaa, kun kestivät. Tietty hyvien kesien osuessa kohille noi caben penkit näkee paljon enemmän aurinkoa, kuin kovakattoisen penkit. Sillä voi olla osuutta asiaan kittien kovettumisessa.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3207
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Heinä 29, 2014 21:19

Viäkö maalit on nahassa vai onko jo siirtyny housujen kankaaseen? On nuo omat wannabelepakot avoon tos odottanu motivoitunutta maalaria puoli vuotta, joten jos jo pian... Tosin kerkeehän ne maalaan ens kesäksikin, ellei kukaa sano, ettei kannata :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Ke Heinä 30, 2014 21:22

Maalit on 99,5% paikallaan vieläkin, ainoastaan reikien/kittipaikkausten viereinen nahka muutaman neliösentin kohdilta on alkanut näyttämään harmaantumisen merkkejä (ei siis itse kitissä mitään). Nopealla päättelyllä johtuu siitä, että olivat alkuperäisestä nahasta varmaan pahimmassa kunnossa ja maalia ei sittenkään tullut tuputettua niihin tarpeeksi...

Pitänee tonnarin talviunien aikana siis ottaa tuo kuskin penkki irti ja vetää ne osat uudelleen reiluun maaliin ja "lakkaan".
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Marakatti » Ma Maalis 25, 2019 18:51

Ei näy nuo pampun kuvat,noista lepakoista? Ois itellä ajankohtainen samanlainen projekti,käsillä kohta.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv

Repolainen
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Repolainen » Ma Syys 16, 2019 09:03

Saisko kuvat vielä näkyviin? Sama homma tuloillaan...
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Loka 15, 2019 09:59

Pampun ekassa postauksessa olevassa pesukintaan linkissä on hyvät kuvat työvaiheista Bimmerin penkkeihin.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Vastaa Viestiin