Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Terve,

Tiedän, että auto on väärän merkkinen, mutta lukekaa loppuun asti...on sielä jotain hyvääkin :)

Kulkineena siis alun perin perheakvaario Opel Sintra 3.0 V6 automaatti. Rupes meneen hermo auton kulutus puoleen, mutta luopuminenkaan ei tullut kyseeseen kun vaimo niin tykkää autolla ajaa. Kompromissia lähettiin hakeen ja kaverin Saab-harrastus koituikin turmioksi

Soitto Trafiin tekniikka puolen isolle päällikölle ja varmistus siitä, että homma on laillinen eli katsastusmiehen kanssa ei tulisi kahnauksia. Hyväksyntä tuli ja oli kaikin puolin erittäin asiallinen kaveri.

Alkoi helkutinmoinen tekniikan purkaminen. Siinä vierähti muutama viikko kunnes oli kaikki tarvittavat romut irti kummastakin autosta ja päästiin ihmetteleen miten kaikki saadaan Sintran pellin alle.
Vetareiden kanssa oli aika jännittäminen, mut 9-5 mallin laatikkoon ne sopi heittämällä paikoilleen.
Vaihdelaatikon kannakekohdat istuivat myös mukavasti, automaatilootan takakannake kävi suoraan Saabin manuaalinlootan kylkeen ja offset oli sama niin laatikko istahti heti oikealle paikalle vetareiden suhteen. Etuyläkannake kävi suoraan taas Sintran manuaalilaatikosta.
Laatikon etummainen tukikumi ja moottorinpään kumi olivat sitten tehtävä alusta asti itse. Auton apurunkoon ei saanut tehdä mitään muutoksia, mutta onneksi sieltä löytyi sopivasti reikiä mihin uudet tukipisteet pystyi pulttaamaan kiinni.
Vaihdelaatikon löydettyä oman paikkansa oli väkästelyssä kytkinpolkimen ja vaihdevivuston asennus. Sintran vaihdekeppi liikkui juuri päin vastoin kuin Saabin, joten alkoi Saabin keppilinjan muokkausoperaatio. Ylimääräiset avainpesänkotelot rälläkällä pois ja vaihteensiirtotankoon vähän lisää pituutta ja hyvä tuli. Vielä kun kepin runkokotelo istui samoinhin reikiin kun automaattilootankeppi, ei voinut muuta kun hymyillä.

Nyt kun voimansiirtolinjat oli laitettu kuntoon niin siirryttiin koneen kimppuun.

Kone piti hieman outoa ääntä ja päätettiin tehä perusremontti koneelle. Syyksi löytyi tukkeutunut imusihti ja siitä seurannut kiertokangen laakerivika.
Kaikki irti ja mukamas hyvään järjestykseen. Kannesta venttiilit pois ja plaanaus. Venttiilit oli sen verran hyvät, että ne vaan läpättiin ja laitettiin uudet venttiilivarrenkumit. Kevyt hoonaus sylintereille ja uudet runko- ja kiertokangenlaakerit. Kasaus reippaan öljyn kera ja kas...sehän pyöri käsin oikein mukavasti, jopa pulttien kiristyksien jälkeen.
Uusi jakopäänketju sekä laahaimet ja motti huolella kasaan, kera uusien tiivisteiden ja stefojen.
Kytkin päivitettiin vähän järempään niin ei tarvi sitä heti vaihtaa.
Moottorin kasaamisen jälkeen koko paketti läjään ja koe sovitukseen Sintran keulalle. Pari pikku juttua tuli eteen. Tuulilasinpyyhkijöiden yksi tuki tuli tielle, mutta onneksi siitä pysty viistään 15mm pois ja asia oli hoidettu. Samoin ilmaläppävivustonsuoja sai lähteä. Muuten homma meni ihan jees ja tilaa jäi riittävästi, ainakin muutamia millejä
Kone pois keulilta ja lopulliset maalaukset ja fiksaukset, jonka jälkeen oli sähköjen vuoro.
Sähköjä olin perannut jo aina lapsia nukuttaessa tai muuten lyhyissä väleissä tai kun ulkona oli keli mihin ei viittiny lähtee. Sintran konehuoneen sulakerasiasta yksi lohko kokonaan irti ja koko moottorin johtosarja olkkarin lattialle ja päälle tietenkin vaimon kehut ja kannustukset
Sähkökuvien avulla kaikki "ylimääräiset" johdot sulakelohkosta irti. Niitä oli sit paljon. Saabin moottorin sähkösarja on valovuoden edellä Sintraa, mutta yhdistäminen oli useiden tuntien valmistelujen jälkeen aika helppoa. Saabin johtosarja erittelee johdot ECU:lle ja auton omille sähköille eli kaikki mitä moottori tarvitsi: ruiskut, asentoanturit ym olivat jo omassa nipussa. Nyt tarvitsi kytkeä 33 napainen liitin johon tuotiin sähkön syötöt, niin suorat kuin katkeavatkin, bensapumppu, ilmastointi, jarruvalokytkintieto ym. Huolellisen kytkemisen jälkeen lohko takas sulakerasiaan, piuhat repsikan jalkotilaan.
Moottori takas keulille, mut tällä kertaa toivottavasti lopullisesti. Koneen löydettyä paikkansa tuntui kun kaikki rupeis oleen valmista, kunnes tein listan ja totesin et voi PE###LE, tää lista on pitkä...
Ohjaustehostimenpumppu oli seuraava kohde. Saabin pumpun ja Sintran putkien väliin tein uudet hydrauliletkut ja päät hitsailin TIG:llä sopiviks. Tehostimen säiliö sai hieman uuden paikan ja uuden paluuletkun.
Polttoaineletku meni uusiks ja vaihtui etanolia kestävään malliin.
Välijäähdyttimeksi suunniteltiin ensin Saabin omaa, mutta huomattiin heti, että se ei tule mahtumaan Sintran puskurin kaareuden takia. Kauppa kutsui ja sieltä löytyikin lyhyt ja korkea malli. Jäähdyttimen ja ilmastoinninkennon jälkeen tuo välijäähdytin haki mukavasti paikkansa ja puskuriin jäi tilaa about 3mm. Ahtoputket löysivät helposti reittinsä lukuun ottamatta turbolta lähtevää, joka piti parista kaupan alumiiniputkesta muokata sopivaksi ja liimata TIG:llä.
Seuraavaksi piti tehdä 3" downpipe, se meni tietenkin turhan lähellä Saabin flektiä, joten vaihdon ne kahteen tarvikemalliin. Samalla sähköt helpottuivat kun Sintra ohjaa alkuperäisesti kahta flektiä, Saabin käyttäessä yhtä.
Öljynjäähdytin löysi paikkansa välijäähdyttimen vierestä ja letkut muokattiin hydrauliliittimillä ja -letkuilla sopiviks.

Jos joku jakso lukee tänne asti niin saa henkisen papukaijamerkin, jatkoa seuraa :)

-Tuomas-
Viimeksi muokannut tuoppi, La Maalis 08, 2014 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204R)man

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Meinas unohtua...

Tuolla jotain kuvia
https://www.dropbox.com/sh/2hsod3u1di8axsy/EHDQgcdnul
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

No nyt on asiallisen näköistä menoa. Laita toki lisää kun projekti etenee!

Sais vaan tuon oman projektin alkuun..
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Itseasiassa auto on jo täydessä ajossa...tai siis melkein. Ahdot on vielä hukassa niin kuin oli alkuperäisessä kokoonpanossakin, mutta vika taitaa olla jo selvillä.
Edellinen omistaja tehnyt T7 magneettiventtiili päivityksen ja mennyt johdot väärin. Nyt en ole päässy testaan kun käytin ECUlta sähköt pois niin se hukkas nopeus parametrit, joten ei ahda kun on 1- ja 2-vaihteen rajotukset päällä :(

Kun saa taas nopeus hommat kohdilleen niin näkee osuinko oikeaan...

Kerrankin projekti on valmis ennen kuin topicci :)

-Tuomas-
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Lisää vaan yksityiskohtia projektista tänne. Minua ainakin kiinnostaa.
900C -86
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Tämmöset projektit on aina kiinnostavia :wink:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo, mielenkiintoinen projekti ku tila-autoo joutuu pakoste pitään...

Minkä ikäinen sintra ja minkä ikäinen tekniikka?
Entä Se kulutus, kuinka kävi?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Sintra on vuosimallia -97 ja saabin tekniikka vähän tuoreempi.

Kulutusta ei oo vielä oikein päässy ihmetteleen, ahtojen puuttumisen ja kun kuskia on "leikittänyt" uusi tekniikka niin ei ihan ole kaasujalka pysyny eco asennossa :) Eka puoli tankkia oli ihan testi ajoo ja nurkissa pyörimistä niin reipas 9 tais mennä. Nyt on kaasujalka jo ruvennu rauhottuun ja pari pitempää reissua takana niin näyttäis polttoainemittarin mukaan, että aika paljon vähemmän on menny.

Sintra on CD-varusteltu, joten vakkari ja ajotietokone kuulu kans mukaan.
Vakkarin laitoin pelittään reilu viikko sitten ja tuntuis pelaavan paremmin kun automaattilootan kanssa. Parasta oli kun saabin vakkarista otti vaijerin irti ja vaihto Sintran purkkiin, sähkölinnunkakalla purkki uuteen paikkaan ja piuhat kiinni. Tämän jälkeen ei tarvinnu kun lähtee testaan ja kaikki pelas :)

Ajotietokoneen kanssa pitää kikkailla vähän enemmän. V6 koneen 6 suutinta (195cc) vaihtu saabin 4:ään suuttimeen, joten ei ihan täsmää tuo näyttämä. Jossain vaiheessa pitää tehä arduinolla pieni muunnin väliin, että saa fiksattua pulssia tuolle ajotietokoneelle, jos sit sais näyttään oikein.
Samalla tavalla pitäis korjata kierroslukumittarin virhe, näyttää 1/3 pieleen V6 -> R4 ja sit opelin nopeusmittarit näyttää aina päin honkia, joten siihen muunnin väliin niin saa sen tarkaks. Nyt virhe 80kmh vauhdissa n.13kmh.

Koneeseen vaihdettiin kytkin 9-5 mallin Aerosta, että saatiin sopiin se Aeron laatikkoon. Pieni pelko on kun oli käytetyt osat, että lipsuu tuo kytkin, mutta se selviää kun saa ahdot kohilleen. Käytetyillä lähettin sen takia liikkeelle kun ei oikein tienny mitä tästä oikein tulee :) Nyt mennään peruspaineilla eli aika paljon puuttuu vielä ruutia. Toki luonnekin muuttuu kun saa tuon magneettiventtiilin toimimaan oikein vaikkei ahtoja kauheesti nostaiskaan.

Nyt voin ainakin sanoo kun pihassa on kaverin 9000 turbo, että on sillä hirvee ero kun autoissa on peruspaineet, mutta Sintrassa paremmin hengittävä putkisto ja cooleri niin ahtojen herkkyys on ihan omaa luokkaansa. Ei tarvi kummonen mäki tulla niin Sintra nostaa paineet heti 0,4-0,5 korville kun tonnari saa käskee, että nostaa :) Kai siihenkin pitää 3" downpipe nikkaroida...

-Tuomas-
tuoppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 11:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T (B204L)man

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

No niin...NYT LÖYTY AHDOT ja sitä kautta TEHOT...jotain saa niin jotain menettää, ei toi kytkin pidä :(

Tehot on about 230HP ja vääntö 350Nm ja lipsuu lipsuu. Levyssä oli kyllä uria vielä, mutta olisko joskus vaihdettu vaan levy, joten asetelma on "2-kertaa" käytetty. No pitää vaihtaa jossain vaiheessa. Tietää, että ei se ainakaan parane kun etanolilla saa vielä lisää potkua!

Hyvin ottaa alusta tehot ja väännöt vastaan. Ei vetele eikä remmo mihinkään. Kaveri jonka kanssa tätä on väsätty on ajellu paljon Saabeilla ja sano, että paljon paremmin toimii kun esim vakio kolkki. Niin sanotusti yhden käden kiihdytettävä :)

-Tuomas-
Vastaa Viestiin