Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Tulin viikko sitten hankkineeksi otsikon mukaisen kulkuneuvon yhdistettyyn käyttö- ja harrasteauton virkaan.

Aloitetaan auton historiasta:
-Käyttöönotto 08.06.1989, jolloin myyty uutena Seinäjoen Scan-Autosta kauhavalaiselle yksityishenkilölle.
-Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin 62tkm ajettu Saab on mennyt takaisin Scan-Autolle myytäväksi. Vain muutaman päivän myynnissä olemisen jälkeen se on päätynyt vuodeksi seuraavalle omistajalleen.
-Marraskuun 1992 lopulla auto menee kolmatta kertaa Scan-Autolle myytäväksi, ja kolme kuukautta myöhemmin se menee kaupaksi. Kolmas omistaja on Kurikassa asuva keskisuuren kuljetusliikkeen pomoportaassa oleva mies. Hän pitääkin autoa sitten pitkään.
-Vasta heinäkuussa 2005 auto saa uuden omistajan, joka on käsittääkseni edellisen omistajan veli ja tämän nimeltä mainitsemattoman kuljetusliikkeen toimitusjohtaja.
-Kahdeksan vuotta myöhemmin, eli viime kesänä, toimitusjohtaja luopuu edustus-sedanistaan. Se päätyy muutaman sadan metrin päässä asuvalle autonasentajalle, joka pari kuukautta myöhemmin yrittää ensin myydä autoa netissä, minkä jälkeen se menee Seinäjoen J. Rinta-Joupille kaupattavaksi.
-07.10.13 Saabin käy ostamassa Seinäjoella asuva rekkakuski, joka ajaa autolla muutaman kuukauden lyhyttä työmatka-ajoa.
-Nyt minä kävin sitten hakemassa tuon ensimmäiseksi autokseni. Tämä on kyllä niin mahtava vaunu, että seuraavaan omistajanvaihdokseen taitaakin mennä kauan :D

Tehdyistä huolloista ja korjauksista sekä katsastuksista on tiedossa, että:
-Viimeinen huoltokorttiin tehty merkintä on maaliskuulta 1993, mittarilukemalla 85tkm. Sen jälkeen autoa on ilmeisesti huollettu itse.
-Vuosina 2006-2010 ja 2012 katsastukset ovat menneet kerrasta läpi. 2011 ja 2013 katsastuksesta on tullut hylkäys. Vuoden 2010 katsastuksessa mittarilukema on ollut n. 250000km.
-Reilu vuosi sitten öljyt ja suodatin on vaihdettu, mittarissa 259900km.
-Vetaritunnelit on hitsattu joskus, en tiedä milloin.
-Laturi ja vesipumppu sekä tuplahihnat on vaihdettu joskus parin vuoden sisällä. Tulpanjohdotkaan eivät näytä kovin vanhoilta.

Sekavan tekstin jälkeen hieman kuvia autosta.
http://aijaa.com/y6epGb
http://aijaa.com/hEkLIj
http://aijaa.com/VLR96v
http://aijaa.com/2GrJTl
http://aijaa.com/5O5u9f
http://aijaa.com/1hvOBW

Auton mainitsemisen arvoiset viat ovat:
-99% varmuudella huono termostaatti. Pitkälläkään matkalla lämpömittari ei nouse tuon ylemmäs: http://aijaa.com/6saiS1
-Pakoputki vuotaa etuosastaan :arrow: pörisee hieman.
-Ilmeisestikin ohjaustehostimen hihnasta kuuluva vittumainen meteli. Tarkoitus on vaihtaa se ensi viikonloppuna, samoin kuin termostaattikin.
-Ei vika, vaan puute: Kuskin kumimatto puuttuu.

Teknisten vikojen lisäksi tässä on tietenkin ruostetta, ei vielä mitenkään pahasti, mutta on kuitenkin.
http://aijaa.com/CNBdnk
http://aijaa.com/lipQ4a
http://aijaa.com/ZpvvrP
http://aijaa.com/UVUQj3
http://aijaa.com/fqYW2S

Pohja kuitenkin vaikuttaisi ihan kohtuullisen kovalta.

Kattoverhoilu repsottaa jonkin verran, molemmilla puolilla näyttää tuolta:
http://aijaa.com/rmJGVi

Konehuone on siistimpi kuin mitä oletin:
http://aijaa.com/iXvkb1
http://aijaa.com/Ttb8iu

Yhteenveto kaikesta em. sotkusta: 25-vuotiaaksi autoksi kohtuullisen hyvässä kunnossa. Laitettavaa löytyy kyllä runsaasti, mutta onpahan jotakin tekemistä... Lähiviikkojen aikana yritän ehtiä laittamaan nuo pahimmat viat kuntoon. Kesällä (leimaa on kesäkuun loppuun) sitten yritän ehtiä fiksaamaan nuo kaikki ruostepaikat kuntoon. Sen jälkeen voi ruveta korjailemaan kaikkia pikkuvikoja. Kunnostustyöt tulevat aiheuttamaan varmastikin tyhmien kysymysten tulvan, koska kokemusta näistä värkeistä ei kovinkaan hurjasti ole...

Mutta joo, mitä nyt olen viikon aikana ehtinyt jotain 800km tällä ajelemaan, niin herranen aika sentään että on loistava auto, maantieajossa varsinkin :D :D :D
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja mestari »

näyttää lähinnä normi hommalta oven sisäpuolinen pelti menee uusiksi ja pahaa pelkään jotta ulkopuolinen menee kanssa osittain vaihtoon mutta hiekkapuhalluksen jälkeen on aina viisaampi.

muistuu mieleen tm yleisön osasto kirjoitus jossa mies kertoo että 900:n konepelti ruostuu puhki ja uudenkaupungin insinööri kirjoitti että jos näin on niin hän kävelee vaikka käsillään uudestakaupungista helsinkiin. :?

onneksi ruostumattomia konepeltejä löytyy vielä ja kuljetushan ei tuota ongelmia kun ajaa paikalle ja jättää vanhan siihen ja kiinnittää uuden paikalleen. :D
sillein 96 konepellitkin kulki 90 luvun lopulla,tosin takasinpäin ajoin sitten ilman konepeltiä
(135km) :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Hyvä peli tuosta vielä tulee. Yleisilme todella ryhdikäs.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuohan on vähän kuin kärkkäisen noppa isoksi kasvaneena. :D Omistushistoria alkuosaltaan yhtä yksitoikkoinen kun omassa ruiskusatkussa.

Olen kyllä entistä vakuuttuneempi siitä että perusväri vastustaa ruostetta huomattavasti heikommin kuin metalliväri, täällä Järvenpäässäkin liikkuu yksi loppuvuosien täyspaineturbo samassa värissä kuin tämä, ja se auto on kyllä ruostunut sellaisista paikoista joita ei osaa edes kuvitella...

Edit: Ai niin, paukkupullo hopeaa maalia kaupasta ja maskinkunnostustöihin. Ohjeet löytyy allekirjoittaneen topicista, on helppo homma jopa mun mittakaavalla. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

mestari kirjoitti:onneksi ruostumattomia konepeltejä löytyy vielä ja kuljetushan ei tuota ongelmia kun ajaa paikalle ja jättää vanhan siihen ja kiinnittää uuden paikalleen. :D
Ja minä kun ajattelin, että konepellin voisi kätevästi kiinnittää ilmastointiteipillä katolle ja kuljettaa siellä :mrgreen:
Rattivaihde kirjoitti:paukkupullo hopeaa maalia kaupasta ja maskinkunnostustöihin. Ohjeet löytyy allekirjoittaneen topicista, on helppo homma jopa mun mittakaavalla. :)
Tämäkin kuuluu jossain vaiheessa ohjelmaan. Sitä ennen pitää kuitenkin laittaa kaikki kiireelliset jutut kuntoon...
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mikä tuo pönttö on akun vieressä?

Puola on siirtynyt pois alkuperäiseltä paikaltaan, kuuluis jäähdyttimen yläosaan kiinni.

Mielestäni se 900:n konepellin ruostumistarina Tuulilasin yleisönosastopalstalla meni suunnilleen niin että joku oli Scan-Autoon valittanut jotain 4-5v vanhan 900:n konepellin puhkiruostumisesta jolloin sieltä joku tappi (muistaakseni nimi oli jotain nordblad tms) oli todennut ettei heitä kiinnosta 5v vanha romu, voit tehdä sillä mitä haluat. Sattui silmiin joskus 90-luvun alkuvuosina.

130000mk:n auton ostajana haluaisin vähän toisenlaista asiakaspalvelua. :D
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

kimmoa kirjoitti:Mikä tuo pönttö on akun vieressä?
Ardic.
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja pela »

Lämpömittari näyttää itselläkin tuota,olen pitänyt normaalina...

Toivotaan että ruosteiden suhteen ei tule lisäylläreitä ja jos tulee niin projekti jatkuu kiintoisien kuvien kera.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Joo. Nyt on termostaatti vaihdettu. Ihan muuten kaikki meni hyvin, mutta termostaattikotelon pulteista keulaa lähempänä oleva oli hapettunut tiukkaan kiinni ja napsahti avatessa poikki :arrow: pariksi päiväksi ylimääräistä ohjelmaa kun piti porata pultti ensin pois ja sitten tehdä uudet kierteet jne jne. Ei ollut mitenkään mukava kokemus, varsinkin kun työkalut ovat mallia Biltema ja poranterätkin olivat hintalapun perusteella maksaneet Löytötexin alennusmyynnissä 19 markkaa per 20 kappaletta :mrgreen: :evil:

Nyt auto lämpenee huomattavasti nopeammin kuin ennen, ja lämpömittari nousee muutaman millin ylemmäs kuin aiemmin. Nyt toimii siis niin kuin hyvän talviauton kuuluukin.

Mutta: Vikojen määrä on ilmeisesti vakio. Nyt kun lämpöprobleema on ratkaistu, tilalle on tullut tyhjäkäyntiprobleema. Koneen ollessa kylmä, tyhjäkäynti on selkeästi liian hidasta (jotain 600-700 rpm) ja kone meinasi muutaman minuutin tyhjäkäynnin aikana sammua muutamia kertoja. Kun kone oli lämmennyt hieman, tyhjäkäynti oli sellaista kuin pitääkin. Kunnolla lämmenneellä koneella tyhjäkäynti olikin sitten liian nopeaa, eli kierroslukumittari osoitti numeron 1 yläreunaa (n. 1100-1200rpm). Eli siis vähän niin kuin kaasarikone, jossa on koko ajan hieman ryyppy päällä.

Mitä minä mahdoin rikkoa? Löysin tietoa vain k-jetin tyhjäkäynnin ongelmista ja säädöistä. Millaisella systeemillä näissä 16-venttiilisissä ohjataan tyhjäkäynnillä annettavan polttoaineseoksen määrää ja laatua? Ja onko joku tämän systeemin osa kovinkin lähellä termarikoteloa ja mennyt sitten sillä osastolla räpeltäessä hajalle? :?:

Edit: Etsi-toiminto alkoi toimimaan, ongelma alkoi ehkä ratketa. Olenko oikeassa, että tuo punaisella rengastettu on lämpöanturi? http://aijaa.com/l4IbM7
Mun oli termarikopan pultille kierteitä tehdessäni hetken aikaa pakko istua konehuoneen reunoilla, saattaa olla että kolhaisin tuota polvellani :lol:
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Ei, se on kylmäkäynnistyssuutin. Se lämpötila-anturi kiinnittyy sylinterinkanteen imusarjan 2. ja 3. sylinterin putkien välistä. Ja tyhjäkäyntinopeuttaa ohjaa tyhjäkäyntimoottori, joka on melko lähellä termostaattikoteloa. Löytyy linkkaamassasi kuvassa noin kello yhdessä punaisesta ympyrästä katsottuna. Siihen tulee samankaltainen sähköliitin, kuin suuttimille.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

^Kiitoksia tiedosta. Nyt olen ehtinyt perehtymään tuohon systeemiin hieman ja tiedän suunnilleen että miten se toimii...

Mitään käyntiongelmia ei ole kuitenkaan viime perjantain jälkeen enää esiintynyt, joten mitään en ole tehnytkään. Seuraavan kerran kun tyhjäkäynti rupeaa taas sooloilemaan niin täytynee putsailla tk-moottoria.

Tällä hetkellä suurin moottoriin liittyvä huolenaihe on venttiilien hirmuinen nakutus kylmänä. Kuulostaa ensimmäisten kilometrien ajan diisseliltä. Tarkoitus on ensi viikolla tehdä motor flush -käsittely, jospa tuo raksutus hieman vähenisi...
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mikähän sekasikiö tuo moottori on?

Tuo kone on kyllä 16V mutta tyhjäkäynti"servo" onkin 8-venttiilisen lisäilmaluisti. Onko tuollaista todella tehty? Eikö tuossa kuuluis olla oikein askelmoottori tyhjäkäyntiä säätämässä ja siihen mennä sen 4-napaisen kaapelin?

Mikäli tuo on joku oma viritys, toimivuus voi tosiaankin olla vähän mitä sattuu. Itselle ei ole kyllä tullut tuollaista mistään vastaan.

Tuohon rengastettuun suuttimeen pitäisi mennä 2-napainen sähköjohto

Rengastetun osion sisällä näkyy myös pystyssä olevan 3-napainen liitin joka menee kaasuläpän asentoanturille. Katso ettei liittimen sisälle ole pesinyt vettä (käynyt täällä niin pari kertaa) ja että liitin on ehjä. Ja tuon anturin voi jollain tapaa säätääkin mutta en tiedä miten.

Omassa autossa venttiilien nakutus kylmänä lakkasi sillä että laitoin sisään Motonetistä ostetut GM:n longlife 5W30-öljyt.
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

kimmoa kirjoitti:Mikähän sekasikiö tuo moottori on?

Tuo kone on kyllä 16V mutta tyhjäkäynti"servo" onkin 8-venttiilisen lisäilmaluisti. Onko tuollaista todella tehty? Eikö tuossa kuuluis olla oikein askelmoottori tyhjäkäyntiä säätämässä ja siihen mennä sen 4-napaisen kaapelin?

Mikäli tuo on joku oma viritys, toimivuus voi tosiaankin olla vähän mitä sattuu. Itselle ei ole kyllä tullut tuollaista mistään vastaan.
Useista tällä foorumilla olevista viesteistä olen ymmärtänyt, että Lh2.2-koneissa on vielä tuo lisäilmaluisti, ja "oikea" tyhjäkäyntimoottori olisi tullut sitten vasta Lh2.4:n myötä.
kimmoa kirjoitti:Omassa autossa venttiilien nakutus kylmänä lakkasi sillä että laitoin sisään Motonetistä ostetut GM:n longlife 5W30-öljyt.
Juuri tuota öljyä ajattelinkin käyttää, halpaa ja ilmeisesti myös hyvää :D
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Saabin koneen se öljy hiljensi ja sitikan 2.2HDi:ssä sitä on nyt pyörinyt reilusti yli 200tkm (kaikkiaan kilsoja 480tkm mutta en tiedä mitä on käytetty ennen minua) eikä ole vielä mikään paikka hajonnut. En osta jatkossa muuta kuin tuota mutta nyt jäi kouraan Belco-öljyä Kärkkäisen sikapäiviltä, kun kannu maksoi vain 15 brysselin ruplaa. Sitä ajattelin tuohon 900S-moottoriin kaataa.
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Kaksiovisen viistokeularuiskuysisatasen kunnostusketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Eilen:
-Huuhdottu moottori stp engine flushilla ja samalla vaihdettu GM 5w-30 öljyt.
-Yritetty vaihtaa öljynsuodatin. Biltema-laatua oleva öljynsuodattimen irroitustyökalu meni paskaksi :arrow: öljynsuodatin jäi vaihtamatta.
-Yritetty vaihtaa renkaat. Pultit olivat niin tiukassa, ettei rengasavain+puoli metriä putkea jatkovartena riittänyt niitä avaamaan :arrow: renkaat jäivät vaihtamatta.

Tänään:
-Vaihdettu renkaat. Nyt työkaluna oli hylsyavain+pari metrinen rautaputki :arrow: pultit aukesivat hirmuisella vääntämisellä. Ei ihme että olivat tiukassa, kierteet olivat aivan tukossa liasta ja savesta ja ties vaikka mistä.
-Parannettu teho/paino-suhdetta tyhjentämällä vetaritunneleista rekkakuormallinen maa-ainesta.
-Todettu taka-akselin seudulla olevan ruostetta vähintäänkin riittävästi. Ei kuitenkaan niin paljoa että akseli irtoaisi vauhdissa tms. kamalaa tapahtuisi.
-Pesty ja kiillotettu huolellisesti.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Vastaa Viestiin