Aloitetaan auton historiasta:
-Käyttöönotto 08.06.1989, jolloin myyty uutena Seinäjoen Scan-Autosta kauhavalaiselle yksityishenkilölle.
-Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin 62tkm ajettu Saab on mennyt takaisin Scan-Autolle myytäväksi. Vain muutaman päivän myynnissä olemisen jälkeen se on päätynyt vuodeksi seuraavalle omistajalleen.
-Marraskuun 1992 lopulla auto menee kolmatta kertaa Scan-Autolle myytäväksi, ja kolme kuukautta myöhemmin se menee kaupaksi. Kolmas omistaja on Kurikassa asuva keskisuuren kuljetusliikkeen pomoportaassa oleva mies. Hän pitääkin autoa sitten pitkään.
-Vasta heinäkuussa 2005 auto saa uuden omistajan, joka on käsittääkseni edellisen omistajan veli ja tämän nimeltä mainitsemattoman kuljetusliikkeen toimitusjohtaja.
-Kahdeksan vuotta myöhemmin, eli viime kesänä, toimitusjohtaja luopuu edustus-sedanistaan. Se päätyy muutaman sadan metrin päässä asuvalle autonasentajalle, joka pari kuukautta myöhemmin yrittää ensin myydä autoa netissä, minkä jälkeen se menee Seinäjoen J. Rinta-Joupille kaupattavaksi.
-07.10.13 Saabin käy ostamassa Seinäjoella asuva rekkakuski, joka ajaa autolla muutaman kuukauden lyhyttä työmatka-ajoa.
-Nyt minä kävin sitten hakemassa tuon ensimmäiseksi autokseni. Tämä on kyllä niin mahtava vaunu, että seuraavaan omistajanvaihdokseen taitaakin mennä kauan

Tehdyistä huolloista ja korjauksista sekä katsastuksista on tiedossa, että:
-Viimeinen huoltokorttiin tehty merkintä on maaliskuulta 1993, mittarilukemalla 85tkm. Sen jälkeen autoa on ilmeisesti huollettu itse.
-Vuosina 2006-2010 ja 2012 katsastukset ovat menneet kerrasta läpi. 2011 ja 2013 katsastuksesta on tullut hylkäys. Vuoden 2010 katsastuksessa mittarilukema on ollut n. 250000km.
-Reilu vuosi sitten öljyt ja suodatin on vaihdettu, mittarissa 259900km.
-Vetaritunnelit on hitsattu joskus, en tiedä milloin.
-Laturi ja vesipumppu sekä tuplahihnat on vaihdettu joskus parin vuoden sisällä. Tulpanjohdotkaan eivät näytä kovin vanhoilta.
Sekavan tekstin jälkeen hieman kuvia autosta.
http://aijaa.com/y6epGb
http://aijaa.com/hEkLIj
http://aijaa.com/VLR96v
http://aijaa.com/2GrJTl
http://aijaa.com/5O5u9f
http://aijaa.com/1hvOBW
Auton mainitsemisen arvoiset viat ovat:
-99% varmuudella huono termostaatti. Pitkälläkään matkalla lämpömittari ei nouse tuon ylemmäs: http://aijaa.com/6saiS1
-Pakoputki vuotaa etuosastaan

-Ilmeisestikin ohjaustehostimen hihnasta kuuluva vittumainen meteli. Tarkoitus on vaihtaa se ensi viikonloppuna, samoin kuin termostaattikin.
-Ei vika, vaan puute: Kuskin kumimatto puuttuu.
Teknisten vikojen lisäksi tässä on tietenkin ruostetta, ei vielä mitenkään pahasti, mutta on kuitenkin.
http://aijaa.com/CNBdnk
http://aijaa.com/lipQ4a
http://aijaa.com/ZpvvrP
http://aijaa.com/UVUQj3
http://aijaa.com/fqYW2S
Pohja kuitenkin vaikuttaisi ihan kohtuullisen kovalta.
Kattoverhoilu repsottaa jonkin verran, molemmilla puolilla näyttää tuolta:
http://aijaa.com/rmJGVi
Konehuone on siistimpi kuin mitä oletin:
http://aijaa.com/iXvkb1
http://aijaa.com/Ttb8iu
Yhteenveto kaikesta em. sotkusta: 25-vuotiaaksi autoksi kohtuullisen hyvässä kunnossa. Laitettavaa löytyy kyllä runsaasti, mutta onpahan jotakin tekemistä... Lähiviikkojen aikana yritän ehtiä laittamaan nuo pahimmat viat kuntoon. Kesällä (leimaa on kesäkuun loppuun) sitten yritän ehtiä fiksaamaan nuo kaikki ruostepaikat kuntoon. Sen jälkeen voi ruveta korjailemaan kaikkia pikkuvikoja. Kunnostustyöt tulevat aiheuttamaan varmastikin tyhmien kysymysten tulvan, koska kokemusta näistä värkeistä ei kovinkaan hurjasti ole...
Mutta joo, mitä nyt olen viikon aikana ehtinyt jotain 800km tällä ajelemaan, niin herranen aika sentään että on loistava auto, maantieajossa varsinkin


