Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..
Lähetetty: Su Huhti 20, 2014 20:36
Moi! ajattelin päivittää tänne jo tehtyjä pikku tuunauksia ja ajatelmia omasta kulkineesta..tonnaria yritetään päivittää nätimpään suuntaan(ainakin omasta mielestä ) ja tekniikkaa kehittää,mutta lompakon nyörit on duunarilla tiukalla..joten voisin kutsua tätä sit projektiksi..vaikka käyttöautona tosin palvelee..
Kaikista muutoksista ja työvaiheista ei ole kuvia tullutkaan otettua vuosien varrella mutta koitetaan jatkossa napsia jos jotain saa jalosteltua..
alunperin matalapaineisena palvellut +300tkm ajettuna tämän ostin 2012.Syksy meni ja kun ahdettu saab tuli ostettu niin V6:sen jälkeen oli selvää että voimaa olisi saatavilla helpoilla muutoksilla..Näin sit stage1 muutos tuli 2013 ja hauskaa oli kaikki 4 päivää kun kytkin alkoi luistamaan..
Matalapaineisen orkkis pikkukykä ja +300tkm käyttöä antoi merkit ilmaan että jotain voisi tehdä..Vaihtoon meni vauhtis ja tilalle 240mm asetelma 228mm levyllä. samalla korjaussarja kytkin sylinterille.
Kytkin alkoi pitämään ja mukavaa oli taas vähän aikaa..lisää voimaa piti taas saada..seuraavaksi tehtiin omavalmiste 3"db ja 3"-2.5" putkisto yhdellä simonssin takavaimentimella,katti on mallia korvausputki.
sit lisättiin ahtopyyntiä kun hengitys parantui..näin saatiin stage3.
Alusta tuli laitettua kesällä 2013 malliltaan GE-Motorsport joka madaltaa 60/40mm,jämäkkä ja hyvä setti..tuossa kuva talvirenkailla:
Ja paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi vanhat tarrat niin ne oli pakko laittaa oviin ja takaikkunaan
sitten hommailtiin aluvannetta kun halvalla sai..
Sitten näkymä oli tälläinen:
VR:n vaunuvihreällä tuli päällystettyä nuo jarrusatulat samalla..eli ruosteet piiloon.
Näillä mentiin taas tovi,sitten myydään osiossa oli edullisesti mitsun tdo4-15G#6 ahdin ja green giantsit 465cc suuttimet,T25 garrett myytiin eteenpäin ja laitettiin "isompi" ahdin tilalle ja softaa muokattiin sopivaksi..
Hieman hengitys parani yläkierroksille ja näillä on pärjätty toistaiseksi ihan hyvin..
Cuuleri vaihtui talvella Forge merkkiseen speedpartsilta ostettuun mallikohtaiseen,jonka foorumin kautta hommasin,mukava parannus sekin,ahtoilmat pysyy kurissa..eli tuollainen: http://shop.speedparts.se/en/prod/9000- ... 10590.html ja letkusetti päälle.
Sen seurauksena tilasin uuden laajakaista seosmittarin,uusimmalla 4.9 bosch lambda-anturilla jotta kokoonpanosta voisi softata löysät pois.. se on mallia tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/747/laaja ... a-prosport
TTH:n kanssa tuota softaa yksi sunnuntai reviteltiin ja nyt ois seoksetkin paremmat ja hieman virkeämpi ajoltaan,kiitän siitä..
Muuten moottori saa olla toistaiseksi samalla kokoonpanolla,tosin kesällä nyt menee kannentiiviste vaihtoon ja katsotaan mitä siihen kanteen tarvitsee samalla tehdä..yritetään alkaa säästämään uutta ahdinta,suuttimia,bensapumppua ja kytkintä varten..huh huh..pilkut siirtyy nollien edessä..
Otetaan lisää kuvia kun edistytään..Niin nuo jubin 2-väri penkit tuli Saba90:ltä haettua ja ne asentelin paikalleen:
takajakkarat:
Mukavat jakkarat ja toimivat sähkösäädöt muistilla niin mikä ettei..aina ne perus plyyshit voittaa vaikkei ilmastointia löydykään..
Myös vanha muovipintainen ratti tuli päivitettyä nahkaiseen malliin,pito parempi ja ulkonäkö.."trionic 5 inside" tarrat löysi paikkansa konepellin reunoista,jotka tarkkanäköinen saattaa pongata kuvista..tuollaiset löytyy esim. täältä: http://eteippi.fi/shop/Saab/Trionic5inside01
Xsenonit laittelin yli vuosi sitten ja vieläkin pelaa halvin sarja mikä sillä hetkellä löytyi tarjoustalosta..
ai niin ja nyt kun on täyspaineinen niin uusi merkkikin löytyi maskiin
Tuossa vielä pari fiilistely kuvaa tänään otettu,vahattuna tietysti..
Kaikista muutoksista ja työvaiheista ei ole kuvia tullutkaan otettua vuosien varrella mutta koitetaan jatkossa napsia jos jotain saa jalosteltua..
alunperin matalapaineisena palvellut +300tkm ajettuna tämän ostin 2012.Syksy meni ja kun ahdettu saab tuli ostettu niin V6:sen jälkeen oli selvää että voimaa olisi saatavilla helpoilla muutoksilla..Näin sit stage1 muutos tuli 2013 ja hauskaa oli kaikki 4 päivää kun kytkin alkoi luistamaan..
Matalapaineisen orkkis pikkukykä ja +300tkm käyttöä antoi merkit ilmaan että jotain voisi tehdä..Vaihtoon meni vauhtis ja tilalle 240mm asetelma 228mm levyllä. samalla korjaussarja kytkin sylinterille.
Kytkin alkoi pitämään ja mukavaa oli taas vähän aikaa..lisää voimaa piti taas saada..seuraavaksi tehtiin omavalmiste 3"db ja 3"-2.5" putkisto yhdellä simonssin takavaimentimella,katti on mallia korvausputki.
sit lisättiin ahtopyyntiä kun hengitys parantui..näin saatiin stage3.
Alusta tuli laitettua kesällä 2013 malliltaan GE-Motorsport joka madaltaa 60/40mm,jämäkkä ja hyvä setti..tuossa kuva talvirenkailla:
Ja paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi vanhat tarrat niin ne oli pakko laittaa oviin ja takaikkunaan
sitten hommailtiin aluvannetta kun halvalla sai..
Sitten näkymä oli tälläinen:
VR:n vaunuvihreällä tuli päällystettyä nuo jarrusatulat samalla..eli ruosteet piiloon.
Näillä mentiin taas tovi,sitten myydään osiossa oli edullisesti mitsun tdo4-15G#6 ahdin ja green giantsit 465cc suuttimet,T25 garrett myytiin eteenpäin ja laitettiin "isompi" ahdin tilalle ja softaa muokattiin sopivaksi..
Hieman hengitys parani yläkierroksille ja näillä on pärjätty toistaiseksi ihan hyvin..
Cuuleri vaihtui talvella Forge merkkiseen speedpartsilta ostettuun mallikohtaiseen,jonka foorumin kautta hommasin,mukava parannus sekin,ahtoilmat pysyy kurissa..eli tuollainen: http://shop.speedparts.se/en/prod/9000- ... 10590.html ja letkusetti päälle.
Sen seurauksena tilasin uuden laajakaista seosmittarin,uusimmalla 4.9 bosch lambda-anturilla jotta kokoonpanosta voisi softata löysät pois.. se on mallia tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/747/laaja ... a-prosport
TTH:n kanssa tuota softaa yksi sunnuntai reviteltiin ja nyt ois seoksetkin paremmat ja hieman virkeämpi ajoltaan,kiitän siitä..
Muuten moottori saa olla toistaiseksi samalla kokoonpanolla,tosin kesällä nyt menee kannentiiviste vaihtoon ja katsotaan mitä siihen kanteen tarvitsee samalla tehdä..yritetään alkaa säästämään uutta ahdinta,suuttimia,bensapumppua ja kytkintä varten..huh huh..pilkut siirtyy nollien edessä..
Otetaan lisää kuvia kun edistytään..Niin nuo jubin 2-väri penkit tuli Saba90:ltä haettua ja ne asentelin paikalleen:
takajakkarat:
Mukavat jakkarat ja toimivat sähkösäädöt muistilla niin mikä ettei..aina ne perus plyyshit voittaa vaikkei ilmastointia löydykään..
Myös vanha muovipintainen ratti tuli päivitettyä nahkaiseen malliin,pito parempi ja ulkonäkö.."trionic 5 inside" tarrat löysi paikkansa konepellin reunoista,jotka tarkkanäköinen saattaa pongata kuvista..tuollaiset löytyy esim. täältä: http://eteippi.fi/shop/Saab/Trionic5inside01
Xsenonit laittelin yli vuosi sitten ja vieläkin pelaa halvin sarja mikä sillä hetkellä löytyi tarjoustalosta..
ai niin ja nyt kun on täyspaineinen niin uusi merkkikin löytyi maskiin
Tuossa vielä pari fiilistely kuvaa tänään otettu,vahattuna tietysti..