Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Päivitelläänpäs laastariremonttia..Eli kasaanpäin lähtenyt uusi kokoonpano nro.2.
Töissä sorvari teki tämän long mallin terän..
Kuva
eli 12mm niin saa pääöljykanavan suurennettua.
Lohko odottaa työstämistä.
Kuva

Tässä venttiilit jo puhdistettuna ja hiottuna..
Kuva
Pakoset oli hyvin karstaiset ja venavarren kumit lähti aivan nostamalla pois. Ei ollut liimattu. 3kpl pakovenoja oli 0.30-0.40mm kieroja varreltaan ja lautasesta joten ne meni vaihtoon.
Onneksi kanssa saabistilta löytyi varakansi josta saatiin tarvittavat venttiilit.

Kansi putsattu ja venttiilit läpätty ja tasopinta heittokellolla tarkistettu kasausta vailla.
Kuva
Tuossa tasapainoakseleiden laakeriholkit tulpattuna top ruuveilla ja lukkoliimalla.
Kuva

Eli tasapainoakselit poistettiin kokonaan,aikaisemmassa rempassa oli vain poistettu pelkkä ketju ja akselit pyöri vapaasti lohkossa,jolloin tarviitava öljynpaine hukkui myös sitä kautta..
Nyt on pääöljykanava suurennettu 12mm,kaikki lohkon runkopukkien öljykanavat 1mm isommat,ja muut tarvittavat tulppaukset suoritettu.

Alkoi noita saabin osia taas pyörimään enemmän ja vähemmän hallin nurkissa niin kasattiin hylly only for saab parts :wink:
Kuva
Sinne oli sit mukava laitella osia pois nurkista..
Kuva

Varsinkin kun täällä välillä rakennellaan muutakin kuin b204e moottoreita,vaikka tälläisiä..
Kuva
Venäläinen dnepr sivuventtiili,HD tyyppinen customointi remmiahtimella..niin oltava varovainen ettei sekoitu osat keskenään.. :lol: No se oli jänis kevennys..

Tuossa lohko pestynä ja putsattuna aloitettu hieman kasaamaan..
Kuva
odottaa seuraavaksi että hankin kampuran ja veivin niin päästään jatkamaan kasausta.

Tuossa vielä kuva venttiilin painin työkalusta,kaveri osti venäläisen pylväsporakoneen johon teki tuon painin työkalun niin jopa oli mukava sillä purkaa/kasata kantta..
Kuva
Tuollainen läjä tuli PCS:ltä osia niin saadaan laastaroitua motti nippuun.
Kuva
Otettiin uudet männänrenkaat myös,vaikka ilmeisesti on rengastettu edellis rempassa mutta en mittaillut renkaiden katkosvälyksiä ja ei nuo montaa kymppiä maksa. Uudet kannenpultit tulee vielä myös. Ja se sintteri on tilattava vielä uusi kun sehän ei tosiaan enää halunnut pitää sen laatikko dilemman myötä.. :oops:

Kirjoittelen lisää ja yritän napistaa kuvia kun pääsee jatkamaan taas rojektia..Eiköhän siitä ihan hyvä kone vielä tule..
Vinkkiä ja kommenttia saa laittaa,tämä on eka saabin moottori jota laitetaan ja tuunataan että ihan muitten kokemuksien ja oivallusten kautta tätä pitää tehdä.
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Homma etenee..moottori alkaa olla kutakuinkin kasattu,eilen illalla niputeltiin loput rojut moottoriin. Kytkimen uudet sintteri palat tilattu,ne saapunee tällä viikolla niin päästään kasaamaan kytkin ja loota paikalleen. Koko komeus hilataan sit pakettina keulille ja on the road.
Tuossapa muutama foto viikonlopulta..
Kansi valmis ja nopea vuototesti
Kuva
Kampiakselin päittäisvälys,maksimi 0.30
Kuva
Toisen tasapainoakselin laakeripesän tulppa paikallaan.
Kuva
Tuollaisella kyrvällä se sinne ponnistettiin,kiitti TTH:lle lainasta,palautankin sen heti kun kerkeän :oops:
Kuva
Tuossa vielä kuva männistä ja kangista punnitus pisteellä. Painoero hiottiin 4-5g sisään. Maksimi alfamerin mukaan 6g.
Kuva

Jatketaan kun saadaan kytkin ja napsitaan lisää kuvia ja first start up videoo kun sinne asti päästään.

Niin ja tosiaan kiitokset vielä Anssille kampurasta ja Saba90:lle öljypumpusta niin pääsi jatkamaan projektia :)
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Its back again :) eli lauantai aamuyönä saatiin savut ja iso pamahdus uudesta koneesta. No ei mitään vakavaa..pyöritettiin konetta ensin ilman kassun liitintä et saadaan öljynpainetta koneeseen..ei tullut mieleen et viinaa liikkuu koneeseen samalla.. :roll: eka startti ja perkeleenmoinen pamahdus,koira juos mettään ja korvat soi ja ahdin vihelti.. :lol:
Joo koekäyttö tehtiin uusilla öljyillä ja suotimella n.15min korotetuilla kierroksilla,sitten paremmat öljyt koneeseen.
Jos ajelis sen 500km ja tekis jälkikirrauksen kanteen.
Kaikki toimi hyvin,nesteet pysy koneessa ja öljyt. Paineita oli hankala mitata koneesta kun tarvike öljynpainemittari alkoi sekoilemaan..näytti alkuun ihan ok lukemia tyhjiksellä ja kierroksilla mut lopetti sit yhteistyön. Rajoitin venttiilin alle tuli yksi prikka.

Pitää modata kunnon teollisuus mittari paikalleen ja jättää konehuoneeseen mistä voi tarvittaessa sen nostaa ulkopuolelle esim mailinvetoa varten tms..

Tyhjäkäynti käy ehkä hieman laihalla,luulen että vanha moottori ei ollut tikissään kun viimeisin softa tehtiin..siellä kuitenkin oli kolme kieroa venaa ja huohotti jonkun verran. Niin kauan kuin kylmärikastus on päällä käy siististi.
Kuvia ei tullut enää yöllä napsittua kun aika perus hommaahan tuo motin laitto on paikalleen..ja samanlainenhan tuo päältä päin on kuin ennenkin.

Toivotaan että nyt kestää alakerta hetken kasassa..voi rueta muita päivitys kohteita suunnittelemaan kun tekniikka on läjässä..ehkä jos tuon loppupään putkistosta tekis 3" ja suunniteltiin et screamerin tois vasemmalta puolelta puskurin läpi..siitä lisää myöhemmin. :wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos huomenna teettäis hydrauliletkun ja asentais kunnollisen öljynpainemittarin.

Kevennyksenä kuva:
Kuva
Tämän taulun edessä on itketty ja naurettu joitain kertoja.. :lol:
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Hyvältä näyttää! 8)
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nyt on n.600km ajettu rempan jälkeen ja tänään tuli tehtyä kannen jälkikiristys. Samalla vaihdoin venakopan väriä kun ei muuta tekemistä ollut kun moottori jäähtyi.. :lol:
Kuva
On tässä vielä syksylle hommaa kun pitäis ne kylmäkäynnistys kartat päivittää,Anssi ne faksaskin mulle nii ei tartteis joka kylmästartissa 5min lämmitellä et voi lähtee ajelee.. :wink: tais olla tyhjis ennakossa vähän säätöä siks käy vähän "racing" tyyppisesti.

Samalla tosiaan kun lawicellin saa nii vois sitä rajoitinta laskea kun ei tuo kyllä näköjään tunnista noin korkeita kierroksia joka kerta tai sit tuo yläkerta ei pysy mukana..mut ei tartte kokeilla huvikseen enää uudelleen tai kohta auotaan mottia again. :?
Palataan kun taas jotain keksitään tai säretään!
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kun ny kerran sattu olemaan ajankohtasta niin kysästääs tosta kannen kiristyksestä. Itellä pitäs varuiks koittaa kiriä pultit kun yhestä nurkasta vähä tihkuttaa vettä. Eli venakoppa pois, järjestyksessä kirien, tämä on vielä ymmärryksen rajoissa.

Mutta sitten se itse kiristäminen. Ohjehan on että x nm + y-astetta. Tarkistan tuon nm vielä erikseen, mutta mitä nuo asteet tuossa perässä ovat? Räikällä vielä senverran momenttiin kiristyksen jälkeen (eli 90astetta = 1/4 kierros)? Vai miten? Mä näistä mitään ymmärrä... :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eli tuolta vaikka kirraus järjestys.. http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=206
Ja itse tehnyt niin et pultti kerrallaan auki ja kiinni sinne 60nm. Sit kun kaikki on käyty läpi ja ne on 60nm niin sit uusi kierros ja jokaista se 90astetta. Eli täysi ympyrä on 360astetta,siitä puolet 180astetta eli 90astetta on 1/4 osa kierrosta. Eipä sitä muuten voi selittää.. :wink:
On myös aste momenttiavaimia mut tuo 90astetta on helppo vetää käsipelillä. Itsellä joskus auttoi tuohon tihkumiseen jälkikirraus.
https://www.google.fi/search?q=90+astet ... rgJLVsM%3A jakopään puolen pikkupultit 2kpl tais olla 22nm mut itse vedin ne koneen läjäyksessä pikkuräikällä käsimomenttiin kun ei ollut niin pientä m-avainta.
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Su Syys 04, 2016 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Nonni, olen sitten ihan oikein ymmärtänyt. Eikös venakopan kannen tiiviste ole kuminen, ts. sitä ei ole pakko uusia kun venakopan avaa? Huonoohan se ei toki tekis, mutta jos satun vaikka tänään innostumaan kiristelemään niin ei ole tuota tiivistettä justiin hollilla..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ei sitä joka kerta tartte uusia..putsaat hyvin ja jos on kontaktiliimaa tai öljynkestävää tiivisteliimaa niin sen verran liimaat tiivisteet paikalleen koppaan et ei tipu välistä kun kasaat..
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Su Syys 04, 2016 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja aero »

Toivottavasti on, kuminen siis. Jotkut tarvikkeet ovat melkein lähempänä muovia eikä välttämättä kestä uudelleenkäyttöä (ei aina sitä ekaakaan kertaa...) kuten sietäisi. Mutta se on helppo vaihtaa myöhemminkin jos jää tihuuttamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

TOssa on varalla toinen kone niin toivotaan että siinä vähintäänkin olis sitten kuminen ;) kiitoksia näistä, eiköhän tää näillä onnistu!
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuli sunnuntaina ajan kuluksi päiviteltyä noita ysäri lisämittari asennuksia 2000-luvulle..
Eli tuon verran purin kojelautaa ensin..
Kuva
Ja tuollanen siitä sit tuli!
Kuva
Vanha kunnon vacuum mittari ja aina tarttee kaks vesilämpömittaria :P
Öö..no ei nyt kuiteskaan.. :lol:

Tuosta vähän sivareilla nips naps ja rautasahan terällä hinkaten ja sit viilalla ja hiekkapaperilla loput.
Kuva

Pellistä sopiva pelti taakse ja mittarit reikiin,pikkasen kuumaliimaa niskaan.
Kuva

Levyn päällystin 3M hiilariteipillä ja eikun paikalleen..ainakin omaan silmään miellyttää.. :)

Kuva
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kuva

Sitten kun kopioi vielä sivuston alareunasta tuon suoran kuvalinkin, niin topicin luettavuus paranee todella paljon.
jeeeeeee!
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kuva

Jes! Tätä mä olenkin miettinyt joskus miten se toimii,helposti. Aattelin vaan meneekö raskaaksi avata jos kuvat on esille mut ei taida mennä. Kiitti vinkistä!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin