Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

Moi

Olen uusi tällä foorumilla, terve vaan kaikille!

Kokemuksia on 1999 LPT ja 2000 Aerosta vuosilta 2002-2003, nyt tuli hankittua runko projektiksi eli otsikossa mainittu Saab 9-3 Aero Stage 1 manuaali vm. 2002, viisiovinen versio. Kilometrejä on jonkin verran, aika tasan 200 k, mutta lähtökohtaisesti tekniikka pelittää melko hyvin ja puhti on kivasti tallella. Kesävanteina orggis 17" double-spoket ja talvivanteina 15" grafiitinharmaat Foxit.

Tavoitteena olisi rakentaa 300-350 hv versio seuraavan parin-kolmen vuoden aikana pikkuhiljaa. Ei mitään kovin eksoottista siis, mutta jotain kulkinetta kuitenkin.

Suunnitelmissa ovat mm.
* Viggenin kytkin
* Takomännät
* Vapaavirtaussuodatin
* Välijäähdytin
* Uusi turbo
* Etanoli-upgrade (ml. tulpat)
* Uusi putkisto hienolla isolla ulostulolla
* Jarrujen upgrade, levyt ja satulat
* Kaiuttimien uusiminen
* Alustasarja eli madaltaminen, uudet iskarit ja jouset
* Konetilaan rungonjäykistintanko

1) Millaiseen budjettiin tulisi varautua? Jokin käsitys on, mutta tietoa hinta-laatusuhteeltaan parhaista leluista tarvitaan.
2) Luetteloa osista mahdollisimman yksityiskohtaisesti eli mistä kaupasta, mikä osanumero jne.
3) Missä järjestyksessä kannattaisi palikat uusia?
4) Tarvitsenko yo. luettelon lisäksi muita osia, esim. uutta bypassia?
5) Miten tällainen rakkine saadaan katsastuksesta läpi, onko ollut ongelmia esim. päästöjen kanssa?

Muutama muu käsittääkseni helppo kysymys:
1) Sain reippaammalla lenkillä moottorin varoitusvalon palamaan, ja toisella vastaavalla sen valon vilkkumaan. SID sanoo, että nErr = 2. Mistä mä saan esille, mitkä virheet siellä nyt vaivaa. Auto kulkee normaalisti.
2) Saanko jostain esille tiedon, millainen viriaste autossa on nyt. ECUn tiedot ml. ohjelma tai muuta mistä selviäisi. On selvästi napakampi kuin normi-Aero.
3) Autossa pitäisi olla lohkolämmitin. Missä se fyysisesti sijaitsee?
4) Auton lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen välinen johto puuttuu - mistä hankitaan, mistä kohdasta on läpivienti moottoritilasta sisätilaan?

Vastauksista etukäteen kiitokset!
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Yhden lisäisin tuohon listalle, nimittäin uuden immun. Halpa vakuutus kuitenkin. Vaparista et saa mitään hyötyä noilla tehoilla, joten siinä kohtaa säästää muutaman pennin tai markan.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

nix0n kirjoitti:Yhden lisäisin tuohon listalle, nimittäin uuden immun. Halpa vakuutus kuitenkin. Vaparista et saa mitään hyötyä noilla tehoilla, joten siinä kohtaa säästää muutaman pennin tai markan.
Ja siinä säästää myös ahtimen kun ei mene rotat ja oravat siitä bOOOOfiltteristä läpite :D
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

nix0n kirjoitti:Yhden lisäisin tuohon listalle, nimittäin uuden immun. Halpa vakuutus kuitenkin. Vaparista et saa mitään hyötyä noilla tehoilla, joten siinä kohtaa säästää muutaman pennin tai markan.
Jopa immuakin tärkeämpi kapistus on uusi polttoainepumppu.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Hyvä huomio, se tosiaankin unohtui minulta.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

1) 4teur menee listan mukaisiin osiin eikä mukana ole edes kaiutinpäivityksiä kun ei ole tietoa minkä laatuisia haet. Hintavaihtelua esiintyy jos kelpuutat käytettyjä tai ei-niin-hyviä ratkaisuja
Työt ja softa sitten päälle. Ihan kaikilla ei ole tarjota toimivia yli 300 hp biopowersoftia valmiina.
2) ecun softan lukemalla selviää millaisiin teholukemiin se yrittää. Vikakoodit lukemalla tai etsimällä Fcod rivi selviää mahdollisesti ilman lukulaitettakin
3) pakosarjan alla nelossylinterin kohdalla
4) johtoja löytyy tarvikeliikeistä tai purkuautoista, yleiset mallit on defan ja calixin. Läpivienti hanskalokeron kohdalta tai ujuttamalla eculle menevän kaapelinipun läpiviennin kautta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

nix0n kirjoitti:Yhden lisäisin tuohon listalle, nimittäin uuden immun. Halpa vakuutus kuitenkin. Vaparista et saa mitään hyötyä noilla tehoilla, joten siinä kohtaa säästää muutaman pennin tai markan.
Si, thnx, immu lienee yhtä kuin maf tai ilmamäärämittari
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

Markkanenn kirjoitti:
Jopa immuakin tärkeämpi kapistus on uusi polttoainepumppu.
hintaa, merkkiä jne...?

Kiitos, hyvä huomio, listani oli vajavainen kuten pelkäsin (no joo, sen kirjoitin muutamassa minuutissa ja varmasti jokin tarkempi työsuunnitelma olisi paikallaan :wink: )
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

vesa67 kirjoitti:1) 4teur menee listan mukaisiin osiin eikä mukana ole edes kaiutinpäivityksiä kun ei ole tietoa minkä laatuisia haet. Hintavaihtelua esiintyy jos kelpuutat käytettyjä tai ei-niin-hyviä ratkaisuja
Työt ja softa sitten päälle. Ihan kaikilla ei ole tarjota toimivia yli 300 hp biopowersoftia valmiina.
2) ecun softan lukemalla selviää millaisiin teholukemiin se yrittää. Vikakoodit lukemalla tai etsimällä Fcod rivi selviää mahdollisesti ilman lukulaitettakin
3) pakosarjan alla nelossylinterin kohdalla
4) johtoja löytyy tarvikeliikeistä tai purkuautoista, yleiset mallit on defan ja calixin. Läpivienti hanskalokeron kohdalta tai ujuttamalla eculle menevän kaapelinipun läpiviennin kautta
Loistavaa!!

4k käsitys minullakin oli, hienoa!! Kaiuttimet... heh... no, lähdetään siitä, että toimivat 8O mutta joo, saishan niistä jonkin verran soundiakin tulla, en hae mitään maksimitehoja tai muuta basaarisinfoniaa, vaan mieluiten siisti ja puhdas ääni ilman turhia lisäyksiä. Minusta Saabin oma AS3 omaa jo hyvän pohjan, mutta voin laittaa muutamia satasia nimenomaan kaiuttimien päivitykseen. Nykyiset kaiuttimet ovat tarvikekaiuttimet ja ne on soitettu pas2. Jos jollakulla on ajatusta, että vaihtoon menisi myös soitin ja saisin siihen spotifyt, aux-init, subbarit, kaiuttimet ja mahdollisesti vahvarin/jakosuotimen ja vielä muutamilla satasilla laadukkaasti, avatkoon kitansa :D

Biopower softa, tätä olen katsellut, riittäisi pohjaksi? vai mitä olette mieltä? http://flexfuel-company.fi/SAAB.php

Yritän kaivella Fcodit, kiitos vinkistä.

Joo siis autossa on puskurissa Defan in, ja sisätiloissa normihaaroitussarja. Kyselin siksi, että sisätiloissa haaroitussarjaan ei tullut mitään virtaa, noh kappas, lohkolämppärin ja sisäpistokkeen väliltä puuttuu johto. Siitä tulikin mieleeni, että puuttukohan johdon lisäksi myös itse lohkolämppäri... :evil: kiitos, täytyy tutkia.

Mutta ne tärkeimmät. Mitä suosittelisitte palikoiksi? Mitsun turboa, Simonsin putkistoa vai mites tätä nyt lähdetään kokoamaan. Ainoa, mistä olen oikeastaan tehnyt varman päätöksen, on tuo Viggenin kytkin. Se kestää tietojeni mukaan kaiken tarvittavan.

Ehdotuksia palikoista ottaisin enemmän kuin mielelläni vastaan, täällä foorumilla on varmasti sellaista väkeä, joilla on hieman tai hieman enemmän tuunattua matalalentohävittäjää. Haen parasta hinta-laatusuhdetta, en markkinoiden kalleinta ratkaisua. Vrt. Bilteman jarrulevyt vs. Saabin omat vs. Tar-Ox SJ vs. WP Pro Hi-Performance Brake Upgrade Kit. Hintahaarukka on tyyliin 130 eur - 2200 eur, joista kaksi ensimmäistä ovat no go (vai miten Viggenin jarrut...?). Nykyiset levyt paloineen on uusittava pian ja parannan samalla pysähtyvyyttä sitten potenssiin viisi eli levyt, satulat, palat, mahdollisesti myös letkut (en ole vielä ehtinyt tutkia missä kunnossa ovat).
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

Ai juu, joku haluaa kuitenkin kuvan. Miten tälle foorumille tuodaan kuva vai pitääkö se linkittää jonnekin?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä noista rakennuspalikoista on paljonkin valmista juttua aiemmissa keskusteluissa ja mielipiteitä todella paljon.

Tuosta softasta sen verran että mainitsemasi taho ei ainakaan näytä tarjoavan custom-säätöjä eli ei taida osata kuin monistaa peruspaketteja. Jos tavoite on 300+ niin voisit lähteä liikkeelle foorumilla esiintyvien osaavien säätäjien kanssa.

Foorumille kuvia saa kun linkittää urlin jostain kuvapalvelusta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

vesa67 kirjoitti:Kyllä noista rakennuspalikoista on paljonkin valmista juttua aiemmissa keskusteluissa ja mielipiteitä todella paljon.
Näin on, kukin aina omaa tarkoitusta varten, joskus lähempänä tulevaa tuunausta, joskus kauempana. Jotakuta miellyttää Og 9-3:ssa tuplaulostulo, minua ei. Jotakuta miellyttää nykyiset jarrut ja saa vielä katsastuksestakin läpi, minua ei. Jotakuta miellyttää original stance, minua ei. Jne. Eli jos mitenkään mahdollista, käsiteltäisiin tätä projektia yksilönä (kuten kaikki aina ovat). Luonnollisesti, koska ei ole kiire tehdä tätä huomiseksi valmiiksi, niin ehdin kyllä lukemaan ajan kanssa aiemmat keskustelut.
Harha
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 09:14

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja Harha »

vesa67 kirjoitti: Foorumille kuvia saa kun linkittää urlin jostain kuvapalvelusta
Kokeillaans...
http://i105.photobucket.com/albums/m211 ... 40172a.jpg

tämä linkkinä kun tuli herjaa, että max 640 pix leveä :?:
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja kalle »

siellä phucketissa voi muokata kuvan kokoa edit kohdassa. Kuvien max leveys on tuo 640x :wink:
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 Aero manu 2002 upgradea

Viesti Kirjoittaja jus »

Photobucketin kuvanmuokkaustoiminnossa oli ainakin aiemmin jotain häikkää, kuvan pienentäminen näyttää kyllä onnistuvan, mutta sen pienennetyn kuvan liittäminen foorumille tökkii, vaikka koko on oikea. Varmimmin onnistuu, kun pienentää ennen photobucketiin vientiä, tai liittää foorumiviesteihin photobucketin thumnail-linkkikuvia
Vastaa Viestiin