9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Saattaa olla että webaston takia lämppärin kenno ei ilmaannu ilman apua. Tuu käymään taas joku päivä ni katotaan :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja jka »

Puhutaan niin läheltä omaa ongelmaa että pakko kysyä tähän väliin että kun omassa tonnarissa (myös 96, mutta 2,0t) ei tule sisälle lämmintä kunnolla ja autoon on vaihdettu vesipumppu keväällä ja termostaatti kuukausi sitten, sisälle tulee silti pääasiassa vain haaleeta ilmaa. Että miten päin noitten letkujen pitäisi olla tai onko jollain jotain muuta vinkkiä ropleemaan?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täytyypä kattella webastosta mahdollista nappulaa(kin) joku päivä. Pakkasia kumminkin potentiaalisesti tulossa lopultakin.
Coltti kirjoitti:Saattaa olla että webaston takia lämppärin kenno ei ilmaannu ilman apua. Tuu käymään taas joku päivä ni katotaan :).
Erittäin hyvä pointti muuten. Täytyy kattella uudenvuoden jommallakummalla puolella. :D

Tuos illalla kävin vähän ajelulla, ja samalla Motonetissä hakemassa lisää pakkasnestettä kun piti vähän jälkitäyttää paisaria (ja saa sitten tarvittaessa täydennettyä ilmauksen yhteydessä jne.). Lorina kuuluu edelleen, etumatot sanomalehtineen ovat edelleen kuivan tuntuiset. Öljyäkin kaadoin lirun koneeseen että sain kannun pois kuljeksimasta takaloosterista, teki samalla tilaa lasinpesunesteelle, jota meni pissapojan säiliöönkin että sai sen ärsyttävän valon vilkkumasta mittaristosta.

Kuskin oven lukkomoottori (viimeinen vaihtamaton ja ruostesuoja-aineella tuhrittu) on aina vain viihdyttävämpi oikuillaan kun toimivuus tasaisesti huononee. Nyt saattaa pyöräyttää lukot auki melkein sekunnin jäljessä vilkkujen vilahtamisesta, ja jättää kuskin oven kokonaan auki vaikka muut menevät lukkoon. :D

Edit: Rohina on edelleen poissa. :saab:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Joulureissut etelään suoritettu onnistuneesti, ilman Webastoa tietenkin kun omistaja on niin saamaton. :oops:

Jumissa olleen takaturvavyön rullan sain purettua esille jo edellisenä viikonloppuna, aika selkeä purettava tuo c-pilarin verhoilu kun vain ensin sai selville miten se on kiinni.

Kuva

Vyö oli löysästi ja hieman vinossa rullalla; vähän kun auttoi sisäänpäin, rupesi taas kulkemaan.

Kuva

Tänään voitelin rullaa CRC:llä, rupesi liikkumaan todella rivakasti. Pitää vielä pistää verhoilut takaisin paikalleen valoisan aikaan.

Näin lähti tonnari käyntiin ilman lämmityksiä 13 asteen pakkasesta (yöllä oli muistaakseni enemmänkin): http://youtu.be/5LXClnsEhMY
Ei näytä tuossa kovin dramaattiselta mutta pyöritys kuulosti siltä että yksi sekunti lisää olisi ollut liikaa. :D Onneksi tämä on kaasarisatkun jälkeen nopeiten käynnistyvä Saab johon olen törmännyt. Käynnistymisen jälkeen kuuluu (ja näkyy, tärinänä rattiin nojaavassa puhelimessa) pätkimistä joka luultavasti johtuu sytytyskasetista. Normaalisti kestää pari sekuntia kylmäkäynnistyksen jälkeen, nyt meni varmaan kuusi, muuta oiretta ei ole vielä ilmennyt.

Pientareenpuoleinen lähivalo pimeni reissun aikana myöskin, joten sain katsella piktogrammissa loimottavia punaisia valonheittimenkuvia kolmisensataa kilometriä (onneksi ei tarvitse ajaa Audilla tai vastaavalla, häiritsee aika pahasti). Nimimerkki aero jo offtopicin puolella huomautti, että huoltoasemalta olisi saanut uuden polttimon milloin tahansa, mikä ei tietenkään tullut mieleen. Vasta Tampereelle palattuani muistin, että vaihdoin autoon heti ostamisen jälkeen yhden etuvalopolttimon, ja silloin ostin toisen varalle. Arvatkaa missä se sijaitsi kaikki ne 300 km? Aivan oikein.

Kuva

Lopuksi fiilistelykuva edeltävältä viikolta, johon liittyy eräs oivallus joka tuli takaisin kotia päin ajellessa toissapäivänä.

Kuva

Minä olen omistanut tuon auton pian yhdeksän kuukautta, ja nyt vasta juolahti mieleen tarkistaa netistä, pitäisikö ilmastointipaneelin nappuloissa olla valaistus. Tähän asti olin olettanut että ne ovat pimeänä säästösyistä tai häiriötekijöiden minimoimiseksi. :D Mistä tuo pimeys voisi johtua, toisin sanoen onko sieltä vain summamutikassa sammunut 18 polttimoa vai onko niillä jokin yhteinen virtalähde, ja voiko tavallinen ihminen asialle tehdä muuta kuin vaihtaa koko paneelin?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja jus »

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuulostaa tehtävissä olevalta hommalta (ja kerrankin osan voi ottaa mukanaan sisälle!). Lisätään listaan, ja pistetään polttimot tilaukseen kun kerran ovat noin eksklusiivisia.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ajovalopolttimo vaihrettu ja C-pilarin verhoilu kasattu takaisin paikalleen. Toki yksi kiinnike katkesi, ihan hyvin tuntuu olevan siitä huolimatta paikallaan. Vaihdan uuteen kunhan sellaisen saan käsiini.

Sellainen juttu tuosta jouluraportista jäi pois, että jotain hämminkiä on moottorin lämpötilatiedon kanssa. 13 asteen pakkasessa liikkeellelähtiessä lämpömittari pomppi oikeasta lukemasta pohjaan ja takaisin ensimmäiset kymmenisen kilometriä, ja flekti tykkää lähteä pyörimään kun pistää kylmään autoon virrat päälle. Elikkä joko moottorin lämpöanturi sekoilee, tai sitten pitäisi lopultakin ottaa härkää sarvista ja purkaa mittaristo käsille sähkökontaktien ja mittariruuvien kiristämiseksi. Tähän asti lämpömittarin neulan nuokkuminen ja EDU:n sähkökatkot pomppuisella tiellä eivät ole tarjonneet riittävää motivaatiota. Liekö tuo yllätys, kun apukuskin oven lukituskin on toiminut käsikäyttöisesti jo yhdeksän kuukautta, olkoonkin että sitä on yritetty korjata. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kokeille puhistella se lämpötila anturin liitin, saattaa auttaa. Itsellä oli Femmassa joskus melkein samanlainen vika ja korjaantui contactspräy käsittelyllä...

Ei pomppinut, mutta saattoi potenssi loppua kesken ajelun ja sitten taas seuraavassa startissa toimi normaalisti...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lämpömittari ja flekti pelaavat taas normaalisti kun lämpötila nousi nollan tuntumaan. Pitää liitintä ja johtoja tarkastella tarkemmin kunhan ehtii.

Tänään taas hieman edistystä Ojan Petrin avustuksella. Webaston putkista löytyi ilmausruuvi (suurinpiirtein niin näkyvältä paikalta kuin ikinä mahdollista :oops: ) ja sieltä sihisi paljon ilmaa pihalle. Lorina väheni huomattavasti. Myös Webasto suostui pyörimään yllättävän pitkään, epäselväksi jäi lopettiko moottorin ollessa valmiiksi lämmin vai muusta syystä, pitää kokeilla kylmällä koneella. Uusi kiinnike C-pilarille löytyi, vanha autopuhelimen antennijohto sai sivuleikkureista, venttiilikopan läpivientikumi todettiin hieman huonokuntoiseksi (tämä oli ennestään alitajunnassa muttei tehtävälistalla), kuin myös vaihteiston tukikumi, joka saattaa saada korvaajan Powerflexin valikoimista.

Kämmenniemestä suuntasin Motonettiin, josta tarttui mukaan kolme polttimoa kantoineen ACC:tä varten, kaksi H1-polttimoa (puolet on vielä pimenemättä) sekä Valeon lasinpyyhin. Heitin pelkääjänpuolen Boschin pyyhkijällä ankkaa ja johan rupesi pyyhkimään nätisti ja hiljaisesti. Venakopan tiivistettä ei löytynyt Motonetin listalta ja läpivientikumi pitäisi tilata.

ACC:n polttimonvaihto oli selkeä ja nopea operaatio, ja yksikkö itsessään erittäin laadukkaan oloinen. Ihmekkös tuo, kun päällä luki ALPS JAPAN.
Kuva

Ctekki latailee par'aikaa akkua siltä varalta että Webasto alkaa pikkuhiljaa pelaamaan. Jatkoa tarinalle kunhan saan taas auton Hervannan merkkikorjaamolle. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=501

Löytyy kun klikkaa malliks femman... Sama siinäki, vaikka tos lukeeki 9000 :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tiiviste löytyi Coltilta hyllystä, ja venttiilikopan huohotusputken kulmalähdön tilasin Tampereen Motonettiin. Ensi viikolla pääsee tonnari hoitoon kun Alfa on saatu toivottavasti pois tieltä . :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Se persreikä tohon kulmalähtöön kannattaa vaihtaa kans,jossei ole hiljan vaihdettu,kovettuessaan ei istu enää tiiviisti...

Tossa on kaksijohtoinen lämpötila-anturi kannen päässä,pari oon joutunut noita vaihtaan,toinen huudatti flektiä kokoajan,toinen ei nostanut lämpömittaria kuin vähän kuumana,eikä flekti toiminut ollenkaan.Marmorilla 2 vaihtoehtoa ,tuumanen hienokierre 40e karkea m kierre 80e.ulkomailta halvemmalla,jossei kiire...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Pitäsi itse avata myös nuo takaturvavyöt kun rullaavat huonosti. Voisitko tarkemmin selittää miten nuo verhoilut lähtisi näppärästi irti ?
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ne verhoilukolmiot taitavat olla vähän erimuotoiset CS:ssä, mutta käytännössä lyhyesti selitettynä: sormet sen pehmeäpintaisen tiivisteen alle, joka kiertää oviaukon sisäreunaa, ja verhoilun reunasta vääntää varovasti auki. Kiinnikkeet napsahtelee irti, ja sitten on kiinni enää lukuvalon johdot, jotka saa sieltä välistä näpättyä irti. Tosin mitä vierestä kattelin toissapäivänä, niin ilmeisesti tuon valon saa irroitettua ensimmäisenä jostakin reunasta nyppäämällä (?), jolloin se ei enää ole edessä verhoilun kanssa.

Irrottaminen tuntui ainakin itsestä huomattavasti helpommalta kuin kiinnittäminen, siinä oli jonkunkin verran sovittelemista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Lähti ihan hyvin irti, vähän raotti tiivisteen välistä ja varovasti irroitti kiinnikkeistään. Laitoin hieman voitelua rulliin ja tuntuivat vähän paremmin toimivan.

Itsellä sama homma noiden ACC paneelin valojen kanssa ja huomenna käyn ostamassa polttimot. Sitä ihmettelen että kaikki puhuu kolmesta polttimosta, mutta kyllä tuossa minun ACC2 paneelissa on yhteensä 4 polttimoa, 3 samalla rivillä ja yksi alhaalla?
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Vastaa Viestiin