9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva
Päätin olla sotkematta tätä tuohon satkusaagaan kun auto on sekä mallina että yksilönä melko eri maailmasta. Elikkä hain toisena pääsiäispäivänä Tampereelta tonnarin korvaavaksi käyttöautoksi luvattoman käyttöönoton yrityksen jäljiltä rikkinäisen 2.1-satkun tilalle. Kyseessä on vuosimallin 1996 2.3 litran täyspaineturbo automaatilla ja melko täydellisellä varustuksella (mm. aut.ilmastointi, vakionopeudensäädin, 2xSRS, webasto, nahkaratti, kojelaudan puupaneeli, ensiasennusradio aux-reiällä ja kahdet alumiinivanteet joista toiset alkuperäiset ja toiset Fondmetalin, Saabin keskiöillä). Ei kuitenkaan kattoluukkua, ovien puita, nahka- tai sähkösäätöpenkkejä.

Olen toinen omistaja, myyjä ajanut 244 tkm, ruostesuojannut pari kertaa, teettänyt neljä vuotta sitten kansiremontin ja huollattanut muutenkin Tammer-dieselissä, ja pitänyt siististi. Ei ikinä käynyt konepesussa, konepellissä yksi jälki ja takapyörien takaa kylkilistan alta maali kuplii hieman molemmin puolin, matkustajan aurinkoläpästä on irronnut sarana ranetettu ja keskikonsolin lokeron kannessa (ikkunasäätimien takana) on puhelintelineen ruuvinreiät. Muuta en ainakaan vielä ole huomannut. Jokainen ovivalo ja piktogrammi toimivat.

Onhan melkoinen matka-auto, Treelta kotia ajaessa vakionopeudensäädin päällä ja hattuhyllyn 6x9-kaiuttimet metelöiden (luulin ensin että siä on subwoofferi kun oli niin kova jytinä :D ) mietin sainko tämän kaiken tosiaan kahdella tonnilla ja ansaitsenkohan tällaista... Kulutusmittari heiluu 9,7 litran paikkeilla ripeän motariajon ja rauhallisen nurkkapyörinnän jäljiltä, bensamittarin perusteella tämä ei ole kaukana totuudesta. Varustetaso on kaikin puolin manuaalisten satkujen ja kolkin jälkeen melko uskomaton, vieläkin vaikea uskoa että tuon ikäinen auto osaa säätää kaikkia ilmastointi- ja lämmitystoimintoja omillaan, pitää automaattisesti samaa nopeutta, säätää sitä viiksen päästä painaessa ym., ajotietokoneissa taitaa olla enemmän yhteenlaskettua ennakointikykyä kuin kuskilla...

To do -lista on hieman selkeämpi kuin mihin on tullut tähän mennessä totuttua:
[list]-ilmastointihuolto (ei juuri jäähdytä, huollettu viimeksi vuosi sitten ja tarran mukaan pitäisi olla merkkausainetta järjestelmässä)
-moottorin öljynvaihto ja jäähdytysnesteiden vaihto
-vaihteiston öljynvaihto (nyt vaihdot välillä hieman äkkinäisiä varsinkin reilummalla kaasunkäytöllä)
-keskuslukituksen boksin kolvaus (tällä hetkellä keskuslukon piirissä kuskin ovi, tankinluukku ja takaluukku)
-check radiator vierailee välillä mittaristossa vaikka nestettä on, johtuu mahdollisesti hieman epämääräisen oloisesta paisarin korkista, uusi on tilattu (ei ole näyttäytynyt sen jälkeen kun eilen heiluttelin korkkia käsissä)
-sähköantenni on jumissa pystyssä, moottori yrittää sitä laskea radion sammuessa
-pesu, vahaus ja myllytys
-mittariston löysät ruuvit, tavaratilan valon polttimo, vaihdekulissin polttimo.[/list]

Lisää kuvia, kännykkälaatua koska kamera ei ikinä tartu mukaan, korvaan kunnollisilla jos joskus tarttuu:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ryhmäkuva invalidin satkun kanssa
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5323
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikö se 2.3i olisi enemmän ollut sun vannomaa tyyliä? Vai kävikö niin, että sopivaa vaparia ei löytyny ja oli pakko kelpuuttaa myös turbo?

Mut siisti peli ainaki kuvis. Hienoa, että tommosiaki viä löytyy. Ei tainnu Nettiautosta olla?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Erittäin siistin näköinen yksilö! :) Kori kun on noin hyvä niin ei olisi isommat kilometritkään haitannut mut plussaa vielä kun vasta "sisäänajossa"..Kannattaa pikku tyyppiviat fiksailla kuntoon niin ei ärsytä ja sit vaan tietä näkymättömiin.. 8)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ihan ryhdikkään oloinen tonnari. Kangassisusta tällaisessa autossa hieman tökkii vastaan, mutta mikäs siinä jos tykkää. Nuo to-do -listalla olevat kohteet kun käy läpi on varmasti oiva kulkupeli. Toki saa hieman varautua näihin +200tkm ilmaantuviin mahdollisiin vikakohteisiin myös. Lähinnä polttoainepumppu ja DI-kasetti, mikäli ei ole vaihdettu. Itselläni on pari vuotta tuoreempaan ja 10tkm enemmän ajettuun uponnut jo kohtalainen summa osiin ja korjauksiin. Kaikenlaista pientä näissäkin tahtoo toisinaan olla. :)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

On se hieno.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5377
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onnittelut!!

Erittäin siistin Herrasmieslimusiinin tosiaan olet onnistunut löytämään. Nyt vaan etsimään luotettavaa kuskia tälle Limusiinille ja itse siirryt takasohvalle lokoisaan asentoon nautiskelemaan kyydistä.

Minusta kangaspenkit sopii oivasti tähän kokonaisuuteen.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5174
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:kahdet alumiinivanteet joista toiset alkuperäiset ja toiset Fondmetalin, Saabin keskiöillä
400100566
Kuva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Eikö se 2.3i olisi enemmän ollut sun vannomaa tyyliä? Vai kävikö niin, että sopivaa vaparia ei löytyny ja oli pakko kelpuuttaa myös turbo?

Mut siisti peli ainaki kuvis. Hienoa, että tommosiaki viä löytyy. Ei tainnu Nettiautosta olla?
Mun tapauksessa on monesti periaatteet ja todellisuus (toiselta nimeltään märkä rätti). Periaatteessa kannatan yksinkertaisempia ratkaisuja, mutta käytännössä loppuvuosien tonnarissa turbollisenkin koneen luotettavuus on käsitykseni mukaan sillä tasolla että tietyllä monimutkaisuudella saavutetaan hyötyä enemmän kuin haittaa (tähän kohtaan Tapani Riihimäki -tyylistä käsienliikuttelua). Ja ehti olla Nettiautossa muistaakseni perjantaista, nimim. CDTA:ta on kiittäminen huomion kiinnittämisestä tämän ilmoitukseen, kun olin huonohkojen kuvien ja väärän korimallin perusteella sen ohittanut aiemmin.
jannevillepetteri kirjoitti:Erittäin siistin näköinen yksilö! :) Kori kun on noin hyvä niin ei olisi isommat kilometritkään haitannut mut plussaa vielä kun vasta "sisäänajossa"..Kannattaa pikku tyyppiviat fiksailla kuntoon niin ei ärsytä ja sit vaan tietä näkymättömiin.. 8)
Juuri se olisi tarkoitus. :)
haffu kirjoitti:Ihan ryhdikkään oloinen tonnari. Kangassisusta tällaisessa autossa hieman tökkii vastaan, mutta mikäs siinä jos tykkää. Nuo to-do -listalla olevat kohteet kun käy läpi on varmasti oiva kulkupeli. Toki saa hieman varautua näihin +200tkm ilmaantuviin mahdollisiin vikakohteisiin myös. Lähinnä polttoainepumppu ja DI-kasetti, mikäli ei ole vaihdettu. Itselläni on pari vuotta tuoreempaan ja 10tkm enemmän ajettuun uponnut jo kohtalainen summa osiin ja korjauksiin. Kaikenlaista pientä näissäkin tahtoo toisinaan olla. :)
DI-kasetti on mallia musta, eli ainakin joskus vaihdettu. En ole tiiraillut siitä mitään iästä kertovaa merkintää, mutta ei ainakaan mitenkään oirehdi atm. Bensapumpusta en ole varma, varsinainen huoltokirja on vielä selaamatta kiitos kohtuukiireisen viikon. Lukemani perusteella potentiaalisesti kalleimman ja hankalimman huoltokohteen olen poissulkenut ostamalla auton vaihteenvaihtohovimestarilla. :mrgreen: Kermanväriset nahkapenkit olisivat periaatteessa paras sisustavaihtoehto, pitää kattoa jos joskus vaikka keikkaisi jostain purkutonnarista. Mutta ei ole kovin urgentti asia.
Risto kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:kahdet alumiinivanteet joista toiset alkuperäiset ja toiset Fondmetalin, Saabin keskiöillä
400100566
Ei helkkari, olin niin varma siitä että nuo ovat tarvikevanteet harvinaisen istuvilla keskiöillä että kirjoitin sen ihan foorumillekin. :D No perkele, kahdet Saabin vanteet sitten. Eipä tarvitse enää ihmetellä miten ovat niin sopusuhtaiset tuollaisiksi melko geneerisen näköisiksi.

Koska aloitusviesti oli kahden päivän luppoaikoina kokoonkasattu, siitä jäi tietenkin jotain pois, ensinnäkin to do -listalta puuttuu kuskin penkki joka hieman keikkuu pituussuunnassa (pitänee tarkistaa ensimmäisenä kiskot ja niiden kiinnitykset), ja toisekseen unohdin kaksi säkeistöä ylistystä automaattivaihteistolle. Tekee kaupunkiajosta melkein nautittavaa jopa tällä kylällä, ja maantielläkin vaivattomuus on omaa luokkaansa. Hidastelijatkaan eivät ota päähän yhtään niin pahasti kun eivät pakota puuttumaan kytkimeen ja vaihdekeppiin. Mitä tonnariosiossa (mainittavasti RE85-ketjussa jossa pari vuotta sitten kyselin tyhmiä) on sanottu tuosta tomaatista pitää myös omien kokemusten perusteella paikkaansa, meinaan moottorijarrutusta löytyy melko hyvin, ja liikennevaloista harvoin kukaan ehtii nopeammin liikkeelle (manuaalillakin olen ripeä mutta satkussa ei viitsi raiskata vaihteistoa ja kytkintä täyskiihtyvyyden alttarille ja kolkissa on täysin tunnoton kaasupoljin ja luvattoman pitkä ykkönen).

Ensimmäinen tankkauskin on takana, 60 litraa sinne upposi eli noin kymmenen litraa sataselle (trippiä ei oltu edellisen tankkauksen yhteydessä nollattu). Samalla onnistuin puhelimessa puhuessa lompakkoa taskusta kaivaessa painamaan auton kauko-ohjaimella lukkoon, ensin ihmettelin miksi tankinluukun lukkotappi oli ilmestynyt eteen, ja sitten kun ovi ei ollutkaan auki ja avasin sen avaimella alkoi kunnon konsertti. Pääsin samalla testaamaan miten hälytin sammutetaan, toteamaan että se ei onnistu virtalukon avulla eikä ajonesto myöskään kytkeydy pois. Tajusin sitten painaa kauko-ohjaimen nappulaa ja sillähän se rauhoittui. Myyjä kyllä varoittikin käyttämästä kauko-ohjainta niin kauan kuin keskuslukitus on korjaamatta, kuulemma ja näemmä hälytin pillastuu helposti. :mrgreen:
Edit: Check Radiator edelleen sammunut kiltisti virtojen päällelaiton jälkeen, haen joka tapauksessa uuden korkin huamenna.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kaupungissa automaatti varmasti on mukavampi, mutta pari manuaalivaihteista turbotonnaria omistaneena väittäisin sellaisenkin olevan aika leppoisa peli maantiellä. Ei kovin usein tarvinnut vaihdekeppiä hämmentää esim rekkaa ohittaessa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu, kolkista on kyllä kokemusta siitä että kahdeksastakympistä lähtien ei enää tarvitse vitoselta alaspäin hämmentää vaikka olisi kiire. Mutta sitten kun pitää kääntyä toiselle tielle, hidastaa taajamaan tai ajaa mutkapätkää niin ei tarvitsekaan ruveta hämmentämään (olkoonkin että viimeksimainittu on niitä mukavimpia paikkoja manuaalin kanssa). :D Jos koti ja työpaikka olisivat saman isohkon maantien varressa manuaali ei olisi paljoa mukavuudessa jäljessä mutta sattumoisin tuollainen skenaario ei ole hetkeen odotettavissa. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ja kyllähän ne manuaalitkin kestää. Omaa vikaa ja tyhmyyttä oli itsellä. Liian nopeasti yritetty vaihtoliike väljien moottoritukien kera sinetöi tuon tapauksen. Automaattilaatikko on kyllä nurkka-ajossa mukavampi, mutta muutoin tykkään kyllä itse päättää sen vaihteen. Ja musta DI-kasetti tosiaan kertoo, että on vaihdettu ainakin joskus. Toki T5-koneiseen kuuluisi se punainen, mutta hyvin tuo kustakin siellä toimii. Toisin päin en tosin vaihtaisi, eli B2x5-koneeseen punaista kasettia.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Lisää pappamalleja foorumille :mrgreen: Siisti korisen näköinen. Kiinnostasko short spoket kohtalaisilla nastoilla? Oon ite harkinnu 16" talvivanteiden hommaamista jos pääsen noista eroon :D
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Matalakeula porrasperä 2.3 turboautomaatti on oikein bueno sinisenä :mrgreen:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jusbe kirjoitti:Kiinnostasko short spoket kohtalaisilla nastoilla?
Jollei muisti täysin petä niin vein tiistaina tallille säilytykseen juuri kuvauksen mukaiset pyörät. :D Olisi pitänyt ottaa niistäkin kuva niin voisin sanoa varmasti, mutta täytyy kattoa ku käy seuraavan kerran.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään vaihdettu paristot molempiin kauko-ohjaimiin foorumin suosiollisella avustuksella, kolvattu keskuslukon boksia sillä lopputuloksella että toiminta pysyi täsmälleen samana (avaa kuskin oven ja tankinluukun), mikä on sinällään ensikertalaiselta saavutus, eli en oletettavasti rikkonut mitään. Joko jätin syyllisen kolvaamatta/en kolvannut riittävän hyvin, tai sitten on jotain muuta outoa. Ovien johtoja en osaa epäillä kun ovivalotkin toimivat kaikissa ovissa...

Sitten oli taas lisää check radiator -episodia (siitä enemmän tonnariosion ketjusta) jota setviessä törmäsin pariin toiseen ilmiöön konehuoneessa, kun en ollut sen äärellä hirveämmin aikaa viettänyt. Näistä löytyy myös video: http://youtu.be/Vt0SoYwAGRU

Elikkä ensinnäkin ilmastoinnin kompura/sen hihnapyörä/minä näistä tiedä tuntuu pitävän mun korvaan hankaavaa ääntä, ihan kuin ei pyörisi koko aikaa puhtaasti. Tuli myös kokeiltua ilmastoinnin pistämistä econilta lo-asentoon, enkä ainakaan yksinään multitaskatessa onnistunut kuulemaan magneettiventtiilin ääntä. Ei sillä että olisi kylmääkään tullut.

Toinen asia oli sitten tuo videon loppupuolella kuuluva siritys. Päättelin että tuo laite voisi olla se paljon puhuttu mutta harvoin nähty magneettiventtiili, onko, ja jos on, tai ei ole, kuuluuko sen sirittää noin kierroksilla? Tehoja on tietääkseni oikea määrä (turbomittari nousee suunnilleen keltaisen puoleenväliin) eikä mitään käyntihäröjä tms. ole.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin