9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

juhi81 kirjoitti:Sitä ihmettelen että kaikki puhuu kolmesta polttimosta, mutta kyllä tuossa minun ACC2 paneelissa on yhteensä 4 polttimoa, 3 samalla rivillä ja yksi alhaalla?
ACC1 ja ACC3 oli kait kolmella lampulla ja ACC2 neljällä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Saab9000.com:in ohjeen mukaan vanhemmissa eli metallikoppaisissa on neljä polttimoa, uudemmissa kokomuovisissa kolme. Mitä tulee siihen verhoilukolmioon niin siä se kuului resonoivan kylmäkäynnistyksen jälkeen :D Onneksi on varakiinnikkeitä vielä jäljellä...toivottavasti koriin johtuva värinä vähentyy muutenkin kun saa uuden tuen vaihteistolle.
JuhanaL kirjoitti:Se persreikä tohon kulmalähtöön kannattaa vaihtaa kans,jossei ole hiljan vaihdettu,kovettuessaan ei istu enää tiiviisti...
Mistäköhän tuollaasen saisi metsästettyä, en motonetin listalta bongannut ainakaan?

Tänään taikka siis eilen tuli jotain hyvin pientä puuhailtua: eturekkarin ruuvit vaihtuivat ristipäisiin ja kupukantaisiin jotta sai hatut päälle niihinkin, takana oli valmiiksi oikeanlaiset. Joku on joskus tölväissyt koukulla kilpeen toisen numeron kohdalle, vaatii kyllä ihan vierestä kattomista että huomaa, itse en ollut tähän asti huomannut. :D Suoristin kilpeä käsivoimin, oikea laita pohjapelteineen kaikkineen on edelleen hieman ulompana. Autopuhelimen antenni teki paluun katolle, kun nätimpi se on kuin pelkkä juuri. Kaipaisi tosin hieman mustaa maalia.

Kovilin koukun pistorasia on helvetin kovaa tekoa, vartti meni vasaran kanssa heiluessa että sai muovit rikottua ympäriltä ja ruuvit eivät antaneet sittenkään periksi. Mutterit yhtä palaa ruuvien kanssa ja melko mahdottomassa paikassa jakoavaimen kanssa leikkimiseen, pitää vissiin yrittää jotain muuta kun en rälläkkääkään omista... Vanhasta pistorasiasta oli siis suojakannen sarana paskana jo ostaessa, ja koko kansi katosi loppukesästä.

Webasto toimii edelleenkin vain savukoneena, jotain sekin siis ilmauksen ohella vaatii. Lämmityslaite puskee vain lämmintä ilmaa, ei kuumaa, lorinaa kuuluu edelleen vaikka ilmat on webaston linjasta mun mielestäni aika hyvin päästetty pihalle. Nestettä ei enää tule sisälle, pakkasnesteen hajun leimahduksia kylläkin välillä (tosin tuo ilmailu on sitä saanut varmasti ihan riittävästi roiskumaan pitkin koneen kylkeä). Lämpömittari tekee ihan omia liikkeitään koneen lämmetessä, mutta flekti ei sentään pyörinyt. Täytyy yrittää perjantaina Coltilla ainakin liittimen putsailua ja sen sellaista.

Edit: Tästä kattelin etukäteen vinkkejä mittariston irroitukseen: https://www.youtube.com/watch?v=MOjXpJkgn-I
ja heräsi kysymys, mitenkäs tuo hanskalokeron ruuvi pelaa kun on tyyny?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

tuolla nyt ainakin on,
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lle-63112/

motonetistä poistunut valikoimasta,kysymällä voipi saada...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Rattivaihde kirjoitti:mitenkäs tuo hanskalokeron ruuvi pelaa kun on tyyny?
SRS-lätkän alla pitäis olla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JuhanaL kirjoitti:tuolla nyt ainakin on,
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lle-63112/

motonetistä poistunut valikoimasta,kysymällä voipi saada...
Dodi.
Mawerick kirjoitti:SRS-lätkän alla pitäis olla.
Kappas, joko olen lukenut tuon tiedon täältä joskus aiemminkin tai sitten ihan tuurilla veikkasin täsmälleen oikein. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Koettelee, vaan ei hylkää tonnari...vai miten se meni. :D

Eilen vietettiin jälleen laatuaikaa Coltin tallilla. Ensimmäisenä vaihdettiin venttiilikopantiiviste ja virranjakajan tulppa paremmin öljyä takanaan pitäviin.

Kuva

Kuva

Tässä vaiheessa sitten selvisi todennäköisin syy, minkä takia kone röpeltää kylmäkäynnistyksessä, paisariin on ruvennut taas kertymään painetta, ja lorina kaasua painaessa on lisääntynyt.

Kuva

Kansipahvi rikkipoikki. Coltin diagnoosi oli että kone on ehtinyt ottamaan lämpöä viime keväänä kun termostaatti jumitteli, ellei itse pahvi ole tarvikepaska. Elringin tuotantoa se ei ainakanaan ole. Joka tapauksessa ohjelmassa kansiremppa ensi viikolla. :D

Kuva

Tämän jälkeen vaihtelun nimissä kuskin puolen sisälokari pihalle ja vaihteiston tukikumin riepaleiden vaihto powerflex-tuotteeseen.

Kuva

Kuva

Kuva

Illemmalla lährin kaverilta Hervannasta ja ajoin Särkänniemeen tankkaamaan Teboilin automaatilta mukavan edullista alennusbensiiniä. Kun olin kohmettunut 60 litran ajan hyytävässä tuulessa, palasin sisälle autoon, käänsin virta-avainta ja sitten iski deja vu. "Dräädr-VOOOOOOOooooo" sanoi starttimoottori lyödessään tyhjää jo sinisessä satkussa aikanaan. Toisella yrittämällä sama tulos, kolmannella ehti jo vähän pyörähtää ja neljännellä tärähti käyntiin. Coltti sai vissiin lisää tekemistä siksi aikaa kun kansi on plaanattavana. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No sullahan on paskaa tuuria näitten vehkeitten kanssa :( Tai no, ei mullakaan aina putkeen ole mennyt...

Ostat sen Bilteman startin Coltilta. On mun femmasta, ku ei sopinu uuteen koneeseen. Takuulapun ja tehtaan laatikonki saat, jos muuton jäliltä vaan löydän (saatto mennä roskiin) :D

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... ORI-63633/
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Orkkis-Boschin starttia sai n. 75€ ihan marmorilta: http://webshop.saabparts.com/produkter/ ... startmotor

Plankkoja uusia kansiakin saa järkihintaan: http://webshop.saabparts.com/produkter/ ... t/topplock
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Startti on toiminut moitteetta tuon illan jälkeen, pistetään nopeiden lämpötilavaihteluiden piikkiin ja toivotaan vielä pitkää käyttöikää vanhalta pyörittäjältä.

Kansiremppa valmistui viime viikon torstaina. Röpötys käynnistyksessä on poissa, kuin myös ilman kertyminen järjestelmään ja sen myötä lorina kaasua painaessa (joka rupesi viimeisinä hetkinä ennen remonttia olemaan aika hasardin kuuloista :mrgreen: ). Lämpötila-anturi vaihtui samalla toiseen, ja lämpösignaalia on piisannut nyt kovemmallakin pakkasella. Pisteet Coltille kaikin puolin. :)

Vanha merkitön tarviketiiviste näytti tältä:
Kuva

Webastoa rupesin kiusaamaan eilen illalla sillä ajatuksella että aiemmat ongelmat olisivat johtuneet ilman kertymisestä sen yläletkuun (= jäähdytysjärjestelmän korkein kohta), ja tulostakin syntyi: lämmitin ei mennyt heti viiden minuutin savutuksen jälkeen jälkikäyttöön, vaan muutaman napista uudelleenkäynnistyksen jälkeen rupesi jo itse yrittämään uutta sytytystä liekin sammumisen jälkeen, ja lopulta sisälle tuli jo melkein haaleaa ilmaa. :D Tässä yhteydessä ilmeisesti Webaston uumenista löytyi hieman lisää ilmaa, jonka päästin pihalle ajettuani koneen lämpimäksi. Bensaa Webasto tuntuu joka tapauksessa saavan, ja kun lämpöäkin tuntuu lopulta syntyvän niin ainakin perusteet toiminnalle pitäisi olla olemassa. Ristitään kädet ja jatketaan harjoituksia.

Perjantaina sain päähäni ottaa radion mukaan sisälle ja purkaa sen atomeiksi, kun Risto tuolla tonnariosiossa valaisi että vanhassa Panasonicissa on mahdollisuus valita nappuloiden ja näytön taustavalaistuksen väriksi oranssi tai vihreä. Kun vihreän puolen polttimoista puolet oli palanut, luulin että kyseessä on night panel -tyyppinen toiminto. :lol: Noh, päästyäni lopulta pienellä päättelytyöllä etupaneelin piirilevylle käsiksi (juu, ehdottomasti rupean maksamaan $24,99 20-vuotiaan radion huoltomanuaalista...) totesin että polttimot ovat pitkälankaista piirilevylle juotettua mallia. Mielenkiintoa tuollaiseen askarteluun ei kumminkaan riittänyt vaikka kaveri ehti jo tarjoutua juottoasemineen avuksi, mutta sitten kun rupesin pistämään paneelia takaisin kokoon aloittaen polttimoiden värihupuista, tuli todellinen neronleimaus. Miksen voisi vain vaihtaa huppuja ristiin niin, että oranssin puolen täysin toimiviin polttimoihin tulee vihreät huput ja päinvastoin?
Kuva

Ja lopputulos:
Kuva
Kuva
Olen tyytyväinen. 8)

Jo ennen kansiremonttia tuli haettua renkaat Ylöjärveltä AP-rengashuollosta. Hankook K115 Ventus Prime 2, 195/65R15 92V, 1001renkaat.com:ista. Renkailla hintaa 237 euroa, ripeä asennus Directionaleille 40 euroa. Kevättä odotellessa, Hakkapeliitat pitävät järkyttävää mekkalaa eivätkä pidä lumettomalla pinnalla pätkän vertaa. :D

Kuva

Tällaista, jatkoa seurannee ennen pitkää. :saab:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hyvä et tuli kuntoon! En mä niistä kansipahveista niin välitä, mut toimiva Webasto on aika päällikkö peli 8)

En nyt jeesustele eikä asia mulle mitään tee, mutta säästit kyllä vääräs paikas 60e jos jätit startin vaihtamatta. Kansi kun oli irti, niin lisätyö olis ollu luokkaa 10 minuuttia, jos työkaluja on hukas. Ei meinaa mun femmakaa montaa kertaa varotellu, ku startti starttas viimesen kerran. Kaks kertaa mulla ja kerran Coltin pajalla... Ja automaatti on sit tosi kiva esim hinata käyntiin :lol:

TOSIN sulla vissii pyörittää mut ratas ei liiku sivuttain? Itellä ku solenoidi vaa naksahti eikä startti edes lähteny pyöriin. Toi sun varmaa muutamalla yrittämällä lähteeki viä jatkoski.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu starttia ei vaihrettu, kun
A) ei temppuillut kertaakaan sen tehokäytön (lämpimästä tallista käyntiin -> 5km -> 4h pihalla -> 5km -> 3h pihalla -> 7 km -> 10 min tankilla ulkolämpötilan ollessa 13-18 astetta pakkasella)
B) Coltin mielestä kannen poissaolo helpottaa startin vaihtoa korkeintaan marginaalisesti
C) tosiaan jumitti kuten satkussa, eli ei jaksanut työntää vauhtipyörälle vaan pyöri tyhjää. Tässä meikäläisen perusteet, B tärkeimpänä A:n ja C:n seuratessa jonkun matkan päässä. :D

Melkein tekisi mieli lähteä nytkin kokeilemaan Webastoa, mutta pitää yrittää malttaa ensin laittaa ruokaa... Hirveän jännää kun on mahdollisuus että se vielä rupeaa toimimaan. Olisihan se ny helvetin komiaa kun Webasto lähtisi kellolla puhisemaan paikasta riippumatta, kun muut joko lähtevät jäisellä autolla tai lämmitysjohto nokasta roikkuen (ei kun nehän jotenkin muistaa irrottaa sen... :roll: ). 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:...kun muut joko lähtevät jäisellä autolla tai lämmitysjohto nokasta roikkuen...
Ja Webastomiehet jäävät parkkipaikalle yksin tyhjän akkunsa kanssa muuten lämpöseen autoon :D

Ei vaiskaa. Kateelliset tommosia höpöttää. Samaa settiä kuin 10 vuotta sitten, että ilmastointi on vain ylimääräinen remonttikulu :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Toihan on vähän sama homma kuin se iänikuinen läppä, että Zippo-miehen tuntee siitä että se haisee bensalta ja pyytää tulta. :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ctekki auttaa kummasti akun tyhjenemiseen, vaikka toki periaatteessa vähentää johdottomuutta kotipihassa. Ei ole kuitenkaan suuri hinta maksaa. :D

Tulin puoli tuntia sitten kotia syömään ja ku laitoin auton akun latautumaan iltapäivän webastotestailua varten, meinasin että oletetaan ettei syty tuleen, ja laitoin webastonkin päälle. Äsken kävin mielenkiinnosta vilkaisemassa ja kuinka ollakaan, ikkunoiden yläosat sulat (lämpötila asteen pakkasella ja viereinen Vectra ihan lumenpeitossa), sisälle tulee haaleaa ja lämpömittarikin värähti pohjasta hippusen ylöspäin kun pisti virrat päälle. Samalla hetkellä sammui lämppärin puhallin, webaston jälkikäyttö loppui juuri kun tulin autolle. Voipi olla ettei ole kokoaikaisesti käynyt nätisti, ja että lisääkin tehoa voisi vielä irrota mutta aika helvetin hyvin ottaen huomioon että itse webastolle en ole tehnyt mitään, ja se on ollut käyttämättä melkoisen pitkään. :mrgreen: :mrgreen:

Täytyy myöhemmin käydä vilkaisemassa tonnariosiota mutta pistetään ny tähän pikakysymys: kuinka paljon moottorin lämpömittarin pitäisi värähtää nollan tuntumassa puolen tunnin lämmityksellä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En vastaa kysymykseesi, mutta mulla on tosi vahva muistikuva, että Webasto lopettaa polton 60 tai 70 asteessa... Tosin tavasin tätä saksankielisestä ohjeesta osaamatta sanaakaa saksaa. Ja omassanikaa ei noussu kuin just siniseltä alueelta pois...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin