9-3 Aero SS 2004

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Ei pidä kannen ja rungon välinen liimaus, jo on ihme vempele. Ei auta ku ruveta katseleen uutta. Mister-Autossa näyttäisi olevan halvin Pierburgin tekele 109e plus postikulut kun esim. PCS pyytää 220e.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Kuva
9³SS Turbo X '08

-Janne
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja late1409 »

jjasco kirjoitti:- Ei kai se auta ku viedä 9-3 Vantaalle jakopään tarkastukseen kun sen kerran ovat vaihtaneetkin. Jotain suhinoita kuuluu sieltä täältä niinku olis alipainevuoto, mutta ei kyllä pysty löytämään vaikka miten tarkastaa letkuja. Edelleen rynkyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian alas ja alkaa rynkytys. Samalla tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
Selviskö rynkytyksen syy?
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

late1409 kirjoitti:
jjasco kirjoitti:- Ei kai se auta ku viedä 9-3 Vantaalle jakopään tarkastukseen kun sen kerran ovat vaihtaneetkin. Jotain suhinoita kuuluu sieltä täältä niinku olis alipainevuoto, mutta ei kyllä pysty löytämään vaikka miten tarkastaa letkuja. Edelleen rynkyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian alas ja alkaa rynkytys. Samalla tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
Selviskö rynkytyksen syy?
Eipä se oikein ole selvinnyt. Jakopää tarkastettiin ja siellä oli kaikki ok. Softattiin ecu uusiksi ja samalla nostettiin tyhjäkäyntikierroksia satkulla ylöspäin eli nyt ei yritä laskea kierroksia alle 800rpm eikä näin ollen enää rynkytä. Silloin tällöin oon kuitenkin havainnut rynkytysyrityksiä, mutta ne on niin vähäisiä, että ei ole toistaiseksi aiheuttanut harmaita hiuksia eikä toimenpiteitä. Voi olla, että suuttimet vuotaa hivenen, jolloin käy liian rikkaalla. Biopower-muutos on tulossa, joten suuttimet vaihtunee samalla isompiin.
9³SS Turbo X '08

-Janne
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja late1409 »

jjasco kirjoitti:
late1409 kirjoitti:
jjasco kirjoitti:- Ei kai se auta ku viedä 9-3 Vantaalle jakopään tarkastukseen kun sen kerran ovat vaihtaneetkin. Jotain suhinoita kuuluu sieltä täältä niinku olis alipainevuoto, mutta ei kyllä pysty löytämään vaikka miten tarkastaa letkuja. Edelleen rynkyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian alas ja alkaa rynkytys. Samalla tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
Selviskö rynkytyksen syy?
Eipä se oikein ole selvinnyt. Jakopää tarkastettiin ja siellä oli kaikki ok. Softattiin ecu uusiksi ja samalla nostettiin tyhjäkäyntikierroksia satkulla ylöspäin eli nyt ei yritä laskea kierroksia alle 800rpm eikä näin ollen enää rynkytä. Silloin tällöin oon kuitenkin havainnut rynkytysyrityksiä, mutta ne on niin vähäisiä, että ei ole toistaiseksi aiheuttanut harmaita hiuksia eikä toimenpiteitä. Voi olla, että suuttimet vuotaa hivenen, jolloin käy liian rikkaalla. Biopower-muutos on tulossa, joten suuttimet vaihtunee samalla isompiin.
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

late1409 kirjoitti:
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
Mulla tosiaan alkoi rynkytys vasta jakopäähuollon jälkeen. Ketju oli venyny ja kiristäjät tapissa. Mulla tosiaan välillä yritti jopa alle 700rpm ja sillon alkoi rynkytys.
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja supersaab »

jjasco kirjoitti:
late1409 kirjoitti:
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
Mulla tosiaan alkoi rynkytys vasta jakopäähuollon jälkeen. Ketju oli venyny ja kiristäjät tapissa. Mulla tosiaan välillä yritti jopa alle 700rpm ja sillon alkoi rynkytys.
Minkälaiset oli nuo ajoitustyökalut? Noissahan on ollut ilmeisesti sopivia ja vähän vähemmän sopivia...
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

supersaab kirjoitti:
jjasco kirjoitti:
late1409 kirjoitti:
Rynkytyksen takia laitatin omasta jakopään uusiksi. Luulin, että tasapainoketjun laahain olisi ollut poikki. Eipä ollut. Selvisi, että jakoketju oli löysällä. Kiristimen öljureikä oli tukossa, usit- tiivisteen kumi oli tukkinut sen turvotessaan. Tämä oli oikeastaan ainut selitys löysälle ketjulle.

Katselin torquella kierroksia ja 750rpm paikkeilla pyörivät lämpimällä koneella. Ei ole vielä ainakaan rynkytystä kuulunut.
Mulla tosiaan alkoi rynkytys vasta jakopäähuollon jälkeen. Ketju oli venyny ja kiristäjät tapissa. Mulla tosiaan välillä yritti jopa alle 700rpm ja sillon alkoi rynkytys.
Minkälaiset oli nuo ajoitustyökalut? Noissahan on ollut ilmeisesti sopivia ja vähän vähemmän sopivia...
Siellä oli neljät ajoitustyökalut, joista tähän käytettiin niitä kullan värisiä, jotka on 2003-06 B207R-moottorille.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Pesty ja vahattu ennen vesisadetta. :D

Kuva
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Turbo X:n etulippa löysi paikkansa...ja alucooleri asennettu.

Kuva
9³SS Turbo X '08

-Janne
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hieno on. Tuon lipan kanssa saa kyllä olla enemmän kuin tarkkana hidastetöyssyissä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hyvältä näyttää!'

Vähän kans hirvittää toi lipan maanläheisyys, mutta ulkonäkö on just eikä melkein.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Tuo nurmikko vääristää, ei siis ole noin matala todellisuudessa, mutta saa olla tarkkana töyssyissä ja tähän mennessä pääsee yli ongelmitta. :mrgreen:
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Mossemiehin dp vaihdettu. En jaksa tehdä tuplapostausta niin linkitän tämän: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1137456
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Aero SS 2004

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Nyt olis viimein noi jemmassa olleet biopower-osat laitettu autoon kiinni ja Finjectorilta tuli 630cc suuttimet. Suuttimia asentaessa oli pieniä ongelmia, tukkiin laittaessa näytti niinku o-renkaat olisivat hieman leikkaantuneet vaikka käytin liukastetta ja koetin mahdollisimman suoraan ne asentaa. Nappe kävi softaamassa auton biopowerille ja nyt tarvis vaan ajella bensat pois tankista niin pääsee kokeileen etanolilla autoa.

Ekan käynnistyksen yhteydessä testattiin myös suuttimien vuodot ja yhden suuttimen juurelta löytyi tuossa vaiheessa jotain kun tyhjäkäyntiääni muuttui selvästi. Ulospäin ei kuitenkaan vielä ole vuotanut, mutta tuo nyt vaatinee hieman tilanteen seuraamista ja sen kehittymistä.

Speedpartsilta on onneksi tulossa tuo orkkissuuttimien alkuperäinen tiivistesarja, joten jos sattuu tulemaan tarve irroittaa tukki ja suuttimet niin tulee sitten vaihdettua kaikki o-renkaat vielä kertaalleen ja samalla uudet suuttimien holkit.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin