Saab 900S 1990

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Saab 900S 1990

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kuva Kuva Kuva Kuva

Jep, sain turbotonnarin pois pihasta ja päätin keskittää aluksi kaiken ajan ja rahan toisen projektin valmistumiseen. Sitten alkoi polttelemaan ajatus, että josko kumminkin :roll: ottaisi pihaan vielä yhden Saabin laitettavaksi ja tekisi siitä kesäauton. Nettiauto ja klubin myyntipalsta eivät tilannetta kyllä parantaneet yhtään. 3D OG-satku himotti kovasti, kerran olen aiemmin yhden omistanut. Siitä jäi pääosin positiiviset mielikuvat vakaasta ja luotettavasta autosta vaikkakin oli koriltaan todella huono tapaus. Tuli ostettua kun halvalla sai ja piti se 900 kokea :mrgreen: Tuolloin huomasi että käyttiksen virkaa toimittanut 9000 seisoi tien poskessa aika paljon. Auto ei kauaa ollut silloin kun myin sen pois rahatilanteen vuoksi. Oli mukava kun uudet omistajat soittivat kotimatkallaan että ohjaustehostin oli sanonut itsensä irti ja mitä kaikkea muuta kivaa. Oikea ajoitus toisinsanoen :lol: Auto on tällä hetkellä rata-autona pohjanmaalla ja oli Saabisti-lehden kannessa taannoin.

No kuten tiedetään ajatuksesta ei pääse yli kuin tekemällä asiaan eteen jotain. Ihan yksi läpimätä vm92 tapaus tuli koettua Kotkassa kunnes tuttu klubilainen ilmoitti myyvänsä vm 1990 3D 900 ässää jonka mittarissa 255tkm. Kun kauppaa on tehty aiemminkin niin sinne siis. Ja minä nopeasti ilmoituksen luettuani ja kuvan katsottuani menin paikalle ja luulin ostavani kunnon laiskaa pataluhaa vaparisatkua. Auto oli koriltaan yllättävän siisti. Kone kävi nätisti mutta pakoputki vuotaa. Tonnarikaverina en todellakaan satkuja tunne niin luulin vielä kotimatkallakin tuon olevan vapari. Vasta tarkemmalla selvittelyllä selvisi, että kone on B202S. Eihän tuo mikään tykki ole mutta kulkee huomattavasti paremmin kuin aiempi omistamani satku.

Kuva
Sitten selvittelyllä selvisi että auto on Made in Finland. Varusteina siinä on sähkölasit, sähköpeilit, keskuslukitus, ohjaustehostin jajajaja.. no ei siinä muuta ole kuin perseenlämmitin mutta en osaa sanoa oliko se näissä lisävaruste. Ilmeisimmin. Niin ja onhan tuossa yksissä renkaissa ihan alkuperäiset vanteet!

Kori on yllättävän siisti jos vertaa vaikka siihen ysikakkoseen jota käytiin katomassa + aiemmat 900 joihin tehnyt tuttavuutta. Tässä ei kauheasti näkyvää ruostetta ole kuin apparin puolen kaaressa, muutamia pilkkuja tuikkii sieltä täältä, konepelti sisäpuolelta toisesta kulmasta ruostunut, varapyöräkotelo mätä + takaluukku on vaihtokunnossa. Hienoja teippikorjauksia tehty, mutta ilmeisimmin myös asiallisia korjauksia vetaritunneleihin jne. Ovet eivät ole niin kamalat mitä oletin, niissä kyllä ruostetta. Ulospäin siisti tapaus kaikinpuolin. Ei ole pesty ulkoa eikä sisältä vähään aikaan, auto on pinttyneen lian ja paskan peitossa. Raikkari on selkeästi vaihtokunnossa. Olen nyt 300km ajanut tällä, hyvin pelannut toistaiseksi. Pelko persiissä aina ollaan mitä kaikkea paljastuu... :wink:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Ja mitä tälle on tarkoitus tehdä. Laittaa kuntoon kori ja toivoa että tekniikkaa tarpeen mukaan. Toivon mukaan se on suht kuosissa. Vikalista 300km ajalta on;
- Takaluukussa KOLISEE, selvityksen alla mikä.
- Apparin ikkuna ei nouse ylös jos kuskin ikkuna on alhaalla
- Kuskin penkki ei nouse, jousi poikki? Samoin kaataminen ei onnistu vaan koko penkki meinaa nousta samalla ylös kun kallistaa
- Molempien penkkien kiskot ovat todella JÄYKÄT

Tarkoitus olisi etsiä tuohon omaa silmää miellyttävät vanteet + mahdollisesti tummentaa laseja semisti. Kromimaskia olen harkinnut keulalle kun tuo musta ei oikein nappaa. Toisaalta sopii valkoiseen autoon. Soitin menee vaihtoon ja kaiuttimet samalla. Tällä olisi tarkoitus Hyvinkäälle 29.5 kun Iivari nyt ei sinne pääse.

TO-DO lista näyttää tältä näin aluksi
- Ulko sekä sisäpesu
- Saab-klubin tarra CHECK X

Varmaan paljastuu vielä kaikkea kivaa, pitää nyt pitää mielenkiintoa molempiin :wink:
Viimeksi muokannut Vilho123, Ke Touko 13, 2015 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Nyt haen sen perhanan järkkärin tuolta autotallista, jaksa enään näitä puhelimen paskoja kuvia :x ->
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Eka pesu takana, kunnon aineita en ole vielä noutanut. Mitä nyt ruiskin liuotinpesuainetta ja pesin painepesurilla suurimmat paskat pois. Mustaa vettä lähti riittämiin kuten kuvista voi huomata...
Kuva Kuva

Lopputulema on ettei lähelläkään tarpeeksi hyvää.
Kuva

Sisäpesua saatiin myös hieman kun apparin puolelta tiiviste falskasi vettä sisään. Tiiviste kovettunut aika haperoksi. Pieni sisäpesu ei ole pahitteeksi tosin :lol:
Kuva

Yhteisiä kilometrejä takana hilkun alle 400. Hyvin pelaa vielä!
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

900 ollut kovassa ajossa. Oon rakastunut tuohon!

Tänään eka huoltomerkintä kun satku sai uuden raikkarin, vanha oli mitä oli ja haisi pahasti lehmänpaskalle.
Kuva
Uusi paikoillaan :wink: ¨
Kuva

Soitin tuli ostettua myös. AUX-liitin on nykyään pakollinen varustus kun tuo Spotify kulkee kätevästi matkassa. Vanha soitin oli TIUKASSA. Meinasi koko koetaulu lähteä matkaan kun sitä revittiin, lopulta meni atomeiksi koko soitin mutta lähtipä irti :arrow:
Kuva Kuva

Uusi soitin tarvitsee adapterin ja eipä sitä tähän hätään sitten mistään nykäisty. Nyt mennään ilman musapuolta ensi viikkoon. Eipä tuo haittaa kun löytynee tuollainen Logitechin kannettava kajarisarja, toimii akuilla.

Kaverikuva Iivarin kanssa, autotallilla olen mutta en mitään saa aikaan. Klubia selaillen tämä taitaa mennä. Josko veisi Satkua vähän tuonne ulkoilemaan vielä tänään.
Kuva

Toivottavasti ei ilmene tuossa Satkussa suurempia, ajattelin heittää käyttis-Volvon seisontaan nyt kun tämän kanssa on päristelty. Turhalta tuntuu persaukisen maksella montaa autoa samaan aikaan, kesäautoa tästä on tarkoitus tehdä ja kesähän on ns julistettu 8)

Ensi viikolla pakoputki paikkauttamaan, loppuu pärinä vaikka onkin aika miehekäs murina nyt. Öljynvaihto suodattimell myös tarkoitus tehdä + bensasuodatin. Viimeiset öljyt vuodelta 12. Kesälomareissu polttelee kun loma alkaa kesäkuussa. Tulee sellainen yli 1000km reissu, parhaimmillaan kahden.

Kromimaski tuli ostettua Klubin kautta mutta nyt tuo musta miellyttää silmää jotenkin tosi hyvin. Sopii valkoiseen autoon. Mustia vanteita katsellen menee joka päivä, josko löytyisi jotkut ihan tyylikkäät vaikka ebaystä. Turbomerkit aion hankkia mokomaan.

Liikenteessä satkun kanssa huomaa, että ihmiset kiilaavat ja ajavat perässä kiinni. Oma kaasujalka on aika raskas joten ihmettelen moista.

EDIT; Apparin puolen takaikkunan tiiviste laitettu paikoilleen, toivottavasti ei vuoda sisään nyt
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Satkulle kuuluu hyvää, tonnari lepäilee edelleen kun odottelen josko joku klubilainen haluaisi ruveta ruosteita laittamaan. Pitänee siis kääntyä ammattilaisen puoleen :roll:

Uusi soitin asennettu. Piti käydä ostamassa adapterijohto tuonne väliin että sai toimimaan.
Kuva

Autotallin perältä löytyi jotkut paskaiset kangasmatot mitkä olleet tonnarissa, menivät satkuun heittämällä. Sopii hyvin
Kuva Kuva

Ja sovittelin Iivaritonnarin vanteita tuohon alle kun seisovat tuolla ylimääräisenä. Pitäisi mennä heittämällä alle, pelkään vain että 17" pilaa ajettavuuden tuosta :cry: Kumit ovat auki lankoja myöten joten ne pitäisi ennen sitä uusia.
Kuva

Omaan silmään noiden kanssa olisi todella KOMEA :D
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Hieno satku ja hyvin sopii vanteet.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja JAT »

Vilho123 kirjoitti:Uusi soitin asennettu. Piti käydä ostamassa adapterijohto tuonne väliin että sai toimimaan.
Minkä sorttisen adapterin laitoit väliin? Ittelläkin edessä soittimen vaihto ja kattelin että ei vakiopiuhat ihan mee uuteen soittimeen. :roll:
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jos on alkuperäiset johdot, ainakin Motonetistä saa SAAB -> ISO -adaptereita muutamalla eurolla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joku tämmönen sinne tarvitaan ,mut ihmettelen jos siellä ei ole...

http://budgetcaraudio.co.uk/ds-ebay/pro ... 2-04-4.jpg
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Satkulle kuuluu hyvää. Toiminut kuin unelma ja on ajettavana kuin juna. Tänään sitten mukava ylläripylläri eli hylsy napsahti katsastuksessa;

- O2-pitoisuus joutokäynnillä
Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja
- Alustan kotelot ja pohjalevy
Ruostevaurioitunut edessä oikealla

Korjauskehotus valokuviosta sitten.

Lisäksi renkaat ovat liian sileät. Uudet pyörät olivat paksissa katsastuksen aikana...
Luojan kiitos paksissa oli nuo renkaat sillä pohja on läpimätä. Sekin pitänee fiksata :roll:

Ja ei saanut 30 päivää ajoaikaa koska auto katsastettiin 9.pv ja eilen oli viimeinen päivä oli 8. :lol:

Ei tässä muuten mitäään sellaista suurempaa ongelmaa paitsi talon yhdestä saabista pamahti moottori kokonaan, uusi matkalla Suomeen Neon Brothersilta. Ja tällä hetkellä korvaavaa ajoa suorittanut satku joudutaan varmaan korvaamaan kansivikaisella tonnarilla. Volvo on ainut joka toimii luotettavasti...

ps. pakoputki on korjattu tähän (maksoi ihan 40e kun korvattiin sellainen 50cm palikka) ja muutama polttimo uusittu (parkki ja mittariston valo)
Viimeksi muokannut Vilho123, To Loka 09, 2014 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Jälkitarkastusaika ei riipu leiman kuivuudesta, eli se kuukausi on aikaa korjata viat niin pääsee jälkitarkastusmaksulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

aero kirjoitti:Jälkitarkastusaika ei riipu leiman kuivuudesta, eli se kuukausi on aikaa korjata viat niin pääsee jälkitarkastusmaksulla.
Ajoaikaa meinasin, kirjoitusvirhe.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900S 1990 parantelua

Viesti Kirjoittaja aero »

No juu, sitä oliskin tullut 2kk jos oisit päivää aiemmin käynyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Otsikkoa muokattu (ei enään "parantelua" liitettä :lol: )

Kuva
Satku tuli kaivettua ulos tallista maaliskuun keskivaiheilla. Kertalaakista käyntiin kun akun sai paikalleen. Iski kunnon motivaatiokärpänen sen suhteen ja nyt pari kuukautta antanut kaiken vapaa-ajan tälle projektille. Tarkoitus olisi saada heinäkuussa ajoon. Tässä on nyt uhrattu verta, hikeä ja reilusti happoa käyttänyt alkaviin ruosteisiin.

Mitä on hommattu:
- Uusi ehjä kattoverhoilu
- Verhoiluun sopiva hattuhylly
- Uusi takaluukku
- Turbo-merkki maskiin
- Uudet renkaat ja vanteet

Mitä on tehty
- Moottoripesu
- Öljyt ja suodatin
- Vaihdettu uusi ruosteeton takaluukku
- Vaihdettu kattoverhoilu
- Tehty kunnon sisäpesu
- Korjattu kuskin penkin mekanismi
- Vaihdettu ehyt keulamerkki
- Putsattu ja käsitelty varapyöräkotelo
- Korjailin tuon kuskin oven ja maalailin, tulihan siitä ihan ok.
- Ehyet merkit eteen ja taakse
- Kuljettajan sähköikkunan mekanismin rasvaus, toimii taas kuin unelma

Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Aluksi siis tuli hommattua uusi takaluukku, klubin kautta tietenkin. Luukun vaihto oli yllättävän helppo homma, lähdettiin liikkeelle siitä että jätettiin vanha lukkopesä paikoilleen kun on tuo keskuslukitus. Eihän se sitten keskustellut keskuslukituksen kanssa jotain syystä. Heti kun vaihtoi lukkopesän niin sai toimimaan. Spoileria oli vmäistä saada tuonne ikkunan tiivisteen alle mutta menihän se lopulta. Luukku istui todella nätisti eikä jäänyt irvistämään. Kamalinta oli se asennus kun yritti päällä tukea ja ruuvit tipahteli. Tuli siinä muutama kirosana ehkä päästettyä.

Kuva Kuva
Takaluukun vaihdossa tuli purettua tuo kattoverhoilu alas samalla joten oli tarkoitus se viedä ihan verhoiltavaksi sukulaiselle. Muutama mutka tuli matkaan ja koko paneeli vääntyi käyttökelvottomaksi. Klubista löytyi roikkumaton satkun verhoilu joten se käytiin hakemassa sitten tuossa vapun tienoilla. Samasta autosta löytyi oikean värinen hattuhylly jota olen metsästänyt kissojen ja koirien kanssa :D Vähän maakuntamatkailua kun koko reissun saldo oli sellainen 500km. Nyt ei enään ole telttailufiilistä ja nuppineuloja!

Kuva
Tuli melkein heti tallista kaivamisen jälkeen heitettyä alle tonnarissa olleet 17" vanteet (kuvissa). Onhan ne nätit mutta pelkään aikas paljon miten tuo tulee vaikuttamaan ajettavuuteen saati kuinka paljon raapii sitten kaariin. Tuollaisenaan ei raavi etupäästä mutta auta armias jos joku tuonne takapenkille kömpii. Tuli solmittua kaupat 16" vanteista renkaineen joissa on vielä jopa pintaa niin eipä tarvitse hommata uusia kumeja tähän konkurssiin. Mennään niillä sitten siihen asti että keksin jotain kivaa. Ihan peltivanteet houkuttaisi ja maalaisi ne sitten auton mukaisesti valkoisiksi.

Kuva Kuva
Turbo-merkki löytyi klubista, olihan se pakko laittaa kaunistamaan tuohon maskiin.

Kuva
Varapyöräkotelo tuli putsattua, oli aivan täynnä mätää kurapaskaa ja hometta sun muuta. Huolellinen kuivaus ja pesu + käsittely. Tulipa opittua että tuo kotelo on tuollainen ns kaukalo. Ihmettelin kun onnistuin repimään sieltä sellaista liimatököttiä. Vedenpoistoreiät olivat tukossa jonka vuoksin kerännyt tuonne vettä välillä todella reilusti. Ainut kohta mistä sain ruuvarin läpi oli oikeassa reunassa aikas lähellä bensatankin putkea. Pohjasta katsoen huomasi kyllä että mätä on koska kyseinen kohta oli tummunut ympäriltä.

Kuskin penkin säätövipu heitti ihan omiaan ja roikkui irrallaan. Penkkiä ei toisinsanoen voinut nostaa saati laskea. Ei muuta kun penkki pöydälle ja tutkimaan, sieltä oli irronnut kokonaan tuo jousitus ja tanko jotka nostavat penkkiä. Lisäksi se vipstaakki joka on kiinni kiskossa oli irronnut eli ei korjauksen jälkeen heti nostanut toista puolta ollenkaan. Olisi pitänyt ottaa tästä työvaiheesta kuvia tänne foorumille sillä oli näköjään korjattavissa. Olipas sekavaa tekstiä.

Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua tuossa samassa, paljon sieltä tuli öljyä vrt. femmaan jolla oli ajettu vain 11tkm vaihdoin jälkeen. Tuli laitettua tuota samaa GM-öljyä mitä femmaan.

Olen tosiaan lotrannut tuon hapon kanssa ja sivellyt sitä litratolkulla erinäisiin paikkoihin. Kyllähän sillä selkeästi saa tulosta aikaan missä ei ole päässyt mätänemään kasaan.

Nyt olisi sitten se tilanne että pitäisi hitsata. Omasta tallista löytyy entisen asukkaan jäljiltä puikkohitauskone ja sillä olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni harjoitellut :lol: Joten käännytään ihan ammattilaisen puoleen kun täältäkään ei löydy oikein ketään kiinnostunutta.

Mitä pitäisi sitten hitsata;
- Korjauspala matkustajan oveen, on läpimätä tuo osa joka taittuu tuonne sisäänpäin.
- Helmapalkissa samoilla kohdilla repeämä, ottanut vissiin osumaa joskus ja ruostunut
- Varapyöräkoteloon paikkaa
- Joku palkki oli ruostunut tuolta matkustajan puolelta aika edestä (pomppasi katsastuksessa)

Onneksi kaikki ei-ulospäinnäkyvää niin ei priimaa tarvitse hakea. Eikä kyllä omakotitaloasujan budjetilla sellaista voi hankkia edes :)

Aijoo EDIT: Pitäisi tuo pakoputkisto uusia, takapönttö halki ja koko ajan reikiä ilmestyy putkeen sitä mukaan mitä ehtii korjata. CO2 pituisuus lienee siitä johtuen.

Muuten alkaisi olla kaikki ainekset kasassa leimalle
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 900S 1990

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Satku sai tällaiset väliaikaisvanteet ja renkaat.
Wannabe-Aero :lol:
https://www.dropbox.com/s/h2reqtwooycs8 ... 3.jpg?dl=0
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vastaa Viestiin