Saab 900S 1990
Lähetetty: Ti Touko 13, 2014 17:23
Jep, sain turbotonnarin pois pihasta ja päätin keskittää aluksi kaiken ajan ja rahan toisen projektin valmistumiseen. Sitten alkoi polttelemaan ajatus, että josko kumminkin ottaisi pihaan vielä yhden Saabin laitettavaksi ja tekisi siitä kesäauton. Nettiauto ja klubin myyntipalsta eivät tilannetta kyllä parantaneet yhtään. 3D OG-satku himotti kovasti, kerran olen aiemmin yhden omistanut. Siitä jäi pääosin positiiviset mielikuvat vakaasta ja luotettavasta autosta vaikkakin oli koriltaan todella huono tapaus. Tuli ostettua kun halvalla sai ja piti se 900 kokea Tuolloin huomasi että käyttiksen virkaa toimittanut 9000 seisoi tien poskessa aika paljon. Auto ei kauaa ollut silloin kun myin sen pois rahatilanteen vuoksi. Oli mukava kun uudet omistajat soittivat kotimatkallaan että ohjaustehostin oli sanonut itsensä irti ja mitä kaikkea muuta kivaa. Oikea ajoitus toisinsanoen Auto on tällä hetkellä rata-autona pohjanmaalla ja oli Saabisti-lehden kannessa taannoin.
No kuten tiedetään ajatuksesta ei pääse yli kuin tekemällä asiaan eteen jotain. Ihan yksi läpimätä vm92 tapaus tuli koettua Kotkassa kunnes tuttu klubilainen ilmoitti myyvänsä vm 1990 3D 900 ässää jonka mittarissa 255tkm. Kun kauppaa on tehty aiemminkin niin sinne siis. Ja minä nopeasti ilmoituksen luettuani ja kuvan katsottuani menin paikalle ja luulin ostavani kunnon laiskaa pataluhaa vaparisatkua. Auto oli koriltaan yllättävän siisti. Kone kävi nätisti mutta pakoputki vuotaa. Tonnarikaverina en todellakaan satkuja tunne niin luulin vielä kotimatkallakin tuon olevan vapari. Vasta tarkemmalla selvittelyllä selvisi, että kone on B202S. Eihän tuo mikään tykki ole mutta kulkee huomattavasti paremmin kuin aiempi omistamani satku.
Sitten selvittelyllä selvisi että auto on Made in Finland. Varusteina siinä on sähkölasit, sähköpeilit, keskuslukitus, ohjaustehostin jajajaja.. no ei siinä muuta ole kuin perseenlämmitin mutta en osaa sanoa oliko se näissä lisävaruste. Ilmeisimmin. Niin ja onhan tuossa yksissä renkaissa ihan alkuperäiset vanteet!
Kori on yllättävän siisti jos vertaa vaikka siihen ysikakkoseen jota käytiin katomassa + aiemmat 900 joihin tehnyt tuttavuutta. Tässä ei kauheasti näkyvää ruostetta ole kuin apparin puolen kaaressa, muutamia pilkkuja tuikkii sieltä täältä, konepelti sisäpuolelta toisesta kulmasta ruostunut, varapyöräkotelo mätä + takaluukku on vaihtokunnossa. Hienoja teippikorjauksia tehty, mutta ilmeisimmin myös asiallisia korjauksia vetaritunneleihin jne. Ovet eivät ole niin kamalat mitä oletin, niissä kyllä ruostetta. Ulospäin siisti tapaus kaikinpuolin. Ei ole pesty ulkoa eikä sisältä vähään aikaan, auto on pinttyneen lian ja paskan peitossa. Raikkari on selkeästi vaihtokunnossa. Olen nyt 300km ajanut tällä, hyvin pelannut toistaiseksi. Pelko persiissä aina ollaan mitä kaikkea paljastuu...
Ja mitä tälle on tarkoitus tehdä. Laittaa kuntoon kori ja toivoa että tekniikkaa tarpeen mukaan. Toivon mukaan se on suht kuosissa. Vikalista 300km ajalta on;
- Takaluukussa KOLISEE, selvityksen alla mikä.
- Apparin ikkuna ei nouse ylös jos kuskin ikkuna on alhaalla
- Kuskin penkki ei nouse, jousi poikki? Samoin kaataminen ei onnistu vaan koko penkki meinaa nousta samalla ylös kun kallistaa
- Molempien penkkien kiskot ovat todella JÄYKÄT
Tarkoitus olisi etsiä tuohon omaa silmää miellyttävät vanteet + mahdollisesti tummentaa laseja semisti. Kromimaskia olen harkinnut keulalle kun tuo musta ei oikein nappaa. Toisaalta sopii valkoiseen autoon. Soitin menee vaihtoon ja kaiuttimet samalla. Tällä olisi tarkoitus Hyvinkäälle 29.5 kun Iivari nyt ei sinne pääse.
TO-DO lista näyttää tältä näin aluksi
- Ulko sekä sisäpesu
- Saab-klubin tarra CHECK X
Varmaan paljastuu vielä kaikkea kivaa, pitää nyt pitää mielenkiintoa molempiin