Saab 9000 Turbo S projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

purnu kirjoitti:Miten on noin hyvin säilynyt takaheijastinpaneeli? Vai onko uusi?
Ei se ihan nuin hyvänä ollu säilynytkään. Tuli joskus alkuaikoina kun tämän hankin niin ehostettua tuo bilteman takavalomaaleilla :)
Kuva lähtökohdasta.

Kuva

Ja kuva jossa maalattu pelkästään tuo vilkkujen alue. Kuten kuvasta huomaa niin maalasin silloin nuo vilkutkin samalla kertaa niin ei jääny sävyeroa paneelin ja valojen välille. Saman kikan tein punasellekkin osalle.

Kuva

Lopuksi kuva lopputuloksesta.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on taas välistä tullut hypättyä tämän projektin kimppuun ja tällä kertaa työn alla on poppivehkeet. Tarkoitus ei ole tehdä mitään rämisevää peltipurkkia vaan kohtuullinen äänentoisto pienellä rahalla ja käytännöllinen mahdollista tavaran kuskaamista silmällä pitäen. Eli ei tule mitään älyttömiä ja tilaa vieviä humppakoneita tämän konttiin vaan maltillinen 8" subwoofer ja vakiopaikkojen kohdalle koteloihin 6x9" kolmitie kajarit. Apumiehen puolelle tuli jo aloteltua tuota koteloa johon tuo supikka ja 6x9" kajari sitten tulee. Ei vielä mitenkään kaunis vaan jospa siitä jotain syntyis? :) Aikahan tuo näyttää mitä tuosta tulee ja minkälainen ääni tuosta sitten aikanaan lähtee vaan mukavaa rakenteluahan tuo on tähän mennessä ollut. Eroaapahan hieman välillä nuista peltihommistakin :D

Tuossa nyt kuva tuosta kotelotouhusta. Päädyin lopulta toteuttamaan tuon kotelon tuolla tapaa, jotta tavaratila ei juuri pienenisi pituussuunnassa eikä tuo paljoa kyllä vie leveyssuunnassakaan tilaa. Eli luulisi olevan käytännöllinen matkatavaran yms kuskaamiseen :)

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Viimeksi muokannut Tuha, Ma Touko 11, 2015 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

pullasorsa kirjoitti: Tuossa nyt kuva tuosta kotelotouhusta. Päädyin lopulta toteuttamaan tuon kotelon tuolla tapaa, jotta tavaratila ei juuri pienenisi pituussuunnassa eikä tuo paljoa kyllä vie leveyssuunnassakaan tilaa. Eli luulisi olevan käytännöllinen matkatavaran yms kuskaamiseen :)
Mites, oliko tossa faceliftaamattomassa tonnarissa bensaluukun lukko ja sen pelastusmekanismi miten? Uudempia tonnareita omistavana oisin jättämässä oikeeta puolta takakontista melkolailla muuttamattomaksi ja laittelisin subbarin koteloa kuskin puolelle, mutta...
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tuossa takana on CC:ssä kabiinin ilmanpoisto myös, mutta eiköhän se ilma mahdu kulkemaan kotelon ympärikin.

Muistaakseni Turbo S:ssä on samanlainen tankinlukitus kuin myöhemmissä, eli vaijeri + nuoli saattais roikkua työkalupakin syvennyksestä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kyllähän tuo kuskin puolelle pitäis mennä :) Jonkinlainen kotelosydeemi se pitäis vielä kuskin puolellekkin tehdä. Onko tuossa minkä kokosille elementeille nuo reijät?
Jope kirjoitti:Tuossa takana on CC:ssä kabiinin ilmanpoisto myös, mutta eiköhän se ilma mahdu kulkemaan kotelon ympärikin.

Muistaakseni Turbo S:ssä on samanlainen tankinlukitus kuin myöhemmissä, eli vaijeri + nuoli saattais roikkua työkalupakin syvennyksestä.
Eipä sillä ilmanpoistolla enää siellä niin suurta merkitystä ole kun hitsuutöiden yhteydessä tuli poistettua sieltä pohjan puolelta se "räppänä" poikkeen :mrgreen: Tiiä sitten oliko tyhmä idea vai ei :?: Mutta ompahan vähemmän paikkoja mitkä ruostua.

Eipä tuota tankinluukun pelastusmekanismia ole tullut vielä tähän päivään mennessä tarvittua enkä usko, että ihan joka päivä tarvitseekaan. Jos tarvitsee niin käyttää tuota koteloa irti tai kehittelee tässä vaiheessa jo jonkin toisen tyylisen ratkaisun millä saa tarvittaessa sen luukun lukituksen avattua.

Mutta sitten taas tähän päivään. Tuli tuossa illasta tekastua tuo kotelon seinäkin oikeisiin mittoihin ja enää täytyisi tuolle supikalle tehä reikä ja samaten jotkin refleksiputket tekasta. Sittenpä tuo alkaakin olla saumaamista ja pällystämistä vaille valmis :) Polttimotkin saa mukavasti vielä vaihdettua ilman kotelon siirtelyä tai irrottamista.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Tuha »

pullasorsa kirjoitti:
Kyllähän tuo kuskin puolelle pitäis mennä :) Jonkinlainen kotelosydeemi se pitäis vielä kuskin puolellekkin tehdä. Onko tuossa minkä kokosille elementeille nuo reijät?
Voin mittailla huomenna....Tuo on ollut mulla jo pidemmän aikaa myynnissä, kun ei ole CC-korista tonnariakaan ollut enää kuuteen vuoteen ja aikoinaan sitä varten tuo tuli hankittua.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tuossa reikien mitat:
Kuva
aukeaa isoksi klikkaamalla kuvaa.

Netistä nopeasti kaiutin elementtien asennusreikien halkaisijoita selatessa tuohon koteloon menisi edestä päin alkaen 4" , 5,25" ja 6,5" lopuksi. Tosin 6,5" tuo viimeinen reikä on pari milliä liian pieni.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Jope »

pullasorsa kirjoitti:Eipä sillä ilmanpoistolla enää siellä niin suurta merkitystä ole kun hitsuutöiden yhteydessä tuli poistettua sieltä pohjan puolelta se "räppänä" poikkeen :mrgreen: Tiiä sitten oliko tyhmä idea vai ei :?: Mutta ompahan vähemmän paikkoja mitkä ruostua.
Veikkaan, että huuru/vesihöyrykelillä saattaa olla vaikeampi nyt pitää ikkunoita puhtaana. Jostain sen ilman tarttee pois päästä, muuten kabiinipuhallin ei toimi riittävällä teholla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tuha kirjoitti:Tuossa reikien mitat:
Kuva
aukeaa isoksi klikkaamalla kuvaa.

Netistä nopeasti kaiutin elementtien asennusreikien halkaisijoita selatessa tuohon koteloon menisi edestä päin alkaen 4" , 5,25" ja 6,5" lopuksi. Tosin 6,5" tuo viimeinen reikä on pari milliä liian pieni.
Jaa nuo kaks kajarin reikää takana on olleet erikokosia. Tuohon takimmaiseen menis hyvin joku midbasso- ja keskimmäiseen joku keskiäänielementti. Ei välttämättä ole hullumpi kotelo tuo. Pitäis vaan investoida hieman lisää nuihin kajareihin sitten rahaa, jos meinais tuollasen laittaa.
Jope kirjoitti:
pullasorsa kirjoitti:Eipä sillä ilmanpoistolla enää siellä niin suurta merkitystä ole kun hitsuutöiden yhteydessä tuli poistettua sieltä pohjan puolelta se "räppänä" poikkeen :mrgreen: Tiiä sitten oliko tyhmä idea vai ei :?: Mutta ompahan vähemmän paikkoja mitkä ruostua.
Veikkaan, että huuru/vesihöyrykelillä saattaa olla vaikeampi nyt pitää ikkunoita puhtaana. Jostain sen ilman tarttee pois päästä, muuten kabiinipuhallin ei toimi riittävällä teholla.
Joo se saattaa tietysti jonkin verran vaikuttaa, mutta ei tuo itse aisassa ole liiemmin huurtunut vaikka talvella ja keväällä nyt ollutkin ajussa. Tai en ainakaan huomannut, että olisi tavallista enemmän huurtunut. Pahempi huurrekoppi tuo 96:nen on ollut kuin tämä tonnari, vaan jos alkaa huurtumis ongelmia ilmaantua, niin saahan sitä tehtyä jonkinlaisen ilmanvaihto systeemin tuonne konttiin.

Kotelokin edistyi tänään hieman ja nyt on supikkaallekkin tehty reikä ja kummallekkin elementille refleksitunnelit. Soinnista en osaa sanoa vielä mitään ja hieman jännityksellä saa odottaa miten soi, kun kaikki mitat on tehty sen mukaan minkä kokosen sai vaan tuohon menemään. Samaten nuo refleksitunnelitkin tuli tehtyä summamutikassa jonkin kokoset. Eli ei ole liiemmin käytetty aikaa nuihin litratilavuuksien laskemiseen, mutta noin mitoilla laskeskelin tuolle subwooferille hieman päälle 20 litrasen ja tuolle 6x9" kaiuttimelle 7.5 litraa. Jospa tuota pääsisi huomenna sitten koe kuuntelemaan ja toivon mukaan olisi hyvän kuulonen, että saisi päällystää ja laittaa konttiin möykkäämään :)

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on kotelo valmis ja paikoillaan. Ääntäkin tuosta tuntuu lähtevän ihan mukavasti ja ehkä jopa parempi basso kuin mitä oli tuolla 12" supparilla. Ei nyt ihan yhtä kovaa möykkää, mutta muuten kyllä jopa paremman kuulonen, kun hieman pehmeemmin ja puhtaammin lähtee nyt nuo bassot. Pitäis olla varmaan siinä 12" supikassa aavistuksen isompi kotelo, niin ei olis siinä ihan niin kova se basso. Mutta ei tässä nyt enää isompaa subikasta edes tarvitse, kun tarpeeksi hyvin tuo kasikin antaa jo jyskettä :) Eikä tässä nyt mihinkään äänenpaine kisoihin olla menossakaan, vaan haettu puhdasta ja hyvää perus äänentoistoa ja mahdollisimman isoa peräkonttia jossa voi vielä kuskatakkin jotain :) Vielä pitää miettiä tuolle vahvistimelle parempi paikka ja muutenkin laittaa nuo johdot siistimmin ja ylimääräiset pätkät piiloon.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Päivitelläänpäs taas tätäkin kun jotain taas tullut tehtyä. Eli tuli tuossa äskettäin katkastua tuo sähköantennin piiska kun otti yhteen puun oksaan kiinni ja taittu auton kylkeä vasten. No siitä sitten suoristamaan sitä ja naps. Poikkihan se sitten meni. Eipä siinä auttanut kuin ottaa antenni irti ja rueta miettimään mitä sille tekis. Tarvikemallin sähköantenni olisi maksanut motonetissä reilut 36e jota en olisi mielelläni raskinut ostaa ja perinteinen piiskamallinen antenni kun taas ei mielestäni olisi ollut tähän niin hieno. Käytettynäkään nuita sähköantenneita ei ollut liiemmin tarjolla ja uusia teleskooppimastojakaan en suomen puolelta oikein löytänyt enää tähän tonnariin.

Päätin siinä sitten kuitenkin ottaa antennin olohuoneen lattialle ja rueta purkamaan, jos siitä vielä hyvällä tuurilla olisi jonkinlaisen kapistuksen saanut. Vaan eipä sille piiskalle ollut enää mitään tehtävissä.

Kuva
Kuva

No nyt oli masto hyppysissä ja netistä pläräämään josko löytyisi uutta teleskooppia tuohon, mutta turha toivo enää suomesta löytää. Motonetin sivuilta sitten löysin kuitenkin 9-3:n sähköantenniin käypäsen maston ja näytti aivan samanlaiselta, kuin mitä tämän tonnarinkin masto oli. No suunta kohti kuopiota ja motonettiä. Siitä piiska kouraan ja kotiin kokeilemaan. Ilokseni huomasin, että sehän sopii, vaan sitten tietokoneen virtalähteellä testatessa totuus kävi ilmi. Tässä liikerata lyhyempi, kuin alkuperäisessä. Siitä vaan masto alimpaan asentoon ja rajotin levy paikalleen ja varovasti sitten sähkön kanssa masto täyteen mittaansa.
Rajotinlevystä sitten katsomaan paljonko heittää. Eli keskimmäiseen nastaan tulee jatkuva plussa ja tuo vasen nasta ohjaa antennin sisään ja tuo oikea vastaavasti ylös. Eli kun sähkön kulku loppuu, niin antenni on oikeassa asennossa ja menee ns lepotilaan. Kuvasta voi hyvin huomata, että ylös mentäessä näin ei päässyt tapahtumaan, koska liikerata liian lyhyt ja antennin ollessa ylhäällä sähkö pääsi vielä jonkin aikaa kulkemaan, jonka takia muutaman kerran naksui ennenkuin levy oli liikkunut ääriasentoonsa.

Kuva

Leikkelin sitten hieman tuosta rajotinlevystä tuota metalliosaa ja laitoin kuumaliimaa sitten siihen, että tulee tasasemman korkunen tuosta kokonaisuudesta. Näin ollen se kosketin ei vahingossakaan pääse ottamaan tuohon metallilevyyn enää kontaktia vaan katkasee varmasti sähkön kulun.

Kuva

Sitten pari testausta virtalähteellä ja näytti toimivan ihan normaalisti ja autoon asentamaan. Lopputuloksena toimiva antenni. Nyt menee tuo antenni jopa sisälle kun ennen jäi noin kymmenen sentin törökki pystyyn kun oli vanhasta mastosta yksi nikama jumissa. Eli voisin sanoa, että varsin onnistunut patentti :D

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joo pitäneepä sitä taas vaihteeksi kirjoitella tähänkin projektiin lisää juttua. Ajettua tällä on tullut nyt lähi viikkoina melko paljon, kun tuli käytyä silloin jyväskylässä potkimassa ja tänä viikonloppuna tuli käytyä lahdessa. Vaan mikäs siinä on hyvällä autolla ajellessa 8)

Vaan onhan tähän taas jotain pientä kerennyt tekemäänkin. Esimerkiksi peräkonttiin tuli väsättyä toiselle puolelle myös 6x9" kajarille kotelo johon tuli myös tuo Alpinen cd-vaihtajakin kiinni. Vielä pitäisi laittaa suojapelti tuohon vaihtajan eteen. Sekin on kyllä jo valmiina maalattuna vaan odottelee asennusta.

Kuva
Kuva

Kaijutin ritilät maalasin mustaksi, kun sattui löytymään jokunen aika sitten tonnarin omat ruskeat ritilät tuonne taakse.

Kuva

Niin ja peräkontin valon siirsin tuohon supikkakoteloon refleksitunnelin kohdalle, josta se ehkä saattaa jopa jotain valaistakin. Jotain tuolle valolle pitää vielä keksiä tiivisteeksi, kun hieman fuskaa tuon välistä. Kyllähän tuolla mahtuu vielä ehkä jotain kuskaamaankin?

Kuva

Lisäksi muokkasin tuohon tuhkakuppiin paikat usb-tikulle ja aux-piuhalle. Näin ollen yatour sai mennä kojelaudan sisään piiloon ja samalla sai nuo liitännät kätevämmällä paikalla. Ja tuhkakuppihan toimii kätevänä puhelintelineenä, jos haluaa auxin kautta musiikkia kuunnella :)

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Mikä tuo "EXTRA" -nappi on ? :lol:
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

juhi81 kirjoitti:Mikä tuo "EXTRA" -nappi on ? :lol:
No sehän on tietenkin semmonen nappi millä saa tehot tuplattua koneesta :lol: :lol: :lol:
Vitsi vitsi! Oikeesti se on sähköantennin nappula, jotta sen saa halutessaan vedettyä sisään. Esim mehtätiellä saa pidettyä radion päällä ja ei katkase sitä antennin mastoa johonkin puunoksaan kun saa käskettyä sen antennin sisään :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin