Saab 9000 Turbo S projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitos! No en ruennu koko pätkää uusimaan sieltä kynnyskoten sisältä, mutta kaikki ruosteiset kohdat kyllä rälläköin pois ja minne en päässy rälläkällä niin leikkelin puukkosahalla pois ja loppuosaan pistin sitten jonkin mittassen palan vahvistamaan tuota nurkkaa. Olishan sen voinu toki koko pätkänkin tehdä uuden, vaan luulis tuolleinkin kestävän. Piilossahan se siellä on niin kunhan vaan kestää niin se riittää. Kiertääpähän ilma paremmin siellä kotelossa :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tulipas korjattua tuo ennen satkussa kiinni ollut taajuuskorjainkin. Tarkoitus nyt laittaa jossain välissä tähän tuo kiinni, kun satkuun tulee toinen taajuuskorjain. Siihen vaan pitää laittaa uudet taustavalot, varmaan ledit pistän. Vaan tässä pitkään ollu vikana, että ei ollu toiminu kuin toinen kanava ja fader säädöt piti joskus siitä ohittaa kun potikka oli viallinen. Nyt laitoin toisen potikan ja vaihdoin uudet rca johdot kun toinen oli viallinen. Nyt toimii molemmat kanavat sekä fader säätö :) Lisäksi tuli muokattua nuo kajarinpiuhat iso-liittimellä, niin kätevä nakata aina paikalleen kun ei tarvii enää muokata auton päästä niitä piuhoja kun kerta iso-liittimet satkussa sekä tässä tonnarissa. Kehikon otin yhdestä vanhasta mankasta, niin menee heittämällä 1-din aukkoon. Tarkoitus tehdä vielä jokin taustalevy tuohon niin ei jää tuommosta aukkoa tuohon.

Kuva
Kuva

Vaan tuli tuota purettua tuo etulokasuoja kuskin puoleltakin irti. Hieman löyty sieltäkin lisää hommaa, vaan ei kuitenkaan paha paikka ole kyseessä. Samalla avasin tuon lattiankin. Toki sekin vielä vähän vaiheessa.

Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Pientä edistystä taas pienen tauon jälkeen tullut tähänkin. Nyt alkais olla hitsuut tehty. Jousen yläpää tuli hitsattua ja saumoja hieman hiottua. En jaksanut rueta vimosen päälle tekemään kun piiloon kerta jääpi. Sen verran kuitenkin hioin saumoja, että sisälokasuojat menevät varmasti paikoilleen. Muuten tuo yläpää näytti kovalta ja kuten tuosta yhdestä kuvasta jossa pikkusen hipaistu ruosteita pois voi päätellä oli vain pentä pintaruostetta.

Kuva
Kuva

Lattiakin tuli saatua viimein valmiiksi. Ei ole enää semmonen kiviset ja soraset malli :lol:

Kuva

Lisäksi tuli korjailtua kuskin oven alahelmaa kun näky hieman puhkiruostuneen osasta kohdasta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pohja ja pyöräkotelot on nyt massattu ja pääsihän tuota jo alustavasti pakkeloimaankin :) Alkaa olla jo mukavasti voiton puolella leimuuta ajatellen.

Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä olen jo aikaisemminkin kehunut Sinun käsiäsi ja niiden taitoa! Sama homma tuntuu jatkuvan tämän tunnarin kanssa! 8O Se on sitten homman valmistuessa hieno tilanne, kun voi nautiskella oman käden työn tuloksesta. Ihailen Teidän nuorten rakentajien rohkeutta tarttua näihin vaativiin kohteisiin. Se on mahdollista noiden taitavien käsien myötä. Hienoa!

Itse en koskaan ole voinut tarttua näin vaativiin kohteisiin, ei omat taidot ja työvälineet ja tilat ole sitä mahdollistanut. On aina pitänyt etsiä sellaiset rakentelukohteet, mitä on ollut sitten helpompi viimeistellä. Mutta kyllä tämä ihan kivaa on!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Arvostan myös kun löytyy noita korjaajia eikä vain myyntipuolen hemmoja puretaan senhän kyllä kaikki osaa. :wink:
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitoksia kummallekkin kehuista! On kiva saada välillä positiivista palautetta tekemisistään :)
ristos kirjoitti:Minä olen jo aikaisemminkin kehunut Sinun käsiäsi ja niiden taitoa! Sama homma tuntuu jatkuvan tämän tunnarin kanssa! 8O Se on sitten homman valmistuessa hieno tilanne, kun voi nautiskella oman käden työn tuloksesta. Ihailen Teidän nuorten rakentajien rohkeutta tarttua näihin vaativiin kohteisiin. Se on mahdollista noiden taitavien käsien myötä. Hienoa!

Itse en koskaan ole voinut tarttua näin vaativiin kohteisiin, ei omat taidot ja työvälineet ja tilat ole sitä mahdollistanut. On aina pitänyt etsiä sellaiset rakentelukohteet, mitä on ollut sitten helpompi viimeistellä. Mutta kyllä tämä ihan kivaa on!
No sen takiahan näitä on mukava laitella. Kyllähän sitä nauttii ajamisestakin enemmän kun on nähnyt oikeasti vaivaa sen auton eteen millä ajaa. Enkä nyt tarkoita, että pitää koko autoa purkaa palasiksi, vaan sitä perus ylläpitoakin.

Vaan sitten taas pari kuvaa tämän päivän aikaan saannoksista. Eli pohjatöiden merkeissä tuli jatkettua tätä päivää. Ja tulihan tuota maalariakin taas leikittyä :) Pitää sitten kesän tullessa maalata ihan kunnon maalilla nuo kohdat, kun ei kehdannut rueta ruiskulla vetelemään tuolla talissa ja ulkona on sen verran kylmä, ettei siitä tulisi varmaankaan mitään. Huomenna olisi tarkoitus pestä ja puhdistella tuota ja aloittaa kasaaminen.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

veini siekkinen kirjoitti:Arvostan myös kun löytyy noita korjaajia eikä vain myyntipuolen hemmoja puretaan senhän kyllä kaikki osaa. :wink:
Juu menee purkuun hyviäkin :saab: ja joilla ajelis vielä pitkän pätkän, jonkun olemattoman vian takia.
Ari 1622
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Näitä samoja ruostevaivoja löytyy myös minun MY95-tonnarista (tankinkaulan läpivienti, takalokarin sisäpellit yms.) Näitä korjaillaan sitä mukaan kun löytyy, käyttöautosta kun on kyse. Kiitos hyvistä valokuvista! On huomattavasti helpompaa lähtee tekemään korjauksia kun on nähnyt miten ne joku muu on tehnyt. Ei ne välttämättä suoraan käy, mutta hyvät tekniikat voi aina soveltaa...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitoksia ja hyvä jos on hyötyä! :wink:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Taas on hetki vierähtänyt ja jotain näkyvää taas saatu aikaan. Paljon on kyllä mennyt aikaa hukkaan osia etsiessä ja niitä puhdistellessa. Kuskin puolella keula sai etulokasuojan paikalleen ja samalla tulin siihen tulokseen, että pitää jossain vaiheessa katella, jos vastaan tulisi parempi kuntoiset etulokasuojat. Päällisin päin ovat kohtuu "siistit" vaan alaosista aika pehmeet ja kaaretkin on melko rapean tuntuset.

Kuva

Samalla tuli otettua pintaruosteita konehuoneen puoleltakin kuskin puolen etuiskaritolpan luota. Maalaus meinasi hieman pistää vastaan. Mikä lie ollut kun rupesi uusi maali kuplimaan vaikka kuinka huolellisesti hioin ja maalasin. Ruosteenestopohjamaalin sai aina hyvin pintaan ja sit laitoin saman valmistajan (maston) kiiltävän mustan pintaan niin rupesi aina kuplimaan. No parikertaa uudelleen maalattua sekin kuitenkin onnistui :)

Kuva
Kuva

Kuskin ovesta tuli alaosa maalattua uudelleen. Tosin Kilikoli maalilla sekin. Kesällä sitten pitää sekin maalata kunnon maalilla uudestaan. Ei vaan kehdannut jättää enempää ruostumaan, kun kerta hionnalla vielä selvisi. Valmiista tosin en muistanut kuvaa ottaa. Tulihan tuossa laitettua nuihin ovien alahelmoihin ja kynnyksiinkin hieman alustamassaa. Kestäävätpähän hieman paremmin.

Kuva
Kuva
Kuva

Sytkäkasettikin kävi lainassa ja samalla kun se käväisi irti, niin ajattelin maalata sen uudelleen punaseksi kun entinen maali oli lohkeillut osittain pois. Venttiilikopankannen sais myöskin jossain välissä maalata uudelleen, vaan se jääköön jonnekkin tulevaisuuteen.

Kuva

Peräpäätäkin tuli hieman jo kasailtua ja "hieman" :mrgreen: sen kanssa sai kirotakkin. Suurin syy siihen oli kateissa olevat osat ja työkalut ja lyhyet hermot :lol: No aikansa kun kiros ja jatkoi tekemistä, niin kyllähän se alkoi onnistumaankin :) Lisäjarruvaloon pitää vaan ostaa uudet polttimot kun pari niistä on pimeänä. Vaan alkaahan tuo jo tonnarilta näyttämään.

Kuva

Teippimestariakin piti taas yhtenä iltana leikkiä ja kojelaudan naamataulu sai hiilikuituteippiä pintaansa.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Hienoa jälkeä. Näitä on mukava seurata, itseltä ei noin isot hommat suju.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

pullasorsa kirjoitti:Mikä lie ollut kun rupesi uusi maali kuplimaan vaikka kuinka huolellisesti hioin ja maalasin. Ruosteenestopohjamaalin sai aina hyvin pintaan ja sit laitoin saman valmistajan (maston) kiiltävän mustan pintaan niin rupesi aina kuplimaan. No parikertaa uudelleen maalattua sekin kuitenkin onnistui :)
Nythän on varmaan käynyt näin, että pohjamaali ei ole kestänyt pintamaalin seassa olevaa liuotinta. Pohjamaalin ohjeessa on yleensä merkintä millaisella maalilla saa maalata pintamaalauksen (alkydi/akryyli).
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Näin siinä on varmaan käynyt. Silleensä kyllä jännä, että takakehät ja kuskin puolen ovenalahelman antoi mukisematta maalata ja tuolla rupes kuplimaan. No pääasia, että nyt on maalia pinnassa ja ruosteet vähempänä :D
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Huh mikä rojekti, kyllä heikompaa alkaisi hirvittää! Uskomattomia ranetuksia tuolta löytynyt, massalla peltilätkiä kiinni, ei hyvää päivää...

Ei voi kun nostaa hattua sulle tuosta hommasta!
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

juhi81 kirjoitti:Huh mikä rojekti, kyllä heikompaa alkaisi hirvittää! Uskomattomia ranetuksia tuolta löytynyt, massalla peltilätkiä kiinni, ei hyvää päivää...

Ei voi kun nostaa hattua sulle tuosta hommasta!
Kiitoksia. No meitä on moneen lähtöön. Osa pitää käyttöautona ja laittavat sillä silmällä, että jos se vielä tämän leiman sais ja sit kiertoon. No seuraavahan siitä kärsii... Vaan ompahan nyt ruosteet sentään kurissa ja mukavaahan se on ollut tätä laitella, joskin ei nyt ihan näin laajaa ruostekasaa olisi tarvinnut löytyä :)

Vaan nyt alkaisi olla tonnari taas kasassa ja lauantaina olisi tarkoitus kokeilla katastusta. No ainakin vikalistan voisi hakea :lol: Mutta kerrotaan nyt vähäsen kuluneen viikon tapahtumistakin. Eli Koukkua tuli hieman paikkailtua. Pääasiassa hioin ruosteet pois ja pistokkeelle tein uuden kiinnitysraudan. Olisihan se pistoke tietysti vanhassakin raudassa pysyny, vaan ompahan nyt tuokin vähän parempi :)

Kuva
Kuva

Ovipahvit käytin kaikista ovista irti ja samalla laitoin kotelosuoja-aineet niiden sisään. Solumuovit tuli teippailtua kunnolla kiinni ja samalla ihmeteltyä kuskinoven sähköhäröjä. Kesällä ihmettelin kun kuskin oven keskuslukituksen ohjauksessa oli vikaa, kun ei meinannut aina saada ovia lukkoon. Välillä toimi kuin unelma ja välillä ei mitenkään. Nyt rupesin sitten toden teolla ihmettelemään kun oven valokaan ei syttynyt vaikka laitoin uuden polttimonkin siihen. No mittaillessa syylliseksi ilmeni miinusjohtojen jatkoliitos jota liikuttelemalla mittari välillä sai yhteyden ja vällä ilmoitti katkosta. No uusi liitos ja alkoihan sekin toimia. Samalla huomasin, että ovenvalon valkoinen johto oli liittimen juuresta poikki. Ja tietysti oven ja korin välisestä liittimestä :evil: No pitää jostain koittaa ettiä sopivan mallinen liitin siihen. Nyt saa olla ilman toimivaa ovivaloa.

Tulipahan sitä nuiden hommien sivussa saatua vihdoin nuo alahelmat ja vänkärinpuolen etulokasuojakin näprättyä paikalleen. Vänkärinpuolen takakaarilevikkeeseen piti laittaa yksi pultti sikamassalla kiinni kun oli lähteny jossain välissä kävelemään. Mutta muuten nuo kaikki meni aika mukisematta paikalleen.

Kuva
Kuva
Kuva

Nyt kun oli kojelaudan naamataulukin irti niin pääsi ihastelemaan jonkun edellisen omistajan sähkörosvoja. Aluksi löytyi yksi irto johto virtalukolta joka oli hienosti jatkoliittimellä jatkettu ja kuitenkin sitten katkaistu ja teipattu pää ja jätetty roikkumaan. En nyt sano, että minäkään mikään ammattilainen ole, mutta hieman kyllä nauratti jo kun sähköantennillekkin tarkoitettulle extranapin valaistukselle oli rosvottu johdot toiselta puolelta kojelautaa vaikka ne olisi ollut helppo rosvota penkinlämmitysnappienkin valaistuksen piuhoista, kuten nyt muutin tuon kytkennän. Mikä järki sitä nyt oli metritolkulla jättää piuhaa kojelaudan sisään kun pääsi muutamalla hassulla sentillä :mrgreen: Samalla pistin tuolle sähköantennille tarkoitetulle nappulalle kunnon liitinpalan niiden apikoliittimien sijaan. Ompahan kätevämpi joskus jos tarvii irrottaa niin laittaa takas paikalleen kun on "orkkis liitin" sillä napilla. Sen verran kuitenkin kehun edellisistä omistajista olevaa henkilöä joka oli kuitenkin pistänyt tuolle sähköantennille sen extranapin, kun suotta sitä tällein kovilla pakkasilla väkipakolla koittaa ajattaa kappaleiksi, jos haluaa musiikkia kuunnella :D

Kuva

No haskalokerokin tuli käytettyä poissa ja samalla sen ilmaräppänän kehyskin sai hiilikuituteippiä niskaan. Ovien sisäkahvoista leikkasin kuitenkin ne teipit niiden kahvan syvennyksien kohdalta pois, kun yhdessä kahvassa oli nyt jälkikäteen alkanut teippi irrota yhdestä taitteesta ja näin laiskana ajattelin, että näin pääsen helpomalla kun ei tarvitse uudelleen rueta teippailemaan ja ihan siistit nuinkin. Ehkä jopa hienommat :) Kojelaudan naamataulunkin sain laitettua paikalleen ja vaihdekepin kehyksen teipattua.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin