Saab 9000 Turbo S projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Marras 30, 2014 16:03

Nyt olisi vänkärin puoli ja peräkontinpohja jotakuinkin hitsattu ja massattu. Kuskin puoltakin on jo tullut aloitettua ja alustavasti näyttää peräpäästä paremmalta tämä kuskin puoli kuin tuo vänkärin. Kuskin puolelta ei pahemmin ole vielä kuvia tullut räpsittyä vaan lisäillään niitä, kun saa aikaseksi kuvata.

Siinä on pari kuvaa vänkärin puolen kynnyskotelon seinämästä. Jonkin verran oli ruostetta ja muutama reikäkin tuossa oli, joten rälläkän ja puukkosahan avulla kotelon seinä auki ja uusi pellinpala kiinni.

Kuva
Kuva

Takapäässä sai laitella hieman enemmänkin tuota uutta pelti. Pyöräkoteloon sai muutaman palan laittaa ja lokasuojasta peräänpäin sai tehdä melkein uudelleen koko kyljen.

Kuva
Kuva
Kuva

Peräkontin pohjaan riitti vain pari paikkaa.

Kuva

Sitten muutama kuva äskeisistä paikoista kiveniskumassat pinnassa. Toivottavasti kestävät taas jonkin aikaa :)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18774
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Su Marras 30, 2014 16:20

ruosteet kätevästi piiloon :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Marras 30, 2014 16:33

Niin se oli joku edellisistä omistajista laittanu vielä paremmin. Osan reijistäkin jopa pelkällä possuliimalla. Tuli nuista osassa kuvassa näkyvät pintaruosteet hiottua pois. Ei vaan tullu joka vaiheesta otettua kuvaa. Ja väkisin sitä joihinkin kohtiin jäi pientä ruostetippaa. Pitäis olla jo hiekkapuhallusvehkeet jos meinais paremmin saada nuo kaikki pikkupisamat pois. Vaan kyllä tuo ehkä nyt on parempi mitä ennen.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja LeKe96 » Su Marras 30, 2014 21:47

Tosta voi sanoo jo et oli varsin laho :D
Kyllä ois vituttanu jos toi 240 talvipulkka ois ollu yhtä mätä. Alle 20 paikkaa taisin siihe tehä joista kolmea lukuunottamatta kaikki oviin ja helmoihin. Ei viitsinyt korjauspalojakaan käyttää kun piti halvalla päästä. :lol:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Marras 30, 2014 22:48

No joo tuossa nähdään nää pakkeli, sikamassa, pohjamassa patentit. Sama raha melkein uppoo nuihin pakkelipatentteihin, kuin mitä siihen, että tekis kunnolla. ja saa olla vaan jatkuvaan patentoimassa lisää. Pelti osiin ei nyt ole menny kuin 70e joista kuskin ja vänkärin puolen korjauspalat makso yhteensä 50e. Kaariosat ei ollu mielestäni pahan hintaset ja säästää paljon aikaa, kun ei tartte olla vääntelemässä peltiä joka suuntaan ja tekemässä mittään mosaiikki kaarta. Kahella kympillä sain nyt sen verran tuota sähkösinkittyä peltiä, että varmasti riittää nyt tähän ja satkuun ja kenties seuraavaankin rojektiin. Hitsilankaakin vasta toinen kela menossa, joista ensimmäistä jo käytetty 96:n hitsuuseen :lol:

Vaan kyllä sitä on sitten kivempi ajella tuolla kylillä, kun on itte laitettu auto alla eikä valmiiks laitettua kauppakassia :mrgreen:
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10467
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja jus » Su Marras 30, 2014 22:56

Helpottaa jonkun verran, että ei tarvinnut tehdä takakaarien sisäpuolta sellaiseen muotoon, että roiskeläpät sopisi, eikä takapyörän takapuolella olevan kotelon pintapeltejäkään katseenkestävään muotoon.

Ihan vakiopaikkojahan nuo ovat. Kurkkasitko jo etupään tolppien poteroiden pystyseinämiä lokasuojien alta?
Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
Jope
-
Viestit: 4112
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Jope » Ma Joulu 01, 2014 10:52

pullasorsa kirjoitti:Peräkontin pohjaan riitti vain pari paikkaa.

Kuva
Oli näköjään viemärien ympäriltä ruostunut. Kannattaa tehdä ne viemärit sinne uudestaan, muuten vesi jää tuonne vararengaskoteloon lillumaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (KR) | 9-5 Aero STW '05 (KA)

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Ma Joulu 01, 2014 23:19

jus kirjoitti: Kurkkasitko jo etupään tolppien poteroiden pystyseinämiä lokasuojien alta?
Kuva Kuva
Vänkärin puolelta kattelin ja ei ottanu silmään mitään epämääräistä. Toki jos käyttäisi tuon jousen poissa, niin näkisi paremmin. Kuskin puolelta en ole vielä vilkaissut. Keula tässä vaikuttaa näin silmämääräisesti nopeasti katsottuna kumminkin kohtuu hyvä kuntonen olevan jos ei nuita tunkin korvakkeita ja kynnyskoteloita laske. Tosin keulaa alan tutkia viimeisenä ja katotaan sit tarkemmin mitä paljastuu.
Jope kirjoitti: Oli näköjään viemärien ympäriltä ruostunut. Kannattaa tehdä ne viemärit sinne uudestaan, muuten vesi jää tuonne vararengaskoteloon lillumaan.
Ne oli tarkoitus tehdäkin. Kaikkea vaan ei kerkiä yhtenä iltana, mutta kiitoksia kovasti hereillä olosta ja hyvästä muistutuksesta. Tuommoset seikat saattaa oikeasti äkkiä unohtuakin, jos ei ajattele sen tarkemmin mitä tekee :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Joulu 07, 2014 23:33

Kirjotellaanpas taas tänne siitä mitä on nyt saatu aikaan. Eli kuskin puolelta tuli hitsailtua takapyöräkotelosta taaksepäin olevat paikat valmiiksi. Aikalailla vastaavat kohdat oli mitä vänkärinkin puolella. Takavaimennin piti ottaa irti, että pääsi helpommin rälläkän kanssa touhuamaan. Pitää laitella tuosta kaari alueesta kuvia, kun on laitellu koko kaaren ensin valmiiksi. Mutta piiloon jäävistä kohdista muistin kuitenkin ottaa kuvan.

Kuva

Takapyöräkotelon etuosaa tuli tuossa myöskin aloteltua. Tällähetkellä on vaan rälläkkä ja puukkosaha päässeet siellä töihin, vaan eiköhän sitä hitsauslankakin pääse palamaan tuossa ensiviikon aikana :)

Kuva
Kuva

Ja sitten iltasin kun on ollu tekemisen puute, niin ajattelin kokeilla hiilikuituteippiä joihinkin sisustan osiin. Ensimmäistä kertaa tuli laiteltua teippiä tuommosiin vaikeamman mallisiin osiin. Kaikissa nuissa kuitenkin ensimmäiset kokeilut nyt pinnassa ja näyttävät mielestäni ihan hyviltä näin ensikertalaisen tekemänä :) Kuumailmapuhaltimella sai kohtuu hyvin tuon teipin venymään nuihin syvennyksiinkin. Eihän ne nyt aivan täydelliset ole, mutta eiköhän nuo kelvanne paikalleen laittaa. Sähköikkunan napit vois joskus ettiä parempikuntoset, kun nuissa tämän hetkisissä napeissa symbolit hieman kuluneet pois.

Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
Jusbe
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Jusbe » Ti Joulu 09, 2014 20:09

Mistäs tuota hiilikuituteippiä hankit? :D Ei taida biltemalainen noin taipua? :)
#5749

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Ti Joulu 09, 2014 21:12

Kyllä se biltemasta on ostettu ja nuin hyvin taipuu :) Eikä hintakaan ole paha tuolla teipillä. Ostin tuota kokeilumielessä ja tyytyväinen olen teippiin ollut. On helppo kuumailmapuhaltimen kanssa taitella tuota tällaisen ensikertalaisenkin käsissä melko vaikeisiinkin muotoihin :)
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
Jusbe
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja Jusbe » La Joulu 13, 2014 12:03

Se on vaan sit laittajasta kiinni :D
#5749

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Ke Joulu 17, 2014 17:11

No nyt on taas hieman nytkähtänyt eteen päin tämäkin projekti. Peräpää olis hitsailtu ja massattu. Eilen tuli alotettua tuo kuskin jalkatilan laittokin. Siihen tosin en ole vielä kerenny oikein mitään tehä. Vaan tuossa nyt muutama kuva peräpäästä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja sitten muutama kuva pohjamassat pinnassa :)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja takakaari kokonaisuudessaan. Vissiin jossain vaiheessa johonkin kolhastu kun pakkelia melko kivasti päällä. No melko terven näkönen pelti siellä kuitenkin oli niin pitää jossain vaiheessa sitten lyyä vaan pakkelit pintaan.

Kuva

Sitten tuosta kuskin lattiasta pari kuvaa. Ei voi kun ihastella tätä jonkun taidokasta korjaustaitoa :lol: Toki en se minäkään mikään ammattilainen ole :)

Kuva
Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja core2 » Ke Joulu 17, 2014 20:36

Muutama kuva.... ja tulos näyttää hemmetin hyvältä, ihmetyttää vain, että jotkut jaksavat, mutta jos jälki on tämän näköistä, niin tosiaan eipä tarvitse ihmetellä sen enempää!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10467
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 Turbo S projekti

Viesti Kirjoittaja jus » Ke Joulu 17, 2014 23:06

Tuliko helmakotelon väliseinän alapääkin uutta vai kuoret vain?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Vastaa Viestiin