Sivu 5/9
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: To Joulu 18, 2014 10:11
Kirjoittaja pullasorsa
Kiitos! No en ruennu koko pätkää uusimaan sieltä kynnyskoten sisältä, mutta kaikki ruosteiset kohdat kyllä rälläköin pois ja minne en päässy rälläkällä niin leikkelin puukkosahalla pois ja loppuosaan pistin sitten jonkin mittassen palan vahvistamaan tuota nurkkaa. Olishan sen voinu toki koko pätkänkin tehdä uuden, vaan luulis tuolleinkin kestävän. Piilossahan se siellä on niin kunhan vaan kestää niin se riittää. Kiertääpähän ilma paremmin siellä kotelossa
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Pe Joulu 19, 2014 16:38
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Pe Tammi 02, 2015 22:43
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Pe Tammi 02, 2015 23:09
Kirjoittaja ristos
Minä olen jo aikaisemminkin kehunut Sinun käsiäsi ja niiden taitoa! Sama homma tuntuu jatkuvan tämän tunnarin kanssa!
Se on sitten homman valmistuessa hieno tilanne, kun voi nautiskella oman käden työn tuloksesta. Ihailen Teidän nuorten rakentajien rohkeutta tarttua näihin vaativiin kohteisiin. Se on mahdollista noiden taitavien käsien myötä. Hienoa!
Itse en koskaan ole voinut tarttua näin vaativiin kohteisiin, ei omat taidot ja työvälineet ja tilat ole sitä mahdollistanut. On aina pitänyt etsiä sellaiset rakentelukohteet, mitä on ollut sitten helpompi viimeistellä. Mutta kyllä tämä ihan kivaa on!
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: La Tammi 03, 2015 07:26
Kirjoittaja veini siekkinen
Arvostan myös kun löytyy noita korjaajia eikä vain myyntipuolen hemmoja puretaan senhän kyllä kaikki osaa.
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: La Tammi 03, 2015 22:21
Kirjoittaja pullasorsa
Kiitoksia kummallekkin kehuista! On kiva saada välillä positiivista palautetta tekemisistään
ristos kirjoitti:Minä olen jo aikaisemminkin kehunut Sinun käsiäsi ja niiden taitoa! Sama homma tuntuu jatkuvan tämän tunnarin kanssa!
Se on sitten homman valmistuessa hieno tilanne, kun voi nautiskella oman käden työn tuloksesta. Ihailen Teidän nuorten rakentajien rohkeutta tarttua näihin vaativiin kohteisiin. Se on mahdollista noiden taitavien käsien myötä. Hienoa!
Itse en koskaan ole voinut tarttua näin vaativiin kohteisiin, ei omat taidot ja työvälineet ja tilat ole sitä mahdollistanut. On aina pitänyt etsiä sellaiset rakentelukohteet, mitä on ollut sitten helpompi viimeistellä. Mutta kyllä tämä ihan kivaa on!
No sen takiahan näitä on mukava laitella. Kyllähän sitä nauttii ajamisestakin enemmän kun on nähnyt oikeasti vaivaa sen auton eteen millä ajaa. Enkä nyt tarkoita, että pitää koko autoa purkaa palasiksi, vaan sitä perus ylläpitoakin.
Vaan sitten taas pari kuvaa tämän päivän aikaan saannoksista. Eli pohjatöiden merkeissä tuli jatkettua tätä päivää. Ja tulihan tuota maalariakin taas leikittyä
Pitää sitten kesän tullessa maalata ihan kunnon maalilla nuo kohdat, kun ei kehdannut rueta ruiskulla vetelemään tuolla talissa ja ulkona on sen verran kylmä, ettei siitä tulisi varmaankaan mitään. Huomenna olisi tarkoitus pestä ja puhdistella tuota ja aloittaa kasaaminen.
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Su Tammi 04, 2015 00:24
Kirjoittaja ari_viitanen
veini siekkinen kirjoitti:Arvostan myös kun löytyy noita korjaajia eikä vain myyntipuolen hemmoja puretaan senhän kyllä kaikki osaa.
Juu menee purkuun hyviäkin
ja joilla ajelis vielä pitkän pätkän, jonkun olemattoman vian takia.
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Su Tammi 04, 2015 03:14
Kirjoittaja Saab-man
Näitä samoja ruostevaivoja löytyy myös minun MY95-tonnarista (tankinkaulan läpivienti, takalokarin sisäpellit yms.) Näitä korjaillaan sitä mukaan kun löytyy, käyttöautosta kun on kyse. Kiitos hyvistä valokuvista! On huomattavasti helpompaa lähtee tekemään korjauksia kun on nähnyt miten ne joku muu on tehnyt. Ei ne välttämättä suoraan käy, mutta hyvät tekniikat voi aina soveltaa...
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Su Tammi 04, 2015 13:39
Kirjoittaja pullasorsa
Kiitoksia ja hyvä jos on hyötyä!
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Ti Tammi 13, 2015 01:23
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Ti Tammi 13, 2015 13:20
Kirjoittaja Pölhökustaa
Hienoa jälkeä. Näitä on mukava seurata, itseltä ei noin isot hommat suju.
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Ti Tammi 13, 2015 17:41
Kirjoittaja Saab-man
pullasorsa kirjoitti:Mikä lie ollut kun rupesi uusi maali kuplimaan vaikka kuinka huolellisesti hioin ja maalasin. Ruosteenestopohjamaalin sai aina hyvin pintaan ja sit laitoin saman valmistajan (maston) kiiltävän mustan pintaan niin rupesi aina kuplimaan. No parikertaa uudelleen maalattua sekin kuitenkin onnistui
Nythän on varmaan käynyt näin, että pohjamaali ei ole kestänyt pintamaalin seassa olevaa liuotinta. Pohjamaalin ohjeessa on yleensä merkintä millaisella maalilla saa maalata pintamaalauksen (alkydi/akryyli).
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Ke Tammi 14, 2015 13:38
Kirjoittaja pullasorsa
Näin siinä on varmaan käynyt. Silleensä kyllä jännä, että takakehät ja kuskin puolen ovenalahelman antoi mukisematta maalata ja tuolla rupes kuplimaan. No pääasia, että nyt on maalia pinnassa ja ruosteet vähempänä
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: Ke Tammi 14, 2015 21:28
Kirjoittaja juhi81
Huh mikä rojekti, kyllä heikompaa alkaisi hirvittää! Uskomattomia ranetuksia tuolta löytynyt, massalla peltilätkiä kiinni, ei hyvää päivää...
Ei voi kun nostaa hattua sulle tuosta hommasta!
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Lähetetty: La Tammi 24, 2015 02:22
Kirjoittaja pullasorsa
juhi81 kirjoitti:Huh mikä rojekti, kyllä heikompaa alkaisi hirvittää! Uskomattomia ranetuksia tuolta löytynyt, massalla peltilätkiä kiinni, ei hyvää päivää...
Ei voi kun nostaa hattua sulle tuosta hommasta!
Kiitoksia. No meitä on moneen lähtöön. Osa pitää käyttöautona ja laittavat sillä silmällä, että jos se vielä tämän leiman sais ja sit kiertoon. No seuraavahan siitä kärsii... Vaan ompahan nyt ruosteet sentään kurissa ja mukavaahan se on ollut tätä laitella, joskin ei nyt ihan näin laajaa ruostekasaa olisi tarvinnut löytyä
Vaan nyt alkaisi olla tonnari taas kasassa ja lauantaina olisi tarkoitus kokeilla katastusta. No ainakin vikalistan voisi hakea
Mutta kerrotaan nyt vähäsen kuluneen viikon tapahtumistakin. Eli Koukkua tuli hieman paikkailtua. Pääasiassa hioin ruosteet pois ja pistokkeelle tein uuden kiinnitysraudan. Olisihan se pistoke tietysti vanhassakin raudassa pysyny, vaan ompahan nyt tuokin vähän parempi
Ovipahvit käytin kaikista ovista irti ja samalla laitoin kotelosuoja-aineet niiden sisään. Solumuovit tuli teippailtua kunnolla kiinni ja samalla ihmeteltyä kuskinoven sähköhäröjä. Kesällä ihmettelin kun kuskin oven keskuslukituksen ohjauksessa oli vikaa, kun ei meinannut aina saada ovia lukkoon. Välillä toimi kuin unelma ja välillä ei mitenkään. Nyt rupesin sitten toden teolla ihmettelemään kun oven valokaan ei syttynyt vaikka laitoin uuden polttimonkin siihen. No mittaillessa syylliseksi ilmeni miinusjohtojen jatkoliitos jota liikuttelemalla mittari välillä sai yhteyden ja vällä ilmoitti katkosta. No uusi liitos ja alkoihan sekin toimia. Samalla huomasin, että ovenvalon valkoinen johto oli liittimen juuresta poikki. Ja tietysti oven ja korin välisestä liittimestä
No pitää jostain koittaa ettiä sopivan mallinen liitin siihen. Nyt saa olla ilman toimivaa ovivaloa.
Tulipahan sitä nuiden hommien sivussa saatua vihdoin nuo alahelmat ja vänkärinpuolen etulokasuojakin näprättyä paikalleen. Vänkärinpuolen takakaarilevikkeeseen piti laittaa yksi pultti sikamassalla kiinni kun oli lähteny jossain välissä kävelemään. Mutta muuten nuo kaikki meni aika mukisematta paikalleen.
Nyt kun oli kojelaudan naamataulukin irti niin pääsi ihastelemaan jonkun edellisen omistajan sähkörosvoja. Aluksi löytyi yksi irto johto virtalukolta joka oli hienosti jatkoliittimellä jatkettu ja kuitenkin sitten katkaistu ja teipattu pää ja jätetty roikkumaan. En nyt sano, että minäkään mikään ammattilainen ole, mutta hieman kyllä nauratti jo kun sähköantennillekkin tarkoitettulle extranapin valaistukselle oli rosvottu johdot toiselta puolelta kojelautaa vaikka ne olisi ollut helppo rosvota penkinlämmitysnappienkin valaistuksen piuhoista, kuten nyt muutin tuon kytkennän. Mikä järki sitä nyt oli metritolkulla jättää piuhaa kojelaudan sisään kun pääsi muutamalla hassulla sentillä
Samalla pistin tuolle sähköantennille tarkoitetulle nappulalle kunnon liitinpalan niiden apikoliittimien sijaan. Ompahan kätevämpi joskus jos tarvii irrottaa niin laittaa takas paikalleen kun on "orkkis liitin" sillä napilla. Sen verran kuitenkin kehun edellisistä omistajista olevaa henkilöä joka oli kuitenkin pistänyt tuolle sähköantennille sen extranapin, kun suotta sitä tällein kovilla pakkasilla väkipakolla koittaa ajattaa kappaleiksi, jos haluaa musiikkia kuunnella
No haskalokerokin tuli käytettyä poissa ja samalla sen ilmaräppänän kehyskin sai hiilikuituteippiä niskaan. Ovien sisäkahvoista leikkasin kuitenkin ne teipit niiden kahvan syvennyksien kohdalta pois, kun yhdessä kahvassa oli nyt jälkikäteen alkanut teippi irrota yhdestä taitteesta ja näin laiskana ajattelin, että näin pääsen helpomalla kun ei tarvitse uudelleen rueta teippailemaan ja ihan siistit nuinkin. Ehkä jopa hienommat
Kojelaudan naamataulunkin sain laitettua paikalleen ja vaihdekepin kehyksen teipattua.