Sivu 1/2

Og900 T16 -90

Lähetetty: La Touko 17, 2014 17:13
Kirjoittaja jussit
Jees, eli hain otsikon mukaisen :saab: maaliskuun alussa Alavuden suunnalta. Nyt olisi tarkoitus aloittaa pientä projektiketjua, koska hommaa on, vaikka hienossa ajokunnossa satku onkin.
Suunnitelmissa on mm. ylimaalaus ehkä jo kesän aikana, koska maalipinta ei ole enää kovin hyvä, ja ruostettakin löytyy.
Muuta en ole kerinnyt tekemään, kun vain virranjakajan osat, ja tyhjäkäyntimoottorin putsaus.

Mutta ensimmäinen kysymys koskee Defan hälytintä, joka autosta löytyy. Onko kellään tietoa, että onko sellaisia asennettu uusiin autoihin, vai onko jälkiasennettu jossain vaiheessa? Tarkoitus olisi poistaa kyseinen laite kokonaan, koska se toimii melko arvaamattomasti, ja on hieman vaivalloinen käyttää. Eli kuinkahan järjestelmää kannattaisi alkaa purkamaan, kun edellinen omistaja arveli, että käynn.esto olisi kytketty bensapumpun releeseen?

Myös sellainen ominaisuus autossa on joskus lämpimänä, että kun yrittää startata, niin mitään ei tapahdu. Eli ei edes yritä startata. Mistä voisi johtua?

Huomenissa yritän saada kuvia tänne näytille, jos saan auton vahattua ja fiksattua.

On kyllä hyvä foorumi tämä, paljon hyvää tietoa on jo löytynyt tähänkin mennessä! :)

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Su Touko 18, 2014 14:21
Kirjoittaja NGpower
Bensapumpun releelle tulee maapuolen ohjaus eculta suoraan, voihan se käynnistyksen esto olla linkattuna sen väliinkin.
Mulla loppu startti ongelmat, kun vaihdoin uuden abikon startin heräte
piuhaan.

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Su Touko 18, 2014 21:49
Kirjoittaja jussit
Kiitos vastauksesta, täytyy pitää mielessä.

Tässä pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Ma Touko 19, 2014 09:12
Kirjoittaja Henkka #2283
Kyllä on siisti!
Kummasti nuo kirkkaat sivuvilkut tuovat napakkuutta ilmeeseen :)

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Ma Touko 19, 2014 21:17
Kirjoittaja jussit
Kiitos! Joo, omaankin silmään sopii noi kirkkaat vilkut.

Tänään on satku käynnistynyt todella huonosti. Eli virrat menee päälle, ja kun starttaa, niin kuuluu naksaus, ja se siitä. Eli tuo herätepiuha menee startille, ja siitä kannattaisi tarkistaa liitin?
Varmaan olisi myös aika alkaa purkaa tuota hälytinhässäkkää, saisi senkin poissuljettua ettei starttiongelmat johdu siitä. Olisikohan missään saatavilla mitään kytkykaaviota tuollaiselle Defan hälylle? Ja onko siihen edes ollut yhtä tiettyä tapaa asentaa se?

Tulipa tänään myös pieni sivuääni oikean eturenkaan suunnalle. Kolisee ajonopeuden mukaan, ja tuntuu myös klappina renkaassa ja ohjauksessa.
Eli projektia on tiedossa, mutta kyllähän turbosatkun eteen aina vaivaa kannattaa nähdä. :D

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Ti Touko 20, 2014 16:18
Kirjoittaja KN/Lieto
Katso pallonivelet. Kuluvia osia, ei pahoja vaihtaa, kun vaan saa vanhat irti. Halvinta roskaa ei kannata laittaa. Tosiaan, nätti peli. Itsellä on kakkosautona 900i16 -91, ja vielä 14 vuoden jälkeenkään en ole siihen kyllästynyt. Toimii aina. Nyt jos koskaan hyvät yksilöt talteen.

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Ti Touko 20, 2014 19:12
Kirjoittaja jussit
Kiitos vinkistä, täytyy katsoa pallonivelten kunto huomenna, kun pääsen kaverin talliin tutkimaan. Samalla sitten tutkitaan starttivikaa.

Kyllähän tämä tuntuu ihan pelastettavalta yksilöltä. Tosin pohjaa en ole vielä päässyt nosturilla tutkimaan. Toivottavasti ei olisi kovin paljoa hitsattavaa.
Ruostetta tästä kyllä löytyy. Lähes kaikkien ovien alareunoista ja konepellin sisäkiskoista. Mutta takaluukun kansi on kaikkein pahin, aika pehmeä.
Tosiaan ylimaalaus näyttää toteutuvan loppukesästä, jos saan peltihommia ensin tehtyä.

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Ti Touko 20, 2014 20:50
Kirjoittaja KN/Lieto
Taka-akseli on varmaan ruosteinen, mutta katso alatukivarsien kiinnityspaikat akseliin. Pahassa tapauksessa voi jopa pettää. Tuosta omasta olen vahvistanut ko. paikkoja hitsaamalla, vaikka se periaatteessa on kielletty. Tosin hitsaamalla ne tehtaallakin on laitettu. Takajarruputket on myös tuon ikäisessä jo helposti vaihtokunnossa. Vanhaan ysisatkuun ne on aika kiva vaihtaa, käytännössä kaksi pätkää takapenkin ja jarrujen välillä. Muu osuus kulkee suojassa auton sisällä. Takajarruista varmaan tiedätkin sen jarrupalaan vaikuttavan ruuvin, väkisin ei saa painaa jarrupalaa sisään. Ja vielä kun vaihtaa jarrunesteen, pitää kytkinneste vaihtaa erikseen. Tossa nyt jotain, mitä yhtäkkiä tulee mieleen alkutarkastuksista...

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: To Touko 22, 2014 10:29
Kirjoittaja jussit
Kiitos hyvistä vinkeistä! Kunhan saan joskus autoa ilmaan, niin täytyy katsoa noi asiat ja vähän muutakin.

Startin heräte on kunnossa. Koputtelin varovasti startin kylkeen, niin sen jälkeen on lähtenyt aina käyntiin. Varmaan jossain vaiheessa menee startti vaihtoon.

Etupään väljyys johtuu luultavasti raidetangoista, jotka on väljiä molemmilla puolilla, sekä sisemmät että ulommat päät. Motonetissa näyttäis olevan alkuperäisosina saatavilla. Taidan sieltä käydä hakemassa, jos ei muualta löydy halvemmalla / helpommin.

Myös alipaineletkuja meni uusiksi, muutama oli haljennut puhki. Dumppi ei silti lähtenyt juttelemaan, vaikka senkin alipaineletku korjattiin...

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: To Touko 22, 2014 17:59
Kirjoittaja jussit
Tässä vielä yksi kesäinen lähikuva:

Kuva

:)

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: To Touko 22, 2014 21:30
Kirjoittaja Suabisti
Hyvältähän tuo näyttää, vähän meinaa ikävä tulla :)

Edit: Nuo raidetangon päät vaihdoin molemmin puolin ja ne on orkkis kamaa. Eli ei luulisi niissä olevan vikaa.

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Su Touko 25, 2014 19:53
Kirjoittaja jussit
Kiitos Suabisti, ja hyvä tietää että oot vaihtanut ne.
Etupään ääni on muuttunut enemmän narinaksi, ja koska se kuuluu osittain nopeuden mukaan, niin tuli mieleen, että olisiko kyse kuitenkin vetarista. Suojakumikin on haljennut aika hyvin. Täytyy vielä seurata tilannetta, mutta ääni tuntuu pahenevan päivä päivältä.

Saabismi alkaa vallata alaa pääkopassa. Lähiviikkoina on tarkoitus hakea toinen OG900 varaosiksi, sekä käyttiksen virkaan on kiikarissa Tonnari, matalapaineturbona. :saab:

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Su Kesä 29, 2014 11:31
Kirjoittaja jussit
Pitkästä aikaa tännekin jotain.
Saappi on pelannut pääosin aika hyvin, vaikka aina kaikkea pientä on, niinkuin kuuluukin.

Tätä kysyin jo toisessakin ketjussa, mutta laitan vielä tähänkin:
Onko ideoita, mistä vois johtua tikittävä ääni jostain APC-boksin seudulta?
Vai onko normaalia? Tikitys on melko voimakas, kuuluu hyttiin asti. Ja läheltä kuunneltuna paikantuu lähelle APC-boksia.

Mitä öljyä ootte käyttäneet T16 koneessa?
Mitkä tulpat kannattaa laittaa? Motonetin tiskillä sanoivat, että turbosatkuun on pakko laittaa platinatulpat. Mutta ei taida asia ihan niinkään olla?

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Su Kesä 29, 2014 14:28
Kirjoittaja jus
Tikitys tulee APC-boksin ja vilkku-umpion alla olevasta hiilipöntön venttiilistä?
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19608

Sytytystulpat NGK BCP7ES http://www.motonet.fi/fi/tuote/111327/NGK-BCP7ES, säädä kärkiväliksi 0,6 - 0,7 mm.

Re: Og900 T16 -90

Lähetetty: Su Kesä 29, 2014 14:51
Kirjoittaja jussit
Eli onko se venttiili vaihtokunnossa? Ei siis normaali ääni?
Mitä se käytännössä tekee, eli voiko matka katketa sen takia?