Saab 99 -- army-project

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
latuzkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 99 -- army-project

Viesti Kirjoittaja latuzkis »

Kuvia päivitetty. Kerron lisää tilanteesta kuhan ehdin.
Saab 9-3 2.0t ´00

Saab...Se on jotain enemmän...
latuzkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 99 -- army-project

Viesti Kirjoittaja latuzkis »

Dodii,
Kesällä 2016 siirretty 99 talliin, jotta hitsaukset pääsisi alkamaan kunnolla. Lyhyesti, helkutisti töitä, huonoilla vehkeillä ja vielä huonommalla materiaalilla. Lisätietoina, ei ole nosturia, ja päätin vähän tiputtaa työtahtia (noh, ei oikeastaan ollut aikaa) ja homma venähti vähän pidemmälle. Tein kaikki hitsaustyöt siis tallin lattialta aluksi yhden nurkan tunkin varassa, mutta lopuksi hommasin pukit että sai koko auton ilmaan.

Varsinaisista hitsaustöistä, aloitin repsikan takapyörän kotelosta. Alue oli vielä kaikkein suurin, ja suureni edetessä, terve pelti oli reikäistä, mutta kaikki reiät olivat luonnollisesti alustamassan alla piilossa. Ja massan saisi helposti pois aloittamalla hitsaamaan niin se suli ja paloi pois. Eniten kotelossa huoletti takapyörän/iskarin toinen ripustus, normaali paikkapelti ei omasta mielestä riittänyt. Laitoin 5mm lattarautaa jonka yläpään hitsasin vahvempaan rakenteeseen kiinni. Tulevaisuus näyttää pitääkö porailla vielä vesireikiä jonnekin koteloihin.

Pyörän kotelon jälkeen siirryin kontin pohjaan, jossa suurimmat reiät olivat tankin hankaavissa kohdissa ja vesireikien ympäristössä. Tiputin tankin alas, huuhtelin sen ja heitin katolle hitsaustöiden ajaksi. Kontin pohjaa hitsatessa vaihdon paikkauspellin ihan oikeaan paikkauspeltiin. Aikaisempi oli ylijäämä paloja julkisivupellityksistä eli päällystettyä tavaraa, sitä huonoa materiaalia. Alkoi saumatkin syntyä kerralla eikä tarttennut enään vetää samaa saumaa kahta kertaa. Oikea pelti "suli" oikealla tavalla osaksi hitsaussaumaa, eikä palanut pois. (sori, ei ole ammattitermistöä tiedossa) Toisen tankin kannatuspisteen rungon puolelta ja perimmäinen pakoputken kannatuslenkin joutui poistamaan ruostuneen pellin mukana, tilalle hitsasin 4mm palaset 50x30mm lätkät, mihin porasin vain reiät uusia kiinnityksiä varten.

Alkoi syksy tulemaan eikä tallin ovia voinut pitää enään auki hitsatessa. Oli aika alkaa rakentaa jonkinmoista savunpoistoa. Oli se marraskuun loppupuolella valmis, mutta tarvikkeet siihen maksoivat n. 10€. Uusi mekaanin itsestään sulkeutuva räppänä ja kierrätetty taajuusmuuntajan jäähdytyspuhallin. Vanha 68mm ilmanvaihto putken päälle puhallin ja toiselle puolelle vaihto uuden räppänän. Savunpoisto oli valmis.

Välillä oli pitkiä pätkiä, jolloin en edes käynyt tallinpuolella, mutta jostain kumman syystä aina kun kävi potkijaisissa, sitä sai uutta inspiraatiota ja intoa jatkaa hommaa eteenpäin (sairaiden vertaistuki).

Takakontin puoli oli valmis ja enään jäljellä kuskin puolen takanosto kohta, 500x100 ala. Leikkasin ison palasen peltiä, hitsasin yhdestä kulmasta kiinni, josta lähdin vetämään saumaan eteenpäin vasaralla ja tunkilla samaan aikaan takoen peltiä oikeaan muotoon. Ja hyvä tuli. Tunkin paikkaa en laittanut enään takaisin, koska siinä oli enään vain reunat jäljellä.

Noh, aloin toivekkaana tarkastelemaan muitakin kohtia että kaikki olisi kunnossa ja sitten huomasin repsikan etupyörän kotelon etuosan sauman vähän kuprullaan, tökkäsin meisselin läpi ja onnistuin melkein puhkaisemaan pissapojan säiliön. --> Jatketaan hitsauksia..

2017: Toukokuussa, ekan kesäloma pätkän aikana sainkin aherrettua. Laittelin femmaan kalvot, perutuuskameran ja subbarin.. Ja ajoin 99 ulos ensimmäistä kertaa reilu vuoteen.
Hitsaussaumojan tasoittelin kevyesti laikkakoneella, jonka jälkeen laitoin vielä harjalaikan kiinni ja rapsuttelin pinnat kunnolla. Paikat, ja vähän enemmänkin, vedin ruosteenestopohjamaalilla, pensselitavaraa, annoin kuivua ja vielä sikamassaa päälle.
Ekalla startilla ei lähtenyt, toisella lähti tulille, mutta bensapumppu alkoi tiputtaa ja laturi päästi savut. Luultavasti vähän enemmän pölyä vain (toivottavasti). Kolmatta kertaa varten olin laittanut vielä pa-suodattimen väliin ja ettei tankin puolelta pääse nyt tai myöhemmin tulemaan mitään möhjää. Kyllä se kolmannella kerralla lähti ilman apusumutteluja. Pumppu lopettanut vuotamisen, ilmeisesti rutikuiva, ja käynti tasainen. Ulos ajamaan.

Alkoi sisustan siivous ja kasaaminen. 3 vuotta sitten purettu, osittain auton sisään jemmattu, osittain tallin nurkkiin säilötty kaikki osat. Ruuveja oli 3 pussissa, mutta kaukoviisaana olin merkannut alueen mistä ovat, esim. katto, keskikonsoli, yms. Ei niitä hirveän paljon jäänyt. Kyllä se siitä lutviutu pikkuhiljaa ja sain kasattua. Sain hommattua 900 ovet ja sivuverhoilut toiselta harrastajalta, ja toiselta uuden nopeusmittarin, kun tripistä oli yksi ratas hajonnut. Kuvat kertovat paremmin.

Käytännössä leimaa varten tarttee enään laittaa maski paikoilleen, akun kiinnitys, paremmat renkaat alle, jarrujen ilmaus ja pakokaasutesti.
Renkaat löytyy, myös toiset vanteet, mutta kyseessä on wolfrace-merkkiset vanteet 70-80-luvulta ja 2 holkkimutterin aluslevyä puuttuu. Ebaystä saisi tilattua kyllä sarjan, mutta ei hirveästi huvita laittaa 80-100€ yhteen mutterisarjaan. Saa tosin nähdä joutuuko joskus hommaamaan hinnasta huolimatta kyseisen sarjan, mutta sen murhe on sitten.

Kuvia löytyy seuraavan linkin takaa ja tulen ottamaan lisää kuvia sitä mukaan kun homma etenee.
https://1drv.ms/f/s!AgKlHJg5a8T7gSHZCxnyrfUA-89O
Saab 9-3 2.0t ´00

Saab...Se on jotain enemmän...
latuzkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 99 -- army-project

Viesti Kirjoittaja latuzkis »

Sen verran täytyy mainita tuosta vertaustuesta, helvetin hyvin saanut apua ja vinkkejä facebookin Saabistit-ryhmästä, myös 99 suhteen.
Saab 9-3 2.0t ´00

Saab...Se on jotain enemmän...
Vastaa Viestiin