Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Käyttöauto ilmoitti kesälomastaan, joten ei muuta kuin vara-auto hakuun ja ilmoitusta pystyyn. Ensimmäinen sopiva tarjokas oli retanolisoitu tonnari vuodelta 97 ja osoittautui vieläpä tummansiniseksi herraskaiseksi CD-malliksi, joten ei muuta kuin rahaa kouraan myyjälle, paperiin nimi alle ja keula kohti kotia. Mittarissa seisoo ylväänä numerot 354tkm, mutta auto on jämäkkä ja suurimmalta osin kunnossa.

Tähän asti havaittuja miinuksia:
-Ratti on kulunut (uudesta jo kauppaa sovittu)
-Lämpömittarin viisari roikkuu
-Sähköantenni ei toimi (on tosin ulkoasennossa, joten radio kuuluu ok)
-Keskuslukitus ei toimi
-Tuulilasi on kulunut ja yksi halkeamakin löytyy
-Pinnassa/pelleissä on vähän sanomista
-Moottorin tuenta on löysä
-Lastenturbosta puuttuu mittaristosta yksi viisari :D
-Mittaristosta on taustavalaistusta vähän pimeänä

Tähän siis toivottavasti tulee lähinnä ajamista ja ylläpitoa, mutta hyvähän ne pienetkin jutut on rustata ylös kaiken kansan nähtäville.

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa niin, kyllähän tuossa myös ACC pyörittää takaovipuhaltimia ajossa jatkuvasti ja kotvan vielä ajon jälkeenkin (jälkimmäinen saattoi olla ominaisuus, mutta mielestäni niiden pitäisi sammua napista ajaessa), vasen takaovi suhisi hieman ja ihan lievä tärinä on havaittavissa yli satasen vauhdeissa.

Kävin ihan varmuuden vuoksi laittamassa paikoilleen uudelleenjuotetun valoreleparin ja hipistelin samalla vasemman takaoven paremmin paikoilleen. Ei se ihan täydellisesti kohdallaan vieläkään ole, mutta josko olisi jo hiljaa:
Kuva

Säädin myös takaluukun oikeata reunaa lähemmäksi oikeaa kohtaa, mutta säätövara loppui kesken. Tarttee tutustua vielä syvällisemmin jossain välissä, vieläkö se tuosta paranisi. Tällaiseksi se jäi:
Kuva

Kuva

Tuo tuskin suhisee kuultavasti, mutta häirittee omaa silmää, joten pakkohan se on saada parempaan kohtaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Onpa kovin tutun näköinen laite, mallimerkinnästä vain puuttuu T, E ja A. :D OT: Mitäs lomasuunnitelmia käyttöauto keksi tälle kesälle?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

T on jälkiasennettu ja A:ta en kaipaa, E kyllä olisi ihan kiva (kuin myös ne 3 desiä) :D. Mukava kruiseri tuo kyllä on, siitä ei pääse mihinkään.

Enää muuten ei takaovi suhise, eli kohdistus onnistui sen osalta riittävän hyvin. Hieman vielä silmää häirittee, pitää jossain välissä hollata vielä hiukan tarkemmin kohdalleen.

Käyttöauton kankilaakeri alkoi harrastamaan joogaa, eli väänsi itsensä mielenkiintoiseen asentoon:
Kuva

Tuon osalta pitää ennen korjausta hoitaa hieman pohjatöitä, koska lakru oli pyörinyt kampuran ympärillä vasta 73tkm, joten hommassa vierähtää kotva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ai täällä on muitakin jolla on alakerran lakrut pashana :lol: Alkaa toi CD korinen pikkuhiljaa miellyttämään omaakin silmää 8)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, näin pääsi lakruille käymään. No, sh*t happens ja elämä jatkuu, joten edetään nyt tonnarilla kotva.

Koska ratti oli silminnähden kauheassa kunnossa, ajelin Jokelan kautta kotiin. Pysähdyin matkalla myös Hyvinkään Mutunetissä, josta löytyi vähän kemikaaleja, työkalua sekä yllättäen Febi Bilsteinin moottorin ylätuet. Otin siis kotona akulta piuhan irti, odottelin aikani ja ei kun ruuvaamaan.

Ekana penkki irti, niin on kivasti tilaa ruuvata ruoria:
Kuva

Ratin sivuilta löytyy tulpat, joiden alta löytyy ruuvit, jotka auki ja ilmapussi irti:
Kuva

Rattia ei saa lyödä irti, mutta rohkenin varovasti kevyesti vähän naputella ja kah, se irtosi yllättävän helpolla:
Kuva

Uusi paikoilleen, piuhat kiinni ja bagi myös:
Kuva

Sitten penkki takaisin paikoilleen. Mutta perskuta, joku ehti tässä välissä pölliä repsikankin jakkaran!
Kuva

Ihan kuin kuskinkin jakkara olisi saanut rusketusta Suomen suvessa. Sehän ehti kasvaa sähkösäätöiseksi nahkacontouriksi. Mites nyt näin pääsi käymään?

No, etitään se nilkki joka vei repsikan penkin ja riistetään jakkara takaisin:
Kuva

Jälleen sähkönahkakonttori! Mistä näitä sikiää...? :lol:

Takapenkki näyttää kieltämättä vähän eripariselta. Mutta ei anneta sen häiritä, olen melko varma että sinnekin löytyy nahkakonttoria melko helpolla, kun kerran etupenkkejäkin suorastaan parveilee maisemissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Samalla lailla irvistää minunkin CD:n takaluukku ja säätövara ei riittänyt, pitää pikkasen reikää suurentaa, jotta menee tasaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, saranan reikien viilaaminen voisi olla yksi vaihtoehto. Ajattelin kuitenkin ensin tarkistaa saranan korinpuolen kiinnityksen, olisiko siellä jotain tehtävissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Sunnuntaina Concours d'Elegancesta kotiinpäin ajellessa herrasmieskruiseri rupesi jumputtamaan rattiin ikävästi. Olin muutenkin ajamassa tallin kautta kotiin joten ei muuta kuin auto sisälle, keula ylös ja välyksiä ettimään. Ei löytynyt, joten heräsi mieleen mahdollisuus että vika on renkaassa tai vanteessa (mikä olisi suuri voitto, koska auton mukana tulleet renkaat oli muutenkin jo melko finaalissa). Vähän esidebuggausta vaihtamalla renkaita ristiinrastiin ja jumputtavalla autolla kotiin. Seuraavana aamuna heitin etuakselille projektitonnariin kuuluvan rengasparin ja ei kun koeajolle. Jumputus loisti poissaolollaan, eli vika oli löytynyt. Haittapuolena koeajolle lähtiessä auto pölläytti pakoputkesta valkoisen pilven ja kotvan päästä kehottikin tarkistamaan jäähdytysnesteen pinnantason.

No, iltasella sitten nyppäsin venakopan auki ja uudelleenkiristin kannenpultit. Meni ne ainakin kireämmälle kuin aikaisemmin, eikä auto tuon jälkeen ole vielä pölläytellyt, joten saattoi auttaa. Katsotaan auttoiko.

Jumputuksen ratkaisemiseksi puolestaan juttelin hetken naapurikylän rengasmiehen kanssa. Ratkaisu löytyi - koska ei ollut varmuutta onko vika renkaassa vai vanteessa (ja ne vanteet on muutenkin hivenen rumat) heitin kyytiin ensimmäisen tallista kouraan osuneen vannekierron, ajelin paikalle ja heitettiin uutta gummia alle. Ny on taas hyvä ajaa :).

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Aiemmin ratti lopsahti vahingossa pykälän verran väärälle boorille, joten siirsin sen tänään oikeaan asentoon. Samalla kun akku oli irti rapsuttelin kojetaulun kannen irti, nappasin mittariston syliin ja kiristelin vähän ruuveja. Lämpömittari nousee nyt komeemmin, mutta ei pysy tanassa, eli termari vaihtoon. Jäähdytysnesteen vajoaminen ei ole myöskään loppunut, vaikka vähentyikin, joten alustavasti jo Coltin kanssa juttelin kannenvaihtojumpasta. Siinähän se termari vaihtuu kätevästi samalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Itselläkin edessä kansijumppa ja ratin irroitus.. tosin ajattelin maalata ratin nahkamaalilla.
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla ei riittänyt nahkamaali, kun orggisratti oli muoviversio ja aivan kaameassa kunnossa - mutta ei se mitään, lääke löytyi helpolla ja nopeasti :D.

Tänään tarttui kaupasta mukaan yläpään tiivistesarja (Elring) sekä pakosarjan pinnapulttisatsi. Kansijumpan vauhdittamiseksi nyppäsin hyllystä ylimääräisen T5-kannen (näitähän on kaikilla hyllyssä, eikö :D) ja heitin sen kaverille plaanattavaksi. Valmistelen tuon varakannen siihen malliin, että jumppapäivän homma menee vanha irti, uusi kiinni -tyylillä, vanhan kannen ehtii hieroa sitten kaikessa rauhassa taas parempaan kuntoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Koska herraskaiseen kruisailuun ei mitenkään sovi ajatus siitä, että jotain metallitikkua pitäisi sohia ovessa olevaan reikään, viskoin keskuslukitukselle kauko-ohjauksen. Nyt kehtaa ajaa sinnekin, missä tahtoo laittaa ovet lukkoon.

Lauantaina onkin sitten edessä vihdoin se kansijumppa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5316
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No on sentään yhdestä ovesta toiminu tähän asti, ettei oo tarvinnu viittä luukkua yksitellen naksutella :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997

Viesti Kirjoittaja aero »

Nooo, ei ihan, kuskin ovi ei nimittäin ohjaa keskuslukitusta. Repsikan ovi lukitsee, muttei avaa (hetken aikaa joskus tankkimaatin vieressä pohdin että prhna, mutta keskikonsolin nappi avasi suosilla kaikki ovet - ja tankin täyttöluukun).

Eipä tuo mua ole kauheammin häirinnyt, kun liikun pääosin yksin ja tähän asti auto on ollut lähinnä lukitsematta :D. Mutta nyt toimii siististi niinkuin pitäisikin, kehtaa ehkä päästää jonkun kyytiinkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin