Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Liikennevaloissa pitäis kyllä melkeen olla etukäppäri tai takaveto, jos on automaatti. Muuten pitää joko seistä jarrulla tai kuitenkin vispata sitä shifteriä eestaas ja laiskuusetu manuaaliin onkin syöty.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Niin, ne ahdot. Kun kerran Steg W ei takaa huimia paineita, jossain on pakko olla mekaanista vikaa. Lainasin tänään Coltin nosturia ja hissasin autoa ylöspäin.
-Ekana pakoputki liitoksesta auki ja katsomaan, onko kissa juossut änkkäriin. Ei ole.
-Kompuralta vähän ilmaa loppuputkeen, tulee hienosti läpi eli ei ole tukossa.
-Downpipe irti ja endoskoopilla tutkimaan katin etupäätä, ihan normaalia kennoa tarjolla.
-Kompuralta vähän ilmaa dp:hen vastasuuntaan, tulee hienosti läpi. Vähän puhalsi vanhoja nokia pihalle samalla, mutta sitäkään ei paljoa tullut.
-Hukkiksen kello samalla vaihtoon (vaikka vanhakin tuntuu elävältä) kun kerran nosturilla ollaan. Samalla hieman enemmän esikiristystä kelloon.
-Auto alas ja kompuralta ilmaa bypassin ohjausletkusta sisään. Vuotoja ei löydy.
...ja ei, kotimatkalla huiput taas n. 130kPa. Tankkauksen yhteydessä nykäsin taas hukkiksen letkun irti, yllättäen ilman vaikutusta. Kotona vaihdoin vielä MAP-anturin ja kävin kokeilemassa, ei vaikutusta.
Alkaa loppua vaihtoehdot kesken. Vaikuttaa vahvasti siltä, että ahdin on entinen. Tarttee vielä varmistaa läppämalliset ahtovuodot tulppaamalla ilmanotto ja kokeilemalla sitten paineistaa ahtoputkistoa, mutta melko epätodennäköistä, että ei olisi ilmoittanut itsestään jo tänään paineilman kanssa leikkiessä.
-Ekana pakoputki liitoksesta auki ja katsomaan, onko kissa juossut änkkäriin. Ei ole.
-Kompuralta vähän ilmaa loppuputkeen, tulee hienosti läpi eli ei ole tukossa.
-Downpipe irti ja endoskoopilla tutkimaan katin etupäätä, ihan normaalia kennoa tarjolla.
-Kompuralta vähän ilmaa dp:hen vastasuuntaan, tulee hienosti läpi. Vähän puhalsi vanhoja nokia pihalle samalla, mutta sitäkään ei paljoa tullut.
-Hukkiksen kello samalla vaihtoon (vaikka vanhakin tuntuu elävältä) kun kerran nosturilla ollaan. Samalla hieman enemmän esikiristystä kelloon.
-Auto alas ja kompuralta ilmaa bypassin ohjausletkusta sisään. Vuotoja ei löydy.
...ja ei, kotimatkalla huiput taas n. 130kPa. Tankkauksen yhteydessä nykäsin taas hukkiksen letkun irti, yllättäen ilman vaikutusta. Kotona vaihdoin vielä MAP-anturin ja kävin kokeilemassa, ei vaikutusta.
Alkaa loppua vaihtoehdot kesken. Vaikuttaa vahvasti siltä, että ahdin on entinen. Tarttee vielä varmistaa läppämalliset ahtovuodot tulppaamalla ilmanotto ja kokeilemalla sitten paineistaa ahtoputkistoa, mutta melko epätodennäköistä, että ei olisi ilmoittanut itsestään jo tänään paineilman kanssa leikkiessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
On käynyt joskus mielessä tehdä automaattitonttuun tyhjäkäyntikorotuksen tappokytkin, joka keventäisi valoissa paikallaan pysymiseen tarvittavaa poljinvoimaa. Vaihteenvalitsimen ajovaihdeasento ja ilmastoinnin kompressorin käyntihän korottaa tyhjäkäyntiä ja siten lisää ryömintäpyrkimystä. Valoissa seisomisen ajaksihan voisi tyhjäkäynnin pudottaa normaaliksi. Tyhjäkäyntikorotus estettynä paikallaan pysymiseen voisi riittää jalan lepuuttaminen jarrulla ilman, että erityisesti tarvitsisi poljinta painaa.aero kirjoitti:Liikennevaloissa pitäis kyllä melkeen olla etukäppäri tai takaveto, jos on automaatti. Muuten pitää joko seistä jarrulla tai kuitenkin vispata sitä shifteriä eestaas ja laiskuusetu manuaaliin onkin syöty.
Näistä D-asennon korotuksen esto on helppo kokeilla käytännössäkin, korotus loppuu peruutusvalon sulakkeen irrottamalla. Kompressorikorotus on vähän haasteellisempi, varsinkin jos haluaisi kompressorin silti käyvän. Joka tapauksessahan johdotusmuutoksia joutuisi tuollaiselle tyhjäkäynnin lievennyskytkimelle tekemään
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Toki, tuolloin selviäisi pienemmällä voimalla, mutta ei silti voi nostaa jalkaa jarrulta. Jos käppäri ottaisi vetäviin pyöriin, voisi sitä hyödyntää automaatissa D:llä.
Ponnistelin tänään ohimennen kompuran kanssa vähän lisää imupuolta. Plenumissa kaikuu, mutta mistään ei kuulu varsinaisia vuotoääniä ennenkö imuputken tulppaus alkoi vuotamaan.
Ponnistelin tänään ohimennen kompuran kanssa vähän lisää imupuolta. Plenumissa kaikuu, mutta mistään ei kuulu varsinaisia vuotoääniä ennenkö imuputken tulppaus alkoi vuotamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Tuota...mikä siinä jarrun painamisessa on erityisen ikävää tai verrattavissa kytkintyöskentelyyn? Mun tonnarissa ei ainakaan kovin hirveästi voimaa jarrupolkimelle tarvita, ja manuaalillakin se on aika monessa risteyksessä tarpeen. Ainoana negatiivisena puolena pitäisin koneen vibraamista runkoa vasten, mutta siihen varmaankin tulee korjaus kun moottorin tuenta kunnostetaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Eihän sillä ole väliä ottaako käsijarru vetävän akselin pyöriin vai toisiin. Molemmat akselit ovat kuitenkin kiinni samassa korissa, joten paikallaanhan se sitten pysyy, jos käsijarru jarruttaa. Mutta eihän sitä käsijarrua jaksa nykiä, vähemmällä voimalla saa vaihteenvalitsimen N:lle.
Joko tunnustelit turbon akselilta välyksiä?
Joko tunnustelit turbon akselilta välyksiä?
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
On sillä väliä, ainakin tuntuu takaraivossa melko kaamealta kun keula yrittää ryömiä ja takarenkaat pysyy visusti paikallaan, vaikkei teknistä hallaa tekisikään. Joo, on kokeiltu .
Ja juu, turbon välyksiä on kuikuiltu jo kahdesti, ei mitään hälyttävää.
Ja juu, turbon välyksiä on kuikuiltu jo kahdesti, ei mitään hälyttävää.
Paina poljinta sekunti tai 2 minuuttia ja kysy tuota uudestaan. Ei se varsinaisesti kamalaa ole, mutta automaatti menettää siinä osan edustaan, kun paikallaan ei pysykään automaattisesti.Rattivaihde kirjoitti:Tuota...mikä siinä jarrun painamisessa on erityisen ikävää tai verrattavissa kytkintyöskentelyyn?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Täytyy odotella, että löydät vian paineiden vajauteen, niin voi omaankin löytyä vikakohde. Paineethan on myös 0,30 , enkä kyllä usko omassakaan olevan ahtimessa vikaa. En ole kyllä hirveästi tutkinutkaan paikkoja ja putkikin on tarkastamatta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Kaikkeen tottuu. Jos ajelet pitempään automaattivaihteisella, niin jarrun päällä ei tarvii "seistä", eikä liikennevaloissa tarvii aatella koko asiaa muutenkaanaero kirjoitti:Liikennevaloissa pitäis kyllä melkeen olla etukäppäri tai takaveto, jos on automaatti. Muuten pitää joko seistä jarrulla tai kuitenkin vispata sitä shifteriä eestaas ja laiskuusetu manuaaliin onkin syöty.
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Joo, niin tottuu. Silti otan tonnarini vielä manuaalina .
Rupesin miettimään että ei hemmetti, jos tuo olisi ahdinvika niin sen verran olen ehtinyt tuskaisilla ahdoilla ajamaan, että olisi Garretti jo ilmoittanut itsestään jotenkin muutenkin. Päätin rohkeesti kokeilla porata reiän (olikohan tuo 6 vai 7mm) ennen etummaista takaänkkäriä ja kappas, ahtoa nopeammin ja enemmän (jo melkein 0,4bar). Isonsin reiän reilun 10mm kokoon ja ahtoa jo yli 0,4bar. Kauhee suhina kuuluu autoon sisälle, joten pitänee hankkia ehjää putkea. Syypää kuitenkin löytyi ja varmistui, se on hyvä se.
VMTD, sen verran saman tuntuinen oli se sun auto, että voisin hyvin kuvitella syyn olevan samoilla seuduilla.
Rupesin miettimään että ei hemmetti, jos tuo olisi ahdinvika niin sen verran olen ehtinyt tuskaisilla ahdoilla ajamaan, että olisi Garretti jo ilmoittanut itsestään jotenkin muutenkin. Päätin rohkeesti kokeilla porata reiän (olikohan tuo 6 vai 7mm) ennen etummaista takaänkkäriä ja kappas, ahtoa nopeammin ja enemmän (jo melkein 0,4bar). Isonsin reiän reilun 10mm kokoon ja ahtoa jo yli 0,4bar. Kauhee suhina kuuluu autoon sisälle, joten pitänee hankkia ehjää putkea. Syypää kuitenkin löytyi ja varmistui, se on hyvä se.
VMTD, sen verran saman tuntuinen oli se sun auto, että voisin hyvin kuvitella syyn olevan samoilla seuduilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Elikä keskiputki ja takapönttö uusiksi, pitää kairailla kanssa reikiä putkeen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Hillitön suhina ainakin kuului pakoputkesta kun lähdit silloin syyspäivillä Talvivaarasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Joo, tuo kokeeksi porattu reikä tosiaan suhisee ihan julmetusti. Ei sinällään mikään ihme, siitä tulee pakokaasua pihalle .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Kruiseri on nyt kaverilla ajossa. Oli käynyt hakemassa Tiittaselta ehjää putkea ja auto toimii kuulemma huomattavasti paremmin, mikä epäilemättä pitää paikkansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Herrasmieskruiseri Saab 9000 CD 1997
Edellisessä viestissä mainitun kaverin kanssa tehtiin tänään paperit, eli kruiseri on nyt uudella omistajallaan. Herralla on foorumitunnarit, joten hän saa jatkaa projektiketjua jos niin haluaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla