Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

HOX! Sisältää yli kolme vuotta kestäneen Saab-merkkisen auton kanssa alkaneen seikkailun, laiton, sekä ilojen ja murheiden tarinan lähes kokonaisuudessaan, että jos ei kiinnosta niin älä ala lukemaan. :wink:

Noniin parin harrastajan pyynnöstä päätin lyödä pystyyn projekti-topic:in, tuosta sigun Saabista.

Alkusana Saabiin päätymisestä:

Kerran pääsin ajamaan og900 Saabilla ja siitä jäi se jämerä ja tunnokas ajettavuus mieleen, josta päätin että Saab pitää itsekkin vielä omistaa ja vielä ahdettuna.

Eli autohan on vm: -05 vastaava käyttöönotto -04, värinä "chiliröd" ja yksi omistaja ennen minua, joka sattui olemaan lähes 70v vanha herrasmies Tukholman läheltä.

Ja auton ulkokuorestahan näki, että kyseessä tosiaan on ollut vanha kuski, kun sen verran oli puskureissa parkkipaikka kolhuja ja autoa ei muutenkaan oltu maalipinnan puolesta hoivattu kovinkaan huolellisesti.

Kun käytettyä ostaa niin jossain pitää joustaa ja auto oli tekniikaltaan erinomainen ja tämän lisäksi kilometrejä oli alle 98t, niinpä autosta kaupat tehtiin ja mukana seurasi myös merkkiliikkeen huoltokirja viimeiseen huoltoon asti.

Kerron lyhyesti auton vaiheista tässä, eli meillä oli viisi yksilöä tukholman lähialueella, mistä palkkaamani henkilö lähti etsimään minulle seuraavaa käyttö-/harraste laitetta.
Kriteereinä oli: vähän ajettu, huoltokirjalla, kolaroimaton, manuaalivaihteisto, kahdet vanteet ja muutamia mukavuus varusteita, kuten: ilmastointi, xenonvalot, cd-soitinta jne.

No ensimmäisenä oli musta sedan vaaleilla nahoilla ja jopa ilmastoiduilla penkeillä, josta oma kiinnostus heräsi kaikkein eniten ja samalla kyllä myös epäilys, kun yksilö oli selvästi muita halvempi ja liikkeen maine oli vähän kyseenalainen.
No tästä huolimatta siirsin hakijalle rahat autoon, että joku näistä viidestä tulee tänne pohjolaan.
Ja tästähän alkoi melkoinen "tunteiden vuoristorata", jos asiaa yritetään jotenkin muotoilla.
Ensinnäkin hakija antoi minulle VÄÄRÄN tilinumeron, jossa kaksi viimeistä numeroa oli väärinpäin ja tästähän tuli melkoinen rulianssi, kun minun piti juosta kahden pankin väliä tunti tolkulla selvitellen, että mihin ihmeeseen minun rahat oli joutunut...

Kaiken huippu oli, että tämä väärä tilinumerokin oli olemassa ja vajaan tunnin ajan vaikutti ihan oikeasti, että minä olen menettänyt rahani, koska pankilla ei ole mitään laillista oikeutta ottaa rahoja pois toisen tililtä, noin vain.
Horisontissa näkyi käräjät ja syytteen nostot, yms pitkää ja kivistä tietä.

ONNEKSI tämän tilin omistaja oli rehellinen ihminen, kun hän oli ilmoittanut pankkiinsa, että on tapahtunut virhe, että nämä rahat ei kuulu hänelle.
Tästä homma jatkui siihen malliin, että minä nostin rahat käteisenä tililtä, ne takaisin saatuani ja vein toiseen pankkiin, syystä että rahat piti saada sille päivälle hakijalle, että hän voi lähteä rahan vaihtoon ja Ruotsiin autoja katsomaan.

Seuraavana päivänä sitten kävikin niin, että hakija soitti minulle aamusta tämän himoitsemani mustan sedanin luota ja luetteli kaiken, mitä autossa oli vikana...
Mittarilukema ei taatusti pitänyt paikkaansa, sisuta oli ruhjottu, kuten myös ulkokuorikin, vikavaloja paloi ja erittäin suurella todennäköisyydellä kolaroitu joskus.
Loppuun hakija sanoi painokkaasti: "Tämä auto on täysin paska, tätä ei kannata tuoda..."
Ja niinpä tämä yksilö unohdettiin ja sitten parin seuraavan yksilön myyjää sanoi suoraan, että eivät myy, kun kuulivat että auto menisi vientiin ja Suomeen.
Sitten neljäs yksilö, joka oli vihreä farkku niin se ehti mennä kaupaksi, ennen kuin autoa ehdittiin edes nähdä livenä.
No jäljelle jäi, kuten varmaan kaikki hoksaa, tämä siguni punainen farkku.

Eipä tämänkään kaupat ollut ihan läpihuuto juttu, kun tämänkin entinen omistaja oli kuullut huonoja kokemuksia autojen myynnistä Suomen puolelle ja hän meinasi alkuun jo kieltäytyä kaupoista.
No ONNEKSI hakijalla sattui olemaan veli, joka oli asunut Ruotsissa vuosia ja hänellä oli kaksois-kansalaisuus ja auton myyjä suostui kauppoihin, kun hakija tuli veljensä kanssa paikalle ja auto laitettiin väliaikaisesti hakijan veljen nimiin, että se saataisiin Suomeen ja minulle.
Pienen väännön jälkeen kaupat autosta tehtiin ja minulle ilmoitettii, että olen parin kolmen päivän päästä punaisen farkku Saabin omistaja.

No eihän tämäkään mennyt ihan, kuten elokuvissa kun tämän hakijan velimiehen piti tuoda auto minulle, kun hänellä oli käyttöoikeus autoon siinä vaiheessa.
No tällä henkilöllä sattui olemaan sydämmen tahdistin, joka alkoi paluu-laivalla temppuilemaan ja hän joutui sairaalaan Turkuun, kun laiva tuli satamaan.

Tästä johtuen tuli vielä lisää mutkia ja viivästyksiä matkaan, joista en sen enempää rupea tässä kirjoittamaan, mutta vajaa viikko tästä tapauksesta, auto oli minulla ja lähdin sillä tarrakilvet saatuani rekisteröinti-katsastukseen ja tämän jälkeen ajaen Tornion tulliin, tekemään paperit autosta, että saan sen kilpiin.
Olisihan sen voinut tehdä helpomminkin, mutta halusin käydä autolla tienpäällä katsomassa, että tuntuuko se jo omalta. :P
Minun piti vielä lähettää Suomen rekisteröintitodistuksen kopio auton myyjälle, että auto tosiaan on poistettu Ruotsin rekisteristä ja omistajalle ei enää tule mitään kuluja autosta.

No veropäätös tuli sitten alle kuukauden ja summa oli muutaman satkun enemmän, kuin odotin, mutta eipä siitä mitään valituksia huvittanut alkaa tekemään.

Kun auto oli saatu kilpiin, niin ensimmäinen homma olikin lohkolämppärin johdon ja sisätilanlämppärin hankinta (lohkolämppäri ja sisähaara autosta jo löytyikin).
Tämän jälkeen autolle teetettiin ruostesuojaus, kun arvelin pohjan olevan muuten kohta melko rapsakkaa tavaraa, kun Ruotsissakin teitä luonnollisesti suolataan. :roll:

Seuraavaksi autoon tehtiin täydellinen alustaremppa, sisältäen: powerflexiä, oem-tavaraa ja eibach B12 pro-kit, sekä EBC:n jarrulevyt sekä greenstuff-palat ja goodridgen teräspunos jarruletkut.
Alustan ja jarrujen päivitys olikin paikallaan, kun jarrukiekot oli kuluneet ja perän isot puslat oli p*skana, kun tuntui, että auto menee kuin ajokoira, eli ei hetkeäkään suoraan.

Olin jo tässä vaiheessa päättänyt, että autoa voisi myös piristää sinne 300hv pintaa, eli periaatteessa "köyhän miehen" Hirsch troll R. :lol:

Aluksi aloin tutkimaan näitä "virallisia" viri-palikan myyjiä, joista ei tahtonut sopivaa pakettia, tai lähinnä uskottavaa sarjaa löytyä, eli hommaan lähdettiin ruohonjuuri tasolta, jos tätä nyt jotenki voisi kuvata.

Aloin selvittelemään auton heikkouksia ja vahvuuksia, sekä eri komponenttien saatavuutta ja tarpeellisuutta.
Esimerkkinä katselin Maptunin virityspaketteja ja näistä juuri, että mitä kaikkea he autoon tarjoaa ja suosittelee...

No monet kittien palikoista oli halpaa ja "ei niin pitkäikäistä", eli vaihtoehtoja etsittiin jenkkilää myöten.

No lopulta päädyttiin monien osien hankintaan Brittiläiseltä Abbott Racing:iltä, joka mainosti itseään kunnon "saab-spesialistinä". :roll:

En rupea heidän kanssaan käydystä kaupankäynnistä kirjoittamaan tässä, mutta "voimaa 9-5 Aeroon" -topic:ista selviää kaikki oleellinen ja minun arvostus nykyään, kyseistä puljua kohtaan.

Autoonhan laitettiin viime kokoonpanoon: kaikki tiivisteet, alakerran laakerit, moottorin tuenta, maf-, sytkäkasetti, jakopää, wössner männät 90,0mm koossa, walbro 255lph pumppu, t5 nokat, klracing:in venajouset, AR:n ic, AR:n kobra, AR:n imuputki, AR:n kevyempi vauhtis, AR:n dumppi, AR:n vaihteiston vääntötuki, AR:n teräspunos kytkinletkun ja heidän 18t-hybridi mitsu ahtimeksi ja Ferritan pakoputki koko matkalta +quaife.

Jotain taatusti unohtui, mutta siinä nyt suurinosa.

JCarlsonilta autoon tuli softa, jossa ei vielä tässä vaiheessa oltu otettu huomioon kevyemmän vauhtiksen olemassaoloa autossa ja tästä johtuen CE-valo vilkkui ja vikaa etsittiin kiirellä, kun sovittu säätöaika oli jo kalenterissa ja pyrin aina pitämään sanani, kun jotain sovitaan.
Jännitti kyllä kovasti ajaa Vaasaan, kun CE-valon vilkkumiselle ei tässä vaiheessa tietty syyllistä.

JCarlson teki tosiaan autolle "raaka-softan", jolla päästiin auton niputuksen jälkeen Vaasaan säätämään auto rullille ja siellä auto luovutti re85 tankissa 311hv 521nm, joka oli hevosvoimien puolesta suuri pettymys, kun tavoite oli n.330-350hv.

Siitä jäi sen verran hampaankoloon, että lupasin palata seuraavaana kesänä asiaan ja uudella kokoonpanolla. :twisted:

Tosiaan edellisestä kokoonpanosta quaife jäi laittamatta vaihteistoon, kun tekijää ei sille siinä vaiheessa löytynyt ja pari lähikylillä vaikuttavaa pajaa tuotti pettymyksen, molemmat...
Toinen ei vastannut puheluihin, eikä viesteihin ja toinen lupasi ottaa homman, mutta perui sitten, kun vaihteistoa oltiin lähdössä tuomaan hänelle. :evil:

Tästä viisastuneena hankin mäntykorvelta alle 45t-km ajetun vaihteiston, johon päätin quaifen asennuttaa, kun sopiva "seppä" vain löytyy.
No virallista tietä tekijää ei sitten löytynyt, joten päätin keskittyä muiden osien hankintaan.

Eli ahtimeksi autoon tuli usean harrastajan suosituksesta, Garrett GT3071r .64 ja tälle teetin uudet linjat, sitten tilasin mossemieheltä 3"-catbackin, ferritan vastaavan, mutta puoli tuumaa pienemmän tilalle.
Tässä vaiheessa oli tarkoitus silpoa ferritan downpipe ja tehdä sille sopiva v-panta lähtö Garretille.
En kuitenkaan raaskinut putkea alkaa silpomaan, vaan otin privalla yhteyttä "mossemieheen", että tekisikö hän minulle 3"-downpipen custom-lähdöllä, kun en ferritaa kehdannut tosiaan leikkoa.
Tekijä tuumaili ja suunnitteli asiaa vähän aikaa ja suostui lopulta tekemään minulle downpipen tuolle v-pannalle sopivalla lähdöllä.
Sanoin heti alkuun, että minä otan täyden vastuun siitä, vaikka putki ei heti istuisikaan paikalleen, kun putken sovitus oli tarkoitettu oem-pakosarjalle ja pienemmälle ahtimelle.
Tässä vaiheessa tosiaan voisi lisätä, että meinattiin laittaa vakiopakosarjan kanssa auto nippuun, mutta päädyin lopulta "teriksen" tekemään tuubisatsiin ja tätäkään ostosta en ole hetkeäkään katunut.

No, jokainenhan voi ynnäillä tuosta: henkilö 1 tekee pakosarjan, henkilö 2 tekee downpipen ja allekirjoittanut hankkii isohkon ahtimen = "ei tuu onnistumaan helpolla."

Ja niinhän siinä kävi, että downpipeä piti käyttää 2km päässä sorvaamolla, leikottavana ja hitsattavana abouttiarallaa kahdeksan kertaa.
Tähän vielä 5-6 reissua toiselle pajalle, että sai teettää oikean mittaista ja mallista teräspunosletkua ja ahtimen öljyn ulostulon putken, niin aloin olla jo melko kypsää miestä laitteluun. :lol:
Tekisin kyllä kaiken uudestaankin... :oops:

Tässä vaiheessa voisi sitten sanoa, siitä quaifesta ja vaihdelaatikosta.
Eli tekijää urakalle ei ollut löytynyt, mutta sitten löytyi harjaantunut harrastaja, jota voisi kohta "guruksi" kutsua, kun asiantuntemusta löytyy Saabeista vaikka muille jakaa.
Ja tämäkin täysin sattumalta, kun rupesin häneltä kysymään "teriksen" pakosarjasta, josta arviolta reilun 2h puhelun päätteeksi (muistaakseni) sovittiin, että lähetän vaihteiston ja quaifen hänelle laittoon, mutta ensin minun piti hankkia vaihteistoon huolto-osaa ja laakereita, yms ja näin tein ja vaihteisto lähti osineen etelään rahtifirman turvin.
Foorumilla vaikuttava henkilö saa tuoda nimensä esiin, jos haluaa.
Itse en sitä kehtaa jakaa, kun homma oli lähinnä epävirallinen kokeneemman harrastajan avunanto, kokemattomalle, jos nyt jotenkin yritän kuvailla tätä "diiliä".

No vaihteistohan tuli laitosta ja siltä reissulta tuli mukavin väliajoin tietoa ja kuvia, projektin vaiheista ja myös selvisi sellainen asia, että tämä vähän ajettu vaihteisto oli satavarmasti käytetty jossain vaiheessa auki ja syytä tähän ei osattu sanoa, mutta tekijä ei ole ollut mikään "saab-spesialisti"...

No loota oli tästä huolimatta hyvä aihioa ja hyvin tuo on nyt toiminut, kun sitä olen testaillut, tuolla tienpäällä.

Mitähän tähän vielä...
Edellä mainitut on tosiaan ollut sitä laittoa harrastus mielessä ja jos nyt jotain, mitä on muuten pitänyt huoltaa, eli: uudet sumarit, uudet etuvilkku umpiot, uusi starttimoottori, pissapojan suuttimet ja joitan muuta pientä.

Pitkä ja vaihe-rikas tapahtuma ketju, mutta siinä se aikalailla on nyt.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä...

Ja niitä kuvia, niin jos joku osaa kertoa minulle helppokäyttöisen ja ilmaisen kuvanjako palvelun, niin heittäkää ilmoille, kiitos.

Ps. en ole Saabisti, olen vain bensalenkkari, joka tykkää laitella autoja. :wink:

28.6 auto menee uudella kokoonpanolla säätöön.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Kirjoitin kolmatta tuntia, tätä tarinaa ja hymiöitä piti poistella melko liuta, että monessa kohdassa on huumoria ja myös vähän vakavempaa sävyä mukana. :)

Kuvia tosiaan sitten, kun sopiva palvelu niille löytyy. :?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Noniin, nyt ollaan oikeilla jäljillä!
Muistat vaan, että auton virittely harrastemielessä on huomattavasti mukavampaa kun sitä tekee hymy huulilla rauhalliseen tahtiin sillon kun huvittaa, eikä kauheella kiireellä ja vitutuksella pakkopullana :)

Kanttii kokeilla kuvat.fi palvelua.
Maksaa muutaman euron kuussa, mutta ei oo turhia mainoksia ja toimii nopeesti.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja haffu »

Hyvin tiivistetty kertomus, jonka eri vaiheita on kyllä aiemminkin saanut täältä lukea. Ja nimimerkkiinkin olen ainakin yhdellä toisella autofoorumilla törmännyt. 8) kuvat.fi on tosiaan ihan ok palvelu, mutta mikäli tosiaan ilmaista haluaa niin esim. Google tarjoaa omaansa, Microsoft omaansa. Ja on tuo dropbox osottautunut myös ihan hyväksi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Noniin tulihan se sieltä vihdoin. Todella mukava kertomus! Imgur on myös yksi kuvapalvelu, minne voi laittaa kuvia.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Jäi sanomatta tosiaan, että autossahan oli ne surullisen kuuluisat, siemens dekat
suuttimina jotka vaihtuu nyt boschin ev14 mallisiin ja vaikka tankissa ei vielä re85:sta
Olekkaan niin kyllä auto toimii paljon paremmin nyt.

Sellainen "nypytys" kevyellä kaasulla ajaessa, loistaa nyt poissaolollaan.

Niin ja AR:n kobran tilalle tuli maptunin vastaava, gt-sarjan ahtimelle.
Ja sen kaveriksi 90-asteen vahvistettu silikoonimutka, jämerillä klemmareilla.

Ja Coltti on täysin oikeassa tuosta, "hymyssä suin" harrastamisesta, mutta kun
auto ajaa myös käyttiksen virkaa, niin auto ei voi olla montaa viikkoa levällään.
Ja kun olen vielä kuusi päivää viikosta töissä, niin ei laittoon tahdo aina itse keretä mukaan ollenkaan, enkä omista itse edes tallia. :oops:

Ekat kuvat yritän saada illasta laitettua, nyt olen ruokiksella ja puhelimella kirjoitus on erittäin p*rseestä. :D
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

On kyllä mielenkiintoinen projekti! Omaakin femmaa tekisi mieli vähän "parannella", kunhan lompakko antaa myöden.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Noniin, johan tätä on odoteltukkin! Se, mitä tästä on voinut seurata on kyllä ollut niin perse edellä puuhun -meininkiä, että pakostakin kiinnostaa. Varsinkin kun periksi ei ihan heti anneta. Niin ja voithan tosiaan niitä kuvia sensuroidakkin, kun tuolla toisessa topicissa "maan laajuista huomiota" kuumottelit.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

No kokeilen, tuota dropboxia nyt. :)

Hetki...

Edit: ei lataa kovin nopeasti kuvia palvelimelle, mutta lataa kuiten. :D
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Eli tässä ekat kuvat, kun auto saapui minulle:
https://www.dropbox.com/sh/wxr5zujecmhj ... wCSPe2Xrta

Näkyykö kuvat?

Edit: linkki korjattu. :lol:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ja tässä seuraavassa on Abbott racing:in palikat, suurelta osin: https://www.dropbox.com/sh/pjddp3izj979 ... i1AX4sKWta

Edit: jesus, että tämä on hidasta touhua. :roll:
Viimeksi muokannut Juhaska, Ke Kesä 18, 2014 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Näkyy, lisää kuvia vaan kehiin :)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tässä on sitten, sen alustan päivitykseen hankittuja osia: https://www.dropbox.com/sh/sjhvyr6fj9en ... v5A11-vWQa
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Editoin tähän sitten edellisen kesän ns. "stage3" projektin osat, kunhan ne tulee palvelimelle, eli hetki...

Edit: Elikkäs tässä olisi sitten suurinosa palikoista, mitä autoon laitettiin ja on siinä yksi kuva myös, missä moottori on kiinni pukissa: https://www.dropbox.com/sh/1ywjrcxn4f6j ... F3310Up2fa

Yritän katsoa, että onko mitää julkaisun arvoista asennus kuvaa jossain vielä. :oops:
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Hyviä kuvia ja järjettömästi palikoita noissa parissa kuvassa odottamassa asennusta.. Tuosta abbotista, ilmeisesti siitä ei loppupeleissä ollut niin hyvää sanottavaa? Uskaltaako tuolta tilata kamaa?

Silmään iski venttiilien jouset, eikös aerossa ole vakiona kaksoisjouset? Noissa kuvissa näkyy olevan yhdellä jousella. Tulivatko nekin abbotilta ja kuinkahan paljon jäykemmät nuo ovat? Luulisi kahden jousen tekniikan olevan jousivakioltaan huomattavasti jämymmät..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin