Sivu 1/2

SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: Pe Heinä 25, 2014 22:58
Kirjoittaja jemmasta
Noniin, laitetaas tänne vähän "päiväkirjaa" omasta projektista.

Eli tarkoitus saada suht edullinen luotettava matka-auto väsätyksi. Aihiona tingattu
http://www.nettiauto.com/saab/9000/6552199

Tosiaan foorumin mukaan CC, vaikka rekkari väittää toisin. :D

Käyntihäiriö ilmenee kesken ajon, jolloin kaveri hyytyy entisen omistajan mukaan arviolta vuorokaudeksi ja matka jatkuu normaalisti ilman mitään ongelmia. :D Tämä tekolistalla heti kunhan se itsellä ilmenee ja katsastukseen vaikuttavat ensin tehty.

Katsastuksessa tosiaan käyty ja vikalistahan oli lyhyt yllätyksekseni. Panhardin kaksi puslaa vaihtoon, vänkärin vetonivelen suojakumi, seisontajarrun säätö ja huippuna parkkivalo. :mrgreen: Yritin parkkia vaihtaa ennen katsastusta, mutta on vaan ahdas välikkö niin jätin tuossa kohtaa suosiolla kesken.

Kroppa tossa aihiossa on kyllä ikäänsä nähden huippukunnossa, ei juur pellissä missään (edes pohjassa) ruostetta.

Värkkäyslistaa kerätty foorumilta, tarkastuskohteita yms. läpikäytävää. Ajokin luotettavuutta lisäämään.

Tutkimuslistalla myös ilmastointi, joka ei tällä hetkellä juurikaan viilennä. Sekä kattoluukku, joka jumittelee aika ajoin. Sekä bensapumpun asento tankkiin nähden kohilleen, jotta mittari näyttää oikein.

Bensapumppu menee myös vaihtoon, näytti vähän räpellykseltä. Liitin teippailtu kasaan ja pumpusta tukittu jotain töhnällä. Pitänee laittaa kuvaa myöhemmin.

Muutoin kyllä vielä vaikuttaa napakalta alulta :saab:ismiin.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: Pe Heinä 25, 2014 23:22
Kirjoittaja Risto
jemmasta kirjoitti:huippuna parkkivalo. :mrgreen: Yritin parkkia vaihtaa ennen katsastusta, mutta on vaan ahdas välikkö niin jätin tuossa kohtaa suosiolla kesken.

Sekä kattoluukku, joka jumittelee aika ajoin.
Parkkivalo: Avaa konepelti, katso ajovaloumpion ja vilkku-umpion väliin ja havaitse torx-ruuvinkanta. Löysää tätä ruuvia hieman ja vedä vilkku-umpiota ulos/eteenpäin kunnes se irtoaa ruuvin alta ja vedä se varovaisesti irti lokasuojasta, jossa se on kahdella tapilla ja läpivientikumeilla kiinni.

Kattoluukku: Löytyihän sitä ruostetta, sillä kattoluukun aukon reunat usein turpoavat ruosteesta ja luukku takertelee. Ensiapuna reunojen moukarointi takaisin muotoonsa ja lopullinen korjaus on kattopellin vaihto tai uuden pellin hitsaaminen pelkästään vaurioituneen tilalle.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: Pe Heinä 25, 2014 23:57
Kirjoittaja jemmasta
Risto kirjoitti:
jemmasta kirjoitti:huippuna parkkivalo. :mrgreen: Yritin parkkia vaihtaa ennen katsastusta, mutta on vaan ahdas välikkö niin jätin tuossa kohtaa suosiolla kesken.

Sekä kattoluukku, joka jumittelee aika ajoin.
Parkkivalo: Avaa konepelti, katso ajovaloumpion ja vilkku-umpion väliin ja havaitse torx-ruuvinkanta. Löysää tätä ruuvia hieman ja vedä vilkku-umpiota ulos/eteenpäin kunnes se irtoaa ruuvin alta ja vedä se varovaisesti irti lokasuojasta, jossa se on kahdella tapilla ja läpivientikumeilla kiinni.

Kattoluukku: Löytyihän sitä ruostetta, sillä kattoluukun aukon reunat usein turpoavat ruosteesta ja luukku takertelee. Ensiapuna reunojen moukarointi takaisin muotoonsa ja lopullinen korjaus on kattopellin vaihto tai uuden pellin hitsaaminen pelkästään vaurioituneen tilalle.
Epäilin itsekin ruostetta, ei ollut kattoluukussa siitä kyse. Ihan puhdas pelti. Vaikuttaa, että sähköt hukkuu välillä hetkellisesti. Luukku muuten kulkee nätisti.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 00:26
Kirjoittaja Risto
jemmasta kirjoitti:Epäilin itsekin ruostetta, ei ollut kattoluukussa siitä kyse. Ihan puhdas pelti. Vaikuttaa, että sähköt hukkuu välillä hetkellisesti. Luukku muuten kulkee nätisti.
Parempi niin. Katkaisijan kontaktipinnat kannattaa putsata, avasin tuossa joutilaana pyörivän katkaisijan ja mustilta näyttävät.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 00:45
Kirjoittaja jemmasta
Juu, pitää varmaan pyöriä muutenkin läpi auton crc purkki kädessä. Mutta luukusta vielä, niin katkaisijaa painettaessa, kuuluu releen(?) naksahdus, mutta luukku ei vaan liiku. Hetken päästä (15min) uudelleenkokeilemalla luukku taas liikkuu...

Pitää tuota ihmetellä, kunhan saa akuuteimmat pois käsistä.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 00:55
Kirjoittaja Risto
Mistä päin naksahdus kuuluu? Katkaisijasta itsestään kuuluu releen naksahdusta muistuttava ääni ja rele sijaitsee kattopaneelissa.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 01:28
Kirjoittaja jemmasta
Tuo kuuluu katkaisijan ympäristöstä.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 07:30
Kirjoittaja jus
Luukkua liikuttavassa mekanismissa kattopanelissa on rakennettuna kolme stoppikohtaa. Luukkua liikutetaan pitämällä nappia painettuna. Moottori pyrkii liikuttamaan luukkua niin kauan, kunnes mekanismi tulee seuraavan stoppikohdan kohdalle. Jos halutaan liikuttaa luukkua pidemmälle samaan suuntaan, pitää nappi vapauttaa ja painaa heti uudestaan.

Stoppikohdan kohdalla rele naksahtaa. Vanhemmanmallisessa, alumiinikuorisessa, releessä oli omassa 87-autossani kosketushäiriöitä, rele kyllä naksahteli niin kuin kuului, mutta luukun liikuttelu oli vähän satunnaista, ei auttanut napin uudelleen painaminen stoppikohdalle pysähtymisen jälkeen. Muutin johdotuksen uudempaa vihreätä muovikuorista relettä vastaavaksi ja vaihdoin vihreän releen - nyt onkin toiminut ongelmitta siitä saakka.

Stoppikohtien kalibrointi voi mennä pieleen, jos luukkua liikutetaan hätäkäyttöveivillä tai lukkuaukon reunat ovat ruosteesta turvoksissa, eikä luukkumoottorin kitkakytkin pidä. Keskimmäinen stoppikohdista on luukku kiinni-asennossa. Siitä eteenpäin vähän matkaa luukkuaajettaessa tulee tilt-asennon stoppikohta, luukun takareuna ylhäällä. Luukku kiinni-asennosta taakse päin luukkua ajaessa stoppi tulee vähän ennen kuin mekanismin liikerata päättyy. Silloin luukku on liukunut katon sisään niin, että enää kymmenkunta senttiä luukkua näkyy yäpuolelta katsottuna.

Lisäksi luukku tietysti pysähtyy mekanismin liikeratojen päätepisteissä, jos ajetaan stoppikohtien ohi, mutta silloin liike vaan lakkaa, rele ei naksahda. Kannattaa lopettaa napin painaminen :-)

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 08:13
Kirjoittaja jemmasta
Juu, näin katselin. Itseni kun yllätti tuo tuuliohjainmoodi, perä ylhäällä. Kerran on jäänyt perä ylös, toisen kerran kiinniasentoon. Vaikuttaa, että pysähtyy vain stoppikohtiin. Ei ainakaan vielä ole jäätynyt matkalle, joten voisi viitata nimenomaan releeseen. Eikö totta?

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 08:21
Kirjoittaja jus
Voisihan nuo oireet releeseen viitata, tai sitten mekanismin yhteydessä olevaan mikrokytkimeen. Rele on huomattavasti helpompi vaihtaa, aloita siitä :-)

Rele on tuo vihreä:
Kuva

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 08:27
Kirjoittaja jemmasta
jus kirjoitti:Voisihan nuo oireet releeseen viitata, tai sitten mekanismin yhteydessä olevaan mikrokytkimeen. Rele on huomattavasti helpompi vaihtaa, aloita siitä :-)

Rele on tuo vihreä:
Kuva
Lisätääs tekolistalle. ;) kiitos neuvoista.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 09:44
Kirjoittaja saba90
Rele voi myös olla alumiinikuorinenkin. Ite ainakin havaitsin kun aeroon aikanaan relettä etsin että vm.93 autossakin oli vielä alumiinikuorisia. 94 eteenpäin sit löyty vihreätä muovikuorista. Pyörii tossa pöydällä meinaan molemman mallisia releitä

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 10:22
Kirjoittaja jemmasta
Kävin tuota vähän ihmettelemässä, niin tuossa ainakin alukuorinen.

Näyttäis, että on välillä viivettä katkaisijan ja releen välillä. Saattaa ottaa muutaman sekunnin katkaisijan naksauksesta ennen kuin rele naksahtaa. Eli eiköhän tuo releen vaihdolla korjaannu.

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 10:25
Kirjoittaja jemmasta
Tässä bensapumppu, ehkä lienee aika tehdä tuollekin jotain kuten vaihtaa. :mrgreen:

https://www.dropbox.com/s/6jsa0f3vle09b ... .00.52.jpg

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Lähetetty: La Heinä 26, 2014 10:27
Kirjoittaja nalleolut
huh huh mikä ranetus.