Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tehdäänpä pieni projektikertomus tästäkin kulkupelistä illankuluksi. UG puolella jotain tarinaa jo onkin parin vuoden takaa, mutta kirjoitellaan nyt tännekin jotain.

Aloitetaan hieman auton historiasta. Eli kyseisen femman ostin 2011 kesällä, kun olin vielä armeijan leivissä ja Pappamobiili oli aika jättää harrasteautoksi. Aluksi katselin ysikolmosta itselleni käyttöautoksi, mutta kriteereihin (väri punainen tai keltainen, aero, kolmiovinen, vm. 2001-2002) sopivaa menopeliä ei löytynyt Suomesta eikä Ruotsista. Vaihtoehtoihin piti sitten lisätä myös femmat. Kriteereihin kuului, ettei auto saa olla ainakaan automaatti eikä varsinkaan hopeanharmaa. Yksi punainen automaatti femma oli sellainen mitä kuolasin, mutta siitä ei sitten kuulunut mitään, kun myyjään otti yhteyttä (ruotsalainen autoliike muistaakseni) Noh, löytyi sitten tämä kyseinen yksilö Ruotsista Örebrosta nimim. Core2 avustuksella. Auto on alunperin mennyt Italiaan, mutta tullut sen jälkeen takaisin Ruotsiin ja nyt siis Suomeen. Värissä joustin, mutta manuaalilaatikkoinen piti kuitenkin olla. Nuorimies jaksaa kyllä hämmentää vielä vaihteita. Ja hyvä se on ylläpitää vaihteidenvaihtamisen taitoa. Ainakin, kun isoveljen (ajanut automaatilla muutaman vuoden) ajamista manuaalisella nykyään seurailee, niin eipä olisi pahitteeksi ajaa vähän pidempään manuaalilla...

Tällainen siis tuli hankittua (1. kuvassa alempana oleva...):
Kuva

Kuva

Kuva

Ja heti ensitöiksi piti ostaa lippa takakonttiin :mrgreen:
Kuva

Tästä autosta piti tulla sellainen käyttöauto, millä pitäisi ajaa ihan perus arkiajoa ja antaa sen olla sellaisenaan. Voiko niin muka autoa pitää???
Pienet muutokset alkoivatkin tosiaan takalipan liimaamisella ja maalaamisella. Sitten, kun olin nähnyt jossain femmassa mitä olin Ruotsista katsonut, 99 turbon ahtopainemittarin ja olin siihen kovin ihastunut, niin pitihän sellainenkin metsästää omaankin kojelautaan.
Omasta mielestä ainakin ihan näyttävä retrolisäys femmaan ja muistuttamaan mistä turbo-saabisimi on alkanut. 99 mittari on kytketty tottakai siten, että siinä toimii myös night panel-toiminto.
Kuva

Äänentoistoa on myös vähän paranneltu. Ei mitään kovin kummoista, mutta kaikki muut kaiuttimet paitsi keskietukaiutin on vaihdettu hieman laadukkaampiin kuin Saabin orggis pahvikaiuttimet. Lisäksi hommasin AS3 vahvistimen kun halavalla sai :lol:
Lisäsin siis myös kaiuttimet hattuhyllylle, mutta tällä hetkellä nekään ei ole enää käytössä vaan ne on korvattu Pioneerin 6x9 aktiivisubilla, joka on sijoitettu nyt oikean etupenkin alle. Samanlainen kuin pappamobiilissakin on, johon olen ollut ihan tyytyväinen. Eihän sillä mitään taustapeilinheilutusbassoja saa, mutta riittävän hyvät toistot alapään sointuihin.
Jossain vaiheessa hommasin uuden soittimenkin vanhan tilalle. Uudeksi soittimeksi tuli Saabin alkuperäinen kosketusnäytöllinen Denso-navisoitin. Ahosen Arin avustuksella saatiin soitin ja navi pelaamaan. Soittimen mukana tuli myös kuuden cd:n vaihtaja takakonttiin. Sen tilalle olen kuitenkin ajatellut hommata SaabAux järjestelmän, että saa padin tai phonen kiinni soittimeen, se kun nyt alkaa olla sitä nykyaikaa enemmän kuin CD-levyt :lol:

Tosiaan kaikkea pikkunäppärää "tuuninkia" on tullut tehtyä ajanmittaan. Aarnikotka tarrat liimasin tietysti lokasuojiin.
Kuva
Samoin takaluukkuun tuli hommattua ng-femman merkit.
Kuva

Kuva

Kojelaudansomiste on vaihtunut puisesta hiilikuituiseen versioon, mikä sopii nuorelle miehelle ehkä vähän paremmin kuin tuo "jalopuu"somiste, mitä nyt meidänkin perheen autoissa on ollut tusinassa viiskymmentä :mrgreen:
Kuva

Vanteitakin on ollut useampia kuten kuvista näkyy. Ensin oli alla nuo tarvike viisipuolaiset, joilla ajelin ainakin ensimmäisen kesän. Sitten hommasin nuo 9-3 aeron 5x2 puolaiset vanteet, jotka ovat nykyään talvivanteina. Tällä hetkellä on autossa kesävanteina 18" 9-3 aeron 10 puolaiset vanteet, jotka piti käydä Ruotsista asti hakemassa. Näidenkin kanssa nimim. Core2 oli oikein suureksi avuksi. Parina talvena oli myös jotkut 16 tuumaiset pappalinearvanteetkin alla, mutta ei niistä sen enempää...
Kuva
Kuva
Kuva

Mitähän muuta tässä voisi kertoa. Etanolisofta on laitettu 2006 aeron softalla, eli noin niinkuin periaatteessa pitäisi kai se 260 kaakkia olla pellin alla. Tosiaan etupenkit vaihdoin 2002-> oleviin sporttipenkkeihin, kun ne ovat paremmin muotoillut kuin nuo alkuperäiset 2000 aeron penkit, jotka taitaakin olla ihan normipenkit. Penkkien vaihto lähti oikeastaan siitä että piti saada penkinlämmitykset, koska Italia. Päiväajovalot asentelin myös joskus paikoilleen.

Siinä auton historia tähän mennessä. Nyt alkaakin sitten se varsinainen projekti osio :D
Etupuskuri oli tässä aika heikossa hapessa, koska autolla oli ajettu Ruotsissa paljon hiekkateitä. Etupuskuri ja konepelti on täynnä kiveniskemää, samoin tuulilasi. Oikeastaan jo siitä lähtien, kun auton ostin, haaveilin 2004-2005 aeron ulkonäöstä. Olisihan sen puskurin voinut ehostaa ja laitella kuntoon, mutta siitä sai hyvän tekosyyn aloittaa tämä projekti. Eli projektin nimi olisi päivittää femma vuodesta 2000 vuoteen 2004 tai 2005 pl. muutama ulkonäköseikka kuten peilien kuoret. Osien keräilyn aloitin jo pari kesää sitten, kun sain takapuskurin mielestäni ihan maltilliseen hintaan. Puskurin mukana piti tulla parkkitutkakin, mutta sitä ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan. Takapään osat hommasin muutenkin samana kesänä melkein kaikki. Sitten olen pikkuhiljaa hommannut tarvittavia osia, ja nyt oli kesällä suurinpiirtein kaikki tarvittava koossa, joten saatoin aloittaa hommat. Opiskelijabudjetti hieman haittaa harrastusta, kun pitää monta vuotta kerätä osia että saa rahat riittämään elämiseenkin :lol: Täksi kesäksi jäi hommattavaksi ajovalot sekä liittimiä muutoksiin +pakoputkisto, mikä piti jättää ensi kesäksi, mutta vanha putkisto ei oikein istu hyvin uuden puskurin kanssa, niin päätin sitten että ostan uuden.

Valmistelevina töinä väkästelin uudet päiväajovalot sumuvalojen kehyksiin.
Kuva

Kuva
Ylemmässä kuvassa tosiaan lamput on vielä ihan irrallaan mallintamassa lopputulemaa. Ihan kohtalaiset niistä tuli liimauksen jälkeen. Olisi ne voinut paremminkin tehdä, mutta eipä noilla ammuta ja ajavat kuitenkin asiansa. Ja jos jollain on tarve niitä lähempää tarkastella, niin siinäpähän sitten kyykistelee niitä katsomaan.

Varsinaiset hommat aloitin viime lauantaina ensimmäisenä kesälomapäivänä vaihtamalla takavalot, koska ajattelin sen olevan sopivan helppo ja leppoisa tapa aloittaa tällainen projekti. Ja sehän ei kummoinen juttu ollutkaan: muutama mutteri pois, vanhat valot pois ja uudet tilalle. Takavalojen väliin tulevalle paneelille piti porata neljä uutta reikää takaluukkuun. Seuraavana päivänä aloinkin sitten purkamaan takapuskuria pois ja asettelemaan uutta tilalle. Vanha lähti sujuvasti pois, mutta uudempi puskuri ei sitten mennytkään aivan niin helposti paikalleen, eikä se vieläkään ole kunnolla paikallaan. Uudesta puskurista oli mennyt rikki kiinnikkeet, jotka tulee takavalojen alle ja puskuri ei siksi oikein istu kunnolla. Vai voiko siinä olla jotain muuta vielä? Ne jotka ovat tehneet saman operaation niin voivat varmasti valaista asiassa, että tarvitseeko puskuriin tehdä jotain muutoksia???
Kuva
Pahoittelut kuvien huonosta laadusta, ei jaksanut panostaa kuviin tällä erää niin paljoa, että ne ovat joko phonella tai padilla otettuja.
Sovitan kaikki uudet osat paikoilleen, ennen niiden maalausta, ettei maalauksen jälkeen tarvitse ruveta runnomaan niitä paikoilleen.

Takapuskuri on siis vielä vähän vaiheessa, kun en ole niitä uusia kiinnikkeitä vielä saanut hommattua. Eilinen päivä menikin sitten etupuskurin ja ajovalojen kanssa touhutessa. Uusi puskuri menikin varsin vaivattomasti paikoilleen, vaikka ajattelin, että siinä olisi enemmän ohjelmaa. Puskurin styroksia hieman muokkasin ja siinä kaikki. En ole tosin vielä laittanut sitä kiinni millään kertaakaan, että pari uutta reikää joutuu poraamaan kiinnitykseen. Ajovaloille olin hommannut tukiraudat, jotka sinne kuuluisi, mutta ne niitö sitten loppujen lopuksi ajatellut käyttää, koska ajovalot asettuivat hyvin paikoilleen ilman niitäkin pienen hienosäätölekan käytön jälkeen. Eli yhdelle vanhalle kiinnikkeelle piti antaa vähän lekaa, että uusi lamppu mahtui paikoilleen kunnolla. Samoin pitää vääntää vielä yksi kiinnitysrauta molemmille valoille. Mutta loppujen lopuksi homma ei kyllä todellakaan ollut niin paha kuin olin odottanut, kun täällä foorumillaki on jossain sanottu että on mahdottomuus faceliftata femma.

Kuva
Kuva

Tänään aloitinkin sitten lamppujen sähkötyöt, koska liittimet olivat vaihtuneet ajan saatossa. Sähköjohtojen värikoodaus oli kuitenkin onneksi säilynyt yhtä johtoa lukuunottamatta ennallaan. WIS:stä kuitenkin tarkistin vielä kytkentöjä, kun ei niihin väreihinkään viitsi ihan sokeasti luottaa. Olin tilannut liittimet purkuautoista n. 10cm johtosarjanpätkän kanssa, että ne oli sitten helppo tinata vanhaan sarjaan. Eli ihan vain tinalla, kutistesukalla ja eristysteipillä tein liitokset. Ei ollut kovin kummoinen homma, vaikkei sähkötyöt meikäläiselle mitään ominta alaa olekaan. Takavalojen kanssa tuli ensimmäisellä kerralla SIDiin herjaa, mutta se johtuikin vain palaneesta jarruvalosta.

Kuva

Huomenna jatkuu hommat. Onhan tässä vielä kaikenlaista pientä tulossa ennen kuin tämä projekti on valmis. 2011 ajattelin etten viitsi sen suuremmin tästä ruveta mitään projektikertomusta tekemään, mutta olisi näköjään voinut kun ei kaikkea oikein enää muistanutkaan mitä on tullut tehtyä autolle :roll:

Tää nyt oli vaan tämmöne...
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vai tämmönen vaan! :D Kyllä on taas hienoa käsityötä Paavolta! Tätä on todella hienoa seurata, hyvä Paavo!

Terveisin Risto
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään seurasi seuraavaa:

Ajovaloille rupesin kiinnikkeitä sovittelemaan, tai eipä niissä hirveästi sovittelemista ollut, kun kaksi osui suurinpiirtein kohdilleen ja yhdelle piti tehdä listanpätkästä pieni sovite.

Kuva
Kuva
Kuten näkyy niin ei siinä suuria heittoja ole. Tein siis tuohon ulommaiseen kiinnikkeeseen sovitteen alumiinilistasta.

Kuva
Valmiina paikoillaan.

Tänään tuli myös postia Ruotsin maalta: maalatut listat (vm. 2006-2010 femmasta) oviin ja etulokasuojiin. Aiemmin jo oli tullut maalatut ovenkahvat Ruotsista. Eli tarkoituksena olisi siis listat, myös puskureista, vielä maalata korinvärisiksi. Ovenkahvat ovat aika lähelle oikeaa sävyä jo valmiiksi, ne on sitä uudempaa hopeanharmaata (Parchment silver tjsp.), eli ei oo sama väri kuin tässä autossa. Nuo ovat kuitenkin sen muotoiset, että niistä ei välttämättä erotu sävyero. Huomenna ajattelin testata yhtä paikoilleen ja katsoa sitten, että vaatiiko maalauksen.
Kuva
Kuva

Kuva
Isä-Pohjalainen on selvästi aloittanut kilpavarustelun, kun on lineaariwagoniin tulossa helmaa ja spoileria :mrgreen:

Päivän lopuksi annoin takakontin alareunalle vielä vähän nailonlaikkaa, koska se oli aika heikossa kunnossa jo (ruostetta). Vedin myös spoilerin ja luukun väliin vähän possuliimaa, että se sulautuu maalauksen jälkeen paremmin luukkuun.

Huomiseksi on luvattu ilmeisesti melkoista myrskyä ainakin tänne Keski-Suomeen, että voi olla, että joutuu vain jotain pientä näpräämään sisätiloissa. Perjantai meneekin sitten ralleissa Kakaristossa, että silloin ei ainakaan tule mitään edistystä.

Mutta näillä mennään.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Aamu alkoi ihan hyvässä kelissä, mutta nyt puolisen tuntia sitten alkoi kyllä sellanen myrsky, että ei kyllä viitsinyt enää tallilla olla.

Aamulla ensitöiksi kokeilin yhtä maalattua ovenkahvaa takaoveen. Takakahvan vaihtaminen oli aika simppeli juttu. Mitä WISistä katsoin niin etukahvoissa onkin sitten vähän enemmän turaamista, mutta eiköhän nekin sitten saa vaihdettua kun on ajankohtaista.

Kuva
Sen verran on maalissa sävyeroa, että ainakin omaa silmää häiritsee turhan paljon, eli menevät maalaukseen muiden osien kanssa. Kahvat karhensinkin jo karhunkielellä valmiiksi odottamaan maalausta.

Tänään myös maalasin ruosteenestomaalilla ja pohjamaalilla takaluukun alareunan, mitä eilen hioin puhtaaksi ruosteesta. Viikonlopun aikana pitäisi laittaa vähän kittiä sitten maalin päälle ja hioa se maalauskuntoon.
Lopuksi vielä hioin takapuskurin muovilistoja, että niistä saa tasaiset maalausta varten.

Nyt ralliradion pariin.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Rallihulinoista selviydyttyä pääsikin taas projektin pariin.

Tänään piti kittailla takakontin alareuna, mutta viime kittauksista olikin kulunut sen verran jo aikaa, että eihän niillä vanhoilla kiteillä mitään tehnyt. Jää siis huomiseksi se homma. Kuva kuitenkin tämän hetkisestä tilanteesta.

Kuva

Sen sijaan sitten aloinkin vielä hiomaan takapuskurin listoja. Ensiksi 400 ja sitten vielä vesihiomapaperilla. Alle muovipohjuste ja päälle joku muovimaali. Täytyy vielä katsoa kun on kuivunut, että onko kuinka paljon vielä paikkailtavaa listoissa.

Kuva
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Jatketaan.

Tänään oli siis vuorossa takaluukun kittausta. Oli sen verran mukavaa puuhaa, että tein oikeen kahteen kertaan. Ensimmäisellä kerralla tuli laitettua vähän turhan vähän kovetetta, niin ei kovettunut joka paikasta kunnolla, niin uusiksihan se sitten meni.

Kuva
Huomenna sitten hionta ja lisää kittiä niihin paikkoihin mihin tarvitsee.

Sumarien uudet liittimet oli tullut Jämsän Tammer-Dieseliin, joten niitä pääsi myös tänään tinailemaan paikoilleen. Tinailut onnistui ja sumarit rupesivat toimimaan.

Kuva

Sitten vielä koitin maalailla vähän etupuskurin listoja ja ne onnistukin ihan hienosti, mutta sitten kun vedin pohjamaalia päälle niin rupesi maali reagoimaan. Olin liian hätänen, kun maali ei ollut kerennyt kunnolla kuivaa, joka kohdasta, niin siksi rupesi varmaan keittämään. Uusiksi meni tämäkin homma, mutta onneksi on lomalla aikaa väsätä...

Kuva

Tänään lähti pakoputkikin (puolisatsi) tilaukseen Pro-Carserviceltä. Nyt onkin vähän luppoaikaa tän kanssa, vaikka onhan noissa puskureiden pohjatöissä ja takaluukussa hommaa, mutta sitten täytyykin odotella uusia osia ja maalauksia, että pääsee jatkamaan oikein urakalla.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Päivitellään tilannetta pitkästä aikaa. Mitään ei sinänsä ole tapahtunut, kun olin viikon lomareissulla, niin hommat seisoi sen aikaa. Isä kyllä teki puskureiden pohjatöitä vielä jonkin verran lisää. Maalaukseen ne saa ilmeisesti vasta ensi viikon loppupuolella, mutta on tässä vielä kaikenlaista pientä tekemistä ennen sitä.

Eilen kävin hakemassa PCSltä uudet takapuskurin kannattimet ja pakoputkiston, jota piti tänään ruveta asentelemaan. Ihan mielenkiintoista hommaa, kun ei saa autoa kunnolla ylös. Takapää rampeilla ylös ja etupäätä vähän ylös tunkilla. Kyllähän sinne tällainen solakka 92 kiloinen poika mahtuu, mutta ei siellä kyllä turhan paljoa tilaa ole töitä tehdä.

Etuvaimentimen mutterit oli yllätysyllätys ruostunut aika huolella, eikä niiden kokokaan enää ole varmaan mikään (pitäisi varmaan olla 11 tai 12). Ei ainakaan mikään hylsy käynyt kunnolla. WD-40 laitoin sinne mytimään, mutta veikkaan että menee rälläkkähommiksi huomenna. Sopivasti kun olin kaiken laittanut pihalle valmiiksi ja päässyt vähän työn alkuun, niin sade tulee pilaamaan kaiken. En nyt sitten tänään saanut mitään aikaiseksi, mutta onhan tässä yli viikko aikaa ennen kuin pääsisi muutenkaan kasaamaan autoa.

Laitetaan nyt kuitenkin kuva uusista osista
Kuva
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ne pakoputken laippaliitosten mutterit on alunperin 13mm, ihan hyvin ne sieltä katoaa ajan saatossa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

OK, 13mm kokeilin, mutta sen verran on kyllä syöpynyt, että ei se enää käyny.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, ei siitä saa enää otetta muulla kuin kunnon lukkopihdeillä. Sopivasti irrotusainetta, vähän rälläkkää tai jotain millä mutteri ottaa hieman lämpöä ja pitäisi lähteä auki.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Nonni, ei malttanut odottaa huomiseen ja kun ei sieltä pahempaa vesisadetta tullutkaan, niin asennettiin isän kanssa putki paikoilleen jo tässä illan kuluessa.

Ne kaksi pahaista mutteria sai osakseen sahaa, rälläkkää ja hiomakonetta. Kyllähän ne askaretta tuotti, mutta lähtivät viimein. Sitten ei muutakun vanha putki pois ja uutta putkea tilalle. Simonsin sarja istui ihan hyvin paikoilleen, ainoa vaan että uuden ulostulon kannake ei kauhean tukevalta tuntunut, että siihen kehitetään huomenna uusi ratkaisu. Kyllä se noinkin pysyy, mutta parempi tehdä kunnolla nyt kun on vielä muutenkin auto vähän palasina.

Äänimaailmakin oli oikein hyvä, ei mikään teini-corolla-rei'itettyputki ääni, vaan sivistyneen sporttinen 8)

Kuva

Kuva
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään tehtiin uusi kiinnike pakoputkelle ja nyt pitäisi kyllä pysyä. Varmaan pitää vielä vähän hienosäätää putkien asentoa kunhan saa ensin puskurin paikalleen.

Kiinnikkeen väsäämisen jälkeen hioin vielä vähän listoja ja kahvoja ennen kuin vedin niihin maalia päälle. Rasvanpoistoaineella kävin läpi kaikki ennen maalausta, mutta silti pariin listaan tuli muutama silikonikuoppa. Uuden maalikerroksen jälkeen en ainakaan huomannut niitä enää, mutta täytyy katsoa kun on kunnolla kuivanut.

Kuva

Osaisiko joku kertoa hyvää työkalua listojen poistamiseen? Joku muovinen/kuminen kampihan se saisi olla, ettei naarmi maalipintaa autosta. Saabilla on joku erikoistyökalu ollut listojen poistamiseen, mutta eipä sellaista ainakaan meidän tallilta löydy.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
aitosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2013 22:51
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja aitosaabisti »

Tuossa kuudennessa kuvassa kun näkyy tuo saabin logo niin mistä olet hommannut?
Saab 9000cs 2.0t 1997
Saab 9000cse 2.3T 1996 (ex)
Saab 900 2.0 1990
Saab 9-5 vector 2.3tA 2008
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mistäs ledeistä sinä nuo päivävalot rakensit, eivät ilmeisesti täytä katsurin vaatimuksia?
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 Sedan Aero 2000 (Faceliftausta ym. jaarittelua)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Joku Motonetin satsi. Pitäisi olla kaikenlaisia hyväksyntöjä (A, RL, e-hyväksyntä?), ei kai noilla pitäisi katsastus-sedän kanssa tulla ongelmia?

Ja jos tulee, niin otetaan sitten pois katsastukseen mentäessä...
aitosaabisti kirjoitti:Tuossa kuudennessa kuvassa kun näkyy tuo saabin logo niin mistä olet hommannut?
Teetetty paikallisessa yrityksessä.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vastaa Viestiin