Aloitan tälle meidän perheen ns. ykkösautolle/vaimon työmatkakinnerille uuden projektitopicin ikäänkuin oman muistin tueksi, vaikka auto on periaatteessa ollut työn alla jo aika pitkään.
Tarina alkaa siitä, kun päätimme lisääntyä ja vaimolla jo ennen tapaamistamme ollut Grande Punto näinollen aikoi käydä ahtaanoloiseksi. Farkku-femmaa koitettin metsästää, mutta sellaisesta ei koskaan päästy kauppoihin asti. Laajensimme sitten hakua muihinkin merkkeihin. Loppujen lopuksi tämä nykyinen Femma päätyi meille sillätavoin, että kaverini (kova Fordisti) oli ottanut ko. Saabin vaihdossa Omegaan. Ja juuri sillä hetkellä saimme sovittua myös kaupat. Fiude käytiin vaihtamassa farmarimallin V6 Mondeoon Kemissä ja seuraavana päivänä tehtiin vielä swappi kaverin kanssa. Molemmat oli tyytyväisiä. Ainakin jonkin aikaa. Vähänpä tiedettiin...
Elettiin siis alkutalvea 2012 Kaverilla hajoili Mondeosta sitä sun tätä, mm. tuulilasi seuraavana päivänä kaupoista. Mutta ei siitä sen enempää. Saabista on saanut kaivaa ranetuksia pois aivan urakalla. Näiden varjolla on jäänyt pelottamaan, miten remontoidun koneen kohtalo päättyy. Jos autokorjaamon omistaja rakentelee muuten omaa autoaan 'vähän sinne päin' niin silloin ei auta kuin pitää sormia ristissä ja luottaa että laakerointi ja rengastus on tehty kuten asiaan kuuluu. Eipähän tuo vielä osoita leviämisen merkkejä siltä suunnalta. Ensimmäinen takaisku taisi tulla kun polttoainesuodin alkoi vuotaa. Sen jälkeen hajosin moniurahihna riekaleiksi 200km päässä kotoa, lauantai-iltana, keskellä talvea. Onneksi olin ostanut uuden hihnan ja rullat marmorilta. Vaihto suoritettiin pohjolan tallissa. Tämän jälkeen autoon alkoi myös ilmaantua erikoisi käyntihäiriöitä joille ei kuitenkaan varsinaista yhtä syytä löytynyt. Tuulilasi myös särkyi sopivasti. Saabista myös sitten kilahti Garretti komean savupilven saattelemana keväällä 2013, ja auto jäi seisomaan moneksi kuukaudeksi. Aikaa ja rahaa meni ku hankin autoon osia palikka kerrallaan. Perheessä yksi tuore tenava ja kotiäiti minun lisäkseni, niin eipä sitä vaan ostellakkaan marmoria tyhjäksi yhdellä rykäisyllä.
Seisonnan aikana tuli ostettu mm. Mitsun ahdin, uusi softa, b-pumppua, b-paineensäädintä, ym. hilua. Näitä rupesin sitten taas pohjolan tallissa vaihtamaan syksyn saapuessa. Homma alkoi tuntua tappuraiselta ja paleli ja v*tutti. Käyttöauton rassaaminen ei ole niitä mieluisimpia hommia tällä hetkellä. Mieluummin käytän saman ajan perheen parissa tai ns. oikeiden harrasteiden lumoissa. Mielessä pyöri lujasti, mistä saan autolle tallipaikan tai vaihtoehtoisesti maksan itseni kipeäksi ja vien auton korjaamolle laitettavaksi. Mutta mistä löytää Saabin päälle ymmärtävä korjaamo joka tekee homman varmasti luotettavasti. Asiaan tulikin sitten puolivahingossa ratkaisu kun töissä tuli vastaan eräs tälläkin foorumilla vaikuttava harrastaja, joka lupasi ottaa Femman hoiviinsa. Eipä muutakuin kättä pälle ja ensilumetkin tulivat sopivasti. Elettiin marraskuuta 2013. Roudasin kaverin tykö Femman kaikkine tykötarpeineen olikohan perjantai-iltana. Lauantaina tuli soitto, että auto olisi nyt sitämyöten valmis. Voi sitä onnenpäivää. Samalla autoon oli pyytämättä vaihtunut tuoreemman malliseksi muutettu EVAP, uudet alipaineletkut, ynnä muuta hifistelyä. Tällaiselle huoltajalle haluan viedä autoni tulevaisuudessakin. Noh. Femmassa tuli leima-aika tappiin ja ei muuta kuin konttorille. Sanomista tuli, palaneita polttimoita, pakoputki vaihtoon, tuulilasi vaihtoon, mitähän kaikkea. Kahden sivun vikalista.
Tästä auto vielä pajoitettiin kuntoon. Putki vaihtui Mossemiehen tekemään 3" ränniin, tuulilasi vaihdatettiin paikallisessa likkeessä ja kohta on vuosi ajeltu ilman isompia murheita (koputtaa puuta).
Autoon siis on laitettu meilläolon aikana ainakin seuraavaa palikkaa:
Merkkiliikkeestä:
- Ahdin Mitsubishi TD04HL-15T (mallia Aero); 12/2013
- Öljy- ja vesiputket edelliseen; 12/2013
- Ahtimen iso imucobra kiristimineen (mallia Aero); 12/2013
- Moniurahihna rullineen (pitkä malli); 1/2013
- Etupyörän laakeri; 1/2013
- Termostaatti; 12/2013
- OEM alumiinivannesarja; 1/2013
- Kangasmattosarja; 1/2013
Tarvikeliikkeestä/muilta osatoimittajilta:
- Takajarrupalat (Girling); 9/2014
- Vakaajan koiranluut eteen; 8/2014
- Tulpat 5000km välein (NGK BCPR7ES-11)
- Öljyt 5000km välein (GM 5W30)
- Polttoainepumppu (Deatschwerks DW200); 12/2013
- Bensanpaineensäädin (Bosch 4bar); 12/2013
- Polttoaineensuodatin; 1/2013
- Tuulilasi; 12/2013
- Ilmastoinnin lauhdutin+kuivain (Hella); 6/2014
- 3" rosterinen downpipe; 12/2013
- 3" rosterinen catback; 12/2013
- Uusi etanolisofta (by vesa67); 12/2013
- Kesärenkailla ajettu tämä ja viime kesä
- Uusi Akku (Fiamm L380+); 12/2013
Muuta äskettäin uusittua:
- Ali-/ylipaineletkut; 12/2013
- EVAP tulpattu vastaamaan tuoreempia kehitysversioita; 12/2013
- Vaihteistoöljyillä ajettu n.10tkm; 1/2013
- Lasinpyyhkijöiden koneisto vaihdettu ehjään käytettyyn; 12/2013
- Sisäpistokkeen johto vaihdettu ehjään
On kai siihen myös uusittu polttimoita ja muuta kuluvaa aina tarpeen mukaan. Kaikkea uusittua ei oikein voi muistaa. Tarkoitus olisi rakennella myös audiopuolta. Vielä en ole varma tuleeko tähän aikaviivesäädöillä varustettu järjestelmä vai kevyempää päivitystä kojelautakaiuttimien uusimisen muodossa. Johonkin autoon se 'haaveiden setti' kasataan. Femma olisi pätevä alusta mutta asia on näin, että se on enemmän vaimon kuin minun ajossa joten itsepä en pääsisi kovinkaan paljoa nautiskelemaan hifistyneestä soundista. Rouvalle tuntuu riittävän Saabin AS2.
Saab 9-5 2.0T MY02 + sivuprojektit
Saab 9-5 2.0T MY02 + sivuprojektit
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91