Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Syksyn pimenevinä iltoina olisi tarkoitus laittaa otsikon mukainen käyttöauto kuntoon.

Huoltoa tulossa: Värikoodaus: Valmis Keskeneräinen

-Lämppärin kenno
-Lämppärin hana
-Puhaltimen moottori
-Moottoriöljyt
-Vaihteistoöljyt 08.11.14
-Termari 08.11.14

-Lappu kuskin jalkotilaan

Vuosi sitten laitoin uudet tiivisteet hanaan ja nyt taas kastelee jalkatilan, kenno vuotaa koteloon ja kanavia pitkin valuttaa nesteet takapenkille kun on jyrkkä mäki.

Puhallin hajosi jo kesähelteillä, mutta nyt rupeaa vetämään niin rankasti ikkunat huuruun ettei ole mukava ajella.

Vinkkejä kaivataan mitä kennolle tekisi (korjaus vai uusi) ja mistä mahtaisi saada kunnollisen hanan ?


Edit: Otsikkoa muutettu
Edit: Kuvat siiretty kansioon, linkit ei alkupäässä toimi Satkun laittoa kansio
Viimeksi muokannut JJ-99, To Marras 20, 2014 14:53. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tuo puhaltimen moottori voi sitten olla isomman työn takana...
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kojelauta siinä pitää purkaa, kerran olen sen tehnyt niin nyt luonnistuu näppärämmin.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kuvapäivitystä kuljettimesta

Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4

Puhaltimen moottori+siivet
Hana Kokemuksia motonetin hanoista?

Onko kannattavampaa ostaa suoraan uusi kenno vai yritää paikkauttaa vanha? Tuntuu olevan hinnoissaan nuo lämmityslaitteen kennot.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Ryhdikkään näkönen satku. Kennoja luulisi löytyvän romikselta melko edulliseen hintaan, kuten nuita hanoja ja puhallinmoottoreitakin. Toki niillä ei välttämättä ole toimintatakuuta, mutta tuskinpa ne kalliitakaan ovat :roll:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Uusi hana hommattu ja lämppärin puhallin vaihdettu.

Tarvikepuhaltimella oli tietysti yhteensopivuusongelmia, siivet tulivat liian pitkälle ja johdot eivät sopineet liittimeen. Korotuspala saatin rakennettua ja johdot kytkettyä. Ja taas puhaltaa 8)

Uudet kennot tuntuvat olevan kiven alla, marmoritiskillä hinnaksi olisi muodostunut yli 400e.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Hana ja kenno vaihdettu. Kävi tuuri kennon hankinnan kanssa, uusi nissensin kenno postikuluineen 50€

Vaikka miten koittaa ilmailla niin tuntuu ettei puhalla kunnolla lämmintä... Nyt vain kovaa ajoa niin saadaan ilmat liikkeelle.

Edit1: Ajettu, ilmattu, puhaltaa kuumaa vain kun kierrokset yli 3000/rpm. Ei ole ohitusventtiilihässäkkää, poistettu jo aikaisemmin.

Edit2: Huuhdeltu jäähdytysnestejärjestelmä, ei auttanut. Huomenna radiator cleania sekaan.

Edit3: Nesteet vaihdettu, radiator cleanit käytetty läpi. Ei muutosta.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Morjesta vaan

Kabiinin lämpenemisessä ei muutosta. Seuraavaksi kokeillaan termarin vaihtoa.

Rakentelin tänään johdon vikakoodien lukua varten ja tulokset oli seuraavat.
  • 12231
  • 12111 Imuvuoto, Lambda tai IMM
  • 12241
Imuvuodoilta aikanaan testasin, ei löytynyt. Nyt pitäisi löytää kunnon mittari, pysyyköhän halpa yleismittari lambdan vaihteluiden perässä?
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja eegas »

Ettei vaan olisi vesipumppu, joskus siivet hävinneet jonnekin?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Joo vesipumpulle kans ääni ton käyttäytymisen perusteella.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Vesipumppukin on uusittu vasta muutama kuukausi takaperin :?
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Diagnosointia suoritettu, vesipumpulta hanalle menevä letku kokoajan napakka, kun antaa kierroksia niin kovenee letku joka tulee hanalta, muuten löysähkö.

Tosiaan uusi vesipumppu, hana ja kenno. Kun juoksutin vettä vesijohtoverkosta kennon ja hanan läpi tuli ihan hyvällä virtauksella. Termarikin näyttää toimivan.

Missä mättää? Ideat alkaa loppumaan... Voisiko hanan läpi virrata loppujenlopuksi huonosti nestettä? Säätövipu toimii ja liikuttaa hanaan mekanismia.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja tehave »

hana sitten varmaan säätyy ääriasentoihinsa..

vaikuttaakos tuossa mallissa se että vedentäyttö korkki on varmasti tiivis?
jossain vesi ei kiertänyt oikein jos painekorkki ei pitänyt painetta yhtään.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Otan huomenna akselin irti ja pyörittelen käsin, katsotaan onko vaikutusta.

Paisarin korkki on huollettu ja pitää paineet.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Hana kääntyy ääriasentoihin, tulee haalea ilmaa alle 3000rpm vaikka flekti huutaa. Paisarin korkki pitää paineet.

En voi sulattaa tätä, kun :saab: tunnetusti on lämmin talviauto.

Viikonloppuna vaihteistoöljyjen vaihto, jos oikein villiksi heittäytyy saattaa ilmestyä uutta peltiä kuskin jalkotilaan.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Vastaa Viestiin