Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Vaihteistoöljyt vaihdettu, litran sai imettyä ja kaksi litraa sinne meni.
Käytin ensiksi 10w-30 öljyn läpi. Reilun ajelun jälkeen imasin pois ja tuoreet öljyt värjäytyneet pikimustaksi. Laatikko toimii paremmin kuin ikinä omistuksen aikana. Olihan noilla öljyillä ajettu jo 280t/km.

Termarikin oli jo vaihtokunnossa, lämmöt nousee nyt nopeasti ja huomaa lämpöviisarista milloin termari aukenee, käy kuin kello 8)

Kabiini edelleen kylmä, pitääkin ottaa uusi vesipumppu irti ja katsoa jos se olisi porsinut...
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Minkä termostaatin laitoit? Menikö paikalleen orkkis 88 asteinen?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Calorstatin(vernet) tai mitä lie siinä lukikaan ja asteita 88.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Tänään tuli käytyä romiksella ja mukaan tarttui muovinpalanen takaikkunan yläreiunaan (kattotelineiden kantin päähän) sekä :saab:kaiutin ritilät, putsattu ja kunnostettu!

Kuva!

Auto kun on miltei täysin orkkis ulkoapäin, niin pidän saman linjan sisälläkin. Itse pidän kuvan kaiuttimen ritileikköjä varsin tyylikkäinä. Jonkinsortin ämyrit täytyy vielä hommata tuonne alle.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Jotain tapahtuu...

Kuva!

Hattuhylly pesty ja ämyrit kiinnitetty (Pioneer TS-G1022I) . Toki 6x9 kaiuttimet olisi olleet paremmat, mutta ei ollut sopivia ritilöitä niihin.

C-pilarin verhoilen uudestaan. Verhoilukangas löytyy toivottavasti huomenna.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Verhoilukangasta ei löytynyt pikaisella kauppareissulla, paremmalla ajalla useampaan liikeeseen kyselemään.

Vesipumppu irroitettu, kaikki kunnossa. Enää jää mahdolliseksi että uusi hana tai kenno on pas*ana kun lämpenee vasta yli 3000rpm jälkeen... Vahva veikkaus että scantechin hana on uutuuttaan pas*a ja neste ei kierrä läpi kunnolla.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös näis 2.1:sis ollu se juttu siin letkun välis joka aiheutti just tuollaisia oireita.

etsi napilla löytynee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Tästä se on jo poistettu, ilmenee aikaisemmissa viesteissä.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

C-palkin verhoilusta jotain kuvia.

Ennen
Keskivaiheilta
Putsattu pohja
Sapluunan tekoa
Kankaita
Jälkeen

Luonnonvalossa vaaleammat ja taittaa tuo plyysi valoa eri kulmista hiukan eri tavalla.

Edit: Tuli myös laitettua sisävalon viiverele paikalleen, karvalakista vähän parempaan päin.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Lämppärin kenno purettu tänään pois, täytetty nesteellä uudelleen asennuksen yhteydessä, lämpenee hiukan paremmi...

Johtopäätös, en saa kennoa ilmattua :evil:

Aikaisemmin kennon rempan yhteydesä ei ollut ongelmia, nyt tämä nissensin kenno ei vaan suostu yhteistyöhön.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

6.12 Sama operaatio kuin aikaisemmasssa viestissä toteutettu ja juoksutettu vesijohtoverkosta vettä läpi molempiin suuntiin.

Lämpeni hetken aikaa hyvin, sitten hiipui lämmitysteho. Kannentiivisti vaihettu joskus, voisiko olla porsinut niin että pääsee ilmakuplia kiertämään kennolle? ei kuplintaa paisarissa.

Tänään 11.12. juoksutin vettä läpi molempiin suuntiin ja väänsin letkut väärinpäin hanaan (ei istu hyvin) ja kappas kummaa lämpeneen niinkuin saabin kuuluukin...

Mystistä...
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

8.3.15 lämmöt nousee ja jatkaa nousuaan, himmailen nelikaistan varteen ja tarkastan nesteet. Ei vuotoja, auto käyntiin ja lämmöt laskeneet.

Kotona tarkstellessa huomaan että öljyä on, mutta jäähdytysneste ruskeaa liejua.

Auto katokseen ja kansiremppaa väkertämää, kuvia tulossa kun remppa alkaa.

Syypää siis lämppärin kennon kylmyyteen oli kannentiiviste.

Edit 20.3.15: Purkaminen aloitettu tiistaina 17pv noin 6h tehokasta työskentelyä viime päivinä niin kansi oli hyppysissä. Ikinä ennen en ole vesipumppua pidemmälle moottorissa purkanut. Homma kuitenkin täysin noviisillekkin suhteellisen helppo.

Kansipahvi näytti ehjältä mäntien kohdalta, mutta repeämä löytyi omituisesti öljykanavan ja jäähdystysneste kanavan välistä. Kannessa ei hapettumaa, mutta palotila karstainen ja imusarja öljyinen.

Nokat irroitettu ja hydrauliset ventiilinnostimet purettuna pöydällä. Yksi nostaja oli erikoisesti vanhempaa mallisarjaa. Kaikki kuitenkin hyväkuntoisia.

joitain kuvia löytyy linkin takaa
http://s1355.photobucket.com/user/Kleim ... %20laittoa
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kone kasattu, muuten onnistunut rojekti muttei starttaa. Pyörittää muttei edes lupaa, voisiko polttoainejärjestelmässä olla ilmaa? Bensaa tulee ainakin suuttimille johtavalle putkelle. Tulppien järjestyksen olen kertaalleen pyöräyttäny 180 astetta, ei lupaile.

Edit: Kipinää tulee... 1 ja 4 pyttyjen tulpat mustuneet 2 ja 3 pyttyjen tulpat kirkkaat.
Edit:31.03 Kone käy, tulpanjohdot oli tälläkin kertaa viturallaan. Käynti katkonaista 2-3tuhannen kierroksen paikkeilla. Selvittely jatkuu.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kone käy ja kukkuu, toistaiseksi... Jako oli hampaan verran pielessä vaikka olin omasta mielestä sen huolellisesti tarkastanut.

Kaikki mieleen tulleet o-renkaat vaihdoin remonti yhteydessä, tässä mittoja muidenkin iloksi!
  • Bosch suutin VITON o-rengas 8-kpl: 7,52 x 3,51mm (en saanut oikeankokoisia joten laitoin 7,52 x 3,53mm istuu hyvin)
  • Imusarjan ja läppäkotelon välinen o-rengas: 72,0 x 3,0mm
  • Läppäkotelon nestekierron o-rengas: 56,2 x 3,0mm
  • Kaasuläpän asentoanturin o-rengas: 15,0 x 2,0mm
  • Virranjakajan akselin ja kannen välinen o-rengas: 25,0 x 2,5mm (kuulemma 3,0mm sopii myös, mutta aika napakka sovite)
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Sirkutusta... Painelaakerihan se siellä odottaa porsimistaan.

Kannattaakohan vaihtaa muuta kuin tuo painelaakeri, kytkin toimii muutoin ihan moitteetta?

Viikonloppuna kait tarkoitus laittaa kuntoon, jos kelit vain sallii.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Vastaa Viestiin