FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onneks sen sileäpintaisen tikun pystyy putsaamaan nukkaamattomalla ja puhtaalla trasselilla :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin ja siis tuo ulina lienee jatkoseuraamus vajaa 100 tkm kestäneelle nykimiselle.

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228
Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon, ajovaihteen tai peruutusvaihteen kytkeytyminen tapahtuu viiveellä ja/tai töksähtää, turbiinin lukitus on vajaavaista, kierrokset "seilaavat", tai turbiini ei lukitu ollenkaan... Oireita on siis paljon, eikä kaikki välttämättä edes korjaannu uudella venttiilikoneistolla - mutta noin 90% tapauksista korjaantuu sillä.

Jos oireiden annetaan jatkua tarpeeksi kauan, kasvaa todennäköisyys vaihteiston muiden sisäisten osien vaurioitumiseen: Varsinkin planeettapyörästöjen puslat ovat tunnettuja irtoamisistaan, sekä vaihteiston kuoren voimansiirtohammaspyöriä tukevat kehät kuluvat, jolloin hammaspyörät pääsevät liikkumaan liialti aiheuttaen juurikin lisäkuormaa puslille. Mutta näistä tarinaa sitten myöhemmin...
Joku hammaspyörän liikkuminen yhtäkkiseltään kuulostaisi juurikin siltä, että kun veto on päälle niin joku hammaspyörä kanittaa johonki ja kun kulma on väärä niin kai se sit ulisee. Mene ja tiedä, kyl se sitte hajoo kun ei enää kestä. 308 tkm on ihan kunnioitettava ikä vaihteistolle, enkä sitä huonona pidä vaikka päästäiski elämänsä viimeisen vinkaisun. Susi jo syntyessään.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ihan kuriositeettina, kuis monta kertaa lootaan on 308tkm matkalla vaihdettu ölpät?! :lol:

Ja jos Aisin on susi jo syntyessään niin mikähän DSG on?! :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Edellisestä omistajasta en tiedä mutta Coltin pajalla on muistaakseni ainaki neljästi vaihdettu öljyt mun aikana. Kerran vaihdettu, sit kone laukes ja sen yhteydes uudet ja senki jälkeen ainaki kaks kertaa oon siä poikennu. Ehkä jopa kolme, en nyt vanno. Olen ulkoistanut sen homman juurikin puhtauden takia sinne. Kyl mulla kaikki huoltokirjas lukee.

Mut joo. Löysin tuon Aisinin paskuutta koskevan sivun Volvo-foorumin kautta. Ja sitä kautta joku jäi mutuileen et laitto laatikkovammasen Volvonsa vaihtoon ja oli kuullut huhuja, että se "korjattiin" adaptaatiolla. Siis sillä samalla operaatiolla, josta tässäkin ketjussa aika tarkalleen vuosi sitten väännettiin kättä. Siis tämä sivu WIS:n syövereistä.

Kuva

Adaptaatiotahan ei ole mitenkään piiloteltu, lukee siinä heti ekana ylhäällä:
When automatic transmission, TCM or software is replaced or updated the old adaptation data must be removed and new adaptation made according to the instructions below
Mullehan monesta suunnasta julkisesti ja yksityisviestein toitotettiin, että turhaa paskaa, ei kannata, mulla ainaki toimii, laatikko adaptoituu ittestään kokoajan ja mitä tätä kaikkea tulikaa monen suusta Saabin ohjeita kyseenalaistaen. Porattiin jopa naamatusten "surullisen kuuluisasta laatikosta". v**tu, surullisen kuuluisasta valohoidosta, jos multa kysytään. Silloinhan Coltti oli mun hovitekittäjä, mut hän tylysti ilmoitti, ettei suostu koskemaan TCM-yksikköön, koska siinä on hänen näkemyksen mukaan joku tsäänssi saada koko purkki paperipainoks. Ihan fiksuahan se on etukäteen ilmoittaa tuo, ettei tartte sitte jälkikäteen porata foorumilla ku auto paskottiin.

No niin siinä sitte kävi, että myöhemmin ostin Techin ittelle, ja nyt tuon Volvo-foorumin kautta tulikin mieleen, että voinhan mäki kokeilla valohoidolla korjata ton mun laatikkoni WIS:n mukaisesti ja kaikkia foorumitietäjiä uhmaten.

Laatikon lämmöt ylös ja menoks, kuten WIS neuvoo.

Mua vituttaa homman lopputulos jo valmiiks niin paljo, että pistän tän karvasen reiden kaikkien näytille. Tieto lisää tuskaa ja kyllä, kävin vain bokserit jalas heittämäs adaptaatiot. Ei se tääl landella oo niin justiinsa.

Kuva

Kuva

Kuva

Lopputulos: Adaptaatioajo kesti Piikkiön keskustasta Tuorlaan saakka, jokunen kilsa siihen mahtuu. D edelleen menee rykäsyllä päälle, mutta kolmeselle vaihtoa en saanu kertaakaa rysähtämään. Vaihto niinku ajatus. Ja minä sitä Saabin raatoa poljin kuin, no keksikää vertailu itse.

Kotimatkalle osu ainaki 40 kick downia. Kaikki meni smoothisti. Tähän asti oon tottunu siihen, että käyntilämpösellä laatikolla ensin varovasti houkutellaan kolmonen pesään ja sitte vasta poljetaan kaasua. Ja yleensä se houkuttelu on joko rysähtäny tai pamahtanu. Joskus suoraan ja joskus sekunnin viiveellä.

En nyt enempää julista, koska antaa auton olla yön yli ja meen huomenna Helsingin ruuhkaan tutkimaan lisää. Jos viä huomisen jälkeen pelaa, niin taas voi sanoa, että kun itte tekee niin tasan tietää kuinka paskasti ja ohjeita vastaan on tehty.

Onneks mä laitoin ne ÄrVeeÄssät eilen koneeseen hiekan kera. Voidaan sit yhdes ringis todeta, että RVS ja hiekka on tosi kiva yhdistelmä, kuin sokeria tankkiin laittais. Korjas nykivän laatikon, mut ulina jäi. Ei tartte pohtia et adaptoituuko se laatikko ilman resetointia vai ei. RVS hoiti, eikä mun tartte pahottaa mieltäni. Toki jos selviääki, että nykivä laatikko hajottaa jotain, joka alottaa ulinan ja sen nykinän piti tulla korjatuks uudella softalla (kuten WIS sanoo), jonka jälkeen uhmattiin WIS:n korjausprotokollaa, niin voi jeesus mä muistan norsun muistillani pitkään sen, että mistä tämäki lumipalloefekti sai alkunsa.

EDIT: kuvajärjestys ei vastaa todellisuutta. Eli kuva lämmöistä on otettu vasta lopuksi. Alotin adaptaation lämpöjen olles WIS:n vaatima 65 astetta. Huomenna ajan tonne satasen paikkeille ja teen adaptaation uudestaan. Jos sillä sais D:n kytkemisen kondikseen. Ongelmahan on lämpösenä, ei kylmillä öljyillä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aamukiireinen reitti meni Piikkiöstä Lohjan kautta VT25 ajaen Järvenpäähän. Oli lepposaa ohitella muita ku kertaakaa ei ollu ongelmia alaspäin vaihtaessa.

Yhden kerran Jägen keskustas vaihto 2->3 vähä nykäsi, mut en siitä numeroa tekisi... Normaalisti kuitenki on kuulunu ryske ja pauke ku ilmeisesti konehuoneessa on testattu tukipuslien äärirajoja.

Illalla uus adaptaatio. Eilinen oli vähä ylä- ja alamäissä tehty, mut Ikean parkkiksella varmaa pääsis ajaan looppia tasamaalla sit ku shoppailijat on jo nukkumas...

Kyl se vaa taitaa olla niin, että WIS ei oo mikää väkisin kyhätty laatujärjestelmän vaatima opinnäytetyö, vaan sen paris on vietetty tuhansia tunteja aikaa ammattilaisten toimesta ja kaikella, mitä siä sanotaan, on oma merkityksensä vaikka valtavirta oliski sitä mieltä, että turhaa säätöä joka ei vaikuta mihinkää. Tais just Tech maksaa ittensä takasi ku ei tarvikkaa vaihtaa venttiilipesää. Kiitos myös Volvo-foorumin huhujen levittäjälle, joka toi valoa tänki peltoautoks luokiteltavan romun elämään.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tuolta transmission ja activate valikosta ei pitäisi pystyä brikkaamaan mitään techillä.
Luultavasti puhuttiin aiemmin SPS ohjelmoinnista, jota en ainakaan omalla techillä lähde yrittämään, sen failatessa ohjelmoitava ohjainlaite on kuulemani mukaan tiiliskivi. Ei, en kokeile sitä edes omaan autooni :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^^Ovelasti tuossa tehtiin kaksi mahdollisesti laatikkoa huoltavaa/korjaavaa toimenpidettä samaan aikaan.
Ensin RVS laatikkoon ja heti perään adaptaatiota. Nyt ei sitten tiedä kumpi laatikon korjasi :?:

Väitän että RVS hoiti rytkäyttelyt pois , adaptaatiosäätelyt on pelkkää Cosmetiikkaa :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Coltti kirjoitti:
No voi olla, että puhuttiin sillon sitte eri asioista. Hyvähän tuo on tietää, ettei sinne SPS-valikkoon vahingossakaan eksy.
Fakiiri kirjoitti::mrgreen:
Niinhän mäki kirjotin, että voidaan yhdessä tuumin nyt sopia, että RVS ja hiekka hoitaa homman kotiin, jotta mun ei tartte pahottaa mieltäni kaikista niistä väittämistä, joita mulle monesta suunnasta yhtä aikaa toitotettiin adaptaation merkityksestä.

Uusi adaptaatio on edelleen tekemättä. Kolmoselle vaihto "leijailee" nyt ehkä kaks kertaa päiväs. Neki kerrat on aina osunu tasakaasulla menoon, eikä esim kick downiin. Aika monta vaihtoa kuitenki osuu päivän mittaan ku ajelen Piikkiös taajama-alueella (hui!) ja sit pk-seudulla pyörittelen vaihtelevasti joskus vain Pasilaan ja joskus sit myös ympäri ämpäri.

Suosittelen kunnollista adaptaatiota jokaselle, jonka mielestä vaihteisto ei toimi sillain kuin sen kuuluis. Mulla ero oli aika radikaali. Odotin koko paskan laukeavan hetkellä millä hyvänsä, mut nyt saa aika rauhas ajella, jos se ulvominen unohdetaan. Onneks seki kuuluu vain taajamanopeuksis sileällä asfaltilla, niin ei liikaa sitä sitte mieti. Enkä oikeasti liiottele sitä, että ennen kick downis sai aina olla valppaana hölläämään kaasua, ettei tarvinnu kuunnella ryskettä ja pauketta ku vaihteisto ampuu vaihteen silmään. Nyt se kaikki on vain vanhojen muistelua.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Femma on käyttöönoton jälkeen aika urakan jo painanu. Käyty Nuorgamis, viikko joka päivä Helsinkiin jne. Ainaki 5000 km tullu taas. Tsiisus. No nyt työt on taas Turus, niin pääsee tankillisella varmaa viikon kerrallaan :)

Jotain häikkää on tullu polttoainemittariin. Väliin tankkauksen jälkeen heittää hetkeks nollille. Sit ku on ajanu 1/4 tankista pois, niin pelaa moitteetta.

Kuva

Tilasin myös Kiinasta halvan Androidilla pelaavan 2-din -soittimen.

Kuva

Vaikutti niin heppoiselta, että piti oikeen vaa'alle laittaa.

Kuva

Johdotushan piti heti ranettaa, jotta sai rca-lähdöt tuupattua Saabin omalle vahvistimelle.

Kuva

Sit toi perusvammanen Saabin standardista poikkeava johtojärjestys muistin ja virtalukon osalta.

Kuva

Keskikaiutin lensi roskiin ja sen tilalle GPS-antenni.
Kuva

Ja paikalleen. On se vaa ruma, kun asennuskehys puuttuu.

Kuva

Värit sai täsmäämään muihin namiskoihin.

Kuva

Summasummarum: Ihan pätevä hintasekseen. Radio kuuluu aika huonosti, mut kuuluu kuitenki. GPS toimii, mut on niin alhaalla ettei se tuulilasilla olevaa korvaa, koska pitää kokoajan kyylätä alas.

Tietoturva lienee poikaa, ku netistä ei saa edes päivityksiä. Tein sitte tolle oman Google-tilin sen takia.

Spotify pelaa kuten kuuluuki, mutta siä äänenlaatu on niin perseestä extreme-laatuvaihtoehdosta huolimatta, että taidan kohta oikeesti ostaa cd-vaihtajan takakonttiin.

Volumea ei saa tarpeeks ylös Spotifyssä ja Youtubessa, mutta radiopuolella saa. En tiä onko vika Saabin vahvaris vai tos mankas.

Ihan pätevä peli siihen n. 230e hintaan. Peruutuskameraa tuskin jaksan virittää, vaikka sekin mukana tuli, ku kuitenki aina likanen jne.

Valmiustilan maksimisäätö on 2h eli siitä lähtee sekunnis käyntiin. "Kylmäkäynnistys" sit kestää sen 30 sekuntia.

Ja on tällä merkkikin. Hizpo :mrgreen:

Kuva

Laturi vähä vinkuu kaiuttimis nyt. Laitoin semmoset häiriönpoistopalikat virta- ja kaiutinjohtojen ympärille mut ei auta. Tosin se Spotifyn paska laatu on jo itsessään niin korvia riistävää, ettei siä yks vinkuminen paljo haittaa. Mennään näillä, kunnes kyllästyn ja heitän tolla vesilintua.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oma Femma teki kans joka kerta tuon kun tankkas täyteen et sekoili. Vähän ajan päästä toimi normaalisti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Samavika rahikaisella. On tuota ongelmaa ollut parikin kertaa. Ongelma on kestänyt noin 3-5 tankkausta, keväällä viimmeksi.

Nyt sitten menty kesä ja alkusyksy ilman tietoakaan tästä ongelmasta.... Aika hoitaa :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hertsi81
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 17:12
Paikkakunta: Tornio

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Hertsi81 »

Samaa vikaa munki femmassa.. Toimii kuun aseman ja ilman kosteuden mukaan.. :mrgreen:
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0T `05 (nykyinen)
Saab 9-5 Vector Wagon 2.3T `03 (ex)
Saab 9-5 Wagon 2.0T `01 (ex)
Saab 99GL 2.0 `81 (ex)

#6739 Janne Herajärvi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tetammi kirjoitti:Oma Femma teki kans joka kerta tuon kun tankkas täyteen et sekoili. Vähän ajan päästä toimi normaalisti.
ai tuo punertava? se korjaantui ku iskin nyrkillä . heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos vertaistuesta :) En mä asialle sit mitää jaksa tehdä jos se on kerta ominaisuus.

Eka viinapiruki iski vaikka jo pari vuotta pääasias sen voimalla ajettu. Eilen opiskelijavalo sytty ja heitin sit kympillä bensaa viinan sekaan. Töis kuitenki ajan aseman ohi nii täytyy nuukailla.

Tänää aamulla aika rötinä kävi ja lambda heitti nelinumeroisen luvun mut Ad85 oli muodollinen 850. Noh kilsan jälkeen auto parkkiin, sulake 17 irti ja samantien se Ad85 sit tippu 450-huiteille. Aika jännä et eilen ei adaptoitunu. Kuitenki 5km ajoin tankkauksen jälkeen ja ennenki oon onnistuneesti harrastanu tota :roll:

En silti hauku. Tää oli ensimmäinen flexifueliin liittyvä ongelma, joten aika huoletonta menoa ollu muuten.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin