FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mähän ostin Motonetistä niille puslille tehdyn asennussarjan. Lopulta saman olis hoitanu voimahylsyillä ja kierretangolla, mut oon mukavuushalunen ku kuitenki prikat taipuu, paskarautasen kierretangon kierre korkkaa jne...

Vilkkujen värille ei tarvi tehä leimausmieles mitää ku kolme huomautusta saa olla :D

Ja olihan toi vikalista ihan asiallinen. Ei mul oo kaunaa Krossin konttorille. Jenkkivilkkujen diy-valot on laittomat. Takana turvavyön muovit on rikki (kaveri sai viikko sitte semmosesta hylsyn). Navi oli katsastukses lasilla, samaten dash cam. Ei se käsijarrukaa kyl kolmannella naksulla viisareita väräytä. Vaihdevivun jarrusolenoidi on ohitettu ruuvaamalla ohitusnappi ruuvilla pohjaan. Takalasin pyyhkimen rele on irti eli varuste ei toimi. Onhan noita, jos vittumainen haluis olla...

Autoliiton konttori Puuilon takana on turhantärkee simputuspaska. Siä on yks inhimillinen inssi ja ainaki yks sellanen, josta voisi poliittisesti korrektisti sanoa, et lienee viimenen inssi Suomes, joka hoitaa virkamiesvastuunsa moitteetta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuppaa nuo nykyajan jarrulevyt olemaan sellaista ainetta ettei sorvaus paljon auta, materiaali ruostuu läpi asti. Joskus kokeilin omalla pikku sorvilla jotain takalaikkoja siistiä. Talli täynnä ruskeaa pölyä ja lopetin kun laikka oli vedetty jonnekin 5mm tienoille (minimi sallittu muistaakseni 9) ja vieläkin oli samaa pasquaa vastassa.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Haza »

Eräästä Krossin konttorilla käyneestä autosta todettua: etupäässä joustintuen laakerointi välyksellinen, no ei ollu vaan tukivarren sisempi nivel. Lisäksi ei ollut mitään sanottu siitä että toisella puolella alapallonivel aivan järjettömän väljä ja molemmat etuvakaajan pystytangot kokonaan irti tukivarsista. Ihan oikeaan osuneitakin vikaveikkauksia oli tullut sitten ajovaloista ja toimimattomasta rekkarivalosta.

Onhan noita toki muuallakin pikku kömmähdyksiä sattunut, mm. ajattelin muinoin että K1:llä kerrottaisiin miksi og900 peräpää kolisee, no ei kerrottu kun oli ilmeisesti ihan kunnossa ko. katsastelijan mielestä, jouduin sitten ihan itse vianhakupuuhiin ja eihän siinä montaa sekuntia mennyt löytää se korista irti ruostunut reaktiotanko.. (SF taas missasi poikki menossa olevan taka-akselin ja toisella kerralla jarruputken, joskin ne molemmat erittäin vaikeissa paikoissa nähdä)

Jarrulevyt tuntuu olevan kovin pehmoista tavaraa muutenkin nykyään ja siihen sitten minimipaksuus joka on pahimmillaan luokkaa millin vähemmän kuin paksuus uutena niin sorvailut alkaa olla vain tällaisiin projekteihin sopivaa puuhaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Puslien vaihto Motonetin työkalusatsilla oli kyllä hommaa, jota mielellään teki. Ryobi laulo ja puslat vaihtu ilman ongelmia. En tiä oliko tuuria vai työkalut kunnos, mut hommas pelas niinku elokuvis. Rengas irti, pultti pois, työkalulla pusla ulos, työkalulla pusla paikalleen, vähä sorkkaraudalla avittaen pultti paikalleen ja rengas paikalleen.

Kuva

Siel oli näemmä mutterilukokki, joka toisella puolella tuli palasina pois ja toisella puolella vahingos tuli paskottua mutterimopolla.

Kuva

Pelkäsin sitä, että noitten kuuluis joustaa pultin kohdasta, mut WISsin mukanen momentti oli kyl sitä luokkaa (toista sataa ja asteita päälle, muistaakseni), että en pohtinu asiaa vaa kompensoittin lukon raa'alla momentilla. Jos pusla hajoaa, niin uus TRW maksaa 20e ja vaihto onnistuu vaikka kotipihas vesisateella kaljakopan päällä istuen. Olkoot.

Ei se inssi niistä takajarrulevyistä varmaan turhaan mussuttanu. Olihan ne aika karus kunnos :lol:

Kuva

Nyt on takanurkis niin paljo kamaa uutta kamaa, et vois vaikka vaihtaa pellivanteet avonaisiin aluihin 8)

Kuva

Päästöongelmat johtu epäpätevästä hitsaajasta, joka ei oo jaksanu naputella Neste Oilin tynnyripeltiä ihan jokaseen mutkaan, vaan on sortunut oikaisemaan hitsaamalla siltaa. Tiätteks, hitsaa klöntin, odottaa hetken, hitsaa toisen klöntin, odottaa jne kunnes reikä on ummes. Helppoa, vaivatonta, toimivaa :lol:

Mut joo. Turus Myllysilta romahti, näemmä Piikkiös romahti sitte hitsausklönttisilta. Eli toihan siä imas ilmaa konttorin päästömittariin. :lol:

Kuva

Mulla oli mielentila niin maas, että en jaksanu irrottaa omatekelettä autosta ja korjata kunnolla, vaan vedin villaa reikäpannalla. Huomatkaa ankkuripultista tehty hieno kiristin :mrgreen: Jos sillä leiman saa, niin riittää mulle.

Kuva

Moniurahihnastaki voi sanoa, että vaihtoväli on pari vuotta. Ehkä meni jo yliajalle.

Kuva

Polttoainesuodatinki vaihtu taas, viimeks etanoliin siirtyes vaihdettu. Ostin Motonetistä ja piti sit taas kasata vanhoilla tiivisteillä ja jäihän se vuotamaan. PCS on niin helppo, ku voi ostaa asennussarjan parilla eurolla kylkeen, mut en nyt jaksanu sieltä tilata.

Kuva

Öljyvuodot oli sitä luokkaa, että tuli jo läiskä lattialle. Niitä tukkies (hyvä yritys heh heh) avasin venakopanki ja tää kone on kyllä todellinen karstapommi. Paaliin vaa.

Kuva

En niitä jokaista vuotoa saanu paikallistettua, joten ulkoistin homman sitte hovipajalleni. Kesken matkaa moottorinvaihtovalo (sellanen punanen kannu, josta tippuu joku nestetippa) sytty ja matkahan katkes siihen. No minähän en murehdi turhia vaan kävelin lähimmälle huoltoasemalle, ostin jotain halvinta raskaskoneöljyä kolme litraa, kippasin ne koneeseen ja matka jatku.

Kuva

Oikeakätinen tein itse ja säästin -ruuvaaja ku pitää oikeaa peukaloa perseessä ja vasemmalla koittaa ranettaa, niin vahinkoja sattuu. Oliko sitte venakopan tiiviste huonosti vai jäikö jakoketjun kiristin huonosti kii, en tiä eikä kiinnostakkaa, mutta 100 km matkalla oli valunu vajaa neljä litraa öljyä hippien arkea koristamaan. Hyi pois nää bensakoneet, tilalle sähköä ja polkupyöriä (niissähän muuten ketjut öljytään ihan avoimesti :idea: hyi heitä hippejä)

Lopputulema oli se, että ne katsastuksen vaatimat öljyvuodot oli ilmeisesti about jokainen kuminen tiiviste kovettunut kivikovaksi koppuraksi. Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas näitä ajatellen vaihdettiin koneenvaihdon yhteydessä, mutta muut olivat orkkista. Joku joskus sano, et Neon koneet on luokkaa 2007 tms, eli tainnu seittemän vuoden varastointi tehdä tehtävänsä.

Noh, nyt on käsittääkseni kutakuinki kaikki tiivisteet vaihdettu paitsi kampiakselin tiiviste viä vuotaa. Tosin sitä varte pitää laatikko vaihtaa eli joskus sitte ku jollain on aikaa, viitteliäisyyttä, rahaa ja hermoja. Samalla sitte ammattilaisen hoivissa alakerran laakerit katottiin ja kiertokankien laakerit vaihdettiin. Mielessäni jo kävi vaikka mitä rumia ajatuksia, mutta kyllä mulle vakuuteltiin, ettei tää romu tän episodin takia paalikuntoseks muuttunu, joten näillä taas mennään ja muistellaan joka kerta ite ruuvates, että mihin se väite "tein itse ja säästin" oikeen perustuukaan :mrgreen: Niin ja samalla tietty tiivistettiin se bensansuodatin ja lohkolämmittimenki pääs oli vesitippa, eli seki on tiivistetty nyt uudestaan.

Pari viikkoa ehdein tutustua (ja rakastua) avopuolisoni V6-femmaan. Vähän se on laiska kulkija, mutta on se mukavaa kun vaihdelaatikko pelaa kuten kuuluu. Eka totinen harmillisuus iski pajalta noudon jälkeen liikkennevalois, kun V6 kehrää himoitsevasti ja taas tää Trollhättanin irvikuva säksättää ja lievä tärinä alkaa tyhjäkäynnillä.

Ajoaikaa tuli konttorilta yli vuodeks ja pohjaki on nyt niin paksus öljys, että hitsaushommia ei tartte hetkeen miettiä. Sit vain arpomaan, että onko villapaikka pakoputkes viä vuoden päästä, vai joutuuko taas joko korjaan tai ranettaan :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kilometrit on jääneet nyt tosi vähiin. Joku 8tkm tullu tuupattua joulun isosta huollosta alkaen ja edelleen mennään eteenpäin. Vettä ei tosiaan oo tarvinnu lisätä ja konekin oli hetken aikaa kuiva, mutta nyt taas merkkaa reviirinsä. Siinä määrin, että jossain 6tkm kohdalla öljytaso oli laskenu tikun puoleen väliin eli piti tekohengittää lorauttamalla öljyä koneeseen. En tiä sitte onko jääny huollos huomaamatta vai tullu jälkikäteen :roll: Pihas ainaki melko tumma läntti ja aina sadekelillä ihmisten pihois saa hävetä, kun sateenkaarikuvio vaa menee vesilammikois :mrgreen:

Ajo on ollut laiskanletkeää muuten, mitä nyt lähivalojen polttimot piti vaihtaa. Alle viikon sisällä taas molemmat napsahti. Tasalaatuista kuraa siis. Syksyllä ne taisin vaihtaa syksyn pimeisiin iltoihin. Tuli pohdittua autoilua, autoja, tätä femmaa ja yleistä elämäntilannetta sen verran, että tuli tilattua sitte uusi Opel.

Kuva

Tilaushetkessä oli vähä kommunikointivirheitä, joten etupenkkien ilmastoinnit ja kuskin hierova penkki tuli lisättyä jälkikäteen. Huikea 200e lisäsijotus koko konkurssin jatkeeksi.

Kiroan varmaan itseni syvimpään helvettiin Opelin johdosta, mutta onhan toi femma jo nähty. Lisäksi kun laski siihen käytetyt rahat 2,5v ajalta, niin Opelin takuunalainen kuukausierä tuntuu todella houkuttelevalta. Toki vaihtohyvitys sitte muutaman vuoden päästä on mitä on. Se nyt oli selvä, että "tonnin helmiä" on vain ihmisten puheis ja sitte kaikki välimallit 5k-20k on niin arpapeliä (vrt tää femma tai mun avon jumal-T5:n karstat) että niihin ei ainakaan velkarahaa halua upottaa. Kirsikkana kakun päälle vielä se, että 200tkm ajettu on jo parin vuoden päästä 300tkm ajettu paalikuntonen. No niin tai näin, minä pyörittelin uuden auton Excelissä lähes kannattavaksi, tai ainakin erittäin mieluisaksi.

Se on nyt sitten, että mitä tehdä tälle ruoskalle. Vaihtoehtoja on oikeastaan kolme:
-Myydä
-Pitää
-Keksi jotain muuta

Eka olis houkuttelevin, tokan osalta paremman puoliskon faceliftaamaton on hiljaisempi ja kattoluukulla, et en keksi miksi tämä nelospyttynen juustoraastin pitäis säilyttää. Uusi auto pitäisi tulla huhti-toukokuun vaihteessa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Eikös se vaihtokauppa oo mutkattomin :mrgreen:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaa liikkeeseen vaihdos ku uutta osti? Olis se ollu mutkattomin, mut ku vaihdokista tarjottiin yks oravan nahka ja kun lopetti tyrkyttämästä vanhusta heidän jobbarinippuunsa, niin saiki helposti kolme nahkaa alennusta ja viä pikkuoravan riekaleita päälle :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nämä empiiristen tutkimusten perusteella tehdyt analyysit on aina hauskoja luettavia. :D

Lähtökohtaisesti nuo minun ajokit on olleet pahimpia mahdollisia (ainakin jos peilaa ns yleistä mielipidettä). Itse olen sitä mieltä, että hinta-laatusuhde on ollut kaikissa enemmän kuin kohdallaan. Tässä kohtaa koputan puuta.

Kaikki on varmasti kiinni ennakko-oletuksista. Jos ostaa uuden Auriksen, voi olettaa, että ensimmäiset 3 vuotta selviää huolto-ohjelman mukaisilla toimenpiteillä jne.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Femman ostohinta 6k
Rahotus 2k
Ekat huollot 5k

30kk myöhemmin autosta saa 2k

Hinnaks jäi 367€/kk

Uus astra 308€/kk plus satku kuus jemman "jos ajaa viimeseen erään saakka".

Polttoainesäästö etanolifemmaan verrattuna 200€/kk
Ajoneuvoveron säästö 20€/kk
Ei katsastuksia kolmeen vuoteen (sis uusintakierroksen) 10€/kk

Vakuutukses tulee takkiin. Pikanen lasku femmaan verrattuna on kannustava...

100tkm ajettu ja kaks kertaa huollettu longlife ei ollut vaihtoehto. Lisäks 20k maksava 100tkm ajettu ruoska on rahotuskulujen jälkeen samalla viivalla uuden kans.

Jos ottaa verrokiks 2.2TiD OG9-3 niin lasku menee uusiks, mut ainahan nää itelle lasketaan. Noh, ompa tehty palvelus käytettyjen markkinoille ku on kunnolla varusteltu ruoska tilattu. Talouden rattaat pyörii ja lama iskee päälle jne :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olet selkeästi perehtynyt asiaan.

Onhan uusi auto aina uusi ja on hienoa, että joku alle 50v ostaa uuden auton näinä päivinä. Kauhulla katselen auto- ja prätkämessuila, kun ainoat jotka oikeasti hieroo uusista peleistä kauppoja on eläkeiän kynnyksellä tai yli.

Itselläni esimerkkinä on käyttiksessä viimeisen 76tkm ja 3,5 vuoden aikana mennyt n. 1000€ vuodessa korjaamolle huoltoihin ja korjauksiin sis. osat. Tähän lisäksi sitten itse tehtynä öljyjen ja tulppien jne vaihtoa. Ylimääräisiä kustannuksia on ollut tähän mennessä 2 huohotinputkea ja yksi puristuspainemittaus, kun kone rupesi ääntämään. Tämäkin johtui todennäköisesti löysällä olleesta tulpasta tai karstasta männän päällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ikävä tulee tätä projektipäiväkirjaa, yksi foorumin parhaista! Toivottavasti jaksat muista Saabeista vielä raportoida totuttuun tapaan.
Onnea uudelle autolle!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

Samoin sanoin toivon parasta jatkoa autoiluusi ja jäänkin kaipaamaan selkeää ja rempsakkaa sanailuasi aiheesta kuin aiheesta (jos jää tähän?)!
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos kiitos. Tässähän tulee melkein tippa silmään kun suomalainen kuulee kehuja :D

Eihän mun kirjottelut mihinkään jää. Tää ketju vaa vaipuu foorumin historiaan. Onhan taloudes edelleen rättikatto sekä paremman puoliskon V6-femma. Niis ei ehkä ihan näin paljoa ole kerrottavaa vähäisemmästä ajomäärästä johtuen. Eikä avolla juurikaan tosiaan ajeta ja "rakentelu" on aika toissijaista ajallisesti ja rahallisesti. Ja toi V6 nyt on oma lukunsa, kun siinä on vanha hyvä faceliftaamaton kori ja paras moottori mitä Saabeihin on saanut, niin siitähän pitää keksimällä keksiä kirjotettavaa :roll:

Onneksi voi olla pesunkestävä saabisti, vaikkei Saabia olisikaan ykkösautona. Astra on vain työkalu, ei mikään intohimon kohde. Opelis joku tökkii niin pahasti, etten osaa edes kuvitella liittyväni Opel-kerhoon tai kirjottavani heidän lehteen juttua :lol: Siis ei porukas varmana mitään vikaa ole, mutta Opel oli puhtaasti järkisyin perustelut valinta, ei mitään muuta. Ja ne järkisyyt olivat lähinnä erittäin hyvin hinnoitellut lisävarusteet, niin ei tarvinnu ostaa hinnat alkaen -mallia, joka sitte lähinnä vituttais joka päivä ajossa ja joka kuukausi lyhennyserää nettipankkiin näpytelles.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin