FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla on sellainen tieto asiasta, että vähintään 10 litraa tulisi tankata jotta adaptaatio lähtee käyntiin. Että jos kympillä on bensaa tankattu sekaan, niin tällöin tämä ehto ei täyty...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eli auto toimii mut käyttäjäs oli vikaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ilmeisesti, no jatkossa tietää sitten. Siinä on kai sellainen juttu että tietysti kun autoa parkkeeraa eri asentoihin jne, niin joka kerta ei adaptaatio lähde käyntiin pienistä polttoainemäärän vaihteluista jotka anturi havaitsee. Sitten vasta vähän suuremmalla muutoksella käynnistetään adaptaatio.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eipä tos isoa hätää tullut, kun tiesi jo valmiiksi mikä on vialla ja ongelmaakaan ei tarvinnut suleboksin kantta pidempää hakea. Fiksu ominaisuus varmasti, kai sitä on joku inssiryhmä joitain satoja tunteja viilannut.

Oon laiminlyöny auton huoltoa taas ja meno alkaa muistuttamaan long life -huoltoa. 13 tkm jo menty samoilla öljyillä, mutta en tiä sitte kuinka vakavaa se on, kun melkein kahden käden sormilla laskee alle 150km siirtymät :mrgreen:

No pihassa kun ei jaksa fiksata, niin maksoin 14€ ti-hallin vuokraa. Vitonen nosturista, vitonen jäteöljystä ja neljä ajankäytöstä. Mutta mikä parasta, niin konepellis on nyt toimivat kaasujouset 8)

Kuva

Pari vuotta niitä hankein tohon. Jo oli aikaki. Mut oli halvat. Pikkupuroista syntyy joki, vaikka joskus tuntuuki ettei se tän konkurssipesän rahavirras paljo tunnu :roll:

Hassu fiilis, kun konepellin joutuu painamaan kiinni. Aikasemmin se piti varovasti tiputtaa :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mistä lie johtuu tuo et ku joutuu painamaan kiinni , omas femmas menee ihan nätisti omalla painollaan pumput 1,5v vanhat ja paremman puoliskon femman pumput 6kk ni joutuu oikein painamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ohjekirjahan käskee pudottaa 20 cm:stä (kylmällä 40). Painaminen on kielletty. ;)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mites loota toimii? Vieläkö rysäyttää suuntaa vaihtaessa?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Laatikosta, sen toiminnasta ja ongelmista

Tässä on nyt viime aikoina yhden toisen ketjun saattelemana yv-laatikko tulvinut viestejä. Eli laatikon ongelmat ja ratkaisut pähkinänkuoressa:

-RVS ei tehnyt mitään, paitti loven pankkitilille. Tosin virallinen ohje on, että tehtäis toinen käsittely perään, mutta en ajatellut rahaa siihen haaskata. Laatikollehan on tehty jo pari vuotta sitte myös käsittely, jolloin silloinkaan ei ollut vaikutusta.
-Laatikko on nykinyt n. 2v ja 100tkm. Kylmänä toimii ok, lämmettyään huonommin, käyntilämpösenä (vajaa 100 astetta lämmöt) oli jo tuskaa, kun jokaisella kolmoselle, kolmoselta, neloselle, neloselta vaihdossa veto katkes, kierrokset ryntäs ja sitte rytisi ja paukku.
-Sekä kylmänä että lämpösenä N->D -vaihto tulee viivellä ja rykäsyn kera.
-Tossa viime kesänä laatikko alko myös ulvoon. Sellanen vinhan ujellus, vain harjaantunut korva kuulee. Parhaiten kuuluu n. 50 km/h vauhdissa, vain veto päällä. Oletan hukkuvan rengasäänien alle kovemmassa vauhdissa.

Laatikkoon on tehty viimeisin softapäivitys reilu vuosi sitten. Silloin ei tehty adaptaatiota, eli tehtiin vastoin WIS:n ohjeistusta. Nyt kesällä tein adaptaation lämpöjen ollessa WIS:n vaatimat 70 astetta. Laatikko parani huomattavasti. Ennen rytinä ja pauke oli läsnä mutta nyt se on satunnaista. Nykyisillä ajomäärillä muutaman kerran päivässä rykäsee. Uskaltaa esim ohittaa kyl kick downilla nykyään, kun ennen piti olla tosi varovainen ettei kaasu pohjas tökkässy vaihtoa.

Adaptaatio ei auttanu N->D kytkeytymisessä, mutta oma propellihattuteoriani vaatii tekemään adaptaation silloin kun laatikon lämmöt on sen vajaa 100 astetta. Se toimi siinä n. 70 asteessa jokseenkin kun adaptaatio valmistu mut sen jälkeen ongelma palasi kun lämmöt nousi. Itselläni on Tech, mutta joku motivaation lasku tähän liittyy, kun en ole jaksanu sitä kokeilla. Paska mikä paska. Tekohengitystä kaikki.

Oon nyt julistanut itsekseni, että venttiilipesää ei kannata vaihtaa, koska ulina viittaa jo muuhunkin mekaaniseen vikaan. En ajatellu enää edes öljyjä vaihtaa, väristä tai hajusta välittämättä. Ihan sama. Jokanen öljynvaihto on sen 100e pelkästään öljyjen hinnois, joten katon mihkä asti tolla pääsee ja kun viimenen ulina on ulistu, niin pohdin mitä teen autolle. Vaihtoehdot on käytännös joko uus laatikko tai koko roska palasiks. Se on sitte sen ajan murhe.

Takaisin ranehenkiseen käyttisprojektiin...

SID on herjannu palanutta takavaloa jo vuoden päivät. Käynnistykses toimii, mut ekas montus sammuu. Tai kun lyö takaluukun kii. Laiska mikä laiska, mut nyt otin sen työn alle.

Oon taannoin ostanu sellasen ison keltasen laatikollisen yleisimpiä polttimoita. Ei tartte aina Motonetis käydä sit yhden euron lampun takia. Fiksua ja ympäristöystävällistä jne. Tajusin sitte vaa, että noita kakslankasia polttimoita onki kahdella kannalla. Ja arvakkaa oliko mulla laatikollinen niitä vääriä? Eli toi toinen nasta kyljes on eri kohdas. Ja Wateis on yhden yksikön ero.

Kuva

Noh, en tehny asiasta numeroa vaan otin Leathermannin käteen ja tein tilaa kantaan.

Kuva

Ei se ehkä museoleimalle käy, mut näillä mennään.

Kuva

Noih. Valoa pimeään perään.

Kuva

Ei niinkään se 2,4€ säästö, mutta se vaiva jos kahden polttimon takia olis pitäny kaupas käydä. Okei, käyn mä siä muutenki, mut jos noi takapolttimot on odottanut motivaation pilkahdusta jo vuoden päivät, niin en halunnu päästää sitä asennusintoa irti. Lampun saamiseksi käteen piti kuitenki painaa nappia, vetää kahvasta, nostaa luukku ylös, avata 90 astetta muoviruuvia, kääntää luukku auki, kääntää polttimon kantaa, vetää sitä samalla, painaa polttimia pyöräyttää sitä samalla. Sitte viä kasaus käänteises järjestykses :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lamput vaihdettu ja leimalle. Viime vuonna meniki hyvin, ku auto kävi Coltin pajalla ennen leimausta josa vaihtu nalleoluen myymät "kierot" levyt ja palat eteen sekä raidentangon pää. Leima tuli että heilahti. Jarrut edellee hyvät, heittoa tasan 0% sekä edes että takana! Käsijarruakaa en oo säätäny pitkään aikaan. Ainakaa vuoteen.

Kuva
Kuva

Muuten kyl nyt oli aika maittava vikalista. Käytännös 100tkm tuliki ajettua tekemättä mitään. Nyt lävähti kunnolla. Olisko Corolla menny 100tkm vähemmillä vioilla? Ankeeta elämää. 14-vuotiaitten loppuun tuupattujen paskojen pitäis mennä kunnialla loppuun saakka. Mut ne viat?

-Jarrulevyt ruostees. Voiko turhempaa olla, ku heittoki 0%?
-Lambda heittää ku thyyning-putkistos on näemmä peukalon mentävä reikä lähteny paskasta hitsaussaumasta. Osotan sormella rumasti sitä peukaloperseessäranepaskarautahitsaajaa. Hyi sinua.
-Turvavyö tyypillisesti rispaantunu. Pitää kai purkuautosta kaivaa uus.
-Parkkivaloa en jaksa korjata. Tai no ehkä jos tosi viitteliäs olis.
-Mun mielestä takavilkut on ihan oikean väriset. Pinkikkö niitten pitäs olla? Vähä 50/60 vaihdanko. Rahaa niihinki menee.
-Öljyvuoto on nyt ollu siitä asti ku uus moottoriki. Kampuran asentotunnistimen o-rengas vuotaa. En jaksa vaihtaa.

Talouden paremman puoliskon Africa Exportiski oli sama tukivarren pusla väljä ku mullaki (siinä yks, mulla molemmat) ja melkein sen jo dumppasin Coltille, ku ei jaksa ruuvata ite tehdyillä ulosvetimillä ahtaas kolos... Tosin pähkäilin nyt sit, että jos mä niitä kolme putkeen vaihdan, niin samakai ostaa kallis kierretanko ja pari hylsyä Motonetistä ja vaihtaa ne kaikki putkeen yhdellä vitutuksella.

Kuva

Siinähän ne veronpalautukset meniki. Jarrulevyt melkein nappasin kärryprojektistani (näytti yllättävän hyviltä) mut kai se on turhaa täs kohtaa säästää 70e. Nyt menee uudet palat ja levyt, niin eipä tartte tän auton aikana enää takajarrujen kulutusosiin koskea :)

Bensaluukkuki oli tosi ruosteinen.

Kuva

Jostain pöllähti nokan eteen purkuauto, jossa värikoodi täsmää. Siit sitte 100% ruosteeton luukku tilalle.

Kuva

Kuva

Pientä upgradetusta. Toi luukku pistää ikävästi aina silmään ekana, mut nyt se on vain historiaa.

Näillä taas mennään. Sit ku ehtis viä joskus korjaanki noi viat katsastukseen. Kiirettä pitää, pakko koittaa saada aikaseks jotain.

Summasummarum: ei tämmösellä loppuun tuupatulla romullakaa tartte jännittää katsastusta. Kokonaisuutena tosi vähä tarttee remontoida.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja aero »

Mitä vikaa vasemmassa takajarrulevyssä on? Lapun mukaan oikea on ruostunut mutta vasen vallan vaurioitunut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Katsurin mukaan siitä puuttuu pala mut mun mielestä siä on kyl ihan tasasen pyöreä levy, jossa on ruostetta. Ainakaa renkaita vaihtaes en nähny siä mitää erikoista.

Mä oon niin nuuka, et saattaa olla, et jos vain liu'ut on vähä jumis niin herkistelen ne ja jarruttelen levyt takas kuntoon.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Autoissa missä männän puolen jarrupalassa ei ole sitä jousihässäkkää, ruosteiset levyt saa nopeasti hyvään kuntoon kääntämällä jarrupalat väärinpäin ja käymällä sen jälkeen sopivan pituisella jarruttelu lenkillä.
Levyt kiiltää taas uutuuttaan ja eikun kääntää palat oikein päin ja leimalle :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Keskustelu alkaa mennä siihen suuntaan, että kohta mielensäpahottajatosikot tulee paasaamaan turvallisuudesta ja heidän paskasta elämästä meidän paskiaisten takia.

Kattelin jo, et toris olis myynnis jarrusorvi. Reilu 500e. Kai siinä tinkivaraa olis. Sil lähtis ruosteet ja pykälät nätisti pois ja halpislevyjen kierouski tulis suoristettua samalla. Kelpais se halvempiki kiinakura auton alle.

Viä ku tyre grooverin hankkii tallille, niin siinä onki sitte tarkan markan koneet kasas. Eihän niitä renkaita pakko ole kankaille asti ajaa, mutta sanoohan sen järkiki, et jos sakkorajalla olevaan kesärenkaaseen tuuppaa pari milliä ekstraa, niin poistaahan se vesipatjaa altansa paljo tehokkaammin. Todelliset monsuurirenkaat, kuin suoraan formuloista.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja aero »

Kai sen jarrusorvin nyt rakentaa vaikka purkuauton etunavasta, vetarista ja jostain random sähkömoottorista. Tai jos perheessä on joku urheiluinnostuja, niin säveltää vedon suoraan kuntopyörältä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Haza »

Krossin katsastus :lol: siinä on kyllä pulju jonka katsastusluvat pitäisi ottaa pois..

Niiden takapään ulompien ylänivelien vaihto ei oo kovin paha kun on arponut oikeat työkalut jne. Ensimmäiseen tais mennä 2h ja toiseen 30min mulla.

Ota oranssi tussi ja laita lisää väriä polttimoihin, tai älä tee mitään jos eivät oikeasti oo valkoiset ja kokeile oisko ne sittenkin hyvät :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin