2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Ajattelimpa tämmöistäkin alkaa pitämään, lähinnä oman muistin ylläpitämiseksi kun näitä vähän joka viikonloppu tulee nypittyä johonkin suuntaan.

Jo nuoresta pitäen on koitettu alitajuntaisesti käännyttää saabistiksi, ja mielenkiinto lisääntyi kun ensimmäinen 9-5 tuli pihaan, automaatti ja teholastu niin johan kortin saaneena oli ilo ajella. Tämä laitos päivittyi perheeseen tulleen 9-3 TTiDS toimesta, joka oli entistä mukavempi matkata. Ensimmäinen oma Saab tuli 2011 hommattua, allekirjoituksen og9-3 jota vuosien varrella tuli laiteltua ja korjailtua, näistä ei tullut ladeltua kuin huoltokirjaan merkintöjä.
Nykyinen 9-3SS tuli syyskuun alulla hommattua, uutta autoa etsiskelin jonkin aikaa ja meinasin jo saabien hinnan kanssa vaipua epätoivoon. Katselin jo bemareita sekä volvoja vaihtoehdoiksi. Sitten tuli kyseinen yksilö myyntiin nettiautoon sopivaan hintaan ja samantien heräsi mielenkiinto kapistusta kohtaan, jo muutaman viikon jälkeen rahat kourassa autoa hakemaan.
Hakumatka sujui mallikkaasti ja ainoa häiriö oli hieman äänekäs laakeri

Kuva

Elikkä kapistus on 2004 9-3SS SportVector 2.0tA ja ostohetkellä oli rapiat 165000 ajettu
pikkuvikojahan oli, lähinnä tyyppivikaiset hapettuneet peilinjalustat (ensi kesän projua) ja laahaava kuskin etupyöränlaakeri.
Laakeri tuli heti seuraavana viikonloppuna vaihdettua ja samalla poistin ruosteet jarrulevyn suojasta sekä maalailin sen uudelleen.
Hieman on etulipassa ja vanteissa kolhua helsingin rotvalleista missä tämä on alku elämänsä majaillut. Vanteet on tarkoitus talven aikana kunnostaa ja helmat maalailla ensi keväänä jos on sopivaa aikaa. Mielessä on myös pyörinyt aeron helmojen vaihto.
Viimeksi muokannut cawener, Ma Loka 13, 2014 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Kuluneena viikonloppuna tuli aloiteltua äänenvaimennus projekti etuovista, eli autohan on varsin äänekäs vanhaankin 9-3 verrattuna, varsinkin 17" tassuilla. Joten hyvien kokemusten pohjalta lähti idea vaimennuksen tekemisestä, Mukavuus vs hinta kerroin on kuitenkin tässä hommassa aika iso kun muutamalla satasella saa paljon mukavuutta.

Foorumeilla lueskelua ja motonetistä kainaloon STP Black doorkit 1,6mm sekä STP Silver shopbag 4mm 4 levyä näin alkuun.
Kuva
Tuossa vaiheessa oleva kuskin ovi, isompaan ala-aukkoon ja johtojen läpivientiin tuli myös laput päälle mutta kuvat on vielä kamerassa odottamassa :7 Johtoniput myös teippailin uudestaan ja kunnolla kiinni vaimennusbitumiin. On ollut saabin sähköasentajilla huumoria kun muutama sähköteipin palanen pitää nippua kasassa eikä mitään suojaa pellinreunaa vasten.
Ikkunan moottorin päälle en uskaltanut bitumilätkää laittaa koska niitä on jo nyt joutunut availemaan kertaalleen toimimattomuuden takia, ajattelin huopaa laittaa ovipellin puolelle ja vaahtomuovit ovipahviin.

Jo pelkällä etuovilla sai äänimaailman etupenkeille aika miellyttäväksi, etutilan äänet vaimenivat ja bassotoisto tuli selkeämmäksi jo vakio kaiuttimilla. Nyt kuuluu entistä selkeämmin että edestä pahimmat äänet tulee pyöränkotelosta.
Olisiko kellään kuvaa avatusta pyöränkotelosta ja irroitetusta sisälokasuojasta? Voisi suunnitella sinne sopivaa vaimennusta jo etukäteen ennenkuin avaa niitä itse, kiitos jo etukäteen!
Tästä taas on hyvä jatkaa joku viikonloppu takaovien ja takakontin merkeissä
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Jaha taas hommat jatkui, kuskin etulokasuojan merkeissä tosin suunniteltujen takaovien sijaan. Autoa jo vaivannut ostosta lähtien pissapojan sulakkeen polttelu märillä keleillä sekä tehoton tuulilasin puhdistus. AVK tarjosi vm2003 9-3 säiliön pumppuineen sopivaan hintaan, josta oli alunperin tarkoitus käyttää vain toinen pumppu.
Ihmetys olikin suuri kun sai vanhan säiliön pumppuineen esille sisälokasuojasta että pumput ja säiliö on erilainen. Onko vuosimalleissa näin suuria eroja jo heti vai onko AVK vain väärässä varaosan suhteen?
Säiliö kyllä meni mukisematta kiinnikkeisiin ja täyttöputki meni kohdilleen akkukotelon yms kanssa sekä molemmat pumput toimii. Kansiossa kuvia mitä tarvitsee irroittaa säiliön pois saamiseksi (esim puskuri yms)

Kuva
Pumput, vasemmalla "uusi" oikealla vanha
Kuva
Säiliöt, vasemmalla vanha ja oikealla "uusi"

Samalla itselleni vastaten pyöränkotelon äänenvaimennuksesta. Ei siellä mitään vaimennusta ole.
Kuva
Siiven ja oven reunalla oli yksi tommonen vaahtomuovi lirpake

STP Blackit tuli laitettua sisälokasuojan peltipinnoille puhdistuksen jälkeen, sekä muovinen sisälokasuoja tuli päällystettyä samalla tavaralla, vaikutusta ohjaamoon ei tullut vielä testattua kun repsikan puoli on tekemättä.
KuvaKuva

Samalla autoon tuli viriteltyä AUX-IN kitti kyynärnojan sisään, tästä ei pahemmin tullut kuvia otettua kun sateen takia teki vähän kiireellä
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja kalle »

2003 mallissa on erilaiset ajovalojen pesurit ainakin. Sitä en tiedä miksi ne on vaihdettu. Säästösyistä varmaan. Täytyypä itsekkin harkita tuota maton laittoa tuonne lokasuoja muoveihin :wink:
9-3 ss -03
Sotkamo
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja karg »

cawener kirjoitti: Ihmetys olikin suuri kun sai vanhan säiliön pumppuineen esille sisälokasuojasta että pumput ja säiliö on erilainen. Onko vuosimalleissa näin suuria eroja jo heti vai onko AVK vain väärässä varaosan suhteen?
Onhan noissa eroja. 2003-mallisessa on eri säiliö, täyttöputki ja pumput, kuin uudemmissa. 2003-mallin valojen pesurit on varmaan "jonkin verran" kalliimmat, kuin ne 2004-mallin (ja uudempien) kiinteät muhkurat.
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Juu nyt tarkemmin kun WIS lueskeli niin onhan noissa tosiaan eroa. Mutta hyvin on pumput pelittänyt, vettä tulee tuulilasille viimeinkin yli puolen välin ja lampun pesimillä saa katonkin huuhdeltua samalla kuten vanhalla pumpuillakin.
Äänenvaimennus on ollut ihan onnistunut tässä muutaman päivän ajelleena, korkeammat tiemelut on hiljentynyt ja yleinen melutaso on pienentynyt. 17" renkaat tuottaa jonkin verran ääntä kun ei nuo goodrich g-gripit ole hiljaisimman renkaan maineessa.
Taidan hylätä ajatuksen että laittaisin vielä 10mm polyuretaanilevyn sisälokasuojien alle kun tuon 3.2mm mahduttamisessakin oli hieman työtä. Jos hiljaisemmaksi haluaa niin pitänee tulipeltiin laittaa tavaraa sitten kiinni.
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Taas mennään, eli jumpan vuorossa repsikan puolen pyöränlaakeri täysin odotetusti :)
WIS ohjeiden mukaan homma käy nopeasti jos vaan pultit avautuisi.. Päänvaivaa aiheutti jarrusatulan kannakkeen pultit jotka olivat hieman tiukassa ruuvilukitteen ansiosta, toinen ei loppupeleissä lähtenyt irti muutakuin lämmittämällä kiinnikettä.
KuvaKuva
Kääntöpää ruuvipenkkiin kiinni ja jatkovarren kanssa laakerinpultit auki. Jarrukilven sekä kääntöpään puhdistus jonka jälkeen molemmille maalia niskaan ruosteita/oksidointia estämään ja takaisin nippuun uudella laakerilla.
Kuva

Hankinnasta asti on hieman tullut ihmeteltyä huonoja lähivaloja ja tarkemmalla tutkimisella tuli todettua että ajovalojen linssit on vain harmaantuneet iän myötä. Joten koska itse pitää aina ensin koittaa (ja rahansäästön takia) niin ajovalojen kiillotusta kehiin. Tilailin Meguiars Heavy Duty Headlight Restoration Kit kehujen perusteella ja muutamat hiomapaperit päälle.
Lähtökohtanahan oli tämä:
Kuva
Meguiarsin sarjassa tuli vain 1000 ja 3000 hiomapaperi lätkä, jopa meguiarsin työhjeiden mukaan on suositeltavaa ottaa useammalla karkeudella kun vain noilla, käytin imperialin ja mirkan vesihiomapapereita 600-800-1000-1200-1500-2000. Muutamia kuvia vaiheista
p600 ja vettä UV-pinnoite pois, työohjeiden mukaisesti niin kauan kun linssiltä tulee valkoista vettä pois. Myös pinnassa olevat kiveniskemät lähti.
Kuva
Seuraavaksi p800+vettä eri suuntaan hiomalla edelliset jäljet pois ja tasaisen harmaaksi
Kuva
Tässä kohtaa valitettavasti loppui valo että saisi kännykällä jotain kuvaa, mutta hioin 1000 paperilla taas hiomajäljet pois erisuuntaan ja perään meguiarsin 1000 lätkällä taas erisuuntaan. sitten 1200-1500-2000 hionnat paperilla aina edelliset jäljet tasoittaen ja lopuksi meguiarsin 3000 lätkällä hionta.
Alla olevassa kuvassa on hionnat tehty, ja kertaalleen myllytetty meguiarsin PlastX hionta/kiillotus nesteellä. Tein myllytyksen yhteensä 4 kertaa ja pinnoista tuli kuin uudet. Lopuksi vielä 3x headlight uv protectoria pintaan.
Kuva

Vertaillessa valotehoa ero oli selvästi nähtävissä, valokuvion yläreuna oli kunnostetussa umpiossa kuin veitsellä leikattu vielä reilun 50m jälkeenkin, kun taas käsittelemättömässä puolessa se oli utuinen ja hyvin kellertävä.
Kansiossa on muutama kuva myös tästä, täysin vertailukelpoisia ne ei ole kun puhelin meni muuttamaan valkotasapainoa mutta näkee kyllä valotehon lisäyksen.

Tästä homma sitten jatkuu laillisella xenonittamisella lyihisiin, josta jo toisessa ketjussa kyselin
Hellan ultraäänisensorilla olevaa automatiikka sarjaa.
Onko kellään kokemusta kyseisestä laitoksesta? Lähinnä että alkaako herjaamaan jotain jos ottaa korvaa manuaalisäätömoottorit hellan vermeillä?
Ja toisena että jos muuttaa ajotietokoneelle valot Xenoneille, herjaako se halogeeni polttimista tai rikkooko se niitä? kun ei kohtaa tuo Techille pääsy asennus ajankohdan kanssa :)
Jos jollain on tietoa noihin kysymyksiin niin olisin kiitollinen!
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
Telttis
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 17:24

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Telttis »

https://www.motonet.fi/fi/tuote/472853/ ... matto-20-m

Vissiin tätä oot tonne asentanu? Oman farkun vaimennusprojekti on vähän lykkääntyny työttömyyden takia ku oon jotenkin aina olettanu et toi matto tulis kalliiks, mutta kyllähän nyt tuon verran löytyy persaukiseltakin. Lokasuojissa ei ilmeisesti ollu mitään ihan kauheeta purkamista? Tuli vaihdettua kesällä omaan biiliin 30/20 jouset mutta en sitten siinä samalla ymmärtäny perehtyä tohon.

Menee vähän aiheen sivusta, mutta minkä kokoset noi ovikaiuttimet on, ja mahtaisko olla paha homma vaihtaa sinne esim. jotkut koaksiaalit samalla kun liimaa mattoa? Jos jollain foorumilaisella ois kaiutinsuosituksia niin otetaan mielellään vastaan.

Tuore saabisti kyselee :oops:
Saab 9-3 SC 1.8t '06 stage 1
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

sisälokasuoja irtoaa jollain 10 erinäisellä mutterilla/ruuvilla.
Puskuria vasten on muistaakseni 3-4, muutama on alasuojamuovissa kiinni ja muutama on kylkilistassa. sitten on joku 5kpl niitä muovimuttereita pitämässä sisälokasuojaa kiinni peltiosiin. Nämä itselläni oli jumissa sen verran että meni poikki näitä kiinnike kierteitä, joutui poraamaan sitten vanhat pois ja laittamaan ruuvilla kinni.
Purkaminen on nopea homma tarvii 8 ja 10 hylsyn, tietenkin rengas kannattaa ottaa edestä pois niin on enemmän tilaa tehdä.

Juurikin tuota vaimennusmattoa käytin, riitti karkeasti molempiin etuoviin ja toiseen lokasuojaan kokonaan (pelti ja muovipinnalle), kuumailmapuhallin kannattaa olla tehdessä mukana jos ei ole +15 olevaa asennustilaa

Kaiuttimet on ovissa 6,5" ja niistä kannattaa lueskella lisää tuolta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119087
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Ollut vähän hiljaisempaa taas tämän kanssa kun kelit on ollut hieman huonoja tekemisen kanssa, jotain on sentäs tullut räpellettyä. Tosin ei pahemmin vikaakaan autossa ole ollut

Hellan tasosäätösarja ei mennyt niinkuin strömsöössä. 9-3 umpioiden säätömottorit kun on jossain syvällä umpion sisällä eikä innostanut niin paljoa alkaa näkemään vaivaa että olisi sulatellut umpiot auki ja muokannut kehystä uuden moottorin mahduttamiseksi. Jatketaan siis saabin alkuperäisen säätösarjan etsimistä, HHL ja etuanturi olisi jo tiedossa mutta taka-antureita ehjänä ei tunnu löytyvän.
Xenonit laitettu kiinni, näkee huomattavasti paremmin mutta edelleen huomaa että ei projektorien linssit ole ihan parhaassa terässä enään, Jossain kohtaa vaihtaa koko umpio uuteen siis.

Viimeisimpänä tuli vaihdettua sisäilmanpuhaltimen moottori, WIS ohjeiden mukaisesti tehtynä nopea homma vaikkakin hieman vaatii sirkustaiteilijan vikaa työasentojen kanssa.

Tuli huomattua samalla keskikonsolin sisältä yksi letku mikä ei mennyt mihinkään, olisiko jollain tietoa mikähän mahtaa olla kysessä? vai liittyykö jotenkin manuaalilaatikkoon tai muuhun lisälaitteeseen? koslahan on allekirjoituksen automaatti.

Kuva
Raudan alla menevä, mustalla erkalla päällystetty "putki"
Kuva
putken liitin, jarruputki tyyppinen
Kuva
Kulkureitti
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Oisko joku antennijohto esim autopuhelimelle
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Syksy tulee, ja katsastus toi hieman lisätyötä.
Kesän aikana autolle ei muuta tullut tehtyä kuin maalattua pelinkannat ja vaidettua kuvut sekä laitettua uusi pohjamuovi sekä kiinnitettyä takaa yksi lämpöpelti uusiksi kun pääosin on moottoripyörällä liikkunut.

Katsastus setä sanoi hyihyi ja totesi että pitkittäistukivarsien puslat takaa, toinen bumerangi sekä koiranluu edestä on kaput. Kokemuksesta ja ihan yleisestä turvallisuudesta johtuen laitetaan koko alustaa kerralla enemmänkin kuntoon.
Alusta kolisi jo viime talvena sen verran mallikkaasti että tilaukseen lähti Bilsteinin B8 iskarit ja Eibachin -30mm jouset, polyuretaania pitkittäistukivarsiin näin aluksi, uudet koiranluut ja bumerangit. Loput polyuretaanit vaihtunee myöhemmin kun tämän tyyppisestä alustasta on vain hyvää kokemusta edellisten autojen ja muitten tehtyjen projektien perusteella.
Nyt vain odotellaan tavaraa saapuvaksi että pääsee asentamaan :)

Edit: Neobrossille taas propsit, 27.8. tilattu setti. Fedexin kaveri kiikutti eilen 1.9. paketin ovesta sisään.
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
cawener
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Syys 04, 2014 18:23

Re: 2004 9-3SS Käyttökulkineen kunnostelua

Viesti Kirjoittaja cawener »

Loput rojut tulivat viime viikon aikana joten viikonloppuna pääsi asentelemaan tavaraa. Kauheasti ei vaiheista tullut otettua kuvia, kyllähän kaikille on jo tuttua 93ss takapään uudelleenrakennus.
Asennettavat rojut:
Kuva
Katsurin valitus taisi olla ihan aiheellinen pitkittäistukivarren puslista :) toinen lähti ihan käsin irti pakoiltaan, kaulus piti sahailla pois uretaanipuslien tieltä. Samalla pitkittäisvarret tuli harjattua ruosteista ja maalattua.
Kuva
Oikea takakulman aurausvarsi oli kohtuullisen jumissa joten sen työstäminen vei vähän pitempään, vasemmalla puolella sain nostettua paketin kerralla pois (pyörännapa, aurausvarsi, pitkittäinen tukivarsi ja iskari) oli helpompi työpöydällä availla pultit.
Samaa vauhtia tuli myös vaihdettua taakse jarrulevyt ja palat kun olivat loppu.
KuvaKuva
Tuossa vielä valmiista kulmista kuvat, itselle muistutukseksi lähinnä

Auton asennosta tuli ainakin omaa silmää miellyttävä kokonaisuus, vielä kun saisi aikaa kunnostella nuo vanteet.
Kuva
Tästä taas kohti uusia seikkailuja saabin kanssa!
2004 9-3 SS vector sport 2.0t A
Ex 2000 9-3 3d se tbo
"skull just means the good stuff"
Vastaa Viestiin