Saab Omega

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Reilu vuosi sitten tuli hommattuu tällänen -96 900 turbo saab.

Kuva

En kerenny kun motarille päästä ja parikytä kilsaa ajella, kun täys kaasu vedossa hävis ahot. Ahtimesta akseli poikki, pako"siivet" löyty katista.
Kuva

Ei auttanu masentua vaan hommata ehjää ahinta tilalle. Valitettavasti sorruin kiina ahtimeen joka porsi alle 1000km... :roll: meni onneks takuuseen ja sain rahat takas.
(uus ja entinen vierekkäin)
Kuva

Kuva


Sitten löyty se ahin mikä siellä myyjän mukaan olvinaan olikin, eli mitsun td04-19t. 7# pakopesällä.
Kuva

Niinkun tästä kuvasta huomaa niin ostaessa paikallaan ollu mitsu oli hiukan pienempi mitä toi nykynen
Kuva


Viihdoin vermeet rokkas ja vetoja omaan makuun etuvetosessa oli jo liikaa. Laatikkokin rupes rallattamaan ja leima loppu hajonneen tuulilasin takia ja samalla hävis inspis koko vehkeeseen.

Eräs kaunispäivä töissä tylsällä hetkellä sairas ajatus iski päähän. Saab osiksi ja moottori omegan laatikolla johonkin takaveto koriin! Asiaa aikani funtsittua päädyin kuitenkin aluksi "helpoimpaan" reittiin eli laittaa kone b omegan koriin ja sillä tiellä nyt ollaan menossa.

Loistava aihio :mrgreen:
Kuva

Saab:n nyky kuosi
Kuva
Kuva

Moottori on nyt tallilla pukissa odottamassa hellyyttä. Tarkotus putsata kaikesta paskasta ja maalata.

Johtosarjat on myös autosta purettu ja moottorin puoleinen johtosarja on ylimääräsistä karsittu, vielä ois edessä valtavampi urakka, eli sisätilan johdot...

Ja sen verran apuja tarviisin jos joku viisaampi osais neuvoa mitä tämän nopeustiedon kanssa tekis että sais auton pelaamaan myös joskus :mrgreen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=149708



Moottorin speksit:
penkitetty vakio b pumpulla jonka takia vetänyt laihalle ja tuolla pikku mitsulla 291hp/ 499nm.

maptun stage 5 ohjelmointi
mitsun td04-19t ahdin
465cc suuttimet
3bar map
walbro 255 pumppu
isompi välijäähdytin
t7 mankkuvena muutos
viggenin asetelma ja 4 lapanen sintteri kytkin.
Saab 9000 -96 2.0T
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Vanteitakin on jo vähän aloteltu tekemään.
Kuva

Turbo ja kytkin
Kuva

Moottori talliin menossa
Kuva

Sähköjä
Kuva
Saab 9000 -96 2.0T
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Mielenkiintoinen rojekti. Tosta vanteesta... Vannepajan sivuja kahlatessa tuli vastaan sellanen juttu että toinen kantti ei saa olla yli 4 cm leveä... Muuten kuulemma ei saa rengasta asennettua paikoilleen.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Joo on haastavampi varmasti rengas saada paikalleen, mutta eiköhän sen saa taisteltuu. Samalla tavalla levitettyjä vanteita kaveri porukasta löytyy jokunen.
Saab 9000 -96 2.0T
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

Oho, näitähän on sitten tekeillä vähän joka nurkalla. http://www.cruisingnight.fi/forum/viewt ... 7c9c2549a8
jeeeeeee!
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

No perkele :mrgreen: Miten ite oot ajatellu tuon nopeustiedon toteuttaa? Ai saban kone käy myö 2,5 lootaan, muistelin että vain 2.0 litrasten laatikkoon kävis?
Saab 9000 -96 2.0T
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

Jeba kirjoitti:No perkele :mrgreen: Miten ite oot ajatellu tuon nopeustiedon toteuttaa? Ai saban kone käy myö 2,5 lootaan, muistelin että vain 2.0 litrasten laatikkoon kävis?
Oon ulkoistanut kaiken moottorinohjauksen sähköihin liittyvän asiasta paremmin tietäville tahoille. Kai se jostain ABS-narusta ryöstetään.
Sama kytkinkoppa noissa Opelin OHC/DOHC/V6 padoissa on. Opelilta saa muuten tilattua eroavaisuustodistuksen ihan ilmaiseksi. Vähentää katsastuksessa arpomista ja arvailua melko paljon.
jeeeeeee!
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Joo kiitoksia vinkeistä! Uteleppa siltä sähkö gurultasi et miten se meinas homman hoitaa ja kerro mullekkin :wink:
Saab 9000 -96 2.0T
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

Käsittääkseni NG900 moottorinohjaus ottaa pyörimistiedon ABS-anturilta. B Omega on ABS:lla varustettu. 1+1 = ottaa B Omegan ABS:lta pyörimistiedon moottorinohjaukselle. Kaivaa vaan molempien kytkiksistä oikeet narut esille ja yhdistää ne. Noin mä sen arvaisin, mutta mä oon mekaaninen ihminen jolla ei ole osaamista sähköhommissa.
jeeeeeee!
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja VPP »

Onhan noita Saab Opeleita rakenteilla useita nytkin, täälläkin on yksi :mrgreen:

Tosin tulee vähän vanhempaan Opeliin Saabin tekniikka 8)
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

VPP kirjoitti:Onhan noita Saab Opeleita rakenteilla useita nytkin, täälläkin on yksi :mrgreen: Tosin tulee vähän vanhempaan Opeliin Saabin tekniikka 8)
Ui! Asiallista! Mihin koriin?
jeeeeeee!
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja VPP »

Täällä Mikkelissä valmistuu jossain vaiheessa B Manta, ja Savonlinnassa toinen samanlainen :)
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
opeura
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja opeura »

Täällä kanssa yks elinsiirtoleikkaus menossa. MV6 Omega saa tonnarin 2.3 koneen keulilleen. Ainakin tosta MV6 motronicista löytyy nopeustiedolle valmis tulo. Jos haluaa helpolla päästä niin trionicista kierrosluku ja nopeustieto yhteen ja ohjelmasta pulssien määrä vastaamaan vaikka kolmosvaihdetta, tosin sillon menetetään vaihdekohtanen ahtopainerajotus. Mites ootte moottorin korvakkeet rakennellu? Ja kytkin, meille tulee saban kytkin niin joutuu korokerenkaan laittamaan sylinterin alle (opelissa kaksoismassalimppu).
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Keme »

opeura kirjoitti:Ja kytkin, meille tulee saban kytkin niin joutuu korokerenkaan laittamaan sylinterin alle (opelissa kaksoismassalimppu).
Kuva
Mä ynnäilin, että 16mm spaceri riittäs NG900 vauhtipyörän ja kykän kanssa. Mihin lie muut on päätyneet mittailuissaan?
jeeeeeee!
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: Saab Omega

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Saban kytkintä käytän itekkin ja korvakot ajattelin omegan orginelli paikoille kyhätä.

Moottoria tuli maalailtua.

Kuva
Saab 9000 -96 2.0T
Vastaa Viestiin