Sivu 1/6

Saab Omega

Lähetetty: Ke Loka 22, 2014 16:02
Kirjoittaja Jeba
Reilu vuosi sitten tuli hommattuu tällänen -96 900 turbo saab.

Kuva

En kerenny kun motarille päästä ja parikytä kilsaa ajella, kun täys kaasu vedossa hävis ahot. Ahtimesta akseli poikki, pako"siivet" löyty katista.
Kuva

Ei auttanu masentua vaan hommata ehjää ahinta tilalle. Valitettavasti sorruin kiina ahtimeen joka porsi alle 1000km... :roll: meni onneks takuuseen ja sain rahat takas.
(uus ja entinen vierekkäin)
Kuva

Kuva


Sitten löyty se ahin mikä siellä myyjän mukaan olvinaan olikin, eli mitsun td04-19t. 7# pakopesällä.
Kuva

Niinkun tästä kuvasta huomaa niin ostaessa paikallaan ollu mitsu oli hiukan pienempi mitä toi nykynen
Kuva


Viihdoin vermeet rokkas ja vetoja omaan makuun etuvetosessa oli jo liikaa. Laatikkokin rupes rallattamaan ja leima loppu hajonneen tuulilasin takia ja samalla hävis inspis koko vehkeeseen.

Eräs kaunispäivä töissä tylsällä hetkellä sairas ajatus iski päähän. Saab osiksi ja moottori omegan laatikolla johonkin takaveto koriin! Asiaa aikani funtsittua päädyin kuitenkin aluksi "helpoimpaan" reittiin eli laittaa kone b omegan koriin ja sillä tiellä nyt ollaan menossa.

Loistava aihio :mrgreen:
Kuva

Saab:n nyky kuosi
Kuva
Kuva

Moottori on nyt tallilla pukissa odottamassa hellyyttä. Tarkotus putsata kaikesta paskasta ja maalata.

Johtosarjat on myös autosta purettu ja moottorin puoleinen johtosarja on ylimääräsistä karsittu, vielä ois edessä valtavampi urakka, eli sisätilan johdot...

Ja sen verran apuja tarviisin jos joku viisaampi osais neuvoa mitä tämän nopeustiedon kanssa tekis että sais auton pelaamaan myös joskus :mrgreen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=149708



Moottorin speksit:
penkitetty vakio b pumpulla jonka takia vetänyt laihalle ja tuolla pikku mitsulla 291hp/ 499nm.

maptun stage 5 ohjelmointi
mitsun td04-19t ahdin
465cc suuttimet
3bar map
walbro 255 pumppu
isompi välijäähdytin
t7 mankkuvena muutos
viggenin asetelma ja 4 lapanen sintteri kytkin.

Re: Saab Omega

Lähetetty: Ke Loka 22, 2014 18:38
Kirjoittaja Jeba
Vanteitakin on jo vähän aloteltu tekemään.
Kuva

Turbo ja kytkin
Kuva

Moottori talliin menossa
Kuva

Sähköjä
Kuva

Re: Saab Omega

Lähetetty: Ke Loka 22, 2014 19:19
Kirjoittaja sabatti 96
Mielenkiintoinen rojekti. Tosta vanteesta... Vannepajan sivuja kahlatessa tuli vastaan sellanen juttu että toinen kantti ei saa olla yli 4 cm leveä... Muuten kuulemma ei saa rengasta asennettua paikoilleen.

Re: Saab Omega

Lähetetty: Ke Loka 22, 2014 19:27
Kirjoittaja Jeba
Joo on haastavampi varmasti rengas saada paikalleen, mutta eiköhän sen saa taisteltuu. Samalla tavalla levitettyjä vanteita kaveri porukasta löytyy jokunen.

Re: Saab Omega

Lähetetty: To Loka 23, 2014 14:20
Kirjoittaja Keme
Oho, näitähän on sitten tekeillä vähän joka nurkalla. http://www.cruisingnight.fi/forum/viewt ... 7c9c2549a8

Re: Saab Omega

Lähetetty: To Loka 23, 2014 16:21
Kirjoittaja Jeba
No perkele :mrgreen: Miten ite oot ajatellu tuon nopeustiedon toteuttaa? Ai saban kone käy myö 2,5 lootaan, muistelin että vain 2.0 litrasten laatikkoon kävis?

Re: Saab Omega

Lähetetty: To Loka 23, 2014 17:02
Kirjoittaja Keme
Jeba kirjoitti:No perkele :mrgreen: Miten ite oot ajatellu tuon nopeustiedon toteuttaa? Ai saban kone käy myö 2,5 lootaan, muistelin että vain 2.0 litrasten laatikkoon kävis?
Oon ulkoistanut kaiken moottorinohjauksen sähköihin liittyvän asiasta paremmin tietäville tahoille. Kai se jostain ABS-narusta ryöstetään.
Sama kytkinkoppa noissa Opelin OHC/DOHC/V6 padoissa on. Opelilta saa muuten tilattua eroavaisuustodistuksen ihan ilmaiseksi. Vähentää katsastuksessa arpomista ja arvailua melko paljon.

Re: Saab Omega

Lähetetty: To Loka 23, 2014 19:31
Kirjoittaja Jeba
Joo kiitoksia vinkeistä! Uteleppa siltä sähkö gurultasi et miten se meinas homman hoitaa ja kerro mullekkin :wink:

Re: Saab Omega

Lähetetty: Pe Loka 24, 2014 11:14
Kirjoittaja Keme
Käsittääkseni NG900 moottorinohjaus ottaa pyörimistiedon ABS-anturilta. B Omega on ABS:lla varustettu. 1+1 = ottaa B Omegan ABS:lta pyörimistiedon moottorinohjaukselle. Kaivaa vaan molempien kytkiksistä oikeet narut esille ja yhdistää ne. Noin mä sen arvaisin, mutta mä oon mekaaninen ihminen jolla ei ole osaamista sähköhommissa.

Re: Saab Omega

Lähetetty: Pe Loka 24, 2014 17:27
Kirjoittaja VPP
Onhan noita Saab Opeleita rakenteilla useita nytkin, täälläkin on yksi :mrgreen:

Tosin tulee vähän vanhempaan Opeliin Saabin tekniikka 8)

Re: Saab Omega

Lähetetty: La Loka 25, 2014 11:04
Kirjoittaja Keme
VPP kirjoitti:Onhan noita Saab Opeleita rakenteilla useita nytkin, täälläkin on yksi :mrgreen: Tosin tulee vähän vanhempaan Opeliin Saabin tekniikka 8)
Ui! Asiallista! Mihin koriin?

Re: Saab Omega

Lähetetty: La Loka 25, 2014 14:45
Kirjoittaja VPP
Täällä Mikkelissä valmistuu jossain vaiheessa B Manta, ja Savonlinnassa toinen samanlainen :)

Re: Saab Omega

Lähetetty: To Marras 06, 2014 14:41
Kirjoittaja opeura
Täällä kanssa yks elinsiirtoleikkaus menossa. MV6 Omega saa tonnarin 2.3 koneen keulilleen. Ainakin tosta MV6 motronicista löytyy nopeustiedolle valmis tulo. Jos haluaa helpolla päästä niin trionicista kierrosluku ja nopeustieto yhteen ja ohjelmasta pulssien määrä vastaamaan vaikka kolmosvaihdetta, tosin sillon menetetään vaihdekohtanen ahtopainerajotus. Mites ootte moottorin korvakkeet rakennellu? Ja kytkin, meille tulee saban kytkin niin joutuu korokerenkaan laittamaan sylinterin alle (opelissa kaksoismassalimppu).

Re: Saab Omega

Lähetetty: To Marras 06, 2014 18:14
Kirjoittaja Keme
opeura kirjoitti:Ja kytkin, meille tulee saban kytkin niin joutuu korokerenkaan laittamaan sylinterin alle (opelissa kaksoismassalimppu).
Kuva
Mä ynnäilin, että 16mm spaceri riittäs NG900 vauhtipyörän ja kykän kanssa. Mihin lie muut on päätyneet mittailuissaan?

Re: Saab Omega

Lähetetty: Su Marras 09, 2014 15:32
Kirjoittaja Jeba
Saban kytkintä käytän itekkin ja korvakot ajattelin omegan orginelli paikoille kyhätä.

Moottoria tuli maalailtua.

Kuva