Sivu 1/3
2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ma Loka 27, 2014 11:15
Kirjoittaja mrvilho
Ajattelin tehdä kanssa omasta :saab:ista juttua tänne muitten luettavaks ja samalla olisi tarkoitus kysellä neuvoja viisaammilta. Ehdotukset ja suositukset ovat tervetulleita aloittelijalle!
Pyydän jo anteeksi mahdollisista kielioppi virheistä mitä saattaa tulla.
Tälläinen aikoinaan Ranskasta uitettu 294tkm ajettu femma löytyy itseltäni joka on nähtävissä JKL:n seudulla.
Auto on jo ollut minulla noin puolivuotta jonka ostin isältä pois, jäi ylimääräiseksi häneltä pihaan seisomaan. Pikkuhiljaa siitä sitten laitellut parempaa kuntoon!
- Varapyörä kotelo hitsattu uusiksi.
- Koiranluut
- Bypass venttiili
- Ilmamassamittari
- Käsijarrukengät
- Etupuskuri korjattu ja maalattu
- Alipaine letkut uusittu
- Apulaite hihna + rullat
- Kampiakselin asentotunnisti
- Bensa pumppu + letkut
- Termostaatti / Jäähdytin nesteet
Ja paljon muuta!
Nytten tarkoitus rueta selvittämään minkä takia auto syö/polttaa öljyä! Turbo, ventiilinvarren kumit ja männänrenkaat? Auto on syöny nytten siis 10tkm:lle 5-6L Öljyä!

Onko muita vaihto ehtohja ongelmaan?
Olisi myös tarkoituksena rueta piristämään tekniikkaa kyseisestä 2.0t femmasta pikkuhiljaa vähän pitemmällä tähtäimellä. Laitetaan sitä mukaan mitä p**se kestää
Auto on flexfuel ja jokin viri softa N.170hp? Kovasti mieli haluaisi päästä 250-300hp tai jopa vähän enemmän

T7 kuulemma ei kestäis kun reilu 300hp vakio kaluilla? mitenkä todellisuudessa ylä/alakerta? Tietää sit vähän taremmin mihinkä sitä sit ryhtyy oikein.

ajatellut:
- Siemens Deka 870cc suuttimet Re85:lle
- Turbo? (EHDOTUKSIA)
- Putkisto
- Softa päivitykset
- Imuputket + cooleri ?
- Kytkin (kunnes vanha rupee ensiksi varotteleen)
- Coilover alusta sarja. Mahdollisesti K-sport kokemuksia kenelläkään?
http://www.ksportfinland.com/product_in ... s_id=20639
- Takapuskuri maalata
- Puslia vaihdella
Jos jotakin kiinnostaa lisää saada tietoa ja kuvia niin kerron kyllä mielelläni

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ma Loka 27, 2014 12:35
Kirjoittaja jcarlson
2,0t 98-00 on vanhalla kaksiosaisella imusarjalla johon ei käy muuntyyppiset suuttimet, joten joudut vaihtamaan imusarjan 01-> (tai 2,3t 00->) malliseen. Älä laita mitään dekoja, paras vaihtoehto tällä hetkellä on 670cc/min ev14 suuttimet finjectorilta.
Yli 300hv on järkevää kyllä samantien laittaa paremmat männät. Joko T5 männät+kanget tai sitten esim. Wössnerin männät. Itse muuttaisin 2,3-litraiseksi samantien. Nokat joudut vaihtamaan vähintään T5 tai pitkälohko B234 nokkiin, vakio T7 nokilla yli 300hv on tuskaa etenkin 2,0-litraisessa.
Kytkimeksi Aeron vakiokytkin, ainakin jos pysyt 2,0 tilavuudessa. Helpoin ratkaisu n. 320-340hv tehoihin on 19T mitsu. 250-300hv tehoihin Aeron vakio 15T. Vakiocoolerin kanssa pärjää etenkin etanolilla, bensalla yli 300hv toiveisiin olisi järkevä parantaa. Ahtoputkiin ei tarvitse koskea, turbon imuputki on surkea pilli tuossa joten joko 06-> mallinen "kuningaskobra" tai joku viripuljun tekemä isompi. Pakoputken päivitys ainakin 3" downpipeen tietysti myös.
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ma Loka 27, 2014 13:51
Kirjoittaja kalle
aikalailla on tontissa

minkälaista alustaa nyt on?
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ma Loka 27, 2014 16:20
Kirjoittaja mrvilho
jcarlson kirjoitti:2,0t 98-00 on vanhalla kaksiosaisella imusarjalla johon ei käy muuntyyppiset suuttimet, joten joudut vaihtamaan imusarjan 01-> (tai 2,3t 00->) malliseen.
Jos en väärin muista niin yksi osainen on imusarja mikä paikallaan. Eli joskus joku vaihtanu?? Täytyy tarkistaa asia vielä tarkemmin
Noista T5 männistä luinkin jo jotain foorumilta mutta joutuisi koneistamaan männistä millin verra ettei ottais venttiileihin/kanteen kiinni? Ellei kansipahvilla pelais mutta puristus suhde pienenis tuolloin?
Ei olisi kyllä wössneri männät omasta mielestä edes kovin kalliita.
Kaveri höpis jotaikin perjantai iltana pikku huuruissa että sillä olis ylimääräsenä T5 säädettävät nokka akselit et jos on kunnossa ja saa hyvään hintaan niin kannattaa vissiin ostaa siitä?
kalle kirjoitti:aikalailla on tontissa

minkälaista alustaa nyt on?
Hävettää suorastaan kertoa mutta ollaan rehellisiä nyt! Köyhänmiehen 5e laikka

Saahan tuolla vähän varoa isompia kynnyksiä ja monttuja.
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ma Loka 27, 2014 17:57
Kirjoittaja jcarlson
170hv tehot kuulostaa kyllä siltä että on maksimoitu alkuperäisten pikkusuutinten tuotto viinalla ja imusarja on kaksiosainen. Ei sitä heti silmällä erota kumpi on, alkuperäiset suuttimet on vihreät.
Riski mäntäkontaktista kanteen riippuu hieman yksilöllisistä toleransseista (lohkon korkeus esim.), mutta voi hyvin olla että T5 männät käy ilman koneistuksia T7 kansipahvilla. Onhan noita tehty eikä ole kilahtaneet. Varman päälle jos tekee niin tarkistaa vaikka muovailuvahalla miten sopii pyörimään kun on kasannut. Voi käyttää kokeilussa vanhaa kansipahvia eikä kannenpultteja tarvitse astekiristää. T5 kansipahvikin on käypä ratkaisu, puristussuhde tippuu vähän mutta eipä tuolla suurta merkitystä ole.
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ma Loka 27, 2014 19:26
Kirjoittaja Jusbe
Tulihan sitä juttua tänne

Siistin näköinenhän tuo femma nyt on tolla alustalla. Tuuhan jauhamaan jos tonnaria näät keskustassa. Ite taisin joskus jotain käydä puparissa jauhamassa

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ti Loka 28, 2014 09:29
Kirjoittaja mrvilho
jcarlson kirjoitti:170hv tehot kuulostaa kyllä siltä että on maksimoitu alkuperäisten pikkusuutinten tuotto viinalla ja imusarja on kaksiosainen. Ei sitä heti silmällä erota kumpi on, alkuperäiset suuttimet on vihreät.
Vihreät suuttimet kyllä tosiaan löytyy. Nooh täytyy rueta metsästämään uudemman mallista imusarjaa sitten paikalleen
Edit:
Tarviikos tuossa yhteydessä nyt sitten muuta vaihella enään ettei tuu muita ylläripylläreitä?
Jusbe kirjoitti:Tulihan sitä juttua tänne

Siistin näköinenhän tuo femma nyt on tolla alustalla. Tuuhan jauhamaan jos tonnaria näät keskustassa. Ite taisin joskus jotain käydä puparissa jauhamassa

Joo ajattelin ottaa niskasta kiinni ja rueta naputtelee ku vähä jäänyt. Siistin nökönen voi olla, ajettavuushan tossa on aivan kamala!

Niinhän siinä puparin paikallise pihassa Mieskosen kanssa jos en henkilöstä nyt erehdy? Täytyy tulla höpöttelee ja jos en huomaa niin voi tulla kanssa höpöttämään !

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ti Loka 28, 2014 12:23
Kirjoittaja Jusbe
Joo Mieskosen kanssa sitä tulee yleensä pyörittyä

eipä se ajettavuus koskaan laikkamadalluksella oikein toimi

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ti Loka 28, 2014 19:29
Kirjoittaja Jeba
Kaveri höpis jotaikin perjantai iltana pikku huuruissa että sillä olis ylimääräsenä T5 säädettävät nokka akselit et jos on kunnossa ja saa hyvään hintaan niin kannattaa vissiin ostaa siitä?
Mitkä oli?

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ti Loka 28, 2014 20:14
Kirjoittaja mrvilho
Jeba kirjoitti:Kaveri höpis jotaikin perjantai iltana pikku huuruissa että sillä olis ylimääräsenä T5 säädettävät nokka akselit et jos on kunnossa ja saa hyvään hintaan niin kannattaa vissiin ostaa siitä?
Mitkä oli?

Nojoo en nyt kyllä enään iha itsekkään tiedä tullu kirjotettua vähän ajatus maailmoissa
Käviki nopeammin tuon imusarjan ja suutintukkien hommaaminen mitä ajattelin.

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Pe Loka 31, 2014 11:36
Kirjoittaja mrvilho
Ruennu tulemaan 1 lambdan kanssa pientä häiriöö. välillä lambda arvot 0 ja tulee vikakoodia ja vedot ovat hukassa. niin minkälaista lambdaa suosittelisitte.
Alkuperäistä boschin vai ihan laajakaista ja mistä kannattaa tilata??
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Pe Loka 31, 2014 16:48
Kirjoittaja kalle
Alkuperäinen jostain. Nuo laajakaistat on sitä varten, että jos haluat tarkkailla seoksia jollain mittarilla esim.
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Pe Loka 31, 2014 16:53
Kirjoittaja Jusbe
Juu orkkista vaan. Laajakaista sit lisäks jos mieli tekee

Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Pe Loka 31, 2014 17:34
Kirjoittaja pamppu
eBaysta tilattu käyttäjältä start245, orkkis-boschia tarjolla järkihintaan.
Re: 2.0t 9-5 -00
Lähetetty: Ke Marras 26, 2014 09:49
Kirjoittaja mrvilho
Tuli kyseltyä PCS.ältä 180euroa oli alkuperänen lambda joka on kyllä aika tuntuva hinta. Taidan rueta metsästämään ebaystä kun kerran vilkuilin nii näytti olevan aika edullisia sielä ?
Tossa puristukset kahtoin pari viikkoa sitten 13, 12, 13, 12 bar. Minkälaisia lukemia muilla on ollut??
Kansiremppaa tuli aloteltuaki tuossa ku tuppaa kumit vuotamaan ja pahvi oli vähä päässyt kärsimään jonku verra että hyvä et irrotteli koko kannen..