9000 2.0TA my88 KA-projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Auto seisoskeli jonkin aikaa pihalla, kunnes tuli vaihdettua lämppärin kenno ja puhaltimen moottori. Samalla maalasin valetulipellin ja pari pientä ruostekohtaa pyyhkimien muovipaneelin alta.

Säätelin myös pyöränkulmat perstuntumalla paremmin kohdalleen. Kesärenkaat oli ihan kierot, tilalle laitoin toistaiseksi nypityt nastakumit. Aiemmin vaihtamani huohottimen putki on ruennut vuotamaan (nyt jo :evil: )

Ilmastointikin tuntuu pelaavan muuten oikein hyvin, mutta kompura pitänee vaihtaa. En saanut vanhan kompuran kytkintä pitämään kunnolla vaikka otin shimmejä vähemmäksi ja fiilasin kytkimen päästä, että välyksen saa oikeaksi. Varastosta löytyneessä kompurassa kytkinpaketti on erilainen. Voipi olla kompurakin vähän juntturissa, kuitenkin käsipelillä pyörii.

Takakaiuttimet vaihdoin parhaisiin eli halvimpiin Ground Zeron 6,5" ämyreihin. Subbarit on jo hattuhyllyllä, mutta hyllyä pitää vielä vahvistaa ennen kuin on järkeä rueta vahvaria kytkemään. Lieneekö noilla tosin vielä kiirettä, kun pitää ulkopuolisia peltihommiakin tehdä... :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Noniin. Aikaa on vierähtänyt melkolailla... Muutettiin viime kesänä omakotitaloon ja sain tallin alkutalvesta laajennettua jonkinlaiseen käyttökuntoon, sitten tonnari sinne odottamaan motivaatiota... Tuli tuossa remppailtua taloa, rakennettua terassi ja asennettua aurinkosähköjärjestelmää ja nyt viimein on elämäni ensimmäinen palkallinen kesäloma käytetty lähes täysin auton hitsaamiseen... '

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ruostettahan _oli_ toissa? talvisista hitsauksista riippumatta, mm. kaikki iskarien kotelot, etu- ja takajalkatilat, tunkinkorvakkeet joka nurkassa, takapyöräkotelot aika kovasti uusiksi... Syynä tähän edelliset paikkaukset jotka oli mallia ratsu_2_mm_pelti_ja_heti_massaa. Sai leikata huolella ympäriltä peltiä ja askarrella paskarrella, kun ei kummoisia hitsausvälineitä saatikka -taitoja omista. Hitsauksen ohessa meinasi palaa koko auto, kun C-pilarista löytyikin yllättävän monta säkkiä vaimennusmateriaalia aiempiin kulkineisiin nähden. Tai no, ei sillä palavalla villalla mitään säkkiä ollut. Sen jälkeen tuli haettua isohko 2-pyttynen kompura, mutta ei sillä riittänyt puhti ruostetta hiekkapuhaltamaan... Siinä ohessa suli kattoluukun poistoputki kelvottomaksi, sekin on jo korjattu. Kaikki ruostepaikat hioin ja puhdistin niin hyvin kuin omalla kalustolla oli mahdollista, jonka jälkeen perään tuli mastonin fosforihappoliuos, mastonin siveltävä sinkkimaali ja joku pintamaali, paikasta riippuen. Lokasuojissa sinkin jälkeen täytin ja siloitin hitsailut liimamassalla, josko keräisi vähemmän paskaa ja siten kestäisi pidempään. En nähnyt järkeä hioa sileäksi, enkä kyllä joka paikasta omilla laitteilla ois sileäksi saanutkaan.

Suurimman osan hitsailuista kitsastelin täytelangan kanssa. Oiskohan tuo ollut liikaa kun ois heti alkuun hakenu sen 400e kaasupullon ja hitsannu oikealla langalla? No, parasta saumaa tuli tankin täyttöaukon lähistöllä, kun vetelin täytelangalla + kertakäyttöhiilaripullolla. :oops: Ens kerralla, ihan varmasti... :roll:

Ovien yläreunatkin oli aika kovasti ottaneet ruostetta, mistä johtunee? En ole koskaan ennen tonnareissa vastaavaa nähnyt. Samaten katon takareunassa, joka jää luukun alle, koriliimat kupruilee melkoisesti. Sisäpuolella ei näkynyt mitään, pitää rapsutella tuo auki samalla kun kattoa maalaa.

Oviin ja lokareihin pistin pahimpiin koloihin lasikuitukittiä alle, ja sitten hirveä hinkaaminen soft-kitin kanssa. Ei täydellistä, mutta jopa yllättävän hyviä omiksi tekeleiksi... Vänkärin puoleisen etulokarin oli joku aiemmista omistajista vaihtanut hyvään cd/cs lokariin, mutta ilmeisesti oli uudelleen pohjamaalannut karhentamatta alkuperäistä pintaa, ja värimassan päältä oli lakka jäänyt pois. Oli aikamoinen homma hioa pelti maalauskuntoon, mutta mitäpä ei Lidlin ykkösoluen voimalla tekisi :)

Sitten sitä tuli ovipahvit vaihdettua auton mukana tulleisiin vähän siistimpiin, samalla askartelin uudet höyrysulut K-raudalta haettusta ohuesta solumuovimatosta.

Ruostehommat on siis aikalailla paketissa ja löysin lähes ilmaiseksi CS:n helmat jotka "hienosti" istutin würthin lättäkantaruuveilla autoon. Ensiksi tosin hioin näkösälle jäävät kohdat 120 ja 240 paperilla ja sitten annoin lämpöä kuumailmapuhaltimella, jonka jälkeen tärpättipesu ja lisää lämpöä, lopuksi vielä Meguiarsin trim detailer pintaan.

Viikonloppuna tuli kattoverhoilu tehtyä uusiksi, tällä kertaa Kärkkäisen parhaalla collegekankaalla, jota ostin heti 5 metriä, jos siitä jotain muutakin tekisi. Oli kyllä niin nukkaavaa tavaraa, ettei sitä taida paljon muualle viittiä kuin kattoon.

Sekä etu- ja takalokarit ja kaikki ovet on ammuttu Spraymaxin paukkupulloilla odoardo grayksi ja 2k-lakka päälle. Hieman hiontajälkiä jäi mielestäni aika huolellisesta 80-120-180-240-320-400 hionnasta huolimatta, eikä lakkapinta tullut niin hyväksi kuin halusin, vesihiontaa siis ainakin edessä. Jäljellä ois konepellin vaihto ehjempään (kiitokset Koutosen Alille), katon hionta ja maalaus (ei yhtään ruosteessa sisäpuolelta!) ja takaluukun restaurointi jonkinlaiseen kuntoon.

No, eihän se projekti nyt siihen lopu. Ilmastoinnin kompura veti juntturiin viime syksynä. Joten siihen on tilalle kampe, paineet pysyi järjestelmässä hyvin eli sen pitäs riittää... Tällä tiedolla turbo on se joka valskaa öljyä ja savuttaa, kattoluukku ei halua mennä katon sisään ja ehkä siinä vielä jotain muutakin oli. Raportoidaan jahka selviää.

Paikalliselta romikselta on tullut jotain osia keräiltyä mutta lisää vielä tarvitaan sekä tähän että muihin kulkineisiin, ilmoitelkaa jos löytyy -88 -91 tonnareiden tai -85 satkujen osia!

Tänään kävin onnistuneesti uudistamassa pirssin pitkäksi jääneen leiman, huomautuksia tuli tuulilasista, pissapojan moottorista jonka olin unohtanut vaihtaa ja käppärin liian pitkästä liikeradasta.

Ja sitten pari kuvaa (jos linkit toimii)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuolla lisää kuvia joita voi katsoa omalla vastuulla, itku voi päästä... Jos ei olosuhteiden niin omien hitsisaumojen puolesta ainakin.
http://sarka.kapsi.fi/BHL/KESA2016/

Todettakoon tässä vaiheessa, että auto oli ihan v*tun mätä, ja siitä ei täydellistä tahi uutta tullut, mutta eiköhän tuo meleko monta vuotta mene :D

Noh, vielä muutama päivä lomaa jäljellä!
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuli laitettua eilen hattuhyllyn ja kaiutintelineiden verhoilut uusiksi, samasta nukkaisesta kankaasta kuin katto ja c-pilaritkin. Samalla sorvasin ylimääräisistä kaiutintelineistä reikää isommaksi ja tein koivuvanerista korokekauluksen 6x9:eille, kun edelliset kaiuttimet olivat ilmeisesti imeneet jotain törkyä sisäänsä hitsaushommien aikana ja alkaneet hieman krahista kovemmilla volyymeillä.
Kuva

Samaan syssyyn tein myös kattoluukun verhoilun ja fiksasin luukun asentoa, vähän ahdistaa sisälle mennessä mutta menee kuitenkin, eikä suhissutkaan kovin pahasti.

Varaosakonepelti tuli hiottua ja pari kiveniskemää siloitettua, en alkanut kummemmin pakkeloimaan. Vasta kun oli märkä värimassa päällä, huomasin että logon yläpuolella oli klommo :( Noh, sopii auton rujoon tyyliin hyvin.
Kuva
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sitkeitä sissejä olette noiden mätähommien kanssa. Parempia (koriltaan) olen minäkin nähnyt paalattavan.. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Parempikorisia oon itekin paalannut joitain vuosia takaperin, kun tuntuivat "läpimädiltä". Ei ne oo, vaatii vaan pikkusen aikaa ja hermoja :lol:
Tiedon ja osaamisen puutteen takia kai ne yleensä paaliin meneekin...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Eilen illalla kaverin kanssa nostettiin konepelti paikoilleen. Paikkailin samalla topsipuikolla hieman A-pilareiden ja katon maalivirheitä. Äsken kävin varovasti vähän vesihiomassa pahimpia paikkoja ja myllytin ja jynssäsin autoa... Näyttää nyt suunnilleen tältä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuulilasi on aika heikolla hapella:
Kuva
Kuva
Kuva


Virheitä ja värivirheitä on pitkin autoa... Vaan eipä oo ruosteessa
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kuva

Ettei elämä olisi tylsää... Auto kerkes olla viikon ajossa kunnes eukko sitä lainasi
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vein eilen auton lasin vaihtoon, tänäaamuna tuli soitto "Voi ** se oli ruosteessa". No, vanha lasi teippaamalla takaisin ja ajoin tallille:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

No, ei tuo nyt ihan järkyttävän paha ole, intternetissä nähnyt pahempiakin :roll:

Kärkkäiseltä hain laatutyökalun puhdistusta varten, työkone 15e ja kovametalliviila 16e :lol:
Kuva
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jäi muiden puuhien takia päivittelemättä lasin vaihto-operaatio. Puhdistin ja paikkasin siis saman illan aikana ruosteet ja vedin pohjamaalin, seuraavana päivänä näkyviin paikkoihin melkein oikean sävyistä kilikalia ja sitten lasi takaisin. Lopputulos ihan jees, vaikka ei täydellinen olekaan. Hajonnut takavalokin on vaihdettu ja pahimmat naarmut myllytetty pois.

Tuli myös hankittua forumin kautta Aero '92 eli direktionaalivanteita toinen sarja. Entiset vanteet oli tuhannen kierto ja ET:kin oli väärä, makoilivat liian sisällä. Mielenkiintoista oli, että kun ET muuttui vanteen merkintöjen mukaan vain 2mm joka nurkassa, muuttui ohjaustuntuma ihan erilaiseksi. Edellisillä vanteilla oli jenkkimäisen kevyt, nyt on jämäkkä ja tiukasti keskittävä kuten toisessa tonnarissa.

Ja pari kuvaa hitsailuhommista, jotka toivon mukaan oli viimeiset tähän autoon vähäksi aikaa. :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Onnellinen elämä pommarin kanssa jatkuu. Joulun tienoilla tuli vaihdeltua bensapumppua ja umpioita sekä eteen alatukivarren alumiiniheloja sekä etujouset, liekö jotain muutakin? :lol:

Muut autot onkin sitte vieny vapaa-aikaa hyvin eukon käytyä jenkillä ojan pohjalla ja satkun alettua kolisemaan urakalla.

Noh nyt kun oli hiihtoloma vapaata niin vaihtelin moottorin kumit, korjasin vuotavan vesipumpun putken, vaihoin yhen turvonneen vesiletkunpätkän konehuoneessa ja tulipa pistettyä myös takajouset uusiksi (Lesjön kuormajouset). Vetokoukku nousi reilut kymmenen senttiä ylemmäksi, tais olla vaihtoaikakin siis. Latauksen merkkilampulta laturille tuleva karva oli ottanut myös siipeensä (minkä takia auton alunperin talliin pukkasin) ja sen korjasin, samalla vaihdoin uuden jännitteensäätimen laturiin, kun oli liukurenkaat ihan hyvät vielä.

Moottorin takakumin kanssa saikin kiroilla aikansa ennenkuin se sujahti paikoilleen. Yläkumien vaihto ei sitten mennytkään ihan putkeen :roll: Moottorin korvakkeeseen puslaa tunkiessani se jymähti totaalisesti kiinni vaikka rasvaa oli runsaasti ja suorassa lähti menemään. Poksahtipa sitten koko hemmetin korvake halki :lol: Ranetin siihen peltilapun toistaiseksi niiteillä, katotaan kauanko pysyy ja hommataan uusi korvake jostain... Momenttituen toista puslaa vaihtaessa sitten poksahtikin asennustyökalusta kierretanko (10.9) paskaksi ja jäi vähän puolitiehen. Liekkö ollut puslissa jotain vikaa vai mikä ihme oli tähänkin syynä... Kolmeen autoon samalla tavalla jo aiemmin vaihtanut noita ja onnistunut ihan helposti.

Tuttu näky:
Kuva

Noh seuraavaksi jenkin ja satkun kimppuun, kunhan vielä vilkku-umpion kiinnikkeen korjaa, oli näköjään lähes täysin jo poikki.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin