9000 2.0TA my88 KA-projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuli eilen hankittua CC-tonnari, komeat 505tkm on nyt mittarissa. Varusteissa löytyy ja mm nahkapenkit ovat yllättävän hyväkuntoiset tuon ikäiseen autoon. Lahovikaa ei toistaiseksi ole kovin pahasti löytynyt (eikä ole kovin etsittykään). Kosmeettista puuhastelua riittää, mutta teknisesti auto vaikuttaa melko hyvältä, eikä autossa ole edes matkan keskeyttävää DI-kasettia. Äkkiseltään teknisiä muutoksia löytyi säädettävä bensanpaineensäädin ja JT 3" putki, jotka edellinen omistaja on laittanut. Etupäässä on vissiin madallusjouset, takana vakiot.

Vaihtoon menee näin aluksi ainakin etualatukivarsien takahelat, polttimoita ja ulko/sisävaloja, ovipahvit ja pyyhkijän viiksi. Mahdollisesti takajarrut, tuntui äkkiseltään että toisella puolella ei ottaisi käsijarru kiinni (tarkistetaan). Tuulilasi on melko kärsinyt, mutta toivottavasti sen saa vaihtaa myöhemmin lämpöisemmällä kelillä. :wink: Auto pitäisi saada ensin sille mallille että saa leimattua, sitten ruetaan puuhastelemaan jotain muuta...

Auton hakureissulla tulikin autoa ajettua melkein 400km. Kaikki tuntuu toimivan pääsääntöisesti kuten pitää, mitä nyt piktogrammissa palaa auton kuva koko ajan ilman muita ikoneita, täyskaasulla ja täysillä ahdoilla välillä röpöttää oudosti, ihan kuin menisi sytty pieleen?

Tänään sitten esiintyi toinen kummallisuus, kun jarrupoljin meni ykskaks pohjaan. Jarrut kuitenkin otti jotenkuten kun oli poljin ihan lattiassa, ja pystyi vielä ajamaan. Hetken aikaa ihmettelin parkissa ja pumppasin poljinta, niin syttyi jarrunesteen varoitusvalo ruutuun. No hain purkkikaupalla jarrunestettä ja täytin säiliön, eikä siitä ollut apua jarruille. Ajelin sitten faijalle esittelemään jarrutonta autoa, niin jarrut alkoivatkin toimia, mutta vetävät lukkoon (edellispäivänä absit mielestäni toimivat normaalisti kun testasin). No, aikani siellä autoa ihmettelin ja lähdin kotiin, niin huomasin liikennevaloissa, että kojetaulusta jostain kuuluu välillä raksutusta, ja samantapainen raksutus tuntui välillä myös jarrupolkimessa. Liekö sitten vain ABS-pumpun rele antautumassa...

Mitähän vielä... Takaluukun lukko aukeaa keskuslukolla normaalisti, mutta ei mene lukkoon kuin avaimella luukusta. Lienee kosketushäikkää liittimessä.

Luonnollisesti myös kattoverhoilu ja C-pilarien rätit menee uusiksi. Johan tuota on harjoiteltu :lol:

Vilkku-umpion johtonipussa oli yksi ylimääräinen liitin, mahtaakohan olla sivuperuutusvalojen liitin? Umpiossa ei kyllä ollut peruutusvalon paikkaa ainakaan...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

sarka kirjoitti:... Kaikki tuntuu toimivan pääsääntöisesti kuten pitää, mitä nyt piktogrammissa palaa auton kuva koko ajan ilman muita ikoneita, täyskaasulla ja täysillä ahdoilla välillä röpöttää oudosti, ihan kuin menisi sytty pieleen?
Kaiutinjohtoja ihmetellessä löytyi kojetaulun uumenista kirkas muoviletku, joka meni ahtopainemittarilla olevaan T-haaraan... Letku tukkoon ja baanalle -> ei röpötä :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja aero »

sarka kirjoitti:piktogrammissa palaa auton kuva koko ajan ilman muita ikoneita
Piktogrammi uinuttaa jostakin, mutta asiaan liittyvä polttimo on siitä pimahtanut. Varmista että ovien merkkivalot toimivat ja kokeile irroitella polttimoita, niin löydät sylttytehtaan.

sarka kirjoitti:Vilkku-umpion johtonipussa oli yksi ylimääräinen liitin, mahtaakohan olla sivuperuutusvalojen liitin? Umpiossa ei kyllä ollut peruutusvalon paikkaa ainakaan...
Sehän se, suomivilkuissa ei muistaakseni ole oletuksena paikkaa, tai ainakaan lampunkantaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

aero kirjoitti:
sarka kirjoitti:Vilkku-umpion johtonipussa oli yksi ylimääräinen liitin, mahtaakohan olla sivuperuutusvalojen liitin? Umpiossa ei kyllä ollut peruutusvalon paikkaa ainakaan...
Sehän se, suomivilkuissa ei muistaakseni ole oletuksena paikkaa, tai ainakaan lampunkantaa.
Mahtaakohan speden vilkku-umpioissa olla? Kuva ei anna siitä selvyyttä. Jollain sivulla (oliskohan ollut townsendimports) sanottiin että US/SE -versioissa olisi ollut...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja aero »

Ainakin joissain kokokirkkaissa noita on näkynyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Auto kaivannee uutta termostaattia tai mittariston kiristelyä. ACC:kin herjaa sekoitusilman lämpötila-anturia, DCC puolestaan ulkolämpöanturia :lol: Meinasi olla jopa hieman kylmähköä kyytiä, vaikka HI-asennossa piti ilmastointia.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja aero »

Todennäköisesti termaria, eikös mittarin ruuvit ole lähinnä uudempien ongelma.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja core2 »

sarka kirjoitti:Vilkku-umpion johtonipussa oli yksi ylimääräinen liitin, mahtaakohan olla sivuperuutusvalojen liitin? Umpiossa ei kyllä ollut peruutusvalon paikkaa ainakaan...
Ahaa suomen malleissa siis ollut sivupakitusvaloa, no tuolla on myynnissä näitä vilkkuja sillä pakkivalollakin: http://www.blueride.se/baklampor-lyktor ... 84_94.html

Jenkkimalleissa sitä löytyi jo 99:täkin niinkin aikaisin kuin MY75.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Voi hyvää päivää... http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/BHL ... 191043.jpg

Tinasin paikoillaan olevan anturin kuten kuuluu ja vikakoodi lähti ACC:stä. En sitten tiedä, onko anturi oikea. Noh, suhteellisen helppohan tuo on irroittaa ja tinailla eri ntc-vastuksia...

Ulkolämpötila-anturin johdot olikin lyöty poikki lohkolämmittimen johdon asennuksen yhteydessä, ja kahdelle johdolle oli kolme sokeripalaa... Tein niiden tilalle jatkon, mutta silti ei tule signaali sisälle asti, eli pitänee uusia johdot pidemmältä matkalta. Anturi itse näytti ihan oikeanlaista lukemaa.

Penkinlämppärit ja niiden kytkimet oli hajalla tyypilliseen tapaan. :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Termari vaihdettu, ja lämmöt nousi pikkusen yli kello 9 ja rauhoittui sitten ysiin 8) Kävi pieni äxidentti termarin vaihdon yhteydessä, nimittäin huohotinputki meni poikki. Sain sen ranetettua käyttökuntoon, mutta mielellään laittaisi uuden jos niitä vielä jostain saa? Osanro on joko 75 19 697 tai 75 61 756...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Noniin. Ulkolämpötila-anturille vedetty uusi johto ja kojetaulu taas kasassa. Samalla tuli näppärästi jo vahvistimen virtajohtokin konehuoneesta kabiiniin...

Rekisterikilven valoa koitin vaihtaa, mutta valaisin mureni palasiksi. Josko vaihtaisi joihinkin tarvikevaloihin, lienee hakusessa CC:n rekkarivalot... :?:

Kuskin penkissä ei niskatuki pysy ylhäällä, mikähän siellä sitten on hajalla... :roll:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siellä on sellane metalliklipsu, taitaa olla melkein kaikissa satkuisssaki samanlainen.

Ruuvi löytyy etupuolelta kun vetää verhoilua alaspäin niin saa tuen irti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kokeillaan korjata, kunhan sinne ehditään. Tänään tuli haettua hieman liittimiä ja tarvikemalliset rekkarivalot, hintaa tuli kokonaista 12 euroa.

Illan/viikonlopun ohjelmassa olis bensantäyttöputken ja takaverhoilun irrotus että pääsee hitsaamaan pari paikkaa, saa nähdä miten se siitä leviää :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tyypilliseen tapaan reikiä löytyi vähän lisää eikä ne mitään pieniä olleet :lol: Tankki piti tiputtaa alas, onneksi oli banjolla painepuoli kiinni eikä paluuputkikaan ollut tiukassa. Pantojen pultitkin aukesi mukavasti, ja olihan tuolla tankin allakin pientä ruosteen alkua. Mitenkähän tässä mallissa voi polttoainelukeman saada väärin tai saada pumpun jättämään viimeset 10 litraa tankkiin? Jos kattois sen samalla kun kaikki irti.

Mun hitsailut on sitä luokkaa, ettei niillä klubilehteen päästä, joten en pahemmin kuvannutkaan. Onneksi en ole museomiehiä... Mistä se johtuu, että vaikka kuin paljon hitsaa niin jälki ei siitä juuri parane :cry:

Tankin täyttöputken etupuolella ylhäällä oli askaretta melkolailla, tympeä paikka hitsata kun ei mahdu maskin kanssa pyöräkoteloon. Roiskeläpän takaa ja sen yläpuolelta meni läpi kyynärpäitä myöten. Tunkinkorvakkeen takana ja vänkärin takajalkatilassa oli reiät, tunkinkorvake piti laikata irti.

Huomenna olis vuorossa vänkärin taka-alatukivarren irrotus että saa viimeisen pyöräkoteloon jatkuvan reiän tukkoon. Sitten pientä hipostelua takakontin puolella ja kuskin puolelle ihmettelemään... Ainakin roiskeläpän ja reaktiotangon luona on reiät. Saa nähdä mihin vielä turpoaa :roll: Alkuperäinen tavoite oli, että sunnuntai-iltana olisi jo saanut aloitella seuraavaa hommaa mutta ei taida ihan siihen keritä :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2.0TA my88 KA-projekti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Noniin, ensimmäinen välietappi sodassa ruostetta vastaan saavutettu. Jospa noiden paikkojen hävitessä olisi jo paremmin aikaa ja paikka, jossa autoa voi seisottaa viikkokaupalla :lol: Askartelua on tiedossa kesäksi vielä ovissa, pyöränkaarissa ja helmoissa...

Tankin nostaminen paikoilleen yksin oli melkoista fakiirin hommaa :D Tankin huohotus?letku oli aivan säpäleinä, täytyy hankkia tilalle uusi. Samalla tuli säädettyä käppäri ja jarrusatulat oikein, ilokseni käsijarru nappaa napakasti kiinni molemmilla puolilla vaikka jarruhilut onkin aika vanhan näköiset. Äheltämisen ja säätämisen jälkeen myös kuskin penkin niskatuen sain toimimaan, vaikka muoviosat olivatkin murtuneet useista kohdista.

Pakoputken kannatinkumeja oli irronnut siellä täällä, saa nähdä kauanko pysyvät. Hirveä rööri tuo 3" JT 8) Kurttuputki on ottanut osumaa tiehen, pitäisikin laittaa vakiojouset eteen kun nyt on jotku madaltavat.

Laitetaan nyt viimein jotain kuvia.
Ruosteaskartelut
Ja auto itsessään näyttää jotakuinkin tuolta ja tältä (terveisin minä-en-ikinä-osta-autoa-jossa-on-harmaa-sisusta)

Katsastusta ajatellen pitäisi varmaan vain rekisterikilven valot laittaa kondikseen, muuten kaikki lienee ok.

Tänään jos kerkee niin vielä takakajarit kehiin ja tankki täyteen :)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin