Sivu 1/1

Tero's saabs 90&900

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 16:01
Kirjoittaja tehave
noppa Kuva

Ostin kesällä karkkilasta, leimaa ennen piti hitsata vähän vahvistuksia pohjaan, ja tervata aiemmat hitsaukset, oli jäänyt kirkkaat pellit ruostumaan.
Etukaari näytti olevan pakkeloitu ja tutkiminen aiheutti hitsaus hommia.
Lämmityslaitteen nuppi jäi käteen, toimii nyt samalla periaattella kuin ryyppyvipu.

Leimasta meni läpi kerralla, tosin vähän sen jälkeen iskarin yläpään kiinnitys petti, piti hitsata nopeasti kasaan, mutta on kestänyt.
pari kuukautta ollut sitten huoletonta ajoa.

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 16:25
Kirjoittaja tehave
emännän maksalaatikko petti ja kun autolla ei kuulemma ollut väliä, hain hyväkuntoiselta vaikuttavan -89 900c combin.

kuvia tulossa


hieno auto, 5-ovea eli combi, ei tule tila loppumaan ja aivan mahdoton parkkeerata muualle kuin lentokentälle, kun vuosia tuli ajettua sellaisella pienellä fiestalla.
ohitus kiihtyvyys on kohdallaan, muutenhan tällä ajelee mielellään aika rauhallisesti.

toimiva automaattinen istuin lämmitys, käynnistyvyys vaikka on kaasari vehje, tuulen suhinoiden puute, lämpö, 15" vakiokoon renkaat, loputtoman kokoiset etuovien sivutaskut ym.
nämä nyt ensihätään tekee aika hyvän tuntuman autoon, esim juuri fiestassa, nuo kaikki oli hieman toisin, kyllä sekin käynnistyi pakkasella, mutta ei yhtä hyvin pysy sitten käynnissä.

Tässä combissa sitä työsarkaa sitten olikin..on..
-auto nyki? suoraan ajosta? juuri merkitty kirjanpitoon isoja kilometri määriä,
no ehkä vika tuli juuri kun annoin rahat käteen.
emäntä valitti isolta tuntuvaa kulutusta, auton myynti käväisi mielessä, mutta:

vaihdoin alipaineletkut,tulpat, tulpanjohdot.
pakosarjalta puuttui se alumiininen haitariputki, lainasin sen omasta kunnes haen motonetistä omaani sitten uuden.
-> ei nyi enää, ja kulutus n.3 litraa pienempi kuin auton mukana tulleen kirjan pidon mukaan.
suurin kulutus oli ollut 15l/100km, keskimäärin 12l/100km. nyt 8,4l/100km.

- pakkilukko toimii vain osin.. vaatii kai kepin sisällä liikkuvan tapinsäätöä ainakin.
tätä piti jo tutkia mutta katsastusta varten ollut tälläistä:

- Kuskin jalkatiloissa/pohjan vastaavan kohdan palkki vaati hitsausta ja lisäpeltiä reilusti.
- pissapojan nestesäiliön alla oli peni hapero kohta, joka laajeni ja laajeni... akulle ja toiseen suuntaan puskurin sivuosan kiinnitys peltiin asti.

- iskarin yläpään kiinnitys petti tässäkin, mutta homma korjaantui kokemuksesta nyt tunnin ahkeralla työskentelyllä.

josko nyt pääsisi vaihdekepin kimppuun...

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 17:49
Kirjoittaja tehave
satku tuntui puhaltavan ilmaa huonosti, raitis ilma suodatin oli tullut tiensä päähän, ilman sitä puhallus tuntui nyt puhallukselta eikä henkäykseltä.
taka jalkatilaan ei lämpöä tullut, täytyy vielä valoisalla katsoa onko siellä edes sitä putkea.. :roll:
nopassa kun ostokset on pakko laittaa takakonttiin kun lämpöä tulee takapenkkiläisten jalkatilaan vaikka napit olisi miten, tuo ei kyllä haittaa yhtään.

nopassa lämpöä riittää hyvin myös, varsinkin kun tukin ne winter/summer läppien kanavat villalla ja asetteli ne suuttimet pienelle mistä tuli muutenkin lämpöä.

Ja eihän se toinen (winter/summer) läppä edes voi sulkeutua kokonaan kun siellä on putket edessä, liekkö
jälkiasennus kenno sitten. roskia systeemissä oli tosi vähän, eikä kannata huudella vedellä ilmakanavia sitten näin talvella, se kosteus muuttuu höyryksi sisätiloihin vielä seuraavana päivänäkin :)

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 22:41
Kirjoittaja tehave
satkusta löytyi vilkun läheltä neli napainenliitin.

sitten kytkemätön oudolla liitännällä varustettu lampun liitin siitä missä huhujen mukaan on peruutus sivuvalo. eikä siinä kaikki, liittimen kiersin pois ja siellä oli kaksois hehkulankainen polttimo.. siis valmiina siellä missä valo ei pala normaalisti.

tarkistin vielä, että nyt normaalit valot toimii, eli tässä taitaa puuttua vain jatkojohto sivuvilkun luota löytyneeltä liittimeltä tuonne sivuperuutus valolle, mutta miksi neljä johtoa ja tuo polttimo, onko siinä u.s.a. jatkuva heikko valo ajaessa?

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 22:49
Kirjoittaja nalleolut
onko vilkussa 3 lampun kantaa?

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: Su Joulu 07, 2014 19:22
Kirjoittaja tehave
On, kolme polttimoa. Pelkääjän puolen vilkussa,
kun taas puskin puolella se kolmas paikka on näköjään vielä ummessa... taidettu vaihtaa jompikumpi vilkku..

tässä kuussa kun pakko käyttää leimalla niin voisi kokeilla sen jälkeen kytkeä toiselle puolelle ensin johdot , näkisi onko siitä mitään iloa.

venetervan ja alustamassa sekoitusta tuli laitettua nyt korjattuihin pelteihin ja muuallekin, josko vähentäisi katsurin intoa tutkimiseen kun näkee että on jo käyty läpi.
ainakin kovasti tuota tervaa pari harrastajaa kehuneet.

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: Su Joulu 14, 2014 20:07
Kirjoittaja tehave
Nopasta lainattu imuilman lämmityksen putki piti palauttaa ennen pakkasia, hain biltemasta summissa halkaisijaltaan 60mm vastaavaa alumiini letkua. oli vain puolenmetrin pätkissä, mutta hieman sisäkkäin ja alumiiniteippiä päälle, en löytänyt sieltä perus ilmastointi teippiä.

pakosarjaan olisi pitänyt olla näköjään pienempää letkua, kun taas sinne toiseen päähän paksumpaa...
(ihmeen paksuja putkia, vaikka kaasuttimen kurkku on sitten ihan toista kokoluokkaa...)

imuilman termostaatti hässäkkä vaijereineen ja läppineen oli jo kokonaan irti ja olin heittämässä sillä vesilintua, mutta se yllättikin viimehetkellä ja toimi.
ihmeellistä, aika lämmin saa vain olla, mutta kesällä se kyllä varmasti tuleekin.

Samalla tuli kuunneltua imuääniä ja ilmavirtahan on tuossa tosi kova kun kaasuttelee, täytyy vaihtaa se ilmanputsari sittenkin ajoissa, tuolla ilmamäärällä ollaan varmaan myöhässä jos odottaa "kunnes suodatin näyttää siltä".

Putki löysi hienosti paikkansa ja moottori näyttää taas hienolta kun on jotain kiiltävää, ainoastaan pakosarjaan tuleva pää jäi huonosti, piti tehdä rautalangalla varmistus että pysyy paikoillaan. alun perin siinä olikin kaksiputkea osittain päällekkäin, mutta ainakin ilmavirtaa nyt hyvin eikä kaasutin jäädy.

konehuoneessa tuli taas wd-40 purkista suihkittua sinne tänne missä näkyi pultinpäitä tai alustan osia, sekä akunteline ja pissapojan nestesäiliön ympärystä on nyt öljyssä.
kelpaa ajaa suolatulla tiellä.

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: Ti Joulu 16, 2014 20:56
Kirjoittaja tehave
satkusta
- vaihdekepin kumipalje irti
- kolme ruuvia kepin juuresta auki
- keppihässäkkä pölyttömään tilaan (sanomalehti hiekalla)
- kepissä oleva U-mallinen poikittain oleva sokka irti
- pyöritin alimpana olevaa metalli kartiota (tötsää/nysää n. 4cm pitkä tylsähkö kapea kartio)
aukipäin, joten se tuli ulospäin.

tästä kasaus päin vastaisessa järjestyksessä ja enää ei mene pakki heittämällä päälle,
vaan täytyy nostaa siitä kepissä olevasta möykystä.
tämä auttaa siihenkin että pakkivalot ei enää pala kun etsii viitosta.

aikaa meni yli tunti, erilaisia taivasteluja (mm. vaihdekepin suoruus, etsin murtumia, mutta se oli nopassakin hieman "mutkalla" ilmeisesti ergonomia juttu? )
ja turhia purkamisia sisältyi tähänkin episodiin.

enää on sellainen, että avain tulee myös P-asennossa ulos, ei moottorin käydessä kuitenkaan.

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: Ti Joulu 16, 2014 22:14
Kirjoittaja jus
Avain kuuluukin pystyä irrottamaan P-asennossa.

Muissa asennossa avainta ei kuuluisi pystyä vetämään ulos. Jos pystyy, niin korjaantuu vaihtamalla lukkoon kuluneiden haittojen tilalle uudet haitat ja tarvittaessa uusimalla avaimenkin vähemmän kuluneeseen / uuteen. Hätätilassa katsastusta varten voi yrittää teettä sopivasti isomman korotetun "katsastusavaimen".

Jotta vaihdekepin pakkisalvan stopparitapin säätö ei ajan kuluessa taas muuttuisi itsekseen, tappia liikuttavan tangon yläpää on syytä lukita pakkisalparenkaaseen. Tämän saa tehtyä nupin irrottamalla.

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2014 17:52
Kirjoittaja Rumpsis 99/90
jus kirjoitti:Avain kuuluukin pystyä irrottamaan P-asennossa.

Muissa asennossa avainta ei kuuluisi pystyä vetämään ulos. Jos pystyy, niin korjaantuu vaihtamalla lukkoon kuluneiden haittojen tilalle uudet haitat ja tarvittaessa uusimalla avaimenkin vähemmän kuluneeseen / uuteen. Hätätilassa katsastusta varten voi yrittää teettä sopivasti isomman korotetun "katsastusavaimen".

Jotta vaihdekepin pakkisalvan stopparitapin säätö ei ajan kuluessa taas muuttuisi itsekseen, tappia liikuttavan tangon yläpää on syytä lukita pakkisalparenkaaseen. Tämän saa tehtyä nupin irrottamalla.
Ja mites se nuppi irtoakaan?

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2014 21:09
Kirjoittaja tehave
Raa-alla voimalla kangotin sen nupin sitä liikkuvaa pakkisalpaa vasten, mutta turhaan.

Kepin päässä on tiheät pystysuuntaiset rihlat joihin se nuppi kiilautuu.

Oikeastaan nuppia ei tarvitse edes irrottaa, sen rautalangan joka ilmeisesti pyörii itsestään joskus auki päin voi kiilata kyllä muutenkin jos on huippu näppärä.
Kun katsoo nupin alareunaa, näkee että vaihdekepissä on ura, sellainen sentin matkan näkyy kun menee autoon katsomaan ja siellä urassa näkyy se rautalanga, taitettu pää kolosessaan.


Jos kiertää sen kartion vahingossa kokonaan irti, niin ei hätää, painat sieltä urasta vain hieman sitä rautalankaa ettei nouse edellä ja kierrät takaisin kiinni.

Re: Tero's saabs 90&900

Lähetetty: To Touko 14, 2015 19:40
Kirjoittaja tehave
Öljyvuoto yllätti nopan omistajan, talvella ei tippunut juuri mitään, mutta nyt tuli lätäkköä heti kun auton sammutti.
Vähän kun kaasutti (yli 2000rpm) niin venttiilikopastahan sitä ainakin tulvi.

Kuvia ennen remonttia, muistin tueksi, ei mitään ihmeellistä:
tuossa ei vielä ole moottori 0-merkin kohdalla.

https://plus.google.com/photos/11127157 ... t7WIqKWqXw
Sen jälkeen ei viitsinyt kameraan koskea.

venttiilikopan ja virranjakajan tiiviste oli kuin pakeliittia, ilmeisesti ollut kumia mutta kovettunut.

moottoria ei olisi tarvinnut pyörittää 0-merkin kohdalle, mutta tuli nyt tehtyä sekin, virranjakajan o-rengas kun vaihtui samalla.
turhaan tuotakin työtä vähän jännitti, eihän tuo voi epäonnistua ihan helpolla.
aikaa meni ainoastaan siihen kun kaapi öljynsekaista hiekkaa pois, sieltä minne ei uletu kun virranjakaja on paikoillaan. Josko katsastus mies kiinnittäisi tuohon puhtauteenkin positiivisesti huomiota.

painelaakeri tuli vaihdettua jokin aika sitten, auto alkaa olla jo sen verran rempattu että pitäisikö myydä/vaihtaa :roll:
pian on vuosi nyt ollut noppa käyttiksenä, huutokauppa keisaria lainaten "ei voi kun olla tyytyväinen"