9-3 -01 ensikesän ratalelu
9-3 -01 ensikesän ratalelu
Terve!
Tuli muutama vuosi ajeltua talvet 9-5 farkulla ja kesät Porsche 944:lla. Työmatkassani on päivittäin n.80 km mutkaista asfalttiä keskellä korpea ja tämä yhdistelmä oli omiaan sille. Elämässä tapahtuu kaikenlaista ja autot oli myytävä pois. 944 oli mahtava auto ajella,mutta tekniikka ei oikein miellyttänyt. Kun taas työmatkan ajo alkoi tulla ajankohtaiseksi, päätin hankkia 9-3:n. Päättelin sen olevan noiden edellämainittujen puolivälistä. Hankinnan kohteeksi valikoitui suht siisti ja edullinen, joskin melko viallinen yksilö jobbarilta. Jakopää piti hirveää meteliä, iskarit ihan loppu ja muutenkin kaikenlaista pikkuvikaa. No eihän nuo haitannut, kun on vuosia tullut luettua foorumia ja olin jokatapauksessa päättänyt tiputtaa tekniikan nokalta harjoittelumielessä. Eihän tässä muutakuin pitänyt auto laittaa kuntoon työmatka-ajoa varten. Mutta, tuohon naapuriin Honkajoen Pesämäkeen tekivät uuden moottoriradan hetki sitten ja ajatus ei jätä rauhaan. Pari kertaa tuli käytyä viime kesänä siellä prätkällä kiertämässä, mutta Saabilla sinne olisi päästävä. Viimeinen tikki oli, kun kävin Botnia-ringillä tutustumassa klubin ratapäivillä.
Eli yhteenvetona, olisi tarkoitus tehdä auto, jolla voin ajella työmatkat ja torstaisin poiketa kotimatkalla kiertämässä rataa. Koska en ole mikään rattimies, tuo automaatti on ihan käypänen juttu minulle.
Perus Saab.
Ostin auton viime kesänä ja ajoin suoraan talliin koneen irroitukseen.
Ensimmäinen kerta on monesti jännittävä, mutta eiköhän tuo seuraavalla kerralla ole jo melko helppo operaatio.
Tasapainoketju oli melko venynyt
Täystuho oli jo ollut aika lähellä, ketju oli alkanut syömään öljypumpun koteloa.
Kun sain jakopäähän uudet osat ja öljypohjan putsattua, pääsin testaamaan.
Auto oli aivan hirveä ajaa, veteli joka suuntaan ja ilmavuotojakin tuntui olevan. Letkut uusiksi ja bypass vaihtoon, kone alkoi pelittään kutakuinkin normaalisti.
Vaihdoin vielä AEM320 polttoainepumpun ja jcarson teki uuden softan.
Pari viikkoa atuli ajeltua, kun alkuperäinen Garretti päästi toimintasavut ulos.
Vaihdoin tilalle mitsun kopion.
Sorvautin tuollaiset alumiinitiivisteet, oli melko helppo asentaa 12mm pultit 14mm banjoon.
tilasin Koni Sport-setin ja auto tuntuu jo ajettavalta. Seuraavaksi ihmetellään uretaaniosia alustaan.
Koska tätäkin projektia tehdään minimaalisella budjetilla, päätin askarrella tee-itse-pakoputken kolme tuumaisesta.
Sain nipun sinkittyjä mutkia, joten materiaali määräsi tahdin. Putken alkupää saattaisi ahdistaa jonkun ekolookista omatuntoa, joten siitä ei nyt sen enenpää. Mitään muuta se ei ahdista.
Purin takapenkit pois ja aloitin kaarien suunnittelun. Teen puolikaaret ja mallia olen kattelut The Flying Dutchmannilta.
Akun voisi myös siirtää tuohon apparin penkin taakse.
Penkkien kanssa en ole oikein vielä päässyt ratkaisuun. Normiajossa nuo peruspenkit on mukavat ja sivutormäyssuojat on ihan kivat, mutta mutkassa noissa ei pysy.
Mutta seuraavaksi pitää rakentaa pakoputkistoon loppuvaimennit, nyt tulee takarenkaan edestä ulos, on melko kovat äänet. Vetarin on myös rempan tarpeessa.
Tuli muutama vuosi ajeltua talvet 9-5 farkulla ja kesät Porsche 944:lla. Työmatkassani on päivittäin n.80 km mutkaista asfalttiä keskellä korpea ja tämä yhdistelmä oli omiaan sille. Elämässä tapahtuu kaikenlaista ja autot oli myytävä pois. 944 oli mahtava auto ajella,mutta tekniikka ei oikein miellyttänyt. Kun taas työmatkan ajo alkoi tulla ajankohtaiseksi, päätin hankkia 9-3:n. Päättelin sen olevan noiden edellämainittujen puolivälistä. Hankinnan kohteeksi valikoitui suht siisti ja edullinen, joskin melko viallinen yksilö jobbarilta. Jakopää piti hirveää meteliä, iskarit ihan loppu ja muutenkin kaikenlaista pikkuvikaa. No eihän nuo haitannut, kun on vuosia tullut luettua foorumia ja olin jokatapauksessa päättänyt tiputtaa tekniikan nokalta harjoittelumielessä. Eihän tässä muutakuin pitänyt auto laittaa kuntoon työmatka-ajoa varten. Mutta, tuohon naapuriin Honkajoen Pesämäkeen tekivät uuden moottoriradan hetki sitten ja ajatus ei jätä rauhaan. Pari kertaa tuli käytyä viime kesänä siellä prätkällä kiertämässä, mutta Saabilla sinne olisi päästävä. Viimeinen tikki oli, kun kävin Botnia-ringillä tutustumassa klubin ratapäivillä.
Eli yhteenvetona, olisi tarkoitus tehdä auto, jolla voin ajella työmatkat ja torstaisin poiketa kotimatkalla kiertämässä rataa. Koska en ole mikään rattimies, tuo automaatti on ihan käypänen juttu minulle.
Perus Saab.
Ostin auton viime kesänä ja ajoin suoraan talliin koneen irroitukseen.
Ensimmäinen kerta on monesti jännittävä, mutta eiköhän tuo seuraavalla kerralla ole jo melko helppo operaatio.
Tasapainoketju oli melko venynyt
Täystuho oli jo ollut aika lähellä, ketju oli alkanut syömään öljypumpun koteloa.
Kun sain jakopäähän uudet osat ja öljypohjan putsattua, pääsin testaamaan.
Auto oli aivan hirveä ajaa, veteli joka suuntaan ja ilmavuotojakin tuntui olevan. Letkut uusiksi ja bypass vaihtoon, kone alkoi pelittään kutakuinkin normaalisti.
Vaihdoin vielä AEM320 polttoainepumpun ja jcarson teki uuden softan.
Pari viikkoa atuli ajeltua, kun alkuperäinen Garretti päästi toimintasavut ulos.
Vaihdoin tilalle mitsun kopion.
Sorvautin tuollaiset alumiinitiivisteet, oli melko helppo asentaa 12mm pultit 14mm banjoon.
tilasin Koni Sport-setin ja auto tuntuu jo ajettavalta. Seuraavaksi ihmetellään uretaaniosia alustaan.
Koska tätäkin projektia tehdään minimaalisella budjetilla, päätin askarrella tee-itse-pakoputken kolme tuumaisesta.
Sain nipun sinkittyjä mutkia, joten materiaali määräsi tahdin. Putken alkupää saattaisi ahdistaa jonkun ekolookista omatuntoa, joten siitä ei nyt sen enenpää. Mitään muuta se ei ahdista.
Purin takapenkit pois ja aloitin kaarien suunnittelun. Teen puolikaaret ja mallia olen kattelut The Flying Dutchmannilta.
Akun voisi myös siirtää tuohon apparin penkin taakse.
Penkkien kanssa en ole oikein vielä päässyt ratkaisuun. Normiajossa nuo peruspenkit on mukavat ja sivutormäyssuojat on ihan kivat, mutta mutkassa noissa ei pysy.
Mutta seuraavaksi pitää rakentaa pakoputkistoon loppuvaimennit, nyt tulee takarenkaan edestä ulos, on melko kovat äänet. Vetarin on myös rempan tarpeessa.
Viimeksi muokannut Haggi_mk, Su Joulu 07, 2014 17:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Seurantaan menee! Vähän kans omaa kolkkia houkuttelisi radalla kokeilla ja vaatisi juuri aikalailla samanlaisia päivityksiä kun tämä sinunkin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
hieno projekti. itse en kuitenkaan voisi kuvitellakkaan ajavani automaatilla radalla
itsekkin olen miettinyt että 900/9-3 saisi mukavan lelun vaikka time-attackin club luokkaan.
ps.vakio intercuuleri voisi olla suositeltavaa päivittää parempaan.
itsekkin olen miettinyt että 900/9-3 saisi mukavan lelun vaikka time-attackin club luokkaan.
ps.vakio intercuuleri voisi olla suositeltavaa päivittää parempaan.
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Saattaa olla, että tuohon tallille tulee manuaali 9-3 ja vaihdetaan teknikat päittäin.
Velimies lupasi kattella kesällä saksan reissullaan edullista avoa tuliaisiksi.
Suuttimet, cooleri ja muut tarpeelliset menee vaihtoon.
Velimies lupasi kattella kesällä saksan reissullaan edullista avoa tuliaisiksi.
Suuttimet, cooleri ja muut tarpeelliset menee vaihtoon.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Jaa,
Olisko täällä joku muukin yhtä pöhkö kuka yrittää tehdä tuosta puoliooppelista ajettavaa.
Tässä video klubin syksyn ratapäiviltä, todennäköisesti olet auton liikkeellä nähnyt jos kerran paikalla olit...
https://www.youtube.com/watch?v=EhMbjW-S20I
Sen sanon että jos on rataa tarkoitus yhtään ajaa, niin keksi joku konsti jolla saat etupäähän enemmän camberia. Säädettävät yläpäät tms. Tuon ratapäivän jälkeen nimittäin oli 45-sarjalainen muka-semisliksi käynyt puoleen väliin asti kyljellään. Tuskin parantaa kääntyvyyttä...
Tuplavakaaja taakse on ihan ehdoton päivitys, sekä jarrujen parantelu vähän isommin.
Ittellä on Viggen-jarrut, kisanesteet, teräspunosletkut ja yellowstuff-jarrupalat, eikä oikeen riitä vieläkään. Kestävät kyllä lämpöä mutta tehossa on toivomisen varaa. Seuraavaksi kokeillaan vielä kireämpiä paloja. Kaikki yellowstuffia kevyemmät palat kannattaa unohtaa suoraan, eivät toimi. Redstuff esimerkiksi ei vaan riitä.
Voimaa ei tartte lisää pitkään aikaan, vakiopalikoilla saa kyllä siinä määrin lyöntiä että loppuu kuskista ja alustasta kyvyt todella pitkään ennen kuin tehot alkaa kierrosaikaa rajoittaa. Hyvään cooleriin toki kannattaa investoida, vakiot on siinä määrin paskoja että lämpimillä keleillä tehot häviävät aika nopeasti...
Jos perstasku yhtään kestää niin aikanaan manuaaliswapin yhteydessä sitten vain lukkoa laatikkoon. Todennäköisesti se olisi kaikkein suurin parannus jos vaan ilkeäisi moiseen investoida. Nimittäin kaikissa hitaissa mutkissa saa nostella ja reilusti jottei voima mene vain savuna ilmaan.
Ajoharjoitteluun nää on ihan sopivia vehkeitä, yllätyksetön aina takuulla aliohjaava käytös ja voimaa riittävästi ettei ihan pitkästy suorilla. Muussa suhteessa sitten onkin enemmän toivomisen varaa...
Olisko täällä joku muukin yhtä pöhkö kuka yrittää tehdä tuosta puoliooppelista ajettavaa.
Tässä video klubin syksyn ratapäiviltä, todennäköisesti olet auton liikkeellä nähnyt jos kerran paikalla olit...
https://www.youtube.com/watch?v=EhMbjW-S20I
Sen sanon että jos on rataa tarkoitus yhtään ajaa, niin keksi joku konsti jolla saat etupäähän enemmän camberia. Säädettävät yläpäät tms. Tuon ratapäivän jälkeen nimittäin oli 45-sarjalainen muka-semisliksi käynyt puoleen väliin asti kyljellään. Tuskin parantaa kääntyvyyttä...
Tuplavakaaja taakse on ihan ehdoton päivitys, sekä jarrujen parantelu vähän isommin.
Ittellä on Viggen-jarrut, kisanesteet, teräspunosletkut ja yellowstuff-jarrupalat, eikä oikeen riitä vieläkään. Kestävät kyllä lämpöä mutta tehossa on toivomisen varaa. Seuraavaksi kokeillaan vielä kireämpiä paloja. Kaikki yellowstuffia kevyemmät palat kannattaa unohtaa suoraan, eivät toimi. Redstuff esimerkiksi ei vaan riitä.
Voimaa ei tartte lisää pitkään aikaan, vakiopalikoilla saa kyllä siinä määrin lyöntiä että loppuu kuskista ja alustasta kyvyt todella pitkään ennen kuin tehot alkaa kierrosaikaa rajoittaa. Hyvään cooleriin toki kannattaa investoida, vakiot on siinä määrin paskoja että lämpimillä keleillä tehot häviävät aika nopeasti...
Jos perstasku yhtään kestää niin aikanaan manuaaliswapin yhteydessä sitten vain lukkoa laatikkoon. Todennäköisesti se olisi kaikkein suurin parannus jos vaan ilkeäisi moiseen investoida. Nimittäin kaikissa hitaissa mutkissa saa nostella ja reilusti jottei voima mene vain savuna ilmaan.
Ajoharjoitteluun nää on ihan sopivia vehkeitä, yllätyksetön aina takuulla aliohjaava käytös ja voimaa riittävästi ettei ihan pitkästy suorilla. Muussa suhteessa sitten onkin enemmän toivomisen varaa...
Viimeksi muokannut Baas 009, Ma Joulu 08, 2014 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Täysin samaa mieltä tuosta yllä olevasta. Takavakaaja, kunnon renkaat, madallus, konit, isommat jarrut. Kevennys ei myöskään pahaa tekisi. Aika hankalaksi näen käyttiksen ja ratalelun yhdistämisen, kun kyseessä Saab OG 9-3
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Kiitos vinkeistä, ei kannata tehdä samoja virheitä, joita on jo porukassa koettu. Ehdotetut asiat ovat ehdottomasti tärkeitä asioita. Tuolla Porschellani tuli alusta- ja jarrujuttuja opiskeltua, ne ovat ehdottomasti tärkeimpiä.
Tuosta radalla ajamisesta, Pesämäen vapaavuorolla porukat käyvän kaikenlaisilla menopeleillään kiertämässä ja sinne minäkin halajan. En mitenkään tosissaan, itseeni viihdyttääkseni. Resulssini eivät riitä totisempaan leikkiin radalla.
Onko jollain tietoa, kuinka monta milliä iskarin yläpäätä pitäisi saada sisäänpäin, jotta camberit olisi rata-ajoon kohdallaan. Mitään ilmiselvää toteutusta tuohon säätöön ei taida olla, joten soveltamiseksi menee. Iskaritornin yläpään joutunee tekemään uusiksi.
Yritin googlata kuvaa toteutuksesta, mutta en vielä ole löytänyt.
Tuosta radalla ajamisesta, Pesämäen vapaavuorolla porukat käyvän kaikenlaisilla menopeleillään kiertämässä ja sinne minäkin halajan. En mitenkään tosissaan, itseeni viihdyttääkseni. Resulssini eivät riitä totisempaan leikkiin radalla.
Onko jollain tietoa, kuinka monta milliä iskarin yläpäätä pitäisi saada sisäänpäin, jotta camberit olisi rata-ajoon kohdallaan. Mitään ilmiselvää toteutusta tuohon säätöön ei taida olla, joten soveltamiseksi menee. Iskaritornin yläpään joutunee tekemään uusiksi.
Yritin googlata kuvaa toteutuksesta, mutta en vielä ole löytänyt.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Ollaan tuota etupään säätöä mietitty, miten hoitaa camberin ja muut säädöt. Tultiin siihen tulokseen, että voisi tehdään säädettävät alatukivarret. Onko jo tehnyt moisia, onko ajatuksia aiheesta, entä mikä irto-pallonivel tuohon sopisi?
Meidän tiimissä on metallintyöstö osaamista riittävästi, se ei muodostu ongelmaksi.
Meidän tiimissä on metallintyöstö osaamista riittävästi, se ei muodostu ongelmaksi.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
jotain tuon tapaista
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ?p=3439386
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ?p=3439386
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Sellholmilla näyttää olevan ihan valmiitakin säätövarsia.
http://www.sellholm.se/article.asp?pid= ... rarmsatser
Näyttää kylläkin siltä että näitä käyttäessä joutuu kääntökulmaa rajoittamaan, koska pitkittäisvarsi on suora ja etummainen kiinnityspiste sen verran lähellä palloniveltä..
http://www.sellholm.se/article.asp?pid= ... rarmsatser
Näyttää kylläkin siltä että näitä käyttäessä joutuu kääntökulmaa rajoittamaan, koska pitkittäisvarsi on suora ja etummainen kiinnityspiste sen verran lähellä palloniveltä..
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Itselläkin hieman vastaavanlainen projekti, ratakelpoinen käyttöauto og9-3:sta. Alustaan kannattaa työntää kaikki mahdollinen uretaanista, ja kaikki nuo edellämainitut takavakaajat, clampit ym.
Omassa pirssissä on bilsteinin B6 iskarit jotka on liian löysät tuohon lystiin. Ajan myös ihan katurenkailla, goodyearin eagle f1 as2 on nyt pari kesää pyörinyt alla. Aika hyvä kompromissi käyttöominaisuuksia ja ratapitoa, ei tarvii märälläkään jäädä valoihin sutimaan. Mitä olen lueskellut, continentalin contisportcontact 5 olisi vastaavanlainen pidoltaan, mutta lienee hieman jämäkämmällä rungolla. Goodyear on melko lötkö. Jarruina 308mm vakiolevyt redstuffeilla ja motulin race nesteillä. Ei tahdo piisata.
Voimaa kun on 250-300hp niin pääseekin johonkin ja sen verran alavääntöä, että pääsee kolmosella mutkista pihalle. Itsellä pitkästi toista sekunttia parannusta kierrosaikaan kun jätti kakkosella mutkasta sutimisen pois ja ajoi mutkien läpi kolmosella. Nyt kun kyseessä automaatti laite, ei kyl voimaa passaa liikaa olla, sen säännösteleminen noissa mutkista poistumisissa kyseisellä laatikolla on melko haastavaa
Reipas kevennys itellä pyöriny mielessä, mut se taas huonontaa ikävästi noita käyttöominaisuuksia...
Omassa pirssissä on bilsteinin B6 iskarit jotka on liian löysät tuohon lystiin. Ajan myös ihan katurenkailla, goodyearin eagle f1 as2 on nyt pari kesää pyörinyt alla. Aika hyvä kompromissi käyttöominaisuuksia ja ratapitoa, ei tarvii märälläkään jäädä valoihin sutimaan. Mitä olen lueskellut, continentalin contisportcontact 5 olisi vastaavanlainen pidoltaan, mutta lienee hieman jämäkämmällä rungolla. Goodyear on melko lötkö. Jarruina 308mm vakiolevyt redstuffeilla ja motulin race nesteillä. Ei tahdo piisata.
Voimaa kun on 250-300hp niin pääseekin johonkin ja sen verran alavääntöä, että pääsee kolmosella mutkista pihalle. Itsellä pitkästi toista sekunttia parannusta kierrosaikaan kun jätti kakkosella mutkasta sutimisen pois ja ajoi mutkien läpi kolmosella. Nyt kun kyseessä automaatti laite, ei kyl voimaa passaa liikaa olla, sen säännösteleminen noissa mutkista poistumisissa kyseisellä laatikolla on melko haastavaa
Reipas kevennys itellä pyöriny mielessä, mut se taas huonontaa ikävästi noita käyttöominaisuuksia...
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Tuo kevennys on varmaan jokaisella näissä jutuissa mielessä. Yllätän painava tuo takapenkki kilkkeineen. Tuohon tuli koni-setti H&R:n jousilla, laski mukavasti, mutta kun poistin takapenkin, nousi ehkä alkuperäiselle tasolle. Siirrän akun tuohon apparin penkin taakse hieman tasapainottamaan tilanne ja konepelti olisi tarkoitus tehdä kuidusta. Takaluukkukin on aika painava, olisi ehkä hyvä ruotsalaisten tekemä muovinen, ei tosin ollut hintaa niiden nettisivuilla. Kävi koeistumassa OMP:n penkkejä, jos sellaisen saisi keväänmittaan hankittua. Apparin penkin voisi ehkä poistaa tarpeen mukaan.
Noista tukivarsista, kokeilemme tehdä ne itse. Noille ei tule kovinkaan paljoa hintaa.
Mutta ehdotelkaa toki, hyvä nähdä erilaisia toteutuksia, kaikkia ei itse löydä netin syövereistä.
Mutta nyt vielä tehdään perushommia.
Pienen harkinnan jälkeen porasin reiän koelautaan ahtomittarin letkulle. Tuohon viereen kun saisi seosmittarin.
Sain pakoputken vedettyä loppuun saakka. Taka-akselin ylitys ja takapönttö tuli 2,5" Motonet osista. Tyhjäkäynnillä oli aika asialliset äänet, mutta ajossa en vielä testannut, kun en viitsinyt kastella autoa.
Testailin putkentaivutusta tulevaan kaarien tekoon pienoismallilla. Aika haastavaa vääntää symmetrinen ja sopiva pääkaari.
http://www.plasticwindows.se/plastsk%C3 ... -3-6146027
Takaluukku, joka voisi olla kiva.
Noista tukivarsista, kokeilemme tehdä ne itse. Noille ei tule kovinkaan paljoa hintaa.
Mutta ehdotelkaa toki, hyvä nähdä erilaisia toteutuksia, kaikkia ei itse löydä netin syövereistä.
Mutta nyt vielä tehdään perushommia.
Pienen harkinnan jälkeen porasin reiän koelautaan ahtomittarin letkulle. Tuohon viereen kun saisi seosmittarin.
Sain pakoputken vedettyä loppuun saakka. Taka-akselin ylitys ja takapönttö tuli 2,5" Motonet osista. Tyhjäkäynnillä oli aika asialliset äänet, mutta ajossa en vielä testannut, kun en viitsinyt kastella autoa.
Testailin putkentaivutusta tulevaan kaarien tekoon pienoismallilla. Aika haastavaa vääntää symmetrinen ja sopiva pääkaari.
http://www.plasticwindows.se/plastsk%C3 ... -3-6146027
Takaluukku, joka voisi olla kiva.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Allekirjoituksen ng900:sta kevenneltiin aika maksimiin. Kaikki luukut saa yllättävän kevyiks kun vaan karsii joutavat rojut pois, myös takaluukun. Äänieristys matto verhoilun alla painaa yllättävän paljon. Ainut, että suurin osa painosta lähtee taka-akselin päältä, jollain pitäis painojakaumaa saada tasoitettua. Tuo ng:kin istuu h&r jousilla varmaan korkeemmalla mitä vakio.
Etupenkkien bägit taitaa aihettaa murheita katsastuksen suhteen sikälimikäli kupit vaihtaa alkuperäisten tilalle. Toki saahan sinne orkkikset jumpattua takasin.
Etupenkkien bägit taitaa aihettaa murheita katsastuksen suhteen sikälimikäli kupit vaihtaa alkuperäisten tilalle. Toki saahan sinne orkkikset jumpattua takasin.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Tuota luukkujen ja ovien rakenteiden keventämistä olen kanssa miettinyt.
Katsastukseen joudun joka tapauksessa vaihtamaan ainakin pakoputken ja tukivarret(jos saadaan ne tehtyä), mutta ei se kovin iso homma ole vaikka penkitkin vaihtaisi.
Täytyy yrittää tehdä nyt niin paljon kun kerkiää ennnen pakkasten tuloa, tuolla kylmässä tallissa pakkasella aivotoiminta hidastuu entisestään.
Kävin varaosaliikkeessä etsimässä alapalloniveltä, mutta ei ollut tuuria. Ei edes 99/900 pallo käynyt.
Suunnittelin tukivarren tekoa ja värkkäilin jigin tapaista.
Katsastukseen joudun joka tapauksessa vaihtamaan ainakin pakoputken ja tukivarret(jos saadaan ne tehtyä), mutta ei se kovin iso homma ole vaikka penkitkin vaihtaisi.
Täytyy yrittää tehdä nyt niin paljon kun kerkiää ennnen pakkasten tuloa, tuolla kylmässä tallissa pakkasella aivotoiminta hidastuu entisestään.
Kävin varaosaliikkeessä etsimässä alapalloniveltä, mutta ei ollut tuuria. Ei edes 99/900 pallo käynyt.
Suunnittelin tukivarren tekoa ja värkkäilin jigin tapaista.
Re: 9-3 -01 ensikesän ratalelu
Meinaatko rakentaa tukivarren irtopallonivelellä? Eikös jonkin Opelin esim. A Vectran pallonivel kävisi tarkoitukseen?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00