Olipa kerran...
Viime syksynä (-04) tuli työkaverin kanssa juttua autojen laittamisesta. Erehdyin sanomaan että olisi ihan kiva väsätä tallissa jotain kun on kerran kahden auton lämmin talli, ja ennenkuin huomasinkaan, olin pari vuotta seisoneen -78 kuupan omistaja. "Saat, kun haet pois tieltä seisomasta."
Kävin katsomassa uutta hankintaani (..kun sai niin halvalla..), ja kieltämättä se oli hieman epäsiistin näköinen. Katolla kasvava sammal on aika pikantti yksityiskohta. Auto kuitenkin toimi ja ajoin sillä pihassa pienen lenkin. Autosta oli erittäin hyvät dokumentit ja ... sitä jotain.
Vuokrasin trailerin, ja illan pimeyden turvin hinasin aarteeni Focuksen voimalla kotipihaan. Yhdistelmä oli hieman ylipainoinen ja myös tuntui siltä. Auton mukana tuli mm. toinen moottori, vaihdelaatikko ja melkoinen määrä Saab varaosia.
Seuraavina päivinä tutkistelin autoani tarkemmin ja totesin sen peltitöiltään meikäläiselle aloittelijalle haasteelliseksi, joten aloin etsiä toista kuuppaa varaosiksi. Onnekseni ng900aero kaupitteli omaa -77 sämpyläänsä kerhon sivuilla. Aikani vetkuteltuani päätin käyttää toisen hädänalaista tilaa hyväkseni, ja korjasin tämän yksilön talteen.
Tästä seurasi kuitenkin vakava periaatteellinen ristiriita. Kummasta autosta pitäisi tehdä ns. kanta-auto ja kumman karu osa on toimia varaosien lähteenä. Punaisessa -78.ssa miellytää värin lisäksi isot vilkut, V4 Super- merkki ja erittäin hyvä dokumentointi, mikä saattaisi olla hyvä juttu, jos auton laittaisi oikein museokuntoon. Sinisessä -77.ssa puolestaan miellyttää vähäiset peltityöt. Vaikea valinta.
Tällä hetkellä olen ajatellut tehdä niin että puran ensin -78.n varaosiksi, jolloin ysikuuppa samalla tulee hieman tutummaksi. -77.sta tulee ilmeisesti oma kanta-autoni, jonka laitan mahdollisimman hyvään kuntoon. Tuleeko siitä museoauto vai ihan vaan harrastekäyttöön kunnostettu käyttöauto jää vielä nähtäväksi.
Toistaiseksi projektista voidaan sanoa että se on varsin hyvää terapiaa muun arkisen aherruksen vastapainoksi. Ja yllätys yllätys, vaimokin on oikeastaan ihan tyytyväinen tästä autoharrastuksesta. Olen projektin alusta lähtien pitänyt korjauspäiväkirjaa ja suorittanut kustannuslaskentaa. Kuriositeettina mainittakoon että tähän mennessä koko projektiin on kulunut 276,25 €, jos bensoja ei lasketa mukaan.
Palaillaan asiaan.