-77 kuuppa museokuntoon? Saas nähdä.
-77 kuuppa museokuntoon? Saas nähdä.
Laitetaan tänne projektit osioon, kun luultavasti saman auton tiimoilta tulee asiaa myöhemminkin.
Olipa kerran...
Viime syksynä (-04) tuli työkaverin kanssa juttua autojen laittamisesta. Erehdyin sanomaan että olisi ihan kiva väsätä tallissa jotain kun on kerran kahden auton lämmin talli, ja ennenkuin huomasinkaan, olin pari vuotta seisoneen -78 kuupan omistaja. "Saat, kun haet pois tieltä seisomasta."
Kävin katsomassa uutta hankintaani (..kun sai niin halvalla..), ja kieltämättä se oli hieman epäsiistin näköinen. Katolla kasvava sammal on aika pikantti yksityiskohta. Auto kuitenkin toimi ja ajoin sillä pihassa pienen lenkin. Autosta oli erittäin hyvät dokumentit ja ... sitä jotain.
Vuokrasin trailerin, ja illan pimeyden turvin hinasin aarteeni Focuksen voimalla kotipihaan. Yhdistelmä oli hieman ylipainoinen ja myös tuntui siltä. Auton mukana tuli mm. toinen moottori, vaihdelaatikko ja melkoinen määrä Saab varaosia.
Seuraavina päivinä tutkistelin autoani tarkemmin ja totesin sen peltitöiltään meikäläiselle aloittelijalle haasteelliseksi, joten aloin etsiä toista kuuppaa varaosiksi. Onnekseni ng900aero kaupitteli omaa -77 sämpyläänsä kerhon sivuilla. Aikani vetkuteltuani päätin käyttää toisen hädänalaista tilaa hyväkseni, ja korjasin tämän yksilön talteen.
Tästä seurasi kuitenkin vakava periaatteellinen ristiriita. Kummasta autosta pitäisi tehdä ns. kanta-auto ja kumman karu osa on toimia varaosien lähteenä. Punaisessa -78.ssa miellytää värin lisäksi isot vilkut, V4 Super- merkki ja erittäin hyvä dokumentointi, mikä saattaisi olla hyvä juttu, jos auton laittaisi oikein museokuntoon. Sinisessä -77.ssa puolestaan miellyttää vähäiset peltityöt. Vaikea valinta.
Tällä hetkellä olen ajatellut tehdä niin että puran ensin -78.n varaosiksi, jolloin ysikuuppa samalla tulee hieman tutummaksi. -77.sta tulee ilmeisesti oma kanta-autoni, jonka laitan mahdollisimman hyvään kuntoon. Tuleeko siitä museoauto vai ihan vaan harrastekäyttöön kunnostettu käyttöauto jää vielä nähtäväksi.
Toistaiseksi projektista voidaan sanoa että se on varsin hyvää terapiaa muun arkisen aherruksen vastapainoksi. Ja yllätys yllätys, vaimokin on oikeastaan ihan tyytyväinen tästä autoharrastuksesta. Olen projektin alusta lähtien pitänyt korjauspäiväkirjaa ja suorittanut kustannuslaskentaa. Kuriositeettina mainittakoon että tähän mennessä koko projektiin on kulunut 276,25 €, jos bensoja ei lasketa mukaan.
Palaillaan asiaan.
Olipa kerran...
Viime syksynä (-04) tuli työkaverin kanssa juttua autojen laittamisesta. Erehdyin sanomaan että olisi ihan kiva väsätä tallissa jotain kun on kerran kahden auton lämmin talli, ja ennenkuin huomasinkaan, olin pari vuotta seisoneen -78 kuupan omistaja. "Saat, kun haet pois tieltä seisomasta."
Kävin katsomassa uutta hankintaani (..kun sai niin halvalla..), ja kieltämättä se oli hieman epäsiistin näköinen. Katolla kasvava sammal on aika pikantti yksityiskohta. Auto kuitenkin toimi ja ajoin sillä pihassa pienen lenkin. Autosta oli erittäin hyvät dokumentit ja ... sitä jotain.
Vuokrasin trailerin, ja illan pimeyden turvin hinasin aarteeni Focuksen voimalla kotipihaan. Yhdistelmä oli hieman ylipainoinen ja myös tuntui siltä. Auton mukana tuli mm. toinen moottori, vaihdelaatikko ja melkoinen määrä Saab varaosia.
Seuraavina päivinä tutkistelin autoani tarkemmin ja totesin sen peltitöiltään meikäläiselle aloittelijalle haasteelliseksi, joten aloin etsiä toista kuuppaa varaosiksi. Onnekseni ng900aero kaupitteli omaa -77 sämpyläänsä kerhon sivuilla. Aikani vetkuteltuani päätin käyttää toisen hädänalaista tilaa hyväkseni, ja korjasin tämän yksilön talteen.
Tästä seurasi kuitenkin vakava periaatteellinen ristiriita. Kummasta autosta pitäisi tehdä ns. kanta-auto ja kumman karu osa on toimia varaosien lähteenä. Punaisessa -78.ssa miellytää värin lisäksi isot vilkut, V4 Super- merkki ja erittäin hyvä dokumentointi, mikä saattaisi olla hyvä juttu, jos auton laittaisi oikein museokuntoon. Sinisessä -77.ssa puolestaan miellyttää vähäiset peltityöt. Vaikea valinta.
Tällä hetkellä olen ajatellut tehdä niin että puran ensin -78.n varaosiksi, jolloin ysikuuppa samalla tulee hieman tutummaksi. -77.sta tulee ilmeisesti oma kanta-autoni, jonka laitan mahdollisimman hyvään kuntoon. Tuleeko siitä museoauto vai ihan vaan harrastekäyttöön kunnostettu käyttöauto jää vielä nähtäväksi.
Toistaiseksi projektista voidaan sanoa että se on varsin hyvää terapiaa muun arkisen aherruksen vastapainoksi. Ja yllätys yllätys, vaimokin on oikeastaan ihan tyytyväinen tästä autoharrastuksesta. Olen projektin alusta lähtien pitänyt korjauspäiväkirjaa ja suorittanut kustannuslaskentaa. Kuriositeettina mainittakoon että tähän mennessä koko projektiin on kulunut 276,25 €, jos bensoja ei lasketa mukaan.
Palaillaan asiaan.
Viimeksi muokannut Hemuli, Ke Helmi 02, 2005 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kappas vaan, reikiä!
Museokatsastuksessahan auton tulee olla uudenveroisessa kunnossa. Mutta mitä näiden pyöreiden reikin kohdalla on silloin ollut kun auto on ollut uusi? Peltikorkki, kumitulppa vai mitä? Kummallakin puolella jalkatilassa on vain nämä reijät, joiden täytteenä on epämääräistä massaa ja maalinjämiä.
Sinisestä kuupasta puuttuu puoli lattiaa, joten siitäkään ei ole referenssiksi.
Sinisestä kuupasta puuttuu puoli lattiaa, joten siitäkään ei ole referenssiksi.
Omassa 77 museo rojektissa oli kaikki paikoillaan kun purin sen. Peltiset "tulpat" kuuluu olla siinä reikien kohdalla.
Edit:
Ellei sitten omaanikin ole joku vaihtanut niitä tulppia toisenlaisiin.
Tarkkaa työtä kun pyrin itsekin tekemään niin asioita on yllättäen aikapaljon jotka pitää hankkia ja kysyä muilta ja kuvailla kameralla kaikkia paikkoja.
Lähtien vaikka esimerkiksi venttiilikoppien tarroista...Niitä saa ulkomailta ainakin uusia tilattua taisvat lähettää jopa kirjekuoressa.
Edit:
http://biphome.spray.se/anders.jensen/
Sivulta 2 löytyy mainitsemani vent.kopan tarra..
Pyritään tekemään prikulleen orggis..
Saabilta sai kylkilistojen kiinnikkeiden vastakappaleitakin, kun jossain uudemmas saabis on samanlaisia..
Vaikken tarvikkaan niitä vielä niin ostimpa koska orggis osat on nyt saabilta käyneet todella vähiin.
Edit:
Ellei sitten omaanikin ole joku vaihtanut niitä tulppia toisenlaisiin.
Tarkkaa työtä kun pyrin itsekin tekemään niin asioita on yllättäen aikapaljon jotka pitää hankkia ja kysyä muilta ja kuvailla kameralla kaikkia paikkoja.
Lähtien vaikka esimerkiksi venttiilikoppien tarroista...Niitä saa ulkomailta ainakin uusia tilattua taisvat lähettää jopa kirjekuoressa.
Edit:
http://biphome.spray.se/anders.jensen/
Sivulta 2 löytyy mainitsemani vent.kopan tarra..
Pyritään tekemään prikulleen orggis..
Saabilta sai kylkilistojen kiinnikkeiden vastakappaleitakin, kun jossain uudemmas saabis on samanlaisia..
Vaikken tarvikkaan niitä vielä niin ostimpa koska orggis osat on nyt saabilta käyneet todella vähiin.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Voi nenä
Harmi että juuri peltiset, sillä veikkaanpa että samat korkit on useammasta yksilöstä jo ruostuneet pois. Jos joltakin löytyy varaosa-autosta sellaiset tulpat, niitä voi kaupitella allekirjoittaneelle vaikka yksityisviestillä.
Tarrat sain jo Pohjalaisen Vesalta. En kysynyt tarkemmin, mutta vaikuttivat hieman suttuisilta orggis tarroiksi. Tämä ei kuitenkaan haittaa jos kelpaavat museokatsastuksessa.
Hyvä tietää noista listojen kiinnitysnipsuista, nämä muoviset pikku osat kun tuntuvat hajoavan helposti irrotettaessa. Metalliset tiivisteiden hakaset ja vastaavat taas ovat usein senverran ruosteessa etteivät ne kestä sen enempää.
Laitetaanpas tähän vielä tunnelmakuva tallista.
Tarrat sain jo Pohjalaisen Vesalta. En kysynyt tarkemmin, mutta vaikuttivat hieman suttuisilta orggis tarroiksi. Tämä ei kuitenkaan haittaa jos kelpaavat museokatsastuksessa.
Hyvä tietää noista listojen kiinnitysnipsuista, nämä muoviset pikku osat kun tuntuvat hajoavan helposti irrotettaessa. Metalliset tiivisteiden hakaset ja vastaavat taas ovat usein senverran ruosteessa etteivät ne kestä sen enempää.
Laitetaanpas tähän vielä tunnelmakuva tallista.
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
-78.n reijät
Tässä punaisessa ei pohjassa ole kuin kaksi reikää, eli nuo korkit kuljettajan ja hantin jalkatilasta ovat karisseet joskus tien päälle. Valitettavasti muualla on sitten enemmän reikiä mm. ovien alapuolella on reikien lisäksi vain ruostetta, jota maali pitää kasassa.
Saranoiden ruuvit on muuten tosi jumissa. Olen yrittänyt iskumeisselin kanssa voidella niitä parhaan kykyni mukaan mutta ei. Toiselta puolelta porasin jo ruuvit pois että sain oven irrotettua. Ei tullut hommasta mitään kun ovi oli aina tiellä. Talli kun on täynnä erilaista välttämätönta roinaa. (Rummut, höyläpenkki, vannesaha, pylväspora, mig, 4 polkupyörää, veneen patjat, kahden auton kesärenkaat, jne.)
Viikonloppuna irrotin kojelaudan ja merkkasin teipeillä johtoja, että osaisin laittaa ne joskus omille paikoilleen. Kaikki ruuvit, prikat, yms. pikkuosat olen laittanut minigrip pusseihin ja kirjoittanut päälle mistä ne on irrotettu. Samalla olen ottanut mahdollisimman paljon digikuvia muistin tueksi.
Tietääkö kukaan sopivaa kuvaserveriä, johon voisi laittaa aiheeseen liittyviä kuvia? Käyttämäni kuvapalvelu ei anna laittaa kuin 10 kuvaa ilmaiseksi ja se tila on kohta käytetty. (Pitäisi varmaan hankkia jostain omaa kotisivutilaa kuvia varten.)
Muiden harrastajien mieliksi tälläinen tunnelmakuva viime viikonlopulta. Saabista saisi hienon Iglu-muotin!
Saranoiden ruuvit on muuten tosi jumissa. Olen yrittänyt iskumeisselin kanssa voidella niitä parhaan kykyni mukaan mutta ei. Toiselta puolelta porasin jo ruuvit pois että sain oven irrotettua. Ei tullut hommasta mitään kun ovi oli aina tiellä. Talli kun on täynnä erilaista välttämätönta roinaa. (Rummut, höyläpenkki, vannesaha, pylväspora, mig, 4 polkupyörää, veneen patjat, kahden auton kesärenkaat, jne.)
Viikonloppuna irrotin kojelaudan ja merkkasin teipeillä johtoja, että osaisin laittaa ne joskus omille paikoilleen. Kaikki ruuvit, prikat, yms. pikkuosat olen laittanut minigrip pusseihin ja kirjoittanut päälle mistä ne on irrotettu. Samalla olen ottanut mahdollisimman paljon digikuvia muistin tueksi.
Tietääkö kukaan sopivaa kuvaserveriä, johon voisi laittaa aiheeseen liittyviä kuvia? Käyttämäni kuvapalvelu ei anna laittaa kuin 10 kuvaa ilmaiseksi ja se tila on kohta käytetty. (Pitäisi varmaan hankkia jostain omaa kotisivutilaa kuvia varten.)
Muiden harrastajien mieliksi tälläinen tunnelmakuva viime viikonlopulta. Saabista saisi hienon Iglu-muotin!
Omassa rojektissani on merkattu myös minigrippeihin suht kaikki, mutta toi johto sarja jäi merkkaamatta kabiinista??
Eihän siellä taida tosin olla kuin ne polttimot jotka voi sekoittaa vai muistanko väärin.. Otitko kuvaa johtosarjasta
Eihän siellä taida tosin olla kuin ne polttimot jotka voi sekoittaa vai muistanko väärin.. Otitko kuvaa johtosarjasta
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hyödyllinen neuvo, tulee tarpeeseen. Nimim lukko jumissa.nalleolut kirjoitti:96sen ovet saa helposti poies ottaa verhoilun pois ja aukaisee sieltä oven sisältä sen ison mutterin 24 tai26mm en muista niitä on 2kpl per ovi ja sit lyä rajoitin tapin sokan pois ja ovi tippuu syliin!
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Kuvat
Kojelaudan takaa paljastuneet johdot on vielä kuvaamatta. Laitoin kuvaamista varten kaikki kytkimet takaisin johtoihin kiinni kun sain kojelaudan tieltä pois. On hieman helpompi napsia niitä kuvia
Hienoa jos entisöit sen multa ostamasi sinisen kajakin. Sehän on harvinaista väriäkin, oli vain -77.
Juuri samanlaisia punaisia kuuppia mullakin oli aikoinaan kaksikin kappaletta.
Näyttää tuon punaisenkin lattia mätävaivaiselta.. kannattaisi napata etulattia täysin ehjästä tai sitten vääntää uudesta tavarasta, pistä vähintään 0.8-1.0 peltiä niin ei jää löysäksi.
Muutenhan se on koriltaan yllättävänkin hyvä, etenkin kriiittisistä paikoistaan kuten peräkontti, kynnykset, ovet ja taka-ja etuloksut.
Nuo sähköt eivät ole järin monimutkaiset, vaihdoin yhteen kuuppaan kaikki sähköt toisesta eikä siinä kovin montaa tuntia mennyt, toki kannattaa vähän pistää ylös mikä on mistäkin, ja sähkökaavio sulla varmaan jo onkin.
Siinä sinisessä kuupassa on sitten lootassa kuulemma alkava laakerivaurio, jurnuttaa lievästi kakkosella, kannattaisi varmaan kunnostaa se samalla, vapaakytkin kuulemma pelaa.
Onnea projektiin!
Juuri samanlaisia punaisia kuuppia mullakin oli aikoinaan kaksikin kappaletta.
Näyttää tuon punaisenkin lattia mätävaivaiselta.. kannattaisi napata etulattia täysin ehjästä tai sitten vääntää uudesta tavarasta, pistä vähintään 0.8-1.0 peltiä niin ei jää löysäksi.
Muutenhan se on koriltaan yllättävänkin hyvä, etenkin kriiittisistä paikoistaan kuten peräkontti, kynnykset, ovet ja taka-ja etuloksut.
Nuo sähköt eivät ole järin monimutkaiset, vaihdoin yhteen kuuppaan kaikki sähköt toisesta eikä siinä kovin montaa tuntia mennyt, toki kannattaa vähän pistää ylös mikä on mistäkin, ja sähkökaavio sulla varmaan jo onkin.
Siinä sinisessä kuupassa on sitten lootassa kuulemma alkava laakerivaurio, jurnuttaa lievästi kakkosella, kannattaisi varmaan kunnostaa se samalla, vapaakytkin kuulemma pelaa.
Onnea projektiin!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kuvia kojetaulun takaa
Näitä kuvia jo hieman yv.nä kyseltiinkin ja ajattelin laittaa ne tänne jos näistä olisi muillekin hyötyä.
Talliin en ole ehtinyt pariin viikkoon. Tyhmä kun on, niin tuppaa itsensä joka paikkaan ja sitten loppuu "yllättäen" aika kesken. No ei pidä ottaa stressiä tästä autohommasta, kyllä se etenee kun on sen aika.
Kuvaaminen näissä kohteissa on hieman hankalaa kun joka suuntaan menee erilaisia härpättimiä. Yritin ottaa kuvat niin että kuvasta näkyy: osa, liittimet ja piuhojen värit. Itse ainakin tarvitsen näitä muistin virkistämiseksi viimeistään kasausvaiheessa.
Ja tästä lähtee:
Lämmitysvivustojen vaijerit:
Kojelautaa irrotettaessa pitää kääntää vaijerin päät irti vivuista.
takalasin lämmittimen kytkin:
Piuhojen värit: keltainen valkoinen ja harmahtavan ruskea.
Pienempi mittari:
Tässä ei pitäisi ongelmia tulla kasausvaiheessa.
Nopeusmittari:
Nopeumittarin vaijerin pää näkyy oikeassa reunassa. Punaisella teipillä merkitty johtopari tulee mittarin takana näkyvään liittimeen.
Hazard (hätävilkun?) kytkin:
Kaikki piuhat oikeasti vihreitä, ovat vaan hieman likaisia.
Talliin en ole ehtinyt pariin viikkoon. Tyhmä kun on, niin tuppaa itsensä joka paikkaan ja sitten loppuu "yllättäen" aika kesken. No ei pidä ottaa stressiä tästä autohommasta, kyllä se etenee kun on sen aika.
Kuvaaminen näissä kohteissa on hieman hankalaa kun joka suuntaan menee erilaisia härpättimiä. Yritin ottaa kuvat niin että kuvasta näkyy: osa, liittimet ja piuhojen värit. Itse ainakin tarvitsen näitä muistin virkistämiseksi viimeistään kasausvaiheessa.
Ja tästä lähtee:
Lämmitysvivustojen vaijerit:
Kojelautaa irrotettaessa pitää kääntää vaijerin päät irti vivuista.
takalasin lämmittimen kytkin:
Piuhojen värit: keltainen valkoinen ja harmahtavan ruskea.
Pienempi mittari:
Tässä ei pitäisi ongelmia tulla kasausvaiheessa.
Nopeusmittari:
Nopeumittarin vaijerin pää näkyy oikeassa reunassa. Punaisella teipillä merkitty johtopari tulee mittarin takana näkyvään liittimeen.
Hazard (hätävilkun?) kytkin:
Kaikki piuhat oikeasti vihreitä, ovat vaan hieman likaisia.
Aikatauluongelmia
Sama verkkainen tahti jatkuu edelleen. Vaikka usein haluaisi livahtaa talliin rassaamaan Saabia on aina jotain muuta tehtävä ensin, ja sitten onkin liian myöhä aloittaa enää yhtään mitään. Projekti on seissyt paikallaan kuin... joopa joo, tiedätte mikä. Silmät ihmetyksestä levällään voin vain lukea muiden kertomuksia omista projekteistaan ja niiden edistymisestä. Autoja hankitaan, pistetään osiksi, kunnostetaan, kasataan ja myydään ylijääneet osat ajatustakin nopeammin. No minä nakertelen omaa projektiani sitten vähän hitaammin.
Olen jatkanut punaisen -78 purkamista ja käyttökelpoisten osien taltiointia. Samaa hommaa näyttää vielä riittävän vähäksi aikaa. Autotalliin pitäisi vaan saada rakennettua paremmat hyllyt. Nyt jo alkaa nimittäin tuntua hieman ahtaalta kun iso osa irrotetuista osista on pahvilaatikoissa lattialla ja erilaisten tasojen päällä. Ehkä sitten kesälomalla.
Osien puhdistusta olen kokeillut hieman eri aineilla. Lamppuöljy vaikuttaa hyvältä aineelta öljyisen lian poistamiseen. Tiskikone (se keittiostä löytyvä) tuntuu taas toimivan hyvin muoviosien kanssa. Rouva näki näki tiskikonekokeiluni, ja antoi minun jatkaa kun vakuutin etten laita koneeseen mitään öljyistä.
Oheen vielä aurinkoinen kuva mattojen pesusta.
Olen jatkanut punaisen -78 purkamista ja käyttökelpoisten osien taltiointia. Samaa hommaa näyttää vielä riittävän vähäksi aikaa. Autotalliin pitäisi vaan saada rakennettua paremmat hyllyt. Nyt jo alkaa nimittäin tuntua hieman ahtaalta kun iso osa irrotetuista osista on pahvilaatikoissa lattialla ja erilaisten tasojen päällä. Ehkä sitten kesälomalla.
Osien puhdistusta olen kokeillut hieman eri aineilla. Lamppuöljy vaikuttaa hyvältä aineelta öljyisen lian poistamiseen. Tiskikone (se keittiostä löytyvä) tuntuu taas toimivan hyvin muoviosien kanssa. Rouva näki näki tiskikonekokeiluni, ja antoi minun jatkaa kun vakuutin etten laita koneeseen mitään öljyistä.
Oheen vielä aurinkoinen kuva mattojen pesusta.