Noh, takaisin tähän projektiin. Erinäisiä sivustoja aikani seurailtuani haaviini tarttui AVK:lta vm. 1998 Saab 9-5 2.0i.

En vielä autoa ole kotiin asti saanutkaan, mutta pohjatietojen perusteella mittarissa pitäisi olla 199tkm, jonkunmoinen huoltokirja seuraa mukana, Saappi tuotu Saksasta Berliinin seudulta Suomeen jälkituontina viime vuosikymmenen puolivälissä. Varusteet liene normitasoa 9-5:ssä: Nahat, automaatti, ilmastointi ja muut "normaalit".

En ehtinyt käydä autoa paikan päällä ennen ostamista katsomassa (miten ei tietystikään ikinä pitäisi tehdä), vaan ostin auton vain kuvien ja myyntitekstien perusteella, saahan nähdä minkälaisia yllätyksiä mukana seuraa. =)
Pääpiirteissään auto vaikuttaa olevan suht linjoissaan, eikä korjausehtoja seurannut rekisteröintikatsastukseen. Takakupeessa jonninmoinen painuma, samaten takaluukun kannessa kuvien perusteella jonkunmoista ruttua, mutta loppujen korjausten olettaisin olevan normaalista käytöstä ja kulumasta aiheutuneita.

Huoltokirjan loppusivujen aikojen omistaja ilmeisesti ollut jonkinasteinen harrastaja, kun reilut 15 tkm sitten oli merkintöjen mukaan huollettu reilumminkin, mm.
• katalysaattori + turbo
• jakopää + tasapainoakseleiden korjaussarja
• huohotinpäivitys
• alipaineletkuja ja takaisku
• tulpat
• öljyt + suodatin
• apulaitehihna
• jäähdytinneste
• lambda
• ohjelmapäivitys (RE85 / 95E + Stage 1, Saabcom.fi)
Tiedä sitten onko ollut jotain ongelmia, vai onko osa ollut ennakoivaa huoltoa. Ehkä selvinnee kun laite kotiutuu. Näkeekö muuten onko autossa tuota ohjelmapäivitystä mistään ilman testeriä? Ajatuksena ettei päivitystä ole poistettu ennen auton päätymistä AVK:lle. Vai onko tuo Saabcomin ohjelma joku liitettävä palikka, vai alkuperäiseen ECU:un ajettava softa? Tokihan nuo tehoerot luulisi "persdynollakin" havaitsevan, jos nuo olisi tallella, mitä linkin taulukoissa luvataan (150hp / 240nm => 212hp / 342nm).
Aluksi olisi tarkoitus kartoittaa takakulman korjaus, katsotaan peltisepän mielipide onko oiottavissa vai vaihdetaanko palaa. Takaluukunkannesta päässee helpoiten hankkimalla suoran kannen purkuautosta. Jos jollain sattuu olemaan purussa 9-5, niin voi toki tarjota. Eivätpä nuo ihan hirveitä näyttäneet maksavan Varaosahaku.fi:n purkaamoissakaan. Kävisikö muuten vuoden 2002 => Facelift-mallin takaluukunkansi suoraan tuohon 1998:iin, uudemmassahan näyttää olevan takapuskurikin erilainen, kuvien perusteella arvioiden kuitenkin näyttäisi että ainakin tuo facelift-takaluukunkannen alareuna olisi samannäköinen kun vanhanmallisessakin takapuskurissa? Toisaalta samaten voisi myös kuvitella facelift-takavalojen ja kilven syvennyksen/kehyksen käyvän vanhanmalliseen takaluukunkanteen(?). No, katsellaan mitä osia alkaa eteen tulemaan. Samalla voisi toki ulkokuorta vähän koittaa päivittääkkin ja siistiä ja etsiä kesäksi vähän isommat vanteet, tuo perusmallin etuhelmakin voisi olla jotain lippaa vaille, mutta tuota puolta sitten kuhan pääsee projektin kimppuun. Tarkoitus kuitenkin kerrankin pitää budjetti projektissa, lähinnä haasteena itselleni laitella kerrankin kohtuuhinnalla siisti käyttöauto, saahan nähdä miten käy...
Pahoittelen jo etukäteen mahdollisista tyhmistä kysymyksistä joita saattanen tässä ketjussa julkaista tähän projektiin liittyen.=)