Ng9-5 Aero XWD -11

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Otsikon mukainen kottero tuli ostettua kesällä 2014. Vaatimuksena oli reippaasti varusteltu aero. Puskurien vaihto ei ole houkuttelevaa kohtuullisen harvinaisen auton kohdalla, samoin pappamallin jakkarat ei kiinnostanut yhtään. Toisena vaatimuksena oli diesel, automaattivaiheet ja neliveto, joista yhdestä voin tinkiä. Tällä kertaa piti tinkiä polttoaineesta. Joskus aikaisemmin vieläpä päätin ettei minulle tule enää yhtään valkoista autoa... Muuton varustuksesta löytyy mm. HUD, kaistavahti, sähkösäätöinen alusta, tasauspyörästön lukko, 19" vanteet, parkkitutka molemmista päistä, navi, yms. roipetta. Suurimpana ja ihmeellisimpänä puutteena pitäisi puuttuvaa bluetoothia.

Autohan pompsahti aikanaan myyntiin nettiautoon muistaakseni keskiviikkoiltapäivällä ja illalla joku sen jo linkittikin tänne foorumille. Olin heti ilmoituksen ilmestyttyä yhteudessä myyjään ja kyselin onnistuuko varaaminen lauantaille - työt haittisivat harrastuksia. En saanut yksiselitteistä vastausta varauksesta, joten erinäisten työsumplimisten jälkeen sovin auton katsomisen perjantaiaamulle heti liikkeen auettua. Jo menomatkalla oli selvää, että kahdella autolla tullaan takaisin kotiin. Näön vuoksi renkaiden potkimista, lyhyt koeajo ja hinnan sorvaaminen kohdalleen. Uusi auto ja uudet kujeet niin eihän sitä kaikkea koeajolla huomannut. Jotenkin tuntui laiskalle, mutta painoihan auto sentään liki samankuin panssarivaunu ja tehoa 220hp (selvästi vähemmän kuin minun muilla autoilla siihen aikaan). Myös parkkitutkasta oli yksi anturi rikki, mutta tämän myyjä tiesi ja kertoikin. Uusi anturi tuli mukana. Jarrulevyt olivat jo ehtoopuolella.

Kaupankäynti muodollisuudet tehtiin ja kohti kotia Kouvolaan Jyväskylästä. Vaajakosken jälkeen piti yrittää kiihdyttää maantievauhtiin, mutta eihän siitä mitään tullut kun ei vaan vauhti meinannut mennä millään yli 100km/h. Hetkeä myöhemmin jo vikavalo loistikin. Kiire oli jo töihin eikä siis tullut kyseeseen pistäytyminen myyjäliikkeessä. Soitti myyjälle, että tämä on tilanne ja lupasin ensin tutkia itse asiaa. Hankalaahan se tosin on ilman sopivaa testeriä (tech2 ei sovi vaan oikea laite on MDI). Yleismallin lukijalla epämääräinen vikakoodi "ahtopaine liian alhainen) tjsp. Aikani tutkin vuotoja, ahtimen kuntoa yms. mekaanisia asioita. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, joten seuraavaksi hukkaportin mag.venan kimppuun. Vaihdoin toisen venttiilin, jolla tilanne parani hieman mutta edelleen yksikin veto niin vikavalo palasi. Tästä sujuvasti päättelin, että siellä ainakin oli vikaa. Toisen vikakohteen selvittäminen olikin sitten astetta hankalampaa. Tähän sain hyvän vinkin tarkastaa tulppien kunto. Vanhat eivät näyttäneet pahalle ja käyttöikääkin piti olla jäljellä. Onhan niiden vaihtoväli vaatimattomasti 150tkm eikä näillä oltu vielä ajettu satkuakaan... Uudet tulpat kuitenkin tilaukseen (ei missään hyllytavarana), koska niiden vaihto ei ainakaan hukkaan mene ja jännityksellä odottamaan niiden saapumista. Uudet tulpat saapuivat ja niilla auto toimi kuin unelma. Kävipä auto jossakin välissä korjaamolla, jossa todettiin että hyvin kulkee eikä ole mitään vikaa...

Koska kyseessä on NG9-5 niin ei viat siihen jää. Uutta parkkitutkan anturia asentaessa ajattelin, että korkeintaan 7kpl tarvitsee enää vaihtaa. Pari viikkoa toimikin ongelmitta kunnes auto kertoi SPAn olevan huollon tarpeessa. Myös penkinlämmittimet ovat rikki molemmista etupenkeistä, samoin navigaattori on kovin huonomuistinen ja joka käynnistyksen yhteydessä auto juttelee englantia, tyhjentää osoitemuistion, kuvittelee olevansa Belgiassa, joka sattuu sijaitsemaan toisella aikavyöhykkeellä.

Jarrut uusin joka nurkkaan levyjen ja palojen osalta jossakin välissä. Alusta asti oli selvää, että mitä tahansa tarviketta en huoli. Vaihtoehtoina oli lähinnä orkkikset, brembot tai joku tunnettu muu merkki. Ainakin aikaisemmin vanhemmissa malleissa orkkikset olivat brembon tekemiä ja niihin päädyin tälläkin kertaa.

Eilen sain viimeinkin MDI (ja GDS2:n toimimaan), jolloin alkoi hommat selvitä. Kuten netistä kaivamien tietojen mukaan yleinen vika penkinlämmittien vika on istuinosassa vahvisti MDI-diagnostiikka tämän asian. Istuinosan lämmittimen resistanssi liian korkea. Siellä on siis kaapeli poikki ja todennäköinen paikka on istuimen oven puoleisessa reunassa. Tämä asiaa tutkitaan sitten tarkemmmin joskus hamassa tulevaisuudessa.

Navigaattoriin kokeilin jo aikaisemmin ohjelmapäivitystä. Maailmalta on raportuitu, että suurin osa laitteista tulee kuntoon sillä. Tämä yksilö ei kuulunut ko. ryhmään. Aikoja sitten tilasin käytetyn Cadillacista puretun laitteen tietämättä saako sitä toimimaan vai ei. Ensimmäinen kokeilu antoi laitteeseen virrat päälle ja radion soimaan. Kuitenkaan lähes mikään kojetaulun tai ratin näppäimistä ei antanut haluttua tulosta. Siispä laite irti ja vanha puoliksi toimiva paikoilleen. Homma oli jäissä pitkään kunnes eilen uudelleen asennus ja SPS ohjelmointi -> homma toimii. Tässä yhteydessä on tullut tutuksi myös kojetaulun purkaminen. Suurinta pään vaivaa aiheutti night panel-nappulan liitin. Siihen saattaa olla joku hienostunutkin tekniikka, mutta itsellä auttoi raaka voima.

Muutoin on hommat edennyt kovin rauhalliseen tahtiiin. Mm. vetokoukun asennus on kestänyt kohta pari kuukautta. Koukkujan myydään autoihin joissa on takasähkökeskus ja autoihin joissa sitä ei ole. Se, että autossa on takasähkökeskus ei suinkaan tarkoita sitä, että ko. sarja sopii autoon ja koukulle löytyy valmius.

https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg

Päätän raporttini tähän.
Viimeksi muokannut suorsa, La Tammi 03, 2015 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja Nypa »

No onpa kaikenlaista ollut! Jäi tuo ostoajankohta mietityttämään? Tosiaanko kesällä -11 oli jo vajaa satku mittarissa?
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ettei olisi näppäilyvirhe ja oikea vuosi on 2014? :D Ovat päällekkäin nuo kaksi numeroa, jos käyttää numeronäppäimistöä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja suorsa »

:oops: Asiavirhe korjattu. Autohan on tähän päivään mennessä nähnyt maantietä 220tkm.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Tätä tuli kuolattua sillon kanssa, mutta eipä aikaakaan, kun oli jo myyty. Hieno auto!
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja Nypa »

No johan on XWD:llä kruisailtu ku kaks satkua on mennyt jo heittämällä rikki.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo muistan tuon tapauksen, minähän sen nettiauton löytöihin linkkasin, kun oli varusteltu ng-femmaa saatavilla alle 20 kiloeurolla. Oli siihen alhaiseen hintaan siten vähän syytäkin, jos jo kotimatkalla vikavalo syttyi. Hyvä kuitenkin että meni osaaviin käsiin. Jollekin maallikolleha tuollainen voisi olla ihan painajainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ng9-5 on tosiaan harrasteauto. Jos itse osaa tai viitsi niin kalliiksi tulee pitäminen. Toisaalta taas kun kerran korjaa kunnollla niin toivottavasti kestää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

suorsa kirjoitti:Jos itse osaa tai viitsi niin kalliiksi tulee pitäminen.
Miten kalliiksi se mahtaakaan tulla jos ei itse viitsi eikä osaa :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

No eikös täällä nyt yleensä aikankin viitistä :D Pikkaisen houkutteilsi tuo NG9-5. Tällä hetkellä farkku ei olis aivan välttämättömyys... Toisaalta noista mun kotteroista ei kuitenkaan kukaan maksa mitään järkevää hintaa joten turha unelmoida sen enempää :D
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Tämä menee seurantaan. Kyydissäkin on tullut oltua ja yllättävän hyvin menee mutkaista tietä tämä nelikko ja vauhti ei juuri tunnu. Ps hyvin sopii mustat vanteet 8)
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja valtteri »

suorsa kirjoitti:Jos itse osaa tai viitsi niin kalliiksi tulee pitäminen.
Nyt tätyy koputtaa puuta sillä omani EI ole tullut kalliiksi. Kaksi vuotta tulee täyteen pian ja normi huoltojen lisäksi olen vaihtanut eteen jarrupalat en mitään muuta. Avaimet tuntuvat syövän pattereita mutta ne on halpoja ja helppoja vaihtaa.
Öljyt olen vaihtanut 10 tkm välein eli nyt itsellä menossa kolmannet öljyt omassa käytössä.
Viinalla ajetaan ja sitä menee kyllä kaupungissa 13 litraa mutta nythän se on halpaa :lol:

Penkinlämmittimet on auton suurin ongelma ja kalliit korjata jos joutuu menemään marmorille.

Omassa nyt mittarissa 123tkm.

ps. oma auto tulossa myyntiin pian 8) sillä V6:nen on hakusessa... vaikka verottaja sitä rakastaakin päästöjen osalta
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Alunperinhän minun kirjoituksesta jäi pois sana ei eli "Jos itse ei osaa tai viitsi niin kalliiksi tulee pitäminen." Kirjoitukseni on kuin uunolla - vauhtia löytyy, mutta virheprosentti kasvaa :)

Kunhan aikanaan paneuden noihin persgrilleihin niin pyrin ottamaan ottamaan kunnon kuvat mistä hajoaa. Uusi osa maksaa luokkaa 100€ ja sinällään se ei ole paljon, mutta kun laatu on yleisesti tiedossa niin osien takuusta huolimatta saa olla turhan usein vaihtamassa. Pappamallin penkkeihin nettitiedon mukaan sopii muistaakseni Buickin persgrilli, joka pitäisi olla parannettu malli vuodelle 2012.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja pjv »

Kiva että näistäkin jo tehdään projektikertomuksia, seurantaan meni! Olisihan tuollainen joskus mukava vielä käyttöharrastepeliksi hankkia.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Ng9-5 Aero XWD -11

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hieno peli ja hyvät varusteet, vielä xwd! ;) Tsemppiä noiden tekemisten kanssa. Tiedän vähän miltä toi jatkuva vikatila tuntuu, mutta nyt oma kolkki on saatu rauhottumaan.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin