Ng9-5 Aero XWD -11
Lähetetty: La Tammi 03, 2015 16:50
Otsikon mukainen kottero tuli ostettua kesällä 2014. Vaatimuksena oli reippaasti varusteltu aero. Puskurien vaihto ei ole houkuttelevaa kohtuullisen harvinaisen auton kohdalla, samoin pappamallin jakkarat ei kiinnostanut yhtään. Toisena vaatimuksena oli diesel, automaattivaiheet ja neliveto, joista yhdestä voin tinkiä. Tällä kertaa piti tinkiä polttoaineesta. Joskus aikaisemmin vieläpä päätin ettei minulle tule enää yhtään valkoista autoa... Muuton varustuksesta löytyy mm. HUD, kaistavahti, sähkösäätöinen alusta, tasauspyörästön lukko, 19" vanteet, parkkitutka molemmista päistä, navi, yms. roipetta. Suurimpana ja ihmeellisimpänä puutteena pitäisi puuttuvaa bluetoothia.
Autohan pompsahti aikanaan myyntiin nettiautoon muistaakseni keskiviikkoiltapäivällä ja illalla joku sen jo linkittikin tänne foorumille. Olin heti ilmoituksen ilmestyttyä yhteudessä myyjään ja kyselin onnistuuko varaaminen lauantaille - työt haittisivat harrastuksia. En saanut yksiselitteistä vastausta varauksesta, joten erinäisten työsumplimisten jälkeen sovin auton katsomisen perjantaiaamulle heti liikkeen auettua. Jo menomatkalla oli selvää, että kahdella autolla tullaan takaisin kotiin. Näön vuoksi renkaiden potkimista, lyhyt koeajo ja hinnan sorvaaminen kohdalleen. Uusi auto ja uudet kujeet niin eihän sitä kaikkea koeajolla huomannut. Jotenkin tuntui laiskalle, mutta painoihan auto sentään liki samankuin panssarivaunu ja tehoa 220hp (selvästi vähemmän kuin minun muilla autoilla siihen aikaan). Myös parkkitutkasta oli yksi anturi rikki, mutta tämän myyjä tiesi ja kertoikin. Uusi anturi tuli mukana. Jarrulevyt olivat jo ehtoopuolella.
Kaupankäynti muodollisuudet tehtiin ja kohti kotia Kouvolaan Jyväskylästä. Vaajakosken jälkeen piti yrittää kiihdyttää maantievauhtiin, mutta eihän siitä mitään tullut kun ei vaan vauhti meinannut mennä millään yli 100km/h. Hetkeä myöhemmin jo vikavalo loistikin. Kiire oli jo töihin eikä siis tullut kyseeseen pistäytyminen myyjäliikkeessä. Soitti myyjälle, että tämä on tilanne ja lupasin ensin tutkia itse asiaa. Hankalaahan se tosin on ilman sopivaa testeriä (tech2 ei sovi vaan oikea laite on MDI). Yleismallin lukijalla epämääräinen vikakoodi "ahtopaine liian alhainen) tjsp. Aikani tutkin vuotoja, ahtimen kuntoa yms. mekaanisia asioita. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, joten seuraavaksi hukkaportin mag.venan kimppuun. Vaihdoin toisen venttiilin, jolla tilanne parani hieman mutta edelleen yksikin veto niin vikavalo palasi. Tästä sujuvasti päättelin, että siellä ainakin oli vikaa. Toisen vikakohteen selvittäminen olikin sitten astetta hankalampaa. Tähän sain hyvän vinkin tarkastaa tulppien kunto. Vanhat eivät näyttäneet pahalle ja käyttöikääkin piti olla jäljellä. Onhan niiden vaihtoväli vaatimattomasti 150tkm eikä näillä oltu vielä ajettu satkuakaan... Uudet tulpat kuitenkin tilaukseen (ei missään hyllytavarana), koska niiden vaihto ei ainakaan hukkaan mene ja jännityksellä odottamaan niiden saapumista. Uudet tulpat saapuivat ja niilla auto toimi kuin unelma. Kävipä auto jossakin välissä korjaamolla, jossa todettiin että hyvin kulkee eikä ole mitään vikaa...
Koska kyseessä on NG9-5 niin ei viat siihen jää. Uutta parkkitutkan anturia asentaessa ajattelin, että korkeintaan 7kpl tarvitsee enää vaihtaa. Pari viikkoa toimikin ongelmitta kunnes auto kertoi SPAn olevan huollon tarpeessa. Myös penkinlämmittimet ovat rikki molemmista etupenkeistä, samoin navigaattori on kovin huonomuistinen ja joka käynnistyksen yhteydessä auto juttelee englantia, tyhjentää osoitemuistion, kuvittelee olevansa Belgiassa, joka sattuu sijaitsemaan toisella aikavyöhykkeellä.
Jarrut uusin joka nurkkaan levyjen ja palojen osalta jossakin välissä. Alusta asti oli selvää, että mitä tahansa tarviketta en huoli. Vaihtoehtoina oli lähinnä orkkikset, brembot tai joku tunnettu muu merkki. Ainakin aikaisemmin vanhemmissa malleissa orkkikset olivat brembon tekemiä ja niihin päädyin tälläkin kertaa.
Eilen sain viimeinkin MDI (ja GDS2:n toimimaan), jolloin alkoi hommat selvitä. Kuten netistä kaivamien tietojen mukaan yleinen vika penkinlämmittien vika on istuinosassa vahvisti MDI-diagnostiikka tämän asian. Istuinosan lämmittimen resistanssi liian korkea. Siellä on siis kaapeli poikki ja todennäköinen paikka on istuimen oven puoleisessa reunassa. Tämä asiaa tutkitaan sitten tarkemmmin joskus hamassa tulevaisuudessa.
Navigaattoriin kokeilin jo aikaisemmin ohjelmapäivitystä. Maailmalta on raportuitu, että suurin osa laitteista tulee kuntoon sillä. Tämä yksilö ei kuulunut ko. ryhmään. Aikoja sitten tilasin käytetyn Cadillacista puretun laitteen tietämättä saako sitä toimimaan vai ei. Ensimmäinen kokeilu antoi laitteeseen virrat päälle ja radion soimaan. Kuitenkaan lähes mikään kojetaulun tai ratin näppäimistä ei antanut haluttua tulosta. Siispä laite irti ja vanha puoliksi toimiva paikoilleen. Homma oli jäissä pitkään kunnes eilen uudelleen asennus ja SPS ohjelmointi -> homma toimii. Tässä yhteydessä on tullut tutuksi myös kojetaulun purkaminen. Suurinta pään vaivaa aiheutti night panel-nappulan liitin. Siihen saattaa olla joku hienostunutkin tekniikka, mutta itsellä auttoi raaka voima.
Muutoin on hommat edennyt kovin rauhalliseen tahtiiin. Mm. vetokoukun asennus on kestänyt kohta pari kuukautta. Koukkujan myydään autoihin joissa on takasähkökeskus ja autoihin joissa sitä ei ole. Se, että autossa on takasähkökeskus ei suinkaan tarkoita sitä, että ko. sarja sopii autoon ja koukulle löytyy valmius.
https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg
Päätän raporttini tähän.
Autohan pompsahti aikanaan myyntiin nettiautoon muistaakseni keskiviikkoiltapäivällä ja illalla joku sen jo linkittikin tänne foorumille. Olin heti ilmoituksen ilmestyttyä yhteudessä myyjään ja kyselin onnistuuko varaaminen lauantaille - työt haittisivat harrastuksia. En saanut yksiselitteistä vastausta varauksesta, joten erinäisten työsumplimisten jälkeen sovin auton katsomisen perjantaiaamulle heti liikkeen auettua. Jo menomatkalla oli selvää, että kahdella autolla tullaan takaisin kotiin. Näön vuoksi renkaiden potkimista, lyhyt koeajo ja hinnan sorvaaminen kohdalleen. Uusi auto ja uudet kujeet niin eihän sitä kaikkea koeajolla huomannut. Jotenkin tuntui laiskalle, mutta painoihan auto sentään liki samankuin panssarivaunu ja tehoa 220hp (selvästi vähemmän kuin minun muilla autoilla siihen aikaan). Myös parkkitutkasta oli yksi anturi rikki, mutta tämän myyjä tiesi ja kertoikin. Uusi anturi tuli mukana. Jarrulevyt olivat jo ehtoopuolella.
Kaupankäynti muodollisuudet tehtiin ja kohti kotia Kouvolaan Jyväskylästä. Vaajakosken jälkeen piti yrittää kiihdyttää maantievauhtiin, mutta eihän siitä mitään tullut kun ei vaan vauhti meinannut mennä millään yli 100km/h. Hetkeä myöhemmin jo vikavalo loistikin. Kiire oli jo töihin eikä siis tullut kyseeseen pistäytyminen myyjäliikkeessä. Soitti myyjälle, että tämä on tilanne ja lupasin ensin tutkia itse asiaa. Hankalaahan se tosin on ilman sopivaa testeriä (tech2 ei sovi vaan oikea laite on MDI). Yleismallin lukijalla epämääräinen vikakoodi "ahtopaine liian alhainen) tjsp. Aikani tutkin vuotoja, ahtimen kuntoa yms. mekaanisia asioita. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, joten seuraavaksi hukkaportin mag.venan kimppuun. Vaihdoin toisen venttiilin, jolla tilanne parani hieman mutta edelleen yksikin veto niin vikavalo palasi. Tästä sujuvasti päättelin, että siellä ainakin oli vikaa. Toisen vikakohteen selvittäminen olikin sitten astetta hankalampaa. Tähän sain hyvän vinkin tarkastaa tulppien kunto. Vanhat eivät näyttäneet pahalle ja käyttöikääkin piti olla jäljellä. Onhan niiden vaihtoväli vaatimattomasti 150tkm eikä näillä oltu vielä ajettu satkuakaan... Uudet tulpat kuitenkin tilaukseen (ei missään hyllytavarana), koska niiden vaihto ei ainakaan hukkaan mene ja jännityksellä odottamaan niiden saapumista. Uudet tulpat saapuivat ja niilla auto toimi kuin unelma. Kävipä auto jossakin välissä korjaamolla, jossa todettiin että hyvin kulkee eikä ole mitään vikaa...
Koska kyseessä on NG9-5 niin ei viat siihen jää. Uutta parkkitutkan anturia asentaessa ajattelin, että korkeintaan 7kpl tarvitsee enää vaihtaa. Pari viikkoa toimikin ongelmitta kunnes auto kertoi SPAn olevan huollon tarpeessa. Myös penkinlämmittimet ovat rikki molemmista etupenkeistä, samoin navigaattori on kovin huonomuistinen ja joka käynnistyksen yhteydessä auto juttelee englantia, tyhjentää osoitemuistion, kuvittelee olevansa Belgiassa, joka sattuu sijaitsemaan toisella aikavyöhykkeellä.
Jarrut uusin joka nurkkaan levyjen ja palojen osalta jossakin välissä. Alusta asti oli selvää, että mitä tahansa tarviketta en huoli. Vaihtoehtoina oli lähinnä orkkikset, brembot tai joku tunnettu muu merkki. Ainakin aikaisemmin vanhemmissa malleissa orkkikset olivat brembon tekemiä ja niihin päädyin tälläkin kertaa.
Eilen sain viimeinkin MDI (ja GDS2:n toimimaan), jolloin alkoi hommat selvitä. Kuten netistä kaivamien tietojen mukaan yleinen vika penkinlämmittien vika on istuinosassa vahvisti MDI-diagnostiikka tämän asian. Istuinosan lämmittimen resistanssi liian korkea. Siellä on siis kaapeli poikki ja todennäköinen paikka on istuimen oven puoleisessa reunassa. Tämä asiaa tutkitaan sitten tarkemmmin joskus hamassa tulevaisuudessa.
Navigaattoriin kokeilin jo aikaisemmin ohjelmapäivitystä. Maailmalta on raportuitu, että suurin osa laitteista tulee kuntoon sillä. Tämä yksilö ei kuulunut ko. ryhmään. Aikoja sitten tilasin käytetyn Cadillacista puretun laitteen tietämättä saako sitä toimimaan vai ei. Ensimmäinen kokeilu antoi laitteeseen virrat päälle ja radion soimaan. Kuitenkaan lähes mikään kojetaulun tai ratin näppäimistä ei antanut haluttua tulosta. Siispä laite irti ja vanha puoliksi toimiva paikoilleen. Homma oli jäissä pitkään kunnes eilen uudelleen asennus ja SPS ohjelmointi -> homma toimii. Tässä yhteydessä on tullut tutuksi myös kojetaulun purkaminen. Suurinta pään vaivaa aiheutti night panel-nappulan liitin. Siihen saattaa olla joku hienostunutkin tekniikka, mutta itsellä auttoi raaka voima.
Muutoin on hommat edennyt kovin rauhalliseen tahtiiin. Mm. vetokoukun asennus on kestänyt kohta pari kuukautta. Koukkujan myydään autoihin joissa on takasähkökeskus ja autoihin joissa sitä ei ole. Se, että autossa on takasähkökeskus ei suinkaan tarkoita sitä, että ko. sarja sopii autoon ja koukulle löytyy valmius.
https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg
Päätän raporttini tähän.