Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja cc »

Joo pieni lisähomma tulee öljynvaihtoon. No 1.9:n suodatin jo muutenki ilävässä paikassa.

Apurungon tuki on "melkein" vakio cabrioleteissa. Bensakoneisissa se on kaikissa missä sport alusta tai tilattu 17" vanteilla.
Dieseleistä en tiedä, saattaa olla et on ollut kaikissa. Dieseleissä tuki tuollainen ristikko, bensoissa vähän erinäköinen ja vielä 2004 erilainen kuin myöhemmät. Mun Linear oli ilman tukea, kiinnityslaatat siellä oli valmiina, ei tarvinut kun hankkia tuki ja pultata kiinni.
Taka-akselilla on myös tuet joita ei löydy kovakattosista.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla on omassa toi tuki myös ja se on tehtaalta lähtenyt vakioalustalla. Nyt kun on konit ja h&r:n jouset niin ton raudan kohdalla on maanvara 8cm. Ekan kerran kun paukautin sen töyssyyn ni luulin et nyt tais öljypohja haleta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No tulihan tuohon selvyys..
Vähä taitaa juu hidastaa öljynvaihtoo, meinasin et oisin pikaseen vaihtanut öljyt mut tuon jälkeen totesin et ihan sama vaihtaa sit keväämmällä kun ottaa uudestaan ajoon.

Tässä vielä koko varustelistaus, kuten totesin aiemmin niin melko karvalakki vectoriksi.
No tärkeimmät sentään löytyy, sport-penkit on tosi jees istuu mut ois se ristiselän tuki saanu kans olla..
MODEL : 9-3 (9440), code=F MODEL YEAR : 2006, code=6
MODEL SERIES : Series VI, code=F MARKET : Europe, code=EU
BODY TYPE : 2-door Convertible, code=CV BODY COLOR : Steel Grey, code= 279
EXTERIOR : Roof, standard, code= N INTERIOR COLOR : Parchment sport leather in parchment cabin & parchment leather look door insertsObsidian black sport leather in black cabin & black leather look door inserts, code= L20
DOORS : 2 side doors, code=2 STEERING : Left-hand steering, code=L
GEAR BOX : 6-speed manual / Front wheel drive, code=M ENGINE : Z19DTH 4-in line, Turbo Diesel, code=Z19DTH

Major applicability options
FEATURE DETAIL CODE
Awd 2 - Whel Drive (fwd) 099-010
Brake Disc 16 Brake Disc 051-040
Central Locking, Theft Security Locking Without Theft Security Locking 737-010
Door Insert, Material Door Insert Material Vinyl 331-160
Driver Seat, Manoeuvering Manually Manoeuvered Driver Seat 307-010
Driver Seat, Manoeuvering Driver Seat, Manually Controlled 853-010
Foldable Mirrors Electrically Foldable Rear View Mirrors 623-020
Headlamp, Type Of Light Halogen Light 433-030
Instrument Panel, Decor Decor I-panel, Black 897-010
Interior Trim Colour Interior Trim Colour, Beige 303-080
Loudspeakers 7 Loudspeakers 541-020
Media Module, Instrument Panel Single Slot Cd-player In Dash 543-020
Navigation System Without Navigation System 811-030
Outer Rear View Mirrors Outer Rear View Mirrors, Basic 401-050
Outer Rear Wiew Mirror, Dimming Outer Rear View Mirrors, Manual Dimming 627-010
Parking Assistance Without Parking Assistance 539-030 pitää hommata
Passenger Seat, Manoeuvering Manually Manoeuvered Passenger Seat 309-010
Passenger Seat, Manoeuvering Passenger Seat, Manually Controlled 855-010
Rain Sensor Without Rain Sensor 165-010
Roof, Version/manouvering Black Cv Top 135-080
Seats, Material Front/rear Seat, Leather "embossed" 305-270
Speedometer Speedometer, Km 451-050

Additional applicability options
FEATURE DETAIL CODE
12-volts Connector, Center Console With 12-volts Connection 647-020
Activate Comfort Open/closing Comfort Opening 631-020
Additional Heater Without Additional Heater 819-010
Airbag Driver And Passenger Airbag 799-040
Alarm, Sound Indication Without Alarm Sound Indication 729-010
Antenna Basic Antenna 503-070
Anti Theft Cover With Anti Theft Cover 665-020
Armrest Adjustable Drivers Armrest 379-050
Ashtray With Front & Rear Ashtray 391-020
Audio Steering Wheel Controls Without Steering Wheel Control 837-010
Audio System, Aux Connections Without Aux Connection 839-010 -> lisätty
Badge, Rear End, Carline Designator Badge, Rear End, 9-3 203-070
Badge, Rear End, Engine Designator Emblem 1.9 Tid 16-ventilare 207-350
Bagagerumsgolv, Utforande Fast Bagagerumsgolv 785-010
Battery Size Battery, 70ah 551-030
Body Color Stalgra 601-650
Body Type Convertible 005-060
Brake Cylinder Rear Diametre Rear-38mm 857-010
Brake Pad Brake Lining Pa638 053-020
Brand Brand, Saab 993-010
Cargo Net, Textile Vertical Without Load Net 787-010
Car Status Technical Status, M06½ 997-160
Central Locking, Separate Unlocking Without Separate Unlocking 735-010
Chassi Design/performance Standard Chassis (comfort) 097-010
Child Seat Anchorage Without Child Seat Anchorage 319-010
Clever Airbags Without Sensor For Aos 803-010
Climate System Automatic Climate System 573-020
Climate Zone Cold Climate Zone 769-010
Clutch Interlock Without Clutch Interlock 059-010
Combination Lamp, Front Without Side Marker Lamp 435-070
Control Panel Control Panel Without Display 519-010
Country Packages Italy Package 911-240
CoupÉ Air Filter CoupÉ Air Filter, Pollen & Carbon 569-020
Crash Memory Strategy Without Vehicle Data Recording 807-010
Cruise Control Without Cruise Control 537-010 -> lisätty
Cupholder Cupholder 781-020
Dekorlister,farg Side Moldings, Black 155-050
Door Handle Door Handle, Outer, Black 143-060
Door Insert, Colour Door Insert, Beige/black 333-190
Door Latch, Sensor Without Door Latch Sensor(s) 851-010
Dorr-sido-bak,glasutforande Rear Window Clear Glass 175-030
Driver Seat, Lumbar Support Without Lumbar Support 293-030
Electronic Stabilization System Electronic Stabilization System 107-020
Emission, Diagnostic System European Obd Diagnostic System 761-050
Engine Denomination Engine Denomination, Z19dth 847-070
Engine Heater Without Engine Heater 575-010
Engine Output High Output 265-020
Engine Volume 1.9 Liter Engine Volume 227-100
Entrance Light Entrance Light 437-040
Exhaust Emission System Without Secondary Air Injection 233-050
Exhaust System, End Pipe Exhaust System, Invisible End Pipe 269-030
Exterior Color Matching Package Exterior Color Matching Package 625-020
Extra Floor Mats Extra Textile Mats 357-070
Extra Light Without Extra Light 843-010
Floor Illumination Floor Illumination 773-020
Front Foglights Front Foglights 753-070
Fuel Filler Lid Lockable Fuel Filler Lid 643-020
Fuel Tank, Volume Fuel Tank, Volume 58l 823-010
Fuel Type Diesel 221-020
Garage Door Opener Without Garage Door Opener 719-020
Gearbox, Type Manual Gearbox 251-010
Gearbox, Type Designation Gearbox, F40 Wide Ratio, Fd 3.55 253-440
Gearknob Leather Knob 291-020
Generator Generator, 130 Ampere 555-070
Hatthylla, Utforande Without Parcel Shelf 363-030
Headlamp, Light Symmetry Headlamp, Right Asymmetric Light 431-050
Headlamp Washers Without Headlamp Washer 481-020
Heated Seats Without Heated Seats 413-010 :cry:
Hill Start Assistance Without Hill Start Assistance 109-010
Inner Rear View Mirror, Dimming Inner Rear View Mirror, Manual Dimming 475-010
Interior Decor Trim Package Interior, Matt Chrome 359-090
Key Warning Key Warning 527-020
Knee Protection Without Knee Protection 805-010
Lashing Eye Without Lashing Eye 641-010
License Plate Holder Without License Plate Holder 177-040
Luggage Floor Net Without Load Net 789-010
Luggage Net, Side Without Luggage Net, Trunk Compartment 783-010
Main Instrument Main Instrument With Chrome Rings 523-030
Market Performance Europe Specification 003-030
Mediamodule, Trunk Without Mediamodule Trunk 845-010
Model Designation Model Vector 995-030
Model Year Model Year 2006 999-060
Mynthallare With Coin Holder Centre Console 645-020
Number Of Doors Two Doors 009-020
Number Of Gears 6 Speed Gearbox 249-040
Parking Heater Without Parking Heater 793-010
Partical Filter, Exhaust With Partical Filter 825-020
Passenger Seat, Backrest, Type Passenger Seat, Without Folding 299-030
Passenger Seat, Lumbar Support Without Pass. Lumbar Support 315-010
Product Line Saab 9-3 M03- 001-070
Prog. Headlamp Insert Programming, Halogen Headlamp Insert 859-010
Radio Eu-radio 515-020
Rear Foglights Rear Foglight, Left Side 751-030
Rear Headrests Rear Seat Without Neckrest 325-030
Rear Seat, Armrest Without Arm Rest In Rear Seat 317-030
Rear Spoiler Without Rear Spoiler 215-020
Rear View Mirrors, Driver, Type Of Glas Rr View Mirror, Driver, Wide Angle Glass 615-020
Rear View Mirrors, Outer, Driver, Text Rr View Mirrors, Otr, Driver, W/o Text 617-010
Rear View Mirrors, Outer, Pass., Text Rr View Mirrors, Otr, Pass., W/o Text 621-010
Rear View Mirrors, Pass., Type Of Glas Rr View Mirror, Pass.,wide Angle Glass 619-020
Remote Control, Frequency Remote Control 433,92 Mhz 533-020
Roof, Design Standard Roof 007-010
Roofrails Without Roofrails 137-030
Running Light, Function 0=off, 1=park, 2=low & High Beam 529-010
Safety Belt Indication, Level Safety Belt Indication,speed Depended 731-020
Safety Belt, Sound Indication Without Sound Indication, Safety Belt 733-010
Seats, Colour Seats Colour, Beige 301-170
Seats, Type Sport Seat 297-040
Seat Ventilation Without Seat Ventilation 313-010
Serviceprogram Service Intervall Eu 849-010
Side Windows, Manoeuvring Remote Closing & Pinch Protection 151-030
Side Windows, Moldings Side Windows, Molding, Black 179-030
Sill Protection Inner Sill Covers, Text Vector 607-070
Siren Without Siren 725-010
Spare Wheel, Size Spare Wheel, 4.0 Inch 075-070
Special Products Standard Vehicle 899-010
Spring Force Front Chassis Spring, Front, Dummy Option 021-041
Spring Force Rear Chassis Spring, Rear, Dummy Option 025-002
Steering Wheel Controls, Sentronic Without Strng Wheel Switches, Sentronic 663-010
Steering Wheel Position Left-hand Drive 011-010
Stering Wheel Model Steering Wheel, 3-spoke Sport 117-080
Stoneship Protection Without Stoneship Protection 629-020
Telephone Telephone Preparation (only Power Feed) 777-030
Telephone Standard Without Telephonestandard 809-030
Theft Alarm Without Theft Alarm 535-010
Theft Alarm, Arming Device Remote Arming 741-010
Tilt Sensor Without Tilt Sensor 723-010
Timer Relay, Engine Heater Without Timer Relay, Engine Heater 841-010
Timing Headlamp Washer Without Timing Headlamp Washer 483-010
Tire Pressure Monitoring Without Tire Pressure Monitoring 057-010
Tire / Size / Speed Type Tire, 225/45, Wr <270 Km/h 063-210
Tire,type Tires, Conti Sport Contact 2 073-190
Tonneau Cover, Colour Color Matched Tonneau Cover 385-080
Trip Information Without Trip Computer 525-090
Trunk Lid, Locking Without Automatic Locking, Trunk Lid 739-010
Ultrasonic Sensor Without Ultrasonic Sensor 727-010
Upper Decor Door/side With Color Upper Decor Insert 473-030
Voice Control Without Voice Control 633-010
Warning Triangle Warning Triangle 445-030
Wheel Design Alu Rim, 5-spoke, 17 Inch 039-610
Wheel Size Wheel 7.0x17 031-090
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuva

Kuva

Edit. Tää ollu mulla näemmä 2v1kk ja kilsoja tullut aika tarkkaan 30tuhatta.

Ja tämäki nyt myynnissä viewtopic.php?f=18&t=187630
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Avon akkunapa näyttää ny tolta
Kuva

Konehuone näyttää vähä erilt ku siin puol millii ajettus SC
Kuva
Yks paluuletku vähä tippasee
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Kurkkasitko imuläppien akselin päitä mille näyttää ja onko yhdystanko vielä paikoillaan? Kuivan oloinen muuten kyllä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En oo vielä noihi perehtenyt, ees sen vertaa et löytäisin...
Egr näytti kyl muuta kirkkaammalta et on varmaan vaihdettu joskus.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmeisesti tanko on irti?
Kuva
Ja tuo kuskin puoleisin läpivienti vähä huohottaa.

Sitä kääntömoottorii ja yhdystankoo en vielä bongannu.

Uus imusarja läppineen näyttää olevan noin pari hunttii, toki samal kannattaa melkein laittaa jakopää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Läppien yhdystanko näyttää kuvassa köllöttävän kylellään irtaallaan. Kuivallehan nuo läppäakselien päät näyttää pois lukien tosiaan tuo kuskin puolimmainen.

Säätömoottori on ainaki femmassa imusarjan alla hieman pelkääjän puolella keskilinjasta tukiraudan takana. Siitä menee ohjainakseli kolmosläpän alapuolelle vipuun mikä liikuttaa päällä olevan yhdysakselin avulla kaikkia läppiä.

Itsellä vuotaa kaikki läpiviennit yläpuolelta ja yhdystangon sekä läppäakselien päiden muovinipat on niin kuluneet ettei pysy millään enään tanko paikoillaan. Irroitin säätömoottorilta ohjainakselin pään ja vedin nippusiteellä sen johonkin tukirautaan kiinni niin että läpät jäi aukiasentoon. Porasin kolmannen läppäakselin päähän pienen reiän ja siihen pikku ruuvilla yhdystanko kiinni jolla sai kaikki läpät kiinteästi aukiasenotoihin. Väliaikainen rane tuntuis toimivan. 15 tkm:n päästä jakopään rempassa vaihdan imusarjan sitten toiseen.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kääntömoottori taitaa juu olla aika ikävässä välissä.
Ilmeisesti tuon öljyisen pömpelin takana...
Mikähän seki lienee?
Edit. Öljyloukkuhan se, ootteko tuota joskus putsaillu?
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuli bongattuu omiaki vanhoi kirjotuksii Porvoon sukan eiku autonvaihtajan tarinoita lukiessa :mrgreen:
Aika pitkä tulis itelläki jatkotarinasta... :lol:
Tämä siis 2006
tetammi kirjoitti:
Ma Helmi 13, 2006 11:33
Kirjoitetaan nyt omakin kalustokanta niin tulee välillä itsekin laskettua. :)

Satunnaisesti pihaa koristavat(eli käyttöautot jotka ovat välillä muuallakin)

Luetellaan vaikka käyttö- vs rakentelusuhteessa(mitä myöhemmin sitä enempi aikaa vietetään rakentelun parissa)

9000 T16 -86
Kuva

Tämä tuli hommattu klubitoverilta(edit. nyk. PJ) keväällä 2005 kun ilmastointia rupes tekeen mieli, kauppaa hierottiin reilun kuukauden päivät. Hakureissulla tuli ekaa kertaa oltua pendolinon ja 9-3:sen kyydissä, kummastakaan ei pahaa sanottavaa.
Tähän ei ole mitään ihmeempiä rakenteluita tehty kuhan pidetty ajokunnossa, mukavia kilometrejä on kertynyt jo mukavasti. Kohtuu tilavahan tuo on mutta vielä piti hommata suksiboxi katolle että mummolan reissut onnistuu. Halvempi vaihtoehto kuin kattella tila-autojen perään.

Varusteina siis toimiva ACC, sähköpeilit ja -ikkunat, cruise, viuhkapesurit,JT 3", viimeisempien satkujen 3-puolainen ratti ja 16" alut(fondmetal 3600 joka on sama malli mitä saabiltakin myyty) talvirenkaissa. Kesävanteet on vielä auki mutta sunbursteja ei viitteis ruuvata alle.
Ja pelkän JT:n tuoma huima tehonlisä on kompensoitu uudemman mallisilla etujarruilla.
Kilsoja aika tarkkaan 300tuhatta.

900S T16 5D -92
Kuva
Tällä varmaan tulee kilsoja seuraavaksi eniten vaikka rakennella ois tarkoitus enempi kuin seuraavaa.
Eli tämä ässä tuli hommattua kevät-talvella 2004 kun saksalainen perusfarkku rupesi vaikuttamaan puulta vaikka olikin uudempi ja vähempi ajettu.
Tonnarin hankintaan saakka tämä oli välillä jopa ainoa käyttöpeli ja muutenkin suurimmat ajot ajeltiin tällä.
Jotain pientä on tuohon tullu rakenneltua mutta isommat vielä oottelee vaikka toi tuossa seisoikin reilun puoli vuotta, lämppärin hanan lisäksi sain tuona aikana laitettua hälyn ja sähköpeilit ja -lasit(tai no, vähän vaiheessa vielä), ahtomittarin A-tolppaan ja tulipa korjattua cruisekin.
Tarkoituksena olisi kun vaipparallilta kerkee talliin niin hieman tehä "kansiremppaa" 2.1& 2.3 plus jotain noihin liittyviä purnukoita ja kennoja jotka tietenkin vaatii uudet jäykemmät jouset(eteen sport ja taakse kuorma),iskareina on jo sahcsin advantaget, paremmat jarrut(ATE powerdisc), uuden kytkimen, koneen tuet, jakoketjun jne…
Henkitystä on jo paranneltu JT:n 3":lla, tosin sille yhdelle kuristimelle tarttis vielä jotain kehittää, budjetti kertonee mitä…

Varusteina tuossa noiden sähköhärpäkkäiden lisäksi bensalämppäri ja johdotukset on vedetty "hifille"ja peruutustutkalle.
Kesällä alla tonnarin aero92-vanteet ja talvella short spoket, seuraavat kesäkumit on varmaan samalla profiililla kuin talvisetkin, 195/55-15.
Tuninkia tuossa on ilmanpoistoaukkojen suojien verran.
Kilsoja tuohon on kertynyt kutakuinkin 270tuhatta.

99 AVO -80
Kuva
Tähän avoon ei ole juurikaan nyt tullut kilsoja mutta Oih! Mitä nautintoa ne vähätkin ovat olleet.
Tämä tuli ostettu loka-marraskuussa 2002 ihan täysin heräteostoksena, tulipa tuo ajettua kotiin reilut sata kilsaa vaikka lämpömittari näyttii nollaa ja valkoistakin oli paikotellen. :lol: Rättiähän tuossa ei ole minkäänlaista mutta lämppäri täysillä ja hyvillä varusteilla tuolla piti mukavasti 70kilsan matkavauhtia.
Tekniikkana tuossa mitä ilmeisemmin petron kone jota ruokkii kaksi kaasaria.
Tuo on muutosvaiheessa käyty kunnolla läpi ja saa kunnian olla ruosteettomin saabini.

Tuohon on vaihdettu Gabrielin VST-iskarit tasaamaan kulkua ja ässästä jäävillä jousilla varmaan hieman säädetään tuota maavaraa. Ompahan tuohon tullu hamstrattua sähköpeilit, väriin sopiva parempi sisusta ja kovat ovipahvit. Tekniikankin voisi jossain vaiheessa päivittää mutta vielä ei ole ajatukset "jäätyneet" että pysytäänkö cruisailulinjalla, i16 aut vai pitäisikö tuo petron alakerta käyttää hyödyksi.


Ja jos sit siirrytään "pihakoristeisiin" jotka siis harvemmin liikkuvat, ainakaan pihalta pois niin rakkaimpana on tietenkin finkut:
900 GLE 5D -79
Kuva
Tämän ukko hommasi jo 90-luvulla useamman vuoden tinkattuaan naapurin kanssa, surullista oli että samaan aikaan auto seisoi maapohjaisessa peltitallissa joten tämä on aika pitkälle pellitetty puolesta välistä alaspäin. Rekisteriin tuo saatiin vuonna -98 ja toimi joka päiväisenä kulkineena kunnes rosmot lainasi sitä päästäkseen humppilaan. Tuon jälkeen ajoja tuli tosi vähän, kun tekniikka ei ollu enää parhaassa iskussa. Ajatuksena oli päivittää tuoreempi tekniikka mutta kun valintatalon jollekin isommalle pamppulle nuo ruiskun tehot olivat olleet neljän kuukauden ajon jälkeen liikaa niin rekisteriotteeseen on jääny merkintä "korjattu auto".
Tätä on jossain vaiheessa, ilmeisesti ruotsissa sattuneen kylkikolarin(-82)jonkin verta modernisoitu ja nyt olenkin pikku hiljaa hankkinu alkuperäisiä osia.
Ajatuksena palauttaa tuo ikäisensä näköiseksi, haaveena olisi tälle vielä mr-kilvet mutta saa nähä riittääkö omat rahkeet…

900 T8 Aut. -83 Finlandia
Kuva
Tämä on ihan ikioma ja lähes eka turbosaabini. Lähes siksi että kerkesin hommata tuota ennen toisen saman ikäisen T8 automaatin
Kuva
jolla ajelin vain muutaman viikon kun tämä finkku tuli klubitoverilta myyntiin. Tätä olin aiemmin tapahtumissakin kuolannu eikä paljoo tarvinnu mietiskellä, bussilla kattoon ja finkulla kotiin. :D
Tämä on Norpe Oyn entinen edustusauto, klubilaiselta löytyy myös toinen saman firman edustuspeli mutta muistaakseni T16 ja ilmastoinnilla.
Tämä oli pari kesää ajossa kunnes kansi/pahvi antoi lopullisesti periksi, vielä kun alustassa on jonkun verta hitsaamista mm.ratsupaikkoja niin vein kilvet konttorille. Tämä on tarkoistus kunnostaa seuraavaksi kun käyttöautot antaa myöden. Mielellään tuon kävisi kokonaan lävitse mutta voi olla että korjataan pahimmat ruosteet ja tekniikka ja nautiskellaan vain kesäisin…

Sitten voisin mainita varsinaiset pihankoristeet jotka suurin osa vaativat hieman traktorin apua liikkuakseen, nämä on pienen painostuksen jälkeen siirtyneet pois varsinaiselta pihalta.
Luetellaan vaikka ikäjärjestyksessä:
96 -74
Tämä tuli bongattua yhtenä joulun välipäivistä töissä ollessa ja pitihän tuota ruokkiksella lähtee katsomaan ja kuinkas ollakkaan…
Ei olis ihan mahoton projekti vaikka ruostettakin löytyy mutta se aika…

96 -77
Tämän lahjoitti yksi klubilainen ja pienestä kuumeesta huolimatta tuota pari tuntia pihalta käynnisteltiin jotta sain sen ajettua kotio. Kytkin oli sökö mutta onneksi vapaakytkin toimis. Tässä oli ruostetta enemmän kuin omiksi tarpeiksi mutta kone ja vaihdelaatikko ovat kohtuullisia jos satun joskus tuon vanhemman saamaan hitsattua.

99 GLSA -76
Tämän tuttu toi rumentamasta omaa pihaansa, tähän liittyy sellainen hauska juttu että olin juuri hieman ennen bongannu lucalle vastaavan pelin. Tämä on ehkä lahoin saabi ikinä mitä on pihalla ollut mutta tekniikka tuntuisi vielä toimivan, tästä ehkä toi laatikko saa siirtyä tuohon avoon.

900 GLE -79
Piti vaan ostaa tuosta maski tuohon GLE finkkuun mutta tuli koko auto kaupan päälle. Tästä saan jotain pisteosia tuohon finkkuprojektiin.

99 -80
Tämän pelastin paaliin menolta, tässä olisi kori ollut parempi mitä monissa käyttöautoissani mutta ikävä kyllä verorästit jätti tämän pihalle maatumaan.

99 -82
Tuttu möi työkaverilleen oman saabinsa ja hän sai vaihdossa tehtäväkseen hävittää tämän vanhan saabin ja kuinka ollakkaan se päätyi tuonne. Tämä oli useamman kesän mutsin mökkiautona, tällä kuskattiin myös ruohonleikkuria paikasta toiseen ja paljon muuta kun hanttarin penkki oli poissa. Lopulta taka-akseli ei pysynyt enää ees narun kanssakaan kiinni ja mökkiautoksi vaihtui suzuki alto, tuota ei kyllä tarvinnu montaa kertaa kesässä tankata.

900 T8 -83
Tämän turbon bongasin jostain lehdestä ja kun se oli samoilta kyliltä niin pitihän toi hakea. Ajelin tuon loskakelillä kotiin kesärenkain ja ilman kilpiä joten hauskaa riitti… Enemmät ajelut tuolla jäi väliin sen verta turbo päästi öljyä läpi, tästä on moni saabisti saanu hyviä varaosia. Sitä ei tuosta kuvasta helposti uskoisi kuinka laho tuo on.

900 GLE -83
Tämä on toinen saabeista jonka kävin pelastamassa metallinkierrätykseltä. Pitkään pidin tätä kilvissäkin kun tuota oli alettu jo hitsatakkin mutta tarkempi tutkiskelu osoitti että korjaukset oli aika hepposia ja uutta hitsaamistakin löytyi niin tämäkin joutui varaosalistalle, tästä sain varapenkit tuohon tuoreempaan finkkuun.
Vaimo tämän ajoi kotiin vaikka molemmat takaiskarit olivat korkanneet. :o)

900 GLs -83
Tämä tuli samalla reissulla kuin tuo GLE mutta trailerin kyydissä. Tässäkin olisi melkoisen hyvä kori ja tekniikkakin on joskus rempattu. Ei vaan ollu oikein tarvetta tuollaisella niin varaosiksi tuokin joutaneen, tosin vielä ei ole purettu kuin tuplakaasarit.
Kuten huomaatte niin tätä vuotta on melko reilusti. :D

900i 2D special -84
Ekan vuosikerran satkuspesiaali, ostettiin aluksi vaihteistovikaisena velipojalle mutta kun remppa ei edenny niin tuli mulle kun myin nopan velipojalle ja siitä edelleen sitten toiselle velipojalle joka romutti ässänsä. Tuosta piti tullu turbo mutta kun velipojalle tuli halpa japsi tyrkylle niin laittaminen tyssäs siihen ja tuosta tuli varaosapeli kun siitä oli kolme vuotta maksettu veroja…
Korimallina mielestäni ehkä se kaikkein makein.

900i aut. 5D -85
Yhdeltä klubilaiselta tuli viesti että tämmönen olisi noudettavissa polkuhintaa, yhteystietojen saaminen kesti vaan sen aikaa että isäntä oli kerinny viemään laput konttorille mikä oli iso harmi. Tuo oli melkoisen siisti olihan se ollu samassa perheessä uudesta asti mutta muuten karvalakkina en jaksanut sitä uudelleen rekisteröidä kun kaikkien ovien sisäreunat olisi pitäny hitsata ja käyntiinlähdön kanssa oli onkelmia.
Tätä en näköjään olekkaan syöttäny rekisteriin?!

9000i -86
Tämän ukkon kaveri oli bongannu erään hinausfirman pihalta, oli menossa romuttamoon. Tuon sai romuraudan hinnalla kotiinkuljetettuna. Tuolla on yli puoli miljoona taivallettu mutta ruoste on tehnyt pahat tepposensa esim. Kori on takaosastaan niin laho että pellolla ajellessa takapää notkahti ales ja enää ei takaovia saa auki ilman melkoista väkivaltaa, tosin takarenkaiden kulutuspinnan voi tarkistaa sisältä käsin.
Positiivista on että tuossa on toimivat sähköikkunat ja -peilit. Alla olevista renkaista sain melkein tuon raudan hinnan.



900i -87
Tämä on varmaan ollu onnistuneimpia kauppoja odotuksiin nähden. Tuttu soitti että olisi 87-vuotinen satku tiedossa varaosiksi, poistettu rekisteristä jne…
Yllätys oli suuri kun saavuttiin paikalle, olikin viistokeula, oli kilvet paikoillaan ja leimaakin muutama kuukausi. Oli jääny seisomaan kun ohjausvaihde oli hajonnu. Ratissa oli noin 20 senttii tyhjää aluetta ennen ohjausvastetta mutta niin vaan tuonkin ajoin kotiin ja parin tunnin päästä oli ehjä hammastanko paikoillaan ja kovaa ajoa muutama kuukausi. Tuosta sain aikoinaan vielä puskureista enempi mitä olin autosta maksanu niin hyvinhän tuossa kävi.

90 -87
Tämän viimeisen vuosikerran nopan pelastin myös paalilta kun olin ensiksi kysyny runkonumeron.
Koriltaan tuo ei olisi mahdottoman paha mutta itsellä ei taida riittää resurssit tuon kunnolliseen taltioimiseen.
YV:nä voi kysellä lisää jos joku haluaa tämän vielä pelastaa ajoon, ei varaosiksi.

Tämmösiä on tällä hetkellä, tarkoitus olisi olla hamstraamatta lisää kunnes nykyiset projektit on edenneet ja varaosa-autot on purettu.
Eli 3 käyttistä, 2projektii ja 14 varaosa-autoa, melko läjä. :lol: :D
Viimeksi muokannut tetammi, Su Huhti 14, 2019 07:48. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa osa kulkineista mitä tuon jälkee ollu, vanhemmista ässä on edelleen
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

1986CC tonnarin jälkeen tais tulla
Saudien kautta kulkenut tonnari, -87 TA
Kuva
Tämä oli niin laho et ajelin leiman loppuun ja purkasin osiksi.
2006 loppusyksystä tuli jo 9000TA CDE-97 170tuhatta ajettuna.
Kuva

Prätkäkortin taisin ajaa samana syksynä, tosin kaahailut rajoittui isän 250cc kawan kyyteihin.
Seuraavana keväänä CDE tonnari lähti ex-vaimon matkaan, muksut jäi sentään mulle.
Ässän olin varmaan myynyt velipojalle koska kevään ajelin vuoden -87 corollalla
Kuva
tässä oli mittarissa vain noin satatonnia mutta oli se tylsä. Oman prätkän ostin samoihin aikoihin.
Suzuki Freewind
Kuva
Juhannukseen 2007 asti jaksoin toitsun kanssa ajaa kun naapuripitäjästä tuli V6:nen ng900 vastaan.

Kuva

Kuva
Tähän hain Hookilta alustan ja rosteriputkiston kanssa tuli mukavat soundit.
Samoihin aikoihin tontille tuli myös V6 kuuppa.
Kuva

Puuhakilvillä ajoin pari reissuu, kiva peli mutta laho..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Marrakuussa kävin vaihtaa prätkän, vähä jännitti kun vaihtopäivän aamulla -12C, paikoin oli vähä liukastakin.
KTM 640 Adventure 2004
Kuva

2008 kesällä hain ekan diisseli saabini 2000 9-3.
Kuva

Kuopiosta junalla, käsi hoffmanin raudoissa.
Tässä oli sit kaikki tyyppiviat vaikka kilsoja tais ostaessa reilusti alle 300t.

Uusioperhekuvioiden takia löyty naapurikunnasta toiselta saabistilta 7hlö 740 2.0 turbo volvo,

Kuva

Se vaihtui kyl aika pian parempikuntoiseen 2.3litraseen turboon.
Kuva
Tämä oli kyllä hyvä yksilö mut selvästi janoisempi mitä saman ikäkauden saabit, nätisti maantiellä saatto just kymppiin päästä.
2009 itsenäisyyspäivänä tämä vaihtui sitten
1992 vuoden 9000 TurboS
Kuva

Kuva

Samana viikonloppuna ostettiin perheautoks 8hlö Toyota Previa 4WD
Kuva
Hyvä peli tarkoitukseensa mutta emännän ollessa autokoulussa totesin ettei absiton ja juutuben perusteella aika turvaton peli sovellu ensiautoksi.

Mahdoinkohan tämän korvaajaksi aatella T4 Caravellea, se ilo ei kestäny kuin pari kuukautta kun vaihdeloota porsi.
Onneks en ollu previaa vielä myyny..

2010 ensilumien aikana iski nulikkavirus ja samalta kylältä löyty vanha 2.2l Legacy.
Oli se hauska ja hyvä ajaa ikäisekseen. Ikänä en ole vielä millään muulla autolla ollut niin kovin tai useasti jumissa..
Tuollainen tonnin pommi niin sen kanssa tuli mentyy kans joka paikkaan.
Kuva
Saman vuoden välipäivinä hain sit pihaan kolmannen tila-auton..
Kuva

GMC Suburban 6.5TD 4x4 -95
Kuva

Kuva
Oli hieno peli ajella tuiskussa ja mitä enemmän viritti niin aina kulutus tippui 17->14l/100km.
Porukka mahtui tosi hyvin, ei paljoo haitannu turvaistuimetkaan. Ainoo ero ajettavuudessa oli vaikka koko porukka mökkivarusteineen kyydissä et takajousitus hieman pehmeni.

Subarusta tuli sitten emännän ensiauto ja jaksaa kyl joka talvi muistuttaa kuinka hyvä oli ajaa.

Jossain vaiheessa tuli se V6 ng900:nen takas hänen ajoon.
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Tammi 18, 2019 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2012 se 99 avo vaihtui avokuuppaprojektiin

Kuva

Trailerin kanssa vanhalla pajerolla Kalajoelta. Alle vuorokauteen tuli reissu tehtyy(23.5h), pajeroon joutu sadan kilsan välein lisää vettä. :mrgreen:
Se vaihtui melko pian toiseen kuuppaan

Kuva

Samal kesäl emännälle hommattiin 7hlö Mazda 626 kun tosi usein muksui harrasteisiin kuskatessa ois tarvinnu saada se kuudes mukaan.
Kuva

Loppusyksystä suburbanin laatikko luovutti ja ajelin isän 1996 vuoden CD tonnarilla hyvän aikaa.

2013 joulun tienoilla Mazda vaihtui 2000 vuoden Zafiraan
Kuva
sai takapenkkiläiset
nenä menosuuntaan. Kätevä peli mutta kaikkee pientä laitettavaa oli turhan paljon mutta paljon silläki ajettiin.

Samoihin aikoihin hain reilun 400tkm ajetun 1999 vuoden Tid kolkin junalla Jyväskylästä kun halvalla sai.
Kuva
Muistaakseni alle tonnin maksoi ja eberi ja ilmastointi toimis.
Ainoo isompi remppa tähän oli etutolpat ja vähä pohjaa joutu hitsaan.
2018 kesällä tuon myin pois nuorelle klopille kun 146tuhatta ajettu bemari hyytyi niin mittarissa oli joku 592tkm. Eberi hyytyi matkalla mutta ilmastointi toimis ja nahkapenkit oli edelleen ehjät. Ja alusta rupes oleen aika väsy..
Kävin tällä mm. Nuorgamin potkuissa

Kuuppa jäi venttiilivian takia seisomaan ja erehdyin vaihtaan sen CC turbotonnariin.

Kuva

Muuten olikin vähä rauhallisempaa autorintamalla.

640:sen kotarin vaihdoin jossain vaiheessa Jammun XTZ750 SuperTenereen
Kuva

Sen kaveriksi tuli vanha 350kuutioinen 2-T kotari vuodelta 1989 alkuperäiseltä omistajalta. Tämänki myin jossain vaiheessa kun olin työttömänä opiskelemassa uuteen ammattiin.
Olisi pitänyt kyllä säästää tämä ja myydä kesällä 2015 ostamani Kotarin 990 adventure 2007 pois kun joutusin senkin myymään.

Kuva

Pikkukotarin kaupoista sopisin jouluaattona 2015
Seuraavana jouluna vaihdoin sitten ison kotarin pikkaseen jammuun, tämäkin vuodelta 1989
Kuva

2015 Tammikuussa tuli tämän topiikin alkuperäinen tähti, tuo ng900 Cabbe.

Samana kesä avo oli vkl lainassa hyvityksenä techin lainasta, paha vaan et ajoon tuli siks aikaa femma.
Rupes toi tidi kolkki tuntuu vähä ankeelta ja 2016 helmikuussa hain 1998 vuoden femman Raumalta.
Kuva

Se ei ollutkaan pitkää kun kulutus tuntui aika kovalta tidin jälkeen. Kovasti kattelin diisselifemmoja mut ne oli tuolloin vielä melko kovissa hinnoissa. 2005 vuoden mondeon sai huomattavasti halvemmalla.
Voimaa ja ajettavuutta tuossakin on, ainoastaa sisämetelissä ja varusteissa joutuu ottaa takkiin. Tämä on edelleen ajossa(1/2019) alustaan on saanut uusii paljon tavaraa, siis lähes kaiken. Onneks osat on halpoja.
Kuva

Zafira vaihtui jossain vaiheessa Hondan VFR800:seen mutta se ei ollut kuin yhden kesän.

Kuva

2018 kesä piti olla ilman prätkää mutta velipoika osti itteleen mökkiprojektin ja oli pakua vailla, toisella velipojalla sellane oli joka taas himoitti mun ng kolkkii joten yhtäkkiä mun pihalla oli 2003 vuoden Civic joka mun piti hävittää et saisin kolkista rahat.
Hieman olin matkapyörii kattellu ja loimaal sattu oleen V4 koneella oleva PanEuropen myynnis ja välirahastaki päästiin yhteisymmärrykseen niin sellane on nytten tallissa.
Kuva
Loput löytynee tästä topiikist...
Melko kirjavaa on ollut mutta aina on tainnut joku saabikin olla..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin